تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۸  ، 
کد خبر : ۲۳۰۱۲۳

فرایند اشغال یک سرزمین (بخش هجدهم)


علی صادقی
راه اندازی و تأسیس فرقه های انحرافی، نیازمند افرادی بود که ذات انحراف در آن ها بالقوه وجود داشته باشد، لذا از نظر انگلیسی ها چنین افرادی می بایست واجد شرایطی خاص باشند، یعنی اولاً از میان اجتماع خود برخیزند، ثانیاً از عهده این مهم برآیند و ثالثاً در راه حفظ منافع انگلستان تلاش گسترده داشته باشند. به همین دلیل است که ما می بینیم در زمان سلطه انگلستان بر شبه قاره هند سیداحمد خان هندی مورد توجه انگلیسی ها واقع می شود و به پاس خدمات خود، لقب «میر» از آنان می گیرد.
سیداحمد خان به بهانه صیانت از اسلام و جلوگیری از تزلزل افکار مسلمانان در قبال پیشرفت اندیشه های غربی و علوم تجربی، بسیار تلاش کرد تا اسلام را مطابق با علوم جدید غرب معرفی کند و برای تحقق این منظور، مرکزی را با کمک انگلیسی ها برپا کرد که به نام «کالج محمدی انگلیسی» مشهور شد. او در این کالج - که مسئولان آن انگلیسی بودند - ریاست هیئت امنا را به عهده داشت و در این کالج در راستای اهداف استعمار انگلیس قدم برمی داشت.
او با انتشار نظرات و آرای خود، منکر بسیاری از مبانی و اعتقادات اصولی دین اسلام شد که به برخی از آنان در هفته گذشته اشاره شد. این مزدور انگلیسی، آتش اختلاف، بین علمای مسلمان را شعله ور کرد، تا جایی که برخی به تکفیر او همت گماشتند.
تدوین گران منحرف آثار وی، یعنی «محمد امام الدین گجراتی»، «احمد بابایی مخدومی» بر روی جلد کتب او، عنوان مجتهد، رهبر امت و امام دوران را به نام او اضافه کردند و این درحالی بود که سید جمال الدین اسدآبادی او را «دهری» معرفی می کرد و مسلمانان او را ملحد می خواندند و به همین دلیل، مطرود اکثریت هم کیشان خود بود. در ادامه به تتمه برخی دیگر از اعتقاد «میرسید احمدخان هندی» که نشان دهنده اوج انحراف وی و فرقه انحرافی اش می باشد، می پردازیم. بنابر اعتقادات احمدخان هندی، موسس فرقه انحرافی قادنیت:
- هر تئوری علمی، قطعی و نهایی تلقی می شود.
- نبوت را اعتقادی فرعی و برگرفته از اعتقاد پیشین دانسته و جبرئیل را نه به عنوان یک وجود معین و خارجی که پیام خدا را می رساند، بلکه ملکه مخصوص پیامبر که مجازاً به این نام نامیده شده، معرفی می شود!
- هر موجودی ملکه مخصوص وحی را داراست.
- روح به عنوان جسمی ظریف و ماده ای مستقل شناخته می شود.
- جسم مرده انسان ها مجدداً از گور سر برنمی آورد.
- بهشت و جهنم را دارای واقعیت زمانی و مکانی نیست.
- انکار اعتقاد به ظهور مهدی (عج).
- منکر تقلید بود و تقلید را مساوی تقلید از پیامبر دانسته و آن را شرکت در نبوت معرفی می کرد و نادرست.
- معتقد بود که مسلمانان و شرقی ها نمی توانند بدون تسلیم در برابر تکنولوژی پیشرفته و برتر غرب ادامه حیات دهند!
- معجزه را قبول نداشت و...
هرچند او مدعی بود که «قرآن کلام خدا و برای همیشه حق و سخن آخر است و هیچ دانشی توان تکذیب آن را ندارد» ولی به سادگی بسیاری از نظرات علمی را به عنوان «سخن آخر» پذیرفت و مغلوب آن می شد. وی کوشش می کرد تا عقاید اسلامی را با کشفیات جدید علمی منطبق کند و میان معارف اسلامی و دانش های علمی غرب توافق ایجاد کند!
جهت حرکت سیداحمدخان به طرف غرب بود و فکر و باورهای غربی را به عنوان حقیقت مجسم پذیرفته بود و تلاش می کرد تا آنها را در پرتو قرآن و حدیث روشن کند.
او که به «نوکر سیاست انگلیس» شهرت یافته بود، به جای دفاع از اسلام آموزش های غربی را در میان مسلمانان تعمیم می داد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات