تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۲۴۷۰۱

ترکیه و رویاهای دوران عثمانی


نویسنده: حسن هانی‌زاده
رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه مدعی شد که حوادث سوریه تنها مربوط به این کشور نیست بلکه به یک موضوع داخلی ترکیه تبدیل شده است.گفته می شود نخست وزیر ترکیه قرار است پیام شدیداللحنی توسط احمد داوود اوغلو وزیر خارجه خود برای بشار اسد رئیس جمهوری سوریه ارسال کند.رخدادهای سوریه وگسترش ناآرامی ها در این کشور نشان می دهد که شانس اسد برای باقی ماندن در رأس نظام علوی هر روز کمتر می شود.
اما صرف نظر از توانائی نظام علوی سوریه برای برون رفت یا عدم برون رفت از بحران فعلی ،متاسفانه دولت ترکیه خارج از عرف دیپلماتیک بطور آشکار با رهبران اپوزیسیون سوریه رابط? گسترده ای برقرار کرده است.تشکیل چندین کنفرانس در آنتالیای ترکیه که در آن رهبران گروه های مخالف دولت بشاراسد شرکت داشتند، با روح حسن همجواری میان دولتها ،منافات دارد.
نشانه هائی وجود دارد که دولت اسلام گرای رجب طیب اردوغان با ارائه ادبیات سیاسی جدیدی که با مذاق جوانان ساده اندیش عرب سازگاری دارد در صدد احیای امپراطوری عثمانی برآمده است.طراح این امپراطوری در واقع کسی جز احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیست که از این رهگذر تلاش می کند تا دولت رجب طیب اردوغان را به الگوئی حکومتی برای ملتهای عرب تبدیل کند.
به همین دلیل ترکیه اکنون بیش از حجم سیاسی و فرهنگی خود تلاش دارد تا نقش فعالی در رخدادهای جهان عرب بویژه در حوادث سوریه ایفا کند.ترکیه به خوبی پیام دیمیتری مدویدف رئیس جمهوری روسیه را که گفته بود آینده غم انگیزی در انتظار بشار اسد است، رمز گشائی کرده است.ترکیه از هم اکنون برای دوران پس از بشار اسد سرمایه گذاری کرده تا بتواند در آینده، رخدادهای سیاسی داخل سوریه را مدیریت کند.
ترکیه علاوه بر چشمداشت ارضی نسبت به استانهای شمالی سوریه از دو موضوع داخل سوریه نگران است. موضوع اول اینست که در صورت بروز هرگونه تغییری در سوریه قطعا سلفی ها در صدد انتقامجوئی از علوی های سوریه بر خواهند آمد. با توجه به اینکه بیش از 11 میلیون علوی در ترکیه وجود دارند قطعا در صورت بروز هر گونه نا امنی برای هم کیشان خود درسوریه آنان آرام نخواهند نشست.
موضوع دیگر، وجود نزدیک به 3 میلیون کرد در سوریه است که قطعا در آینده حقوق بیشتری مطالبه خواهند کرد. دادن هر گونه امتیاز سیاسی واجتماعی به کردهای سوریه مستقیما سقف مطالبات کردهای ترکیه را در آینده افزایش خواهد داد.
ترکیه در میان مربع کشورهای منطقه بیشترین تعداد کردها را دارد که از ابتدائی ترین حقوق شهروندی در مقایسه با سایرکشورهای منطقه محروم هستند. لذا این دو موضوع اکنون در مدار بحث دولت رجب طیب اردوغان ورهبران اپوزیسیون سوریه قراردارد تا در صورت بروز هر گونه تحولی در سوریه، دولت ترکیه غافلگیرنشود.
اما در صورتی که بشار اسد بتواند از رهگذر اجرای یک سلسله مانورهای سیاسی با آمریکا وغرب، از این بحران خارج شود رویای احیای امپراطوری عثمانی به کابوسی برای دولتمردان ترکیه تبدیل خواهد شد. هر چند اقدام دولت سوریه در کشتار مردم خود عمل پسندیده ای نیست اما واقع امر اینست آنچه که در سوریه جریان دارد جنگ سلفی ها با علوی ها است.
سلفی های جنایتکار و مزدور که هیچگونه اعتقادی به مردمسالاری ودموکراسی ندارند به بهانه اصلاحات سیاسی در صدد انتقام گیری از دولت علوی سوریه بر آمده اند.اگر دولت بشار اسد سرنگون شود قطعا روزی فرا خواهد رسید که لبنان برای تأمین امنیت داخلی سوریه مجبور خواهد شد نیرو به این کشوراعزام کند!امری که بر عکس آن در سال 1975 یعنی زمانی که جنگ داخلی لبنان آغاز شد اتفاق افتاد.در آن سال مرحوم حافظ اسد رئیس جمهوری وقت سوریه برای حفظ امنیت لبنان و جلو گیری از گسترش جنگ داخلی این کشور 3 لشکر از نیروهای خود را به لبنان اعزام کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات