تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۰  ، 
کد خبر : ۲۲۷۰۳۶
نقد مسئول دفتر علامه مصباح یزدی به اظهارات احمدی‌نژاد

اظهارات رئیس‌جمهور بوی اومانیسم می‌دهد


حجت‌الاسلام جلالی ضمن نقد علمی سخنان امروز احمدی‌نژاد گفت که متأسفانه اظهارات رئیس‌جمهور بوی اومانیسم و اصالت انسان می‌دهد.
حجت‌الاسلام والمسلمین جلالی مسئول دفتر و از شاگردان آیت‌الله مصباح یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، در واکنش به اظهارنظر امروز احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه "هر آنچه خدا خلق کرده انسان می‌تواند خلق کند "، اظهار داشت: دیدگاه جناب آقای رئیس جمهور راجع به انسان،بیشتر بر این مبنا است که گاهی انسان شاعرانه بحث می‌کند، یا یک جوان و نوجوان انشاء می‌نویسد و ممکن است در انشایی خود از تعابیر شاعرانه استفاده کند که اینگونه مباحث، انسان خداگونه، آنچه خدا خلق می‌کند می‌تواند خلق کند، مطرح می‌شود.
وی افزود: در تعبیر‌های شاعرانه شاید اینگونه مطالب درباره خالق بودن انسان و اینکه "انسان می‌تواند هر آنچه خدا خلق کرده را خلق کند"
جایی برای گذشت داشته باشند اما اینکه افرادی که تریبون دارند و اظهاراتشان انعکاس وسیع و گسترده‌ای در جامعه دارد، این مطالب را مطرح کنند برای جامعه مشکل‌ساز خواهد شد.
شاگرد علامه مصباح یزدی مطرح کردن اظهارنظر‌هایی از قبیل اینکه انسان می‌تواند هر آنچه خدا خلق کرده را خلق کند، را از جمله حاشیه‌سازی‌های دانست که دولت باید از آن پرهیز کند و گفت: این‌گونه رفتارها و اظهارنظرها همان سرگرم کردن جامعه است که هیچ ضرورتی ندارد.
وی با بیان اینکه تعبیر" انسان می‌تواند هر آنچه خدا خلق کرده را خلق کند"، بوی اومانیسم و اصالت انسان را می‌دهد، به بحث رنسانس در غرب اشاره کرد و گفت: بعد از نهضت رنسانس،مباحثی از قبیل اینکه "انسان معجزه گر است و می‌تواند مثل خدا خالق باشد"، "انسان می‌تواند هواپیما خلق کند"، "فضا، دریا و زمین را تسخیر کند" پس انسان هم می‌تواند مثل خدا معجزه کند" در غرب مطرح شد.
وی ادامه داد: بعد از رنسانس، غربی‌ها با مطرح کردن این مباحث نتیجه گرفتند که وقتی انسان می‌تواند مثل خدا معجزه کند، پس خدا امری ذهنی است و حسی و لمسی نیست بنابراین انسان محسوس و ملموس است و بر اساس نظریه پوزیتیویست‌ها و تجربه‌‌گراها انسان موجودی محسوس و ملموس است که باید به جای خدا بنشیند.
این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: غربی‌ها وقتی خواستند که انسان را جای خدا قرار دهند، در حقیقت اصالت را به جای خدا به انسان دادند و گفتند به جای خواست و رضایت خدا، خواست و رضایت انسان مطرح است.
جلالی گفت: غربی‌ها با همین فرمول، به جای حاکمیت الله، حاکمیت و حکومت مردم و اکثریت مردم را مطرح کردند تا ملاکی که بر اساس ولایت خدا و خدا محوری بود به انسان مداری و انسان گرایی و انسان محوری تغییر کند.
وی افزود: متاسفانه قوانین امروز دنیا بر اساس موازین غلط درباره رابطه انسان و خدا تنظیم شده است و غربی‌ها قائل به رضایت انسان هستند نه رضایت خدا؛ البته ما نیز این را قبول داریم که اگر انسان خدمت به خلق خدا کند، مثل این است که به خدا خدمت کرده است اما این بحث ما جدا از نظرغربی‌هاست.
جلالی با بیان اینکه اومانیست‌ها و انسان‌گراها، انسان را در عرض خدا می‌دانند اما ما در اسلام انسان را در طول خدا می‌دانیم، تصریح کرد: خلیفه‌الله بودن انسان را بر این اساس قبول داریم که انسان در طول خداوند تعریف شود نه در عرض خدا.
مسئول دفتر علامه مصباح یزدی تاکید کرد: اگر انسان عین خدا خالق باشد و خلق کند پس "و الله یحیی و یمیت‏، والله بما تعملون بصیر" چه می‌شود؟، این آیه یعنی خداست که می‌میراند و زنده می‌کند و سؤال اینجاست که آیا انسان هم می‌تواند چنین کاری بکند؟
وی ادامه داد: باید از کسانی که درباره اینکه انسان می‌تواند هرچیزی را که خدا خلق کرده، خلق کند، پرسید که آیا انسان می‌تواند انسانی را خلق کند؟موجودی که مخلوق خداست چگونه می‌تواند خالق باشد؟
جلالی در ادامه با بیان اینکه شایسته است افراد به قدری که علمشان اجازه می‌دهد، اظهار نظر کنند، تاکید کرد: مباحثی که درباره خالق بودن انسان مطرح می‌شود برگرفته از همان اشتباهاتی است که جریان انحرافی در آن گرفتار شده است؛ چراکه این جریان قائل به وجود خدا به تعداد انسان‌هاست. این جریان انسان‌های خداگونه مطرح می‌کند و به جای خدا به انسان اصالت می‌دهد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه جریان انحرافی خالق بودن را که اختصاص به خداوند دارد، به انسان‌مداری، انسان‌گرایی و انسان‌محوری تغییر داده است، توضیح داد: اگر بخواهیم نگاه توحیدی داشته باشیم، باید گفت که ما هیچ اراده‌ای از خودمان نداریم؛ چراکه مردن و زنده بودنمان دست خودمان نیست.
مسئول دفتر آیت‌الله مصباح یزدی در پاسخ به این سؤال که برخی معتقدند منظور آقای احمدی‌نژاد و جریان انحرافی از انسان، انسان کامل است، گفت: انسان کامل در روایات ما وجود ندارد؛ به‌نظر من انسان کامل تعبیر صوفیانه‌ای است که برخی‌ها آن را عاریه گرفته‌اند.
وی افزود: ما انسان معصوم، ولی خدا و عقل کل داریم یا ائمه و اولیای خدا که قرآن درباره آن می‌فرماید: "بکم فتح الله و بکم یختم، و بکم ینزّل الغیث، و بکم یمسک السماء " یعنی اینکه اختیارات و قدرت همه مشروط به اذن خدا هستند.
جلالی گفت: در قرآن کریم آمده است که حضرت عیسی می‌تواند زنده کند و در ادامه آن تصریح شده که به اذن الله می‌تواند این کار را بکند؛ یعنی اگر عنایت خدا نباشد، معصوم هم نمی‌تواند کاری کند؛ بنابراین از انسان کاملی که آقایان می‌گویند، منظورمان ولی خداست و اگر منظورشان از ولی خدا امام معصوم باشد و اگر منظور از امام معصوم حضرت مهدی(عج) باشد، باید گفت که اینها بدون اذن الله قدرتی ندارند.
مسئول دفتر علامه مصباح یزدی با تاکید بر اینکه امام زمان (عج) هم به‌عنوان امام معصوم چنین قدرتی ندارد که خالق باشد مگر به اذن‌الله، گفت: اگر امام معصوم بدون اذن خدا نمی‌تواند چیزی را خلق کند پس انسان به تنهایی نمی‌تواند چیزی را خلق کند که خدا خلق کرده است.
جلالی در پایان گفت: وقتی ما می‌گوییم به اذن الله انجام می‌شود پس این کار، کار خداست نه کار انسان یا امام معصوم و امام معصوم همان وسیله است که نمی‌توان به وسیله، خالق گفت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات