تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۲۵۳۳۳
گفت‌وگو با یک معاون وزیر در اکوادور

اسرائیل، شیطان آمریکای لاتین

داوود مرادیان اشاره: مردم آمریکای لاتین تنها ملتی هستند که در کمتر از صدسال بیش از 90 درصد جمعیت شان نسل کشی شده و همواره یا به عنوان بردگان سفیدپوستان غربی و یا حیاط خلوت امپریالیسم آمریکا هویت واقعی شان انکار گردیده و زبان های اسپانیایی و پرتغالی شان میراث همان روزهاست! آنها آموخته اند که اگر جایی سفیدهای غربی فریاد آزادیخواهی شان از گلوله تفنگ برخاست یک جای کار می لنگد. مردم آمریکای لاتین می دانند غربی ها اگر دغدغه نجات ملت ها را داشتند تاریخ شان تا این حد سیاه نبود و ننگ برده داری و نسل کشی و غارت ملت ها را بر تارک خود نداشت. از این رو با اینکه بعد مسافت شان با ملت های مظلوم منطقه مانند لیبی، مصر و خصوصا فلسطین زیاد است اما نسبت به کوچک ترین تحول این مناطق حساسیت نشان داده و موضع دفاع از مظلوم را اتخاذ می کنند. یک نمونه آن اخراج سفیر اسرائیل از ونزوئلا و اعلام قطع رابطه بولیوی با این رژیم بود. اما در خود آمریکای لاتین نیز جدال بین دولت های وابسته و انقلابی بالاست به گونه ای که دلیل راه اندازی شبکه تلویزیونی «تله سور» با اتحاد 5 کشور منطقه برای بسط و گسترش انقلاب های ضدامپریالیستی و آگاهی بخشی در مردم منطقه است. از این مردم یکی ملت ناآگاه کلمبیاست که کشورشان به اسرائیل آمریکای لاتین معروف است و آنها هنوز علت حضور نظامی آمریکا را در کشور خود نمی دانند و گمان بر حفظ امنیت شان در برابر قاچاقچی ها دارند درحالی که آمریکا نیز درحال تکمیل دهمین پایگاه نظامی خود در آنجاست. از دیگرسو به علت سابقه طولانی حضور اقتصادی صهیونیست ها دراین منطقه هرحرکت ضداسرائیلی ارزشی دو چندان می یابد و مهم این است که بدانیم جمیع این اتفاقات در حیاط خلوت دشمن رخ می دهد. در میان کشورهای ضدامپریالیستی آمریکای لاتین، اکوادور اهمیت خاصی دارد به این علت که تنها کشوری است در دیواره غربی قاره که زیر چکمه آمریکا و اسرائیل نیست و مردم دولت «کوره آ» را با چنگ و دندان حفظ کرده و سال گذشته کودتای نظامی را سرکوب کردند تا ملتی آزاد باشند. درچنین شرایطی فعالیت های ضدآمریکایی و اسرائیلی رنگ و بوی خاصی به خود می گیرد. به بهانه همین واکنش هایی که ملت آمریکای لاتین نسبت به مقاومت دیگر ملت ها از خود بروز می دهد، با «خولیوی سزار ارویو» معاون وزیر خلق اکوادور و عضو فعال جنبش های دانشجویی گفت وگویی انجام داده ایم که برگردان آن پیش روی شماست.

* نگاه مردم آمریکای لاتین خاصه ملت اکوادور به مقوله اسرائیل چگونه است؟
** اسرائیل یک شیطان در منطقه آمریکای لاتین است و با استفاده از اهرم سرمایه داری حکومت می کند.
* تاثیر مقاومت حزب الله لبنان و جنگ 33 روزه و اولین شکست اسرائیل در نگاه مردم منطقه شما چه بود؟
** آمریکای لاتین همیشه در رابطه با گروه های مقاومتی که در برابر ارتش های منظم استعمارگر ایستاده اند نظر مثبت داشته و حزب الله از این مقوله استثنا نیست. تفکر ما این است درهر منطقه ای که امکان برخاستن ملت ها باشد قطعا مقاومت مسلحانه نیز نیاز خواهد شد چرا که امپریالیسم نشان داده که از هیچ اهرمی برای شکستن مقاومت ملت ها فروگذار نمی کند و ما طرفداری می کنیم از هر حرکتی که بتواند به پروسه آزادی واقعی ملت ها کمک کند و مشخصه این تفکر هم ملت لبنان و فلسطین است.
* با توجه به بعد مسافت چرا ملت فلسطین برای شما جذاب است؟
** اینکه ملت ما به ملت فلسطین تعلق خاطر دارد به این علت است که مبارزه آنها تنها با چوب و سنگ است و در طول تاریخ هم این مبارزه ادامه داشته درحالی که اسرائیل دارای بهترین امکانات نظامی است و این تقابل جالبی است و به جهت مذهبی نیز وقتی نگاه می کنیم داستان اسرائیل و فلسطین مانند نبرد داوود است و جالوت و بدین جهت است که ملت آمریکای لاتین که خود قربانی چنین مبارزاتی بوده برای آزادی ملت ها و جنبش های آزادی بخش آنان در هر کجا و هر منطقه ای که باشد ارزش قایل است و از آن حمایت می کند.
* تمثیل داستان داوود و جالوت یک داستان قرآنی و دینی برای مسلمانان است ما هم خودمان و مردم فلسطین را نمادی از داوود می دانیم در مقابل جالوت مسلح. این تمثیل در آمریکای لاتین چه پیشینه ای دارد؟
** ملت آمریکای لاتین عمیقا مذهبی است و چیزی که آمریکای لاتین همیشه دنبال آن بوده آزادی عمیق ملت هایش بوده است «سیمون بولیوار»، «فارو» و «خوزه مارتی» نمونه هایی هستند که با اقتدا به همین سنت تاریخی داوود و جالوت با استعمارگران به نبرد برخاستند. اگر یک مقدار عقب تر بازگردیم مسئله هایی را به خاطر خواهیم آورد که یک رهبر استثنایی به پروسه نبرد بولیوار کمک کرد. یک رهبر سیاه پوست! که تمام تلاشش آزادی ملت های آمریکای لاتین بود و از آن نقطه افتخارات ما شروع می شود که حتی ملت های کوچک هم توان این مبارزه را دارند.
* نفوذ صهیونیست ها در منطقه شما بیشتر در کدام نواحی است و چطور می توان با آن مقابله کرد؟
** کلمبیا یک مثال خوبی است از حضور اسرائیل در منطقه ما. منطقه ما موفق شده به تغییرات بزرگی حداقل در سطح تغییر دولت ها دست بزند اما در کلمبیا و شیلی هنوز این صهیونیست ها و غربی ها هستند که همه چیز را در اختیار گرفته اند و ما امیدواریم اتحاد ملت های آمریکای لاتین- اوناسور- بتواند با اعمال فشار بر این کشورها زمینه وقوع انقلاب های ضدامپریالیستی را در آنها مهیا سازد. این سازمانی است که همه کشورهای آمریکای لاتین را می تواند به هم پیوند دهد و رهبری این سازمان را «کوره آ»، رئیس جمهور ما برعهده دارد و در عمل سیاست خارجی انقلابی ما را نشان می دهد. کلمبیا به وضوح این فشار را حس می کند و ما مطمئنیم آنچه امروز در پرو در جریان است (ظهور جنبش های انقلابی مجدد بعد از کنار رفتن عنصر اصلی کودتای نظامی) به زودی در کلمبیا نیز رخ خواهد داد.
* این یک اتفاق در سطح دولت هاست. برای انقلابی عمیق باید ملت ها بیدار شوند تا اتفاقی که برای آلنده رخ داد دیگر رخ ندهد. ارزیابی تان از وضعیت آگاهی ملت های منطقه چیست؟
** در سطح ملت ها نیز بیداری های بزرگی رخ داده است. در آمریکایی لاتین با توجه به پیروزی بومیان در منطقه که راه یک سری تغییرات را هموار کرده است موقعیتی پیش آمده که این موفقیت ها به دیگر بخش های اجتماعی نیز سرایت کند. مانند سیاهان، زارعان و محرومان به طور عام. بنابراین، دیگر عجیب نیست که نماینده های بومیان را در مجلس محلی می توانید ببینید که متشکل از 5 کشور است و پیروزی بزرگی برای ماست. همچنین در مجلس هر کشوری حضور بومیان پررنگ تر شده و حتی حضور یک رئیس جمهور بومی- مورالس- نمونه موفقی از تغییرات بزرگ ملت های منطقه است.
* شما دورنمای رژیم اسرائیل را چگونه می بینید؟
** 62 سال است که اسرائیل با همین هژمونی ادامه حیات می دهد درحالی که ملت ها درحال تغییرند و دولت ها نیز به تبع آن تغییر خواهند کرد و این تغییر و خودباوری مردم لازمه تغییر دولت هاست و هر روز دولت هایی سر کار می آیند که از مبارزات ملی برخاسته اند و وابستگی ها درحال فروپاشی است و مصر حسنی مبارک نمونه کاملی از این اتفاق است. پس فروپاشی اسرائیل حتمی است. چرا که فشار ملت های جهان او را از پا خواهد انداخت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات