تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۶  ، 
کد خبر : ۲۲۹۶۵۲
از پیام کتبی امیر قطر به تهران تا ادعای تماس مستقیم ایران و آمریکا

واکنش‌ها به سناریوی آمریکایی


گروه سیاسی: ‌دولت آمریکا غروب روز سه شنبه به‌وقت تهران اقدام به رونمایی سناریویی کرد که طی آن ایران متهم به طرح ریزی برای ترور سفیر عربستان سعودی و نیز انفجار ساختمان سفارت این کشور و اسرائیل در ایالات متحده آمریکاست. ساختگی بودن این سناریو به قدری روشن بود که خبرنگاران حاضر در نشست خبری وزیر دادگستری آمریکا و رئیس «اف بی‌آی» با سوالات متعدد خود به نحوی نشان دادند که کسی در دنیا سناریوی دولت باراک اوباما را باور نخواهد کرد. با این وجود، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در همان ساعات اولیه با ارسال نامه‌ای به «بان‌ کی ‌مون» ‌دبیرکل سازمان ملل ضمن انزجار از ادعاهای اخیر مقامات آمریکایی علیه کشورمان، نسبت به عواقب این سناریوی خطرناک‌هشدار داد و گفت: ادامه چنین‌سیاست‌های تفرقه‌افکنانه‌ای‌تأثیرات وخیمی‌بر صلح و امنیت برجای می‌گذارد. ‌همچنین کاردار سوئیس در غیاب سفیر آن‌کشور به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به این ادعا به نامبرده ابلاغ شد. ایران ضمن محکوم کردن ادعای سخیف آمریکا از حافظ منافع دولت آمریکا در تهران خواست تا دسترسی کنسولی به ایرانی بازداشت شده در آمریکا فراهم شود تا صحت ادعاهای مطرح شده و بررسی شود و نسبت به احراز تابعیت وی اقدام صورت بگیرد.
اظهارات مداخله‌جویانه اوباما
اما باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا که با راه اندازی این سناریو و جنگ روانی علیه کشورمان تلاش دارد تا نگاه‌های دنیا به اعتراضات گسترده در آمریکا را منحرف کند، روز پنج شنبه اظهارات مداخله جویانه‌ای علیه ایران کرد. وی که در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس‌جمهور کره جنوبی سخن می‌گفت در ادامه اظهارات مضحک خود ادعا کرد: برخی افراد وابسته به دولت ایران در این توطئه ترور دست دارند، اگر مدرک و دلیل نداشتیم ایران را متهم نمی‌کردیم. رئیس‌جمهور آمریکا با ادعای اینکه«برای ایجاد دولتی در ایران که با ملت خود همراهی نشان دهد، تلاش خواهیم کرد» عمق کینه ورزی و خصومت خود با ملت ایران را نشان داد و از توطئه خطرناک خود علیه کشورمان پرده برداشت.
تکذیب مذاکره ایران و آمریکا
اظهارات مداخله جویانه اوباما در حالی مطرح می‌شود که خبرگزاری‌های غربی مدعی شدند نماینده آمریکا در سازمان ملل با مسئولان ایرانی در خصوص اتهامات اخیر مبنی بر طرح ایران برای ترور دیپلمات سعودی توسط ایران مذاکره مستقیم داشته است. اما کشورمان برقراری هر‌گونه رابطه مستقیم با آمریکا را رد کرده است. در همین رابطه علیرضا میریوسفی مسئول اطلاع رسانی و مطبوعاتی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک در گفت‌وگو با مهر در واکنش به ادعاهای صورت گرفته مبنی بر تماس مستقیم آمریکا و ایران ضمن تکذیب این ادعا گفت: هیچ‌گونه مذاکره مستقیمی بین دو کشور انجام نشده است. جالب توجه اینکه مقامات سعودی و آل خلیفه برای رهایی از فشار افکار عمومی به واسطه سرکوب جنبش‌های مردمی از سناریوی ساختگی کاخ سفید حمایت کردند.
دولت عربستان که در ساعات اولیه انتشار این سناریو با صدور بیانیه توسط سفارت خود در آمریکا با حالتی ذوق زده از دولت اوباما تشکر کرد، در اظهاراتی تامل برانگیز از این سناریو ساختگی حمایت کرد.به گزارش مهر، سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی در حالی که به جای لباس عربی مخصوص خود، کت‌ و شلوار به تن کرده بود، مدعی شده است تمام دلایل و مدارک، دست داشتن ایران در توطئه ترور سفیر سعودی را ثابت می‌کند.وزیر امور خارجه عربستان ادعا کرد آنچه ایران به صورت پنهانی انجام می‌دهد، این کشور را به بن‌بست می‌رساند.اما مضحک‌ترین واکنش به توهم توطئه ایران برای ترور سفیر عربستان، واکنش رژیم بحرین است. رژیم آل خلیفه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: بحرین معتقد است هر گونه تجاوز به عربستان، تجاوز مستقیم به بحرین به شمار می‌رود و این طرح شکست خورده نشانه‌ای بر بی‌احترامی به موازین و قوانین دیپلماتیک است که بر مصونیت سفرا و ممنوع بودن حمله به آنها تاکید می‌کند.رئیس‌جمهوری کره جنوبی هم با همراه شدن با ادعاهای بی‌اساس آمریکا به زعم خود توطئه ترور ایرانی را محکوم کرد.
پیام کتبی امیر قطر تسلیم احمدی‌نژاد شد
تنش در روابط ایران و عربستان به واسطه سناریوی ساختگی آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که روابط کشورمان با سایر کشورهای منطقه روند طبیعی خود را ادامه می‌دهد.در همین راستا روز پنج شنبه تهران میزبان وزیر مشاور در امور خارجه قطر بود. این دیدار که کاملا به صورت سرزده انجام شد از آن جهت حائز اهمیت است که از نظر تحلیلگران مسائل خاورمیانه، قطر به عنوان واسطه تهران- ریاض نقش آفرین است. با این وجود در خبرهای منتشر شده از این دیدار چیزی راجع به گفت وگوی دو طرف در خصوص سناریوی آمریکا مشاهده نشد.
خالد العطیه در دیدار با محمود احمدی‌نژاد پیام امیر قطر را نیز به رئیس‌جمهور تسلیم کرد.رئیس‌جمهور در دیدار وزیر مشاور در امور خارجه قطر روابط تهران- دوحه را برادرانه و دوستانه دانست و خاطرنشان کرد: ایران و قطر از مناسبات بسیار خوبی برخوردار بوده و مواضع مشترکی نسبت به بسیاری از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی دارند که می‌تواند نقش مهمی در ایجاد تفاهم میان کشورها ایفا کند.
خالد العطیه وزیر مشاور در امور خارجه قطر نیز در این دیدار با تسلیم پیام امیر قطر به رئیس‌جمهور کشورمان، نقش جمهوری اسلامی ایران را در تحولات منطقه بسیار با اهمیت توصیف کرد و گفت: دو کشور از روابط بسیار خوبی در همه زمینه‌ها برخوردار هستند که تقویت این همکاری‌ها می‌تواند موجب ایجاد تفاهم بیشتری میان کشورهای منطقه شود.
احتمال گفت‌وگوی تلفنی صالحی و فیصل
با این وجود به نظر می‌رسد علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان نیز که در واکنش به این سناریو گفته بود ما با عربستان سعودی روابط دو جانبه خوبی داریم، در آینده نزدیک جهت خنثی کردن نقشه‌های کاخ سفید برای ایجاد اختلاف و تنش در روابط کشورهای منطقه در یک گفت و گوی تلفنی با همتای سعودی خود ماجرا را بررسی کند.
نقش لابی صهیونیستی در سناریوی ساختگی آمریکا
اما نقش لابی‌های صهیونیستی در این سناریو نکته‌ای است که معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه به آن اشاره کرد.حسین امیرعبداللهیان در این خصوص تصریح کرد: در درجه اول نباید از نقش لابی صهیونیست‌ها در آمریکا غافل ماند و چنین طراحی‌های سراپا کذب عمدتا از کانون فتنه لابی صهیونیست‌ها در آمریکا و غرب ریشه می‌گیرد.
وی که با مهر گفت وگو می‌کرد با اشاره به تحولات ماه‌های اخیر منطقه که ناشی از بیداری اسلامی به شمار می‌رود تصریح کرد: به دلیل رفتارهای منبعث از استعمار کهنه و نوین محور آمریکایی و صهیونیستی سمت و سوی مطالبات و حرکت مردم به اقدامات عملی در ابراز انزجار و تنفر عمومی از عملکرد رژیم صهیونیستی و نظام سلطه قرار گرفته و رژیم صهیونیستی هر روز بیش از پیش به انزوا کشیده می‌شود.
وی یادآور شد: کشورهای منطقه به خوبی به ترفندهای دیرین دشمنان منطقه در راستای ایجاد تفرقه بین مسلمانان جهان واقفند.
معاون وزیر خارجه گفت: اسناد و مدارک موثقی از هدایت و پشتیبانی کامل دستگاه امنیتی آمریکا در ماه‌های اخیر در زمینه حمایت از تروریست‌هایی همچون گروهک ریگی و به شهادت رساندن دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که افشای جزئیات آن از سوی دستگاه‌های مربوطه چهره تروریسم دولتی آمریکا را در قبال مردم مسلمان ایران و منطقه بیش از پیش نمایان خواهد ساخت.
این وصله‌ها به ایران نمی‌چسبد
در همین زمینه نظر روزنامه ایندیپندنت راجع به قصه اخیر آمریکا جالب است. روزنامه انگلیسی ایندیپندنت از این طرح با عنوان «عجیب و غریب» یاد کرد و در تحلیلی نوشت: اینکه ایران از یک فروشنده خودروهای دست دوم که سابقه جعل چک را دارد برای ترور سفیر سعودی، آن هم با کمک گرفتن از باندهای مواد مخدر مکزیک استفاده کند با آنچه از تجربه و تخصص دستگاه‌های اطلاعاتی ایران سراغ داریم، همخوانی ندارد. این روزنامه در ادامه نوشت: اظهارات «اریک هولدر» وزیر دادگستری آمریکا که با اطمینان خاصی درباره طرح ترور سفیر عربستان توسط ایران سخن می‌گفت، ما را به یاد ادعاهای «کالین پاول» وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در سال 2003 انداخت که از اسناد و مدارک غیر قابل انکار درباره پیشرفت تسلیحات کشتار جمعی توسط رژیم صدام خبر داد. از دید ایندیپندنت نو محافظه کاران،‌برخی حامیان رژیم صهیونیستی و هواداران جنگ علیه ایران طرف‌هایی‌هستند‌که از طرح ادعاهای اخیر علیه ایران استفاده می‌کنند. این روزنامه افزود: البته در خاورمیانه نیز عربستان، بحرین و امارات که مشکلات داخلی و اعتراضات مردمی را شاهد هستند استفاده‌های خاص خود را از این ادعاها می‌برند. به عنوان نمونه فشارها در بحرین در زمینه توجه به مطالبات شیعیان کاهش می‌یابد.
دست داشتن ایران باورپذیر نیست
ابراز تردید رسانه‌های غربی در حالی صورت می‌گیرد که حتی تحلیلگران آمریکایی نیز این سناریو را غیرقابل باور دانسته‌اند. گری سیک تحلیلگر آمریکایی مسائل ایران با رد فرضیه دست داشتن ایران در طرح ترور سفیر عربستان در آمریکا، اتهامات آمریکا در این باره را باور نکردنی دانست.
به گزارش عصر ایران این تحلیلگر آمریکایی با انتشار مطلبی در وبلاگ خود نوشت:‌ از نظر من این موضوع غیر قابل باور است در حقیقت اگر ادعای واشنگتن درباره دست داشتن ایران در چنین طرح تروری صحت داشته باشد این مسئله به دور از همه سیاست‌ها و روش‌های شناخته شده حکومت تهران است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات