تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۳۰۱۳۱
اعطای خودمختاری به کردهای ترکیه در چارچوپ خاورمیانه بزرگ

توافق پشت پرده اردوغان و اوباما به نقل از روزنامه ترک


یکی از روزنامه های ترکیه در گزارشی درباره پشت پرده دیدار نخست وزیر ترکیه با رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد که در این دیدار بر سر اعطای خودمختاری به کردهای ترکیه در چارچوپ پروژه "خاورمیانه بزرگ" آمریکا توافق حاصل شده است.
به گزارش فارس، روزنامه آیدین لیک ترکیه که ضد دولت اسلامگرای اردوغان و حامی گروه کودتاگر ملقب به «ارگنه‌کن» است در گزارشی پیرامون سفر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به نیویورک و دیدار نود دقیقه ای وی با اوباما رئیس جمهور آمریکا نوشت که بی شک آمریکا مصمم به اجرای پروژه خاورمیانه بزرگ با همکاری ترکیه است و در همین راستا طرح تجزیه ترکیه نیز آغاز شده است.
آیدین لیک نوشت که در این راستا به اطلاعات مهمی دست یافته که اعطای خودمختاری به کردها در بازگشت اردوغان به ترکیه مهم ترین بخش آن است.
این روزنامه با اشاره به افشای مذاکرات محرمانه بین سازمان اطلاعاتی ترکیه میت با گروه تروریستی پ ک ک نوشت که توافق بر سر اعطای خودمختاری به کردهای ترکیه در سال 2010 حاصل شده و اوباما در دیدار با اردوغان از وی خواسته است تا این روند را سرعت بخشد.
آیدین لیک نوشت بر اساس طرح خودمختاری کردهای ترکیه که قرار است طی سخنرانی تاریخی اردوغان بعد از بازگشت از آمریکا آغاز شود، این طرح در ابتدا در سه استان دیاربکر، اورفا و قاضی آن تپ اجرا شده و سپس در 22 منطقه دیگر از طریق آژانس های توسعه منطقه ای به مرحله اجرا در می آید.
در این طرح دولت شروع به آموزش به زبان کردی کرده و دانشگاه های کردزبان تاسیس می شود، همچنین دولت های محلی از طریق شرکت های خصوصی و سازماندهی امنیتی این مناطق شکل می گیرد. از سوی دیگر در این روند اسناد مالکیت اراضی ملی ترکیه به فئودال هایی که تاکنون به طور کیفی از این اراضی استفاده می کردند، اعطاء می شود.
روزنامه آیدین لیک تصریح کرد که این روند از سوی مجلس ترکیه نیز حمایت می شود و در این خصوص کلیه تدابیر لازم اندیشیده شده، کما اینکه قانون اساسی ترکیه بر همین اساس تغییر یافته و عبداله اوجالان نیز مورد عفو واقع می شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات