افشین زمانی
خط و نشان کشیدنهای برخی مقامات عربستانی و رسانههای گروهی این کشور مبنی بر اینکه به ادعای آنان آشوبطلبی از سوی حجاج قابل قبول نیست و با آن برخورد میشود، بیش از هر چیز این سوال را پیش میآورد که هدف آل سعود از دامن زدن به چنین مسائل تنشزایی آن هم در ماههای حرام ذیالقعده و ذیالحجه که طبق نص صریح دین مبین اسلام، هر نوع خونریزی و تنش در آن حرام است و این حرام بودن به طریق اولی شامل مقدسترین شهرهای جهان اسلام یعنی مکه و مدینه میشود، چیست؟
آنچه مسلم است ارتباط آشکار این تهدیدات با موج بیداری اسلامی که در بسیاری از مناطق جهان اسلام به راه افتاده است، قابل تشخیص است و از طرف دیگر دستهای توطئه آمریکاییها در اتهامزنی به ایران مبنی بر ادعای طرح ترور سفیر عربستان در آمریکا هم بیربط با تلاشهای تنشزای سعودیها برای حاکمکردن جو امنیتی و خفقان بر مراسم حج نیست.
مراسمی که اعلام برائت از مشرکین و ظالمین یکی از واجبات آن است اما به نظر میرسد که آل سعود امسال بیش از هر سال دیگری از اینکه فریاد برائت از مشرکین در سرزمین وحی سر داده شود، نگرانند. نگرانی آنان هم قابل درک است چرا که حکام عربستانی از جمله حاکمانی هستند که در تیررس نگاه بدبینانه ملت خویش قرار دارند و نشانههای زیادی از رسیدن موج بیداری اسلامی به سرزمین وحی هم دیده میشود. طی همین یکی، دو روز اخیر چندین تظاهرات اعتراضی از سوی جمعیت شیعه عربستانی به راه افتاده است که حمایت بخشهایی از شهروندان سنی مذهب عربستانی را با خود به همراه داشته است و احتمال آن میرود در صورتی که مناسک حج با تشریفات کامل و بخصوص انجام مراسم برائت از مشرکین برگزار شود، باعث سرعتگیری بیداری اسلامی در سرزمین وحی شود چرا که آل سعود از جمله حاکمان وابسته به آمریکا و غرب هستند که در همراهی با غرب و آمریکا برای سرکوب قیام مردمی در بحرین و یمن هیچ کم و کاستی نگذاشتهاند و در همان حال هم به تلاش مضاعف خود برای بر هم زدن ثبات سیستم سیاسی سوریه بهعنوان خط مقدم مبارزه با اسرائیلیها ادامه دادهاند و در جدیدترین نمونه هم همراهی کامل خود را با آمریکا در طرح اتهام ترور به ایران نشان دادهاند. همراهی آل سعود با غرب و در راس آن آمریکا و اسرائیل در حالی اتفاق میافتد که رژیم حاکم بر عربستان به خوبی از غلط بودن رویکردهایش به جهان اسلام آگاه است اما به دلیل اینکه موجودیت خود را در گرو همراهی با غرب و آمریکا میداند، به ناچار راه پیروی غلط از غرب را در پیش گرفته است. بهعنوان مثال اتهامی که آمریکاییها به ایران وارد کردهاند و مدعیاند که ایران در صدد ترور سفیر عربستان در آمریکا برآمده است به قدری سخیف و ابلهانه است که حتی رسانهها و سیاستمداران کارکشته آمریکایی که هیچ فرصتی را برای تبلیغات علیه ایران از دست نمیدهند...
... اما درباره این اتهام به گونهای دیگر میاندیشند و به دستاندرکاران کاخ سفید توصیه کردهاند برای فشار به ایران به فکر بهانهای بهتر باشند و اتهاماتی چنین ابلهانه را مطرح نکنند و آبروی دولت آمریکا را به حراج نگذارند.
جالب اینجاست که در چنین موردی عربستانیها گوی سبقت را از آمریکاییها را ربودهاند و چنان در شورای امنیت داد و فغان راه انداختهاند که این شک و شبهه پیش آمده است مبادا عربستان در موسم حج به فکر برپا کردن جاروجنجال و بهانهجویی برای حاکم کردن جو اختناق بر بزرگترین کنگره سیاسی- عبادی جهان اسلام است تا نگاهها را از بحران مشروعیتی که بر سیستم سیاسی عربستان چیره شده است، منحرف کند. اتفاقا هر چه جلوتر میرویم این شک و شبهه بیشتر به یقین تبدیل میشود و عربستانیها علائمی از خود بروز میدهند که نشانه اوج بحران سیاسیشان است. به همین دلیل است که آنان برای خلاصی از آشکاری بیشتر این بحران و کاهش دامنه بیداری اسلامی به فکر استفاده ابزاری از هر بهانهای ولو اتهامات احمقانه آمریکاییها به ایران افتادهاند و سعی دارند با نادیده گرفتن نص صریح کتاب خدا مبنی بر حرام بودن جنگ و تنش در ایام حج ، منویات درونی خود را پیش ببرند. قطعا حجاج ایرانی و سایر کشورهای مسلمان از پشت پرده اهداف سعودیها از متشنج کردن فضای مکه و مدینه در ایام حج آگاه هستند و به همین دلیل هم ضمن حفظ خونسردی خود، از این ایام بهعنوان فرصتی گرانبها برای تبادل پیام بیداری اسلامی استفاده خواهند کرد و حتی اگر آل سعود مانع از برگزاری علنی مراسم برائت از مشرکین شوند، اما هرگز نمیتوانند پلهای ارتباطی را که بین قلوب مسلمین و حجاج حاضر در حج برقرار شده است، از میان بردارند.