تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۷:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۲۴۵۱۸

سهم لاریجانی از دایره وحدت


 صبا آذرپیک
شورای وحدت اصولگرایان یک گام جلوتر گذاشتند و این بار تصمیم گرفتند که به علی لاریجانی سهمی در کمیته واحد اصولگرایان ندهند و او را از لیست هشت نفره اردوگاه شان خارج کنند. دلیل هم آوردند که علی لاریجانی یک شخص است نه جریان سیاسی و قرار نیست به اشخاص سهم بدهند: اتفاقی که اگر نهایی شود یک شکاف جدی دیگر را در بین خودی های اصولگرا ایجاد می کند. به گزارش «اعتماد»، دیروز برخی نماینده های مجلس در گفت وگو با روزنامه اعتماد عنوان کردند موضوع فراتر از نپذیرفتن کاظم جلالی نماینده لاریجانی در کمیته وحدت است و ریش سفید های اصولگرا گفته اند اگر قرار باشد به لاریجانی به عنوان یک «شخص» سیاسی امتیاز بدهند بسیاری از چهره های سیاسی اصولگرا که دارای وزن سیاسی مهمی هم هستند، داعیه داشتن سهم می کنند. شاید منظورشان هم امثال محسن رضایی است که نخستین اعتراض را کرد و گفت چرا به من سهمی در شورای وحدت ندادید.
البته درباره قالیباف گفته می شود که به این نتیجه رسیدند که او توانسته برای خود یک تشکیلات سیاسی راه بیندازد و به همین دلیل در شورای وحدت یکی از هشت سهم می تواند به او تعلق بگیرد. همان اوایل تشکیل شورای وحدت بود که گفته شد جبهه پیروان خط امام و رهبری قرار است دو سهم بگیرد از کمیته هشت نفره و قالیباف و لاریجانی هم هر کدام یک سهم، ایثارگران و رهپویان هم دو سهم و در نهایت حامیان احمدی نژاد هم دو سهم: حالاریش سفید ها به این نتیجه رسیده اند که لاریجانی، لاریجانی است. یک نفر است. نه حزب دارد نه گروه، نه تشکل سیاسی: پس چرا باید به او یک سهم داده شود. پرویز سروری و محسن غفوری فرد نمایندگانی بودند که دیروز این اطلاعات را در اختیار روزنامه اعتماد قرار دادند. آنها می گفتند شاید باید وقت بیشتری به عقلای ریش سفید داد تا بدون آنکه اختلافی ایجاد شود برای این حرف و حدیث ها فکری کنند. برخی حامیان لاریجانی می گویند لاریجانی شاید تشکیلات منسجم سیاسی نداشته باشد اما رییس مجلس است و خیلی از اصولگرایان پارلمان ایران اگر روزی حزب لاریجانی تاسیس شود به او می پیوندند و نباید اینقدر راحت او را در اریکه سیاست اصولگرایی «نا مهم» دیدالبته اگر این اتفاق به وقوع بپیوندد به یقین با استقبال بسیاری از نمایندگان رایحه خوش خدمت و حامیان احمدی نژاد مواجه می شود.همان هایی که همین یک سال پیش تمام تلاش شان را کردند که لاریجانی حتی رییس فراکسیون اصولگرایان هم نباشد و البته هر دو بار هم موفق نشدند. حالااگر لاریجانی از کمیته هشت نفره اصولگرایی کنار گذاشته شود، معنایش این است که حق رای ندارد.
حق رای برای انتخاب چهره هایی که قرار است در لیست انتخاباتی اصولگرایان قرار بگیرند و این یعنی اصولگرایانی که خود را در زیر سایه لاریجانی می دیدند و امیدوار بودند به عنوان تیم لاریجانی راهی لیست انتخاباتی اصولگرایان شوند امتیاز خود را از دست داده اند و چیزی که اصلافکرش را نمی کردند به وقوع پیوسته: «دولتی ها دو سهم، لاریجانی هیچ سهم» و معلوم است که حتی پیچیدن این خبر بین مردان لاریجانی چقدر نگران شان می کند.
البته کسی نمی داند این نظر کمیته هفت نفره با چه موضعی از سوی آیت الله مهدوی کنی مواجه شده و آیا آیت الله هم با بیرون فرستادن لاریجانی موافق است یا نه؟ هر چند پرویز سروری به «اعتماد» می گوید: موضوع را حتی فراتر از لاریجانی باید دید. حرف دوستان در شورای وحدت اصولگرا این است که افرادی که مسوولیتی در برابر یک جریان سیاسی دارند، به عنوان سه ضلع می توانند حضور داشته باشند اما منهای آنها، این سوال مطرح است درباره دیگر چهره های اصولگرا چه باید کرد؟ از سروری می پرسیم چه فرقی بین قالیباف و لاریجانی است و می گوید: می گویند فلانی مسوولیت یک جریان سیاسی را دارد و در همه کشور نیرو دارد، پس در این شورا باید باشد اما مثلافلانی یک شخص است اگر بخواهیم بگوییم او بیاید و یک ضلع باشد خب خیلی های دیگر هم معترض می شوند و می گویند ما هم یک شخص هستیم.
غفوری فرد هم ماجرای رضایی را مثال می زند و می گوید: ما رضایی را دوست داریم. برای او احترام قایلیم. او یک چهره سیاسی است. خب ببینید اعتراض می کند می گوید پس چرا من را به کمیته دعوت نکردید. به قول این نماینده، ریش سفید ها باید همه را راضی نگه دارند و خب این سخت است.
به هر حال وضع بازی در میدانی که یک روز چراغ سبز به روح الله حسینیان و مرتضی آقاتهرانی از نیروهای حامی احمدی نژاد داده می شود و روز دیگر ابتدا خبر می آید کاظم جلالی نماینده لاریجانی از شورای وحدت اخراج شده و ساعاتی بعد، خبر کامل تر می شود که ریش سفید ها سر بودن لاریجانی هم به اختلاف نظر رسیدند، قابل پیش بینی نیست. شاید حامیان احمدی نژاد خوب پیش بینی کردند که اول جبهه شان اعلام موجودیت کرد و بعد رفتند به دیدار آیت الله مهدوی کنی برای گرفتن دو سهم. حالاباید دید مردان علی لاریجانی سیاست ایران، کنار می کشند یا به سرعت جبهه هایی می سازند تا از گوی وحدت اصولگرایی، سهمی ببرند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات