تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۳۳۰۳۸
ابزار بی‌فایده غرب علیه مقامات ایرانی

چند مقام ایرانی در تحریم آمریکا و اروپا هستند؟


سیدصادق روحانی
«پیش​نویس قطعنامه ضد ایرانی در آژانس تصویب شد»، «سازمان ملل نامه عربستان علیه ایران را به عنوان یکی از اسناد خود ثبت کرد»، «تحریم جدید نظام بانکی و شبکه نفتی ایران» و .....
همه این ها تیترهایی است که در یک ماه اخیر بارها و بارها از سوی رسانه های غربی و محافل سیاسی شان مطرح شده تا از آن به عنوان عامل فشاری علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند. ابزاری که اگر ثمربخش بود تا کنون آنها را منتفع کرده و نیازی به تمدید و تجدیدش نبود. ابزاری که طی سی سال گذشته نه تنها موثر واقع نشده بلکه به فرموده مقام معظم رهبری، زمینه های رشد و تعالی کشور را هم فراهم کرده است. تا آنجا که امروز ایران اسلامی، بی نیاز از تکنولوژی های غربی است و به کشوری مولد در این عرصه چه در بعد علمی و چه در بعد نظامی بدل شده است.
با این حال غرب از این ابزار بی فایده خود دست نشسته است. از همین رو است که جمهوری اسلامی ایران در ادوار مختلف پس از انقلاب، تحت انواع تحریم ها بوده است. اما تحریم بیش از اینکه ابزاری برای اعمال فشارهای بیشتر بر ایران باشد تبدیل به سوژه ای برای جنجال سازی رسانه ای و جهت دهی به افکار عمومی در جامعه بین الملل تبدیل شده است. به همین دلیل است که تحریم های مقامات ایرانی از بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم وارد فاز جدیدی شده و شدتی بیش از پیش یافته. به گونه ای که تاکنون از جانب اتحادیه اروپا و آمریکا چند فهرست از نام‌های مقامات ایرانی تحت تحریم منتشر شده است. این فهرست ها حدود 70 تن از مقامات جمهوری اسلامی ایران را شامل می شود. غربی ها که هیچگاه در طول 32 سال گذشته پس از پیروزی انقلاب اسلامی دشمنی خود را با جمهوری اسلامی کتمان نکرده اند نیک می دانند که مقامات ایرانی، اموال یا دارایی خاصی در خارج از کشور ندارند که بخواهد بلوکه شود، با این حال لیست های متعدد ارائه می دهند و در بوق تبلیغاتی خود می دمند.
به همین دلیل است که مقامات ایران نیز تصمیمات آنها را به سخره می گیرند. از جمله اینکه سردار نقدی در واکنش به قرار گرفتن نامش در لیست تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا گفت: "اگر من فرد ثروتمندی بودم به طور یقین دارایی‌های خود را در بانک‌های آمریکا نمی‌گذاشتم و یک کشور امن‌تر و مناسب‌تری را برای این کار انتخاب می‌کردم." همچنین حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد هم در این باره گفت:"آنها گفته‌اند اموال‌تان را در آنجا توقیف می‌کنیم، اگر اموالی وجود دارد توقیف کنند." . سردار سید مسعود جزایری هم در واکنش به قرار گرفتن نامش در لیست تحریم گفت:" این اقدام اتحادیه اروپا را یک کار بچگانه و مضحک می‌دانم." آخرین نمونه از تحریم مقامات ایران، روز گذشته بود که اعلام شد اتحادیه اروپا قصد دارد تا در نشست روز اول دسامبر خود ۲۰۰ نفر از شخصیت ها و شرکت های ایرانی را مورد تحریم های تازه قرار دهد. هفته گذشته نیز خبرگزاری فرانسه مدعی شد سوییس نام علی​اکبر صالحی را در فهرست افراد تحت تحریم این کشور قرار داده است. نام او پیش از این و در زمانی که رییس سازمان انرژی اتمی ایران بود در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار داشت ولی پس از آنکه به عنوان وزیر امورخارجه ایران از مجلس رای اعتماد گرفت و به ساختمان باغ ملی رفت از فهرست تحریم های اتحادیه اروپا خارج شد.
رستم قاسمی وزیر نفت نیز تا پیش از وزارتش به عنوان یکی از سرداران سپاه در لیست تحریم بود. اکثر کسانی که نامشان در لیست تحریم است به دو بهانه متهم شده اند: «برنامه هسته‌ای ایران» و «حقوق بشر در ایران». کما اینکه صالحی نیز نخستین بار که در فهرست تحریم ها قرار گرفت به بهانه برنامه هسته‌ای ایران بود. جانشین وی فریدون عباسی نیز اکنون به همین اتهام در فهرست تحریم‌ها قرار دارد. فروردین ماه امسال اعلام شد که اتحادیه اروپا در حال بررسی لیستی از مقامات ایرانی، برای تحریم است. پیش از انتشار لیست اتحادیه اروپا، نشریه آمریکایی پولیتیکو از 80 مقام ایرانی نام برد که امکان دارد در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گیرند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات