تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۴  ، 
کد خبر : ۲۲۷۶۴۹
گفت‌وگوی «تهران امروز» با امیرعلی امیری

ما با جبهه پایداری تفاوت داریم

مقدمه: امیرعلی امیری رئیس شورای مرکزی یکی از احزاب عضو جبهه ایستادگی یعنی حزب توسعه و عدالت است. وی در حاشیه اولین همایش «جبهه ایستادگی» در گفت و گو با «تهران امروز» از این جبهه دفاع کرد و خبر داد که هنوز رایزنی‌های همقطارانش با 7+8 ادامه دارد.عضو شورای مرکزی حزب توسعه و عدالت ضمن اینکه بر تعامل و وحدت «جبهه ایستادگی» با اصولگرایان تاکید دارد می‌گوید: این تعامل به ادامه مسیر نیز بستگی دارد. البته امیری تاثیری که جبهه ایستادگی از جبهه پایداری گرفته را رد می‌کند.گفت و گوی «تهران امروز» با امیرعلی امیری رئیس شورای مرکزی حزب «توسعه و عدالت ایران اسلامی» را در ادامه بخوانید:

* بعد از تشکیل جبهه ایستادگی تحلیل‌های مختلفی راجع به دلایل این اقدام شکل گرفت. یکی از این تحلیل‌ها حکایت از این داشت که این جبهه قصد دور هم جمع کردن همفکران آقای رضایی و نمایندگی او در کمیته وحدت اصولگرایی را دارد. چقدر این تحلیل صحیح است؟
** تشکیل جبهه ایستادگی در چندین سال قبل ریشه داشته دارد. درباره تعبیری که شما اشاره کردید که همفکران آقای رضایی قصد انجام فعالیتی داشتند و این جبهه را تاسیس کردند باید گفت آقای رضایی چیزی حدود چهارده، پانزده سال یعنی بعد جدایی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فعالیت‌های سیاسی شرکت کردند و با یک مشی اصولی،‌ارزشی و مستقل در صحنه سیاسی کشور حضور داشتند؛ هم انتخابات مجلس ششم، مجلس هفتم، مجلس هشتم،‌انتخابات ریاست‌جمهوری نهم و دهم و هم در حال حاضر. بنابراین این مسئله صحیح نیست که به‌خاطر انتخابات مجلس آینده چنین تشکلی درست شده باشد. کسانی که همفکران و نزدیکان فکری آقای رضایی بودند در سال‌های گذشته در شرایط زمانی مختلف به مقتضای نیازی که باید در صحنه‌های سیاسی حضور پیدا کنند، حضور داشتند.
تشکیل جبهه پایداری و فعالیت برای انتخابات مجلس نهم یکی از فصل‌های این فعالیت‌ها است. آقای رضایی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری دهم بود. آن زمان هم این فعالیت‌ها به صورت دیگری شکل داشت. اما این فعالیت‌ها در آن زمان با عنوان جبهه ایستادگی نبود و با عناوین دیگری جریان داشت. ولی در همه این‌ها یک فصل مشترکی وجود داشت که آن ایستادگی بر اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی در فعالیت‌ها و رقابت‌های سیاسی بود.
جبهه ایستادگی برای انتخابات مجلس نهم تاسیس نشده است. این جبهه از یک سال پیش که هنوز بحثی از انتخابات مجلس مطرح نبود بخصوص از زمانی که بحث تحریم‌ها و تنش‌هایی که فیمابین ما و شورای امنیت سازمان ملل و بحث‌های هسته‌ای به وجود آمد با فلسفه ایستادگی و مقابله با آن تهدیدات، جبهه ایستادگی شکل گرفت. ولی یک جبهه سیاسی در فصل انتخابات طبیعتا نمی‌تواند بدون موضع باشد. هم‌اکنون که بحث انتخابات مجلس نهم مطرح است جبهه ایستادگی نقش خود را ایفا خواهد کرد. این جبهه با خط‌مشی تاکید بر مشارکت حداکثری مردم با رعایت منافع و وحدت ملی در انتخابات شرکت خواهد کرد.
* راجع به وحدت با سایر اصولگرایان به چه نتیجه‌ای رسیدید؟
** مسیر و رفتار جبهه ایستادگی بر این مبنا است که در انتخابات مجلس نهم به یک وحدت حداکثری با اصولگرایان برسیم و برای این امر تلاش خواهیم کرد. ما اکنون میانه راه هستیم و اینکه به چه نتیجه‌ای خواهیم رسید به نظر من هنوز فرصت باقی است و باید تعامل کرده تا به نتیجه خوبی برسیم. اما امیدواریم که این اتفاق بیفتد. ما فکر می‌کنیم دایره اصولگرایی وسیع‌تر از آن چیزی است که امروز وجود دارد. فکر می‌کنیم هنوز این ظرفیت وجود دارد که تشکیلات و جمیعت‌های مختلفی در دایره اصولگرایی بتوانند برای وحدت حداکثری تلاش کنند.
* چقدر جبهه ایستادگی خود را ملزم به رعایت مواردی که جبهه متحد اصولگرایان تعیین می‌کند می داند؟
** تا حدی که به اصول خودمان لطمه وارد نشود. البته وحدت اصولگرایان در این مرحله از کار انتخابات نیز یک اصل برای همه اصولگرایان است. جبهه ایستادگی نیز حداکثر تلاش خود را خواهد کرد که به این وحدت و تعامل برسیم. البته به ادامه مسیر نیزبستگی دارد.
* آیت‌الله مهدوی کنی در یکی از اظهارات خود ضمن اینکه از جبهه ایستادگی به نیکی یاد کرد یادآور شد که آقای رضایی به عنوان نماینده این جبهه در زمینه اعضای 8 + 7 مذاکراتی داشت و در این خصوص قانع شد. از سوی دیگر با وجود اینکه دو نماینده به یکی از جبهه‌های تازه تاسیس دیگر اختصاص داده شد ولی همچنان این جبهه دست از سهم خواهی برنداشته است. تفاوت این دو جبهه در خصوص داشتن نماینده در 8 + 7 در چیست؟
** مقایسه بین این دو جبهه، مقایسه مع الفارق است. آن جبهه به‌عنوان یک سلیقه سیاسی، روش و رویکرد خاص خودش را دارد و این جبهه نیز روش‌ها و سلیقه‌های خاص خودش را دارد. جبهه‌های دیگر نیز همین طور‌ند. اما تمام این جبهه‌ها و تشکل‌های اصولگرا مدعی‌اند در یک اصول مشترک و با هم وحدت دارند. این موضوع به معنای آن نیست که همه سلیقه‌ها یکی است. ما نمی‌خواهیم مقایسه کرده و نمی‌توان مقایسه کرد. نمی‌توان گفت رویکرد این جبهه بهتر و دیگری بدتر است. بالاخره هر کدام از سلایق سیاسی و افکار عمومی جامعه به یک سو گرایش پیدا می‌کند. بنابراین جبهه ایستادگی با رویکرد و مشی خود کار را دنبال می‌کند و جبهه پایداری نیز با رویکرد و مشی خاص خود.
تاکید جبهه ایستادگی بر این است که در رویکرد خود در تعامل و برای رسیدن به وحدت حتما با یک نگرش اخلاق مدار و با رعایت تقوای سیاسی به نتیجه‌ای برسیم.
* با وجود اینکه آیت‌الله مهدوی کنی خبر داد که آقای رضایی نسبت به اینکه در 7+8 نماینده مستقیم نداشته باشد قانع شده است اما اظهارنظرهایی شنیده می‌شود که هنوز رایزنی‌ها برقرار است. آخرین نتیجه مذاکرات چیست و به کجا رسید؟
** هنوز قطعی نشده است.
* منظورتان این است که ممکن است در آینده یک نفر به عنوان نماینده آقای رضایی و جبهه ایستادگی به 7+8 بپیوندند؟
** امکانش است و الان در حال تعامل و مذاکره هستیم ولی تمام نشده است.
* چه کسی نماینده جبهه ایستادگی برای مذاکره با 7+8 است؟
** جبهه ایستادگی دارای یک شورای مرکزی دارد که ارتباط فکری با آقای رضایی دارند. رئیس این شورا آیت‌الله علوی است. ارکان مختلف این شورا به صورت جمعی مذاکرات را دنبال می‌کنند.
* اگر جبهه پایداری با کمیته وحدت اصولگرایان یا همان 7+8 به نتیجه نهایی نرسید و اقدام به ارائه یک لیست جداگانه در انتخابات مجلس نهم دادند، جبهه ایستادگی چه رویکردی در پیش خواهد گرفت؟
** نتیجه کار جبهه پایداری با 7+8 هیچ تاثیری در نتیجه کار جبهه ایستادگی نخواهد داشت. بین این دو جبهه وابستگی وجود ندارد که حضور نماینده ما در 7+8 موکول به عدم حضور نماینده جبهه پایداری باشد و بالعکس. رایزنی‌های جبهه ایستادگی با 7+8 یک بحث مستقل است.
* اگر جبهه ایستادگی نتواند نماینده‌ای در کمیته وحدت یا 7+8 داشته باشد کدام یک از افراد و اضلاع حاضر در این ساختار قرابت فکری بیشتری با این جبهه دارد تا بتواند نماینده این جبهه نیز باشد؟
** هر گاه به آن شرایط رسیدیم همان زمان تصمیم گیری می‌کنیم. هم‌اکنون روی این مسئله که کسی در 7+8 نمایندگی جبهه ایستادگی را بر عهده بگیرد،‌فکری نشد.
* از چه زمان نسبت به حضور یک نماینده جبهه ایستادگی در 7+8 منصرف و رایزنی‌ها را متوجه حضور نمایندگان جبهه ایستادگی در لیست انتخاباتی خواهید کرد؟
** از زمانی که این امر در دستور 7+8 قرار بگیرد ما نیز رایزنی‌های خود را شروع خواهیم کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات