تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۶  ، 
کد خبر : ۲۳۱۸۷۵

گسترش زرادخانه‌ قدرت‌های هسته‌ای


قدرت‌های هسته‌ای جهان به رغم کمبود بودجه و ادعاهای بین المللی درباره خلع سلاح هسته ای، در نظر دارند طی دهه آینده، صدها میلیارد دلار برای تولید، توسعه و روزآمد کردن زرادخانه‌های هسته‌ای خود هزینه کنند.‏
روزنامه انگلیسی «گاردین» با استناد به یک گزارش معتبر از سوی شورای اطلاعات و امنیت انگلیس - آمریکا موسوم به «بیسیک» منتشر شد، نوشت:
به رغم فشار‌های ناشی از کسری بودجه بر دولت‌های هسته‌ای و لفاظی‌های آن‌ها درباره خلع سلاح، شواهد نشان می‌دهد که برهه جدید و خطرناکی از تولید و اشاعه سلاح‌های هسته‌ای توسط آن‌ها در راه است. ‏
این گزارش می‌افزاید: آمریکا در نظر دارد طی دهه آینده 700 میلیارد دلار به صنعت ساخت تسلیحات هسته‌ای اختصاص دهد.
روسیه نیز 70 میلیارد دلار فقط صرف ساخت سامانه‌های پرتاب این تسلیحات خواهد کرد.
انتظار می‌رود چین، هند، رژیم صهیونیستی، فرانسه و پاکستان نیز مقادیر قابل توجهی از بودجه سالانه خود را به سامانه‌های موشکی راهبردی و تاکتیکی خود با کاربرد اتمی اختصاص دهند. ‏
بر اساس این گزارش، در مورد رژیم صهیونیستی و چندین کشور از جمله فرانسه، روسیه و پاکستان، نقشی که به تسلیحات هسته‌ای داده می‌شود، فراتر از نقش بازدارندگی است. ‏
این گزارش هشدار می‌دهد که تسلیحات اتمی در روسیه و پاکستان نقش‌های جنگی را در برنامه ریزهای ارتش بر عهده دارد. ‏
این گزارش نخستین مورد از مجموعه گزارش‌های کمیسیون «تریدنت» است که اعضای آن مستقل از تمامی احزاب هستند و به عنوان ابتکار عملی از سوی «بیسیک» پایه‌گذاری شده است. ‏
‏«مالکوم ریفکیند» وزیر دفاع سابق حزب محافظه کار، «منزیز کمپبل» رهبر سابق حزب لیبرال دموکرات و سخنگوی وزارت دفاع و «لرد براون» وزیر سابق دفاع حزب کارگر انگلیس، اعضای اصلی این تشکیلات هستند. ‏
این افراد معتقدند که دلیل قانع کننده‌ای برای بازنگری اساسی سیاست تسلیحات هسته‌ای انگلیس وجود دارد.
محافظه کاران در دولت ائتلافی انگلیس اعلام کرده‌اند که می‌خواهند سامانه تسلیحات هسته‌ای خود را که مبتنی بر موشک‌های بالستیک تریدنت است، حفظ کنند. ‏
براساس این مقاله که تحت عنوان «فراتر از انگلیس؛ روند سایر کشورهای دارنده سلاح هسته ای» و توسط «یان کرنز» تحلیلگر امنیتی نوشته شده است، پاکستان و هند، به دنبال دستیابی به کلاهک‌های هسته‌ای کوچک‌تر و سبک‌تر هستند تا بتوان از آن‌ها در بردهای وسیع‌تر استفاده کرد یا در فواصل کوتاه‌تر برای نقش‌های تاکتیکی یا غیر راهبردی از آن‌ها بهره برد. ‏
در مورد رژیم صهیونیستی، بزرگی ناوگان زیر دریایی مجهز به موشک‌های کروز هسته‌ای در حال افزایش است و ظاهراً تلاش می‌کند پس از برنامه موشک‌های پرتاب ماهواره، در آینده به موشک‌های بالستیک قاره‌پیما دست یابد. ‏
به نوشته گاردین؛ توجیه معمول برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای عبارتند از« آسیب پذیری در مواجهه با پیشرفت‌های هسته‌ای و متعارف در نقاط دیگر. برای مثال، روسیه نسبت به دفاع موشکی آمریکا ابراز نگرانی کرده است. ‏
چین نیز نگرانی‌های مشابهی درباره آمریکا و هند ابراز کرده و این در حالی است که برنامه‌های هسته‌ای دهلی نو در نتیجه هراس از توانمندی‌های چین و پاکستان شکل گرفته است. ‏
از طرف دیگر، پاکستان برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را با استناد به برتری نیروی متعارف هند توجیه می‌کند. ‏
این گزارش درباره آمریکا آورده است: واشنگتن در نظر دارد طی دهه آتی 700 میلیارد دلار صرف تسلیحات هسته‌ای خود کند.
علاوه بر این، 92 میلیارد دلار نیز به کلاهک‌های جدید هسته‌ای اختصاص خواهد یافت و 12 زیر دریایی مجهز به موشک‌های بالستیک هسته ای، موشک‌های کروز و بمب‌های هسته‌ای جدید نیز تولید خواهد شد. ‏
روسیه نیز در برنامه ریزی خود تا سال 2020، 70 میلیارد دلار را به توسعه سامانه‌های پرتاب زمینی، دریایی و هوایی موشک‌های هسته‌ای راهبردی اختصاص داده است.
علاوه بر این، قرار است موشک‌های بالستیک قاره پیمای متحرک را با چندین کلاهک و نیز نسل جدیدی از زیردریایی‌های اتمی که قابلیت حمل موشک‌های کروز و نیز موشک‌های بالستیک را داشته باشند ارائه کند. ‏
گزارش‌هایی نیز وجود دارد مبنی بر این که روسیه در حال طراحی موشک‌های هسته‌ای کوتاه برد برای 10 تیپ ارتش خود طی دهه آینده است. ‏
چین نیز به سرعت در حال تقویت زرادخانه موشک‌های متحرک جاده‌ای متوسط و دور برد مجهز به چندین کلاهک است.
در حدود پنج زیر دریایی هم که قادر به پرتاب 36 تا 60 موشک بالستیک دریایی هستند، در دست تولید قرار دارد. ‏
همچنین فرانسه چندی پیش چهار زیر دریایی جدید خود را که مجهز به موشک‌های دور برد و دارای کلاهک قوی تر هستند به آب انداخت. افزون بر این، مدرنیزه کردن ناوگان بمب افکن‌های هسته‌ای نیز در فرانسه درحال انجام است. ‏
پاکستان هم درحال توسعه مجموعه موشک‌های «شاهین 2»، موشک‌های کروز هسته ای، تقویت طراحی تسلیحات اتمی و نیز تولید کلاهک‌های کوچک‌تر و سبک‌تر است.
علاوه بر این، پاکستان در حال احداث رآکتورهای جدید برای تولید پلوتونیم است. ‏
هند نیز در حال توسعه نسخه‌های جدید موشک‌های زمین به زمین است که برای هدف قرار دادن کل پاکستان و بخش‌هایی از چین، از جمله پکن، کفایت می‌کند.
علاوه بر این موشک‌های کروز هسته‌ای تولید کرده است که از کشتی پرتاب می‌شود و در نظر دارد پنج زیر دریایی با قابلیت حمل موشک‌های هسته‌ای دوربرد را نیز تولید کند. ‏
اسرائیل در حال توسعه موشک‌های دوربرد قاره پیما و ناوگان زیر دریایی مجهز به موشک‌های کروز اتمی است. ‏
کره شمالی در سال 2010 از موشک‌هایی‏ با برد 2500مایل رونمایی کرد که قادرند مناطقی در ژاپن را هدف قرار دهند.
افزون بر این، موشکی ‏را نیز با برد بیش از 6000 مایل آزمایش کرد که می‌تواند نیمی از مناطق اصلی آمریکا را هدف قرار دهد. ‏
این گزارش می‌افزاید: هنوز مشخص نیست که آیا کره شمالی به توانمندی ساخت کلاهک‌های هسته‌ای کوچک برای سوار شدن بر روی این موشک‌ها دست پیدا کرده است یا خیر. ‏

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات