تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۳۱۱۸۸
نوری المالکی با تصمیم شورای استان صلاح‌الدین مخالفت کرد

جدایی استان صلاح‌الدین چالش جدید عراق


نخست وزیر عراق طرح استقلال استان صلاح الدین را تلاش برای ایجاد محل امن برای بعثی ها دانست و فهرست العراقیه نیز با این طرح مخالفت کرد. چند روز پیش شورای استانداری استان صلاح الدین عراق به اتفاق آرا تبدیل شدن این استان به یک منطقه اقتصادی و اداری مستقل در چارچوب عراق متحد را تصویب کرده بود. صدام حسین دیکتاتور سابق عراق در استان صلاح الدین بدنیا آمده است. این استان در شمال عراق واقع است و مرکز آن تکریت است. نوری المالکی با تصمیم شورای استان صلاح الدین مخالفت کرد شورای استانداری استان صلاح الدین در بیانیه ای اعلام کرده بود: به دلیل سیاست های دولت مرکزی در قبال استان صلاح الدین و روند برکناری و بی توجهی نسبت به اهالی این استان و محرومیت آنها از حقوق ملی شان در زمینه های سیاسی و اقتصادی، شورای استانداری به اتفاق آرا طرح تبدیل این استان به یک اقلیم مستقل را تصویب کرد. جیاد معاون استانداری این استان اظهار کرد: در جلسه ان شورا20 عضو از مجموع 28 عضو شورای استانداری حضور داشتند و نمایندگان عضو ائتلاف دولت قانون و تعدادی دیگر از نمایندگان در این جلسه حضور نداشتند که دلایل این کار را نمی دانیم. نیازی معمار اوغلو، دبیر شورای استانداری صلاح الدین نیز طی بیانیه ای اعلام کرد که این شورا مسئله تبدیل شدن استان صلاح الدین به یک اقلیم اداری و اقتصادی مستقل را با دولت مرکزی در میان خواهد گذاشت.
وی حضور افراد نزدیک به دولت مرکزی در پست های دولتی و امنیتی استان و عدم توجه به دولت محلی در اجرای سیاست های حکومت مرکزی و همچنین عدم اعطای اختیارات قانونی به شورای استانداری را از دلایل این اقدام ذکر کرد. در واکنش به این اقدام نوری المالکی، نخست وزیر عراق در یک برنامه تلویزیونی عنوان داشت: نیروهای امنیتی عراق طی دوره گذشته 615 تن از اعضای حزب منحل شده بعث را به اتهام تلاش برای بازسازی این حزب و براندازی نظام حاکم و همچنین ایجاد آشوب در کشور دستگیر کردند.وی در ادامه افزود: اکثر افراد بازداشت شده بیش تر از استان های جنوبی عراق هستند تا استان های غربی. برخی از شریکان در روند سیاسی عراق از حزب بعث حمایت می کنند. المالکی همچنین عنوان داشت: حزب بعث در طول تاریخ نشان داده است که تنها از منطق توطئه چینی پیروی می کند. این حزب دچار انحراف فکری، اخلاقی و سیاسی شده است. وی در ادامه افزود:سیاست حزب بعث در روند سیاسی تنها کودتا و ایجاد آشوب است. البته تعداد کسانی که می خواهند علیه دولت و نظام حاکم کودتا کنند بسیار کم هستند. المالکی همچنین عنوان داشت: بعثی ها فکر می کنند که دوره کنونی در عراق مانند دوره گذشته است. نخست وزیر عراق همچنین عنوان داشت:نظام حاکم در عراق قدرتمند است و از سوی مردم حمایت می شود نقشه ها و طرح های بعثی ها به هیچ وجه موفق نخواهد بود. وی در ادامه افزود: بعضی ها می خواهند نشان دهند که دستگیری بعثی ها رنگ و بوی طایفه گرایی دارد اما برعکس توطئه بعثی ها بعد طایفه ای دارد. نخست وزیر عراق همچنین عنوان داشت: کابینه عراق با استقلال استان صلاح الدین و تشکیل یک منطقه در این استان مخالفت خواهد کرد. وی در ادامه افزود: این درخواست بر پایه طایفه گرایی و حمایت از بعثی ها ارایه شد.
استان صلاح الدین پایگاه تروریست ها بوده است. المالکی همچنین عنوان داشت: ثباتی که چند ماه قبل در استان صلاح الدین به وجود آمده بود چارچوب نقشه های حزب بعث صورت گرفت چرا که آنها می خواستند نشان دهند این استان آرام است و هیچ درگیری در آن وجود ندارد. وی در ادامه افزود: استان صلاح الدین مرکز آماده سازی نقشه های بعثی ها است و آنها عملیات خود را در موصل، دیالی، کرکوک، الانبار و بغداد انجام می دهند تا نشان دهند استان صلاح الدین بسیار آرام است. این استان آتش زیر خاکستر است.المالکی همچنین عنوان داشت: این مسئله مسئله ای فدرالی و مربوط به قانون اساسی است و مانع آن هم نمی شویم اما نباید شرایطی صورت پذیرد که دولت عراق متهم شود. وی در ادامه افزود: آنها از ما می خواهند تا محل امنی برای بعثی هایی که از سوریه، لیبی و یمن می آیند ایجاد کنند. اگر استان صلاح الدین به یک منطقه مستقل تبدیل شود دیگر دولت عراق حق مداخله در امور این منطقه را نخواهد داشت. اما دولت تمام افرادی را که تحت پیگرد قرار دارند در هر مکان بازداشت می کند. المالکی همچنین عنوان داشت: مسئولان استان صلاح الدین فقط درخواست داده اند و این به معنی اعلام استقلال نیست ساکنان این استان نیز با این مسئله مخالفند. وی در ادامه افزود: ا گر کابینه این درخواست را بپذیرد پارلمان نخواهد پذیرفت و اگر پارلمان بپذیرد مردم آن را در همه پرسی نخواهند پذیرفت. المالکی همچنین عنوان داشت: اگر سیاستمداران استان صلاح الدین بدور از ایجاد تنش و در مجرای طبیعی خود بدون اعلام دشمنی خواهان ایجاد یک منطقه مستقل باشند این حق آنهاست. روند فدرالی در کشور باعث تقسیم و تجزیه غیرقانونی کشور می شود و این حق ما است که با این روند مخالفت کنیم. وی در ادامه افزود: این نخستین باری نیست که استان صلاح الدین خواهان استقلال است اگر احساس می کنند که سهم آنها در بودجه عراق کم است بگویند. این در حالی است که عبدالکریم الجبوری، مسئول کمیته هماهنگی فهرست العراقیه عنوان داشت: فهرست العراقیه با تصمیم شورای استان صلاح الدین درباره استقلال این استان مخالف است.
وی در ادامه افزود: فهرست العراقیه خواهان اتحاد است و با هرگونه تلاش برای این شکاف در عراق مبارزه می کند. به دنبال اعلام استقلال استان صلاح الدین مقتدی صدر خواهان وحدت مردم عراق و تغییر موضع ساکنان این استان شده بود. به گزارش خبرگزاری براثای عراق، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در بیانیه ای عنوان داشت: از ساکنان استان صلاح الدین می خواهم تا موضع خود را در قبال اعلام استقلال این استان تغییر دهند. اخیرا اعضای شورای استان صلاح الدین در نشست خود اعلام کردند که این استان به یک منطقه مستقل تبدیل شده است. در ادامه بیانیه صدر آمده است: برادران من در استان صلاح الدین این حق من نیست که برای شما تعیین تکلیف کنم اما حق ما و عراق است که از وحدت کشورمان محافظت کنیم. در این بیانیه تاکید شده است: از شما می خواهم تا ما را دشمن شاد نکنید و یک صف واحد در برابر آنها برای آزادسازی عراق و محافظت از استقلال کشور تشکیل دهید. این در حالی است که اثیل النجیفی، استاندار نینوی در کنفرانس خبری عنوان داشت: پیش بینی می شود استان نینوا نیز استقلال اداری و اقتصادی خود را به عنوان یک منطقه اعلام کند. وی در ادامه افزود: اگر مسئولان استان احساس کنند که ساکنان نینوا خواهان استقلال این استان هستند به این سمت حرکت خواهند کرد. النجیفی همچنین تاکید کرد: این اقدام به دنبال بی توجهی به مشکلات ساکنان استان نینوا صورت می گیرد. ما نسبت به اعمال منع آمد و شد در این استان تعجب می کنیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات