تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۱  ، 
کد خبر : ۲۳۳۱۵۷
ایران مشکلات تحریم‌کنندگان جمهوری اسلامی را بررسی می‌کند

عقب‌نشینی گام‌به‌گام اروپا از تحریم ایران


صادق سلمانی
گروه سیاسی:
در دور جدید تحریم‌های سیاسی و اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران توسط ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا این بار قرعه به نام تحریم‌های نفتی، پتروشیمی و بانکی کشورمان افتاد.
بر همین اساس فرانسه که پیش از این از اعمال تحریم‌های یکجانبه نفتی علیه ایران خبر داده بود، اعمال این تحریم‌ها را مشروط به هماهنگی بیشتر با متحدان اروپایی خود کرده است. همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس از بررسی موضوع تحریم‌ها علیه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی ایرانی در جلسه هفته آینده وزیران خارجه اتحادیه اروپا خبر داد.
احمد قلعه بانی، عضو هیأت مدیره شرکت ملی نفت در واکنش به وضع تحریم‌های یکجانبه نفتی از سوی فرانسه علیه ایران گفت: شرکت ملی نفت ایران هیچگونه نفت خامی به فرانسه صادر نمی‌کند که مشمول تحریم قرار بگیرد.امریکا نیز اخیراً و در تازه‌ترین تحرکات خود علیه کشورمان از نگرانی‌هایش درباره وجود زمینه پولشویی در بانک مرکزی ایران سخن گفت؛ نگرانی‌ای که در نهایت سبب شد تا موضوع تحریم کامل این بانک را مطرح کنند.
 اعمال تحریم‌ها با جوسازی‌های صهیونیست‌ها!
همچنین بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنفرانس خبری مشترک با امیل بوک، همتای رومانیایی خود در بیت المقدس اشغالی، تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را که از اوایل هفته گذشته آغاز شده، بسیار مهم، اما کافی ندانست. نتانیاهو گفت که تحریم‌های مؤثر باید در بخش انرژی ایران و بانک مرکزی صورت گیرد و تا زمانی‌که این تحریم‌ها اعمال نشود نمی‌توان درباره میزان کارآمدی آن صحبت کرد.
اظهارات نتانیاهو آن هم درست چند روز پس از مطرح شدن تحریم ایران از سوی باراک اوباما، نشانگر این است که امریکا و متحدان غربی این کشور در اقدامی هماهنگ با وضع تحریم‌های جدید علیه نظام بانکی و صنایع پتروشیمی، نفت و گاز ایران، فشار خود بر برنامه هسته‌ای ایران را افزایش داده‌اند.
 اقدام فرانسه باعث افزایش قیمت نفت خواهد شد
اولیویر جاکوب، مدیر شرکت پترو ماتریس سوئیس نیز درباره این تصمیم فرانسه گفت: صرف نظر کردن از نفت خام ایران برای کشورهای اروپای جنوبی مشکل ساز خواهد شد. حقیقت این می باشدکه خیلی راحت است کشورهایی که از ایران نفت وارد نمی‌کنند، خواستار تحریم واردات نفت ایران شوند، اما این کار برای کشورهایی که از ایران نفت وارد می‌کنند، بسیار دشوار است.
همچنین دیوید وچ، یک تحلیلگر صنعت نفت در وین در این باره گفت: چنین اقدامی بشدت به بازار نفت اروپا فشار وارد کرده و باعث می‌شود قیمت نفت بالا‌تر برود.گونتر اوتینگر، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا نیز با بیان این‌که می‌توان نفت ایران را از طریق اوپک و دیگر کشورها جایگزین کرد، معتقد است اعمال تحریم‌ها علیه نفت ایران برای امنیت انرژی اتحادیه اروپا مشکل ساز نخواهد بود.
 نگرانی شرکت‌های ایتالیایی از تحریم نفت ایران
در حالی که برخی اروپایی‌ها از تحریم نفت ایران استقبال کرده‌اند، شر‌کت‌های نفتی ایتالیا از عملی شدن چنین تحریمی ابراز نگرانی کرده‌اند. ایتالیا روزانه نزدیک به ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام خود را از ایران وارد می‌کند که این ۱۳ درصد از کل واردات نفت خام ایتالیاست.
یک معامله‌کننده نفت در ایتالیا معتقد است که قطع دسترسی به نفت خام ایران، یک فاجعه خواهد بود. اتحادیه نفت ایتالیا، گزارشی از ارزیابی‌ها و دیدگاه‌های شرکت‌های نفتی ایتالیا درباره تبعات تحریم ایران تهیه کرده و هفته گذشته آن را در اختیار دولت این کشور گذاشته است. درگزارش اتحادیه آمده است که شرکت‌های نفتی ایتالیا، با تحریم نفت خام ایران مخالفند چرا که به گفته آنها چنین اقدامی به مثابه مجازات کشورهای اروپایی است و در مقابل برای شرکت‌های شرقی امتیاز غیرمنصفانه‌ای فراهم می‌کند و آنها به بهای ارزانتری نفت ایران را خریداری خواهند کرد.
ایران دومین تولیدکننده اوپک است و مشتریان اصلی‌اش در اروپا کشورهایی هستند که با بحران شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند. بنا بر آماری که دولت امریکا منتشر کرده،‌ ایتالیا، اسپانیا و یونان هرکدام نزدیک به ۱۳ درصد از نفت خام خود را از ایران وارد می‌کنند.به گفته پیترو ده‌سیمونه، مدیر اتحادیه نفت ایتالیا، پیدا کردن منابع جایگزین و افزایش بهای نفت از مشکلاتی است که در پی تحریم ایران به وجود خواهد آمد.
 واکنش روسیه به تحریم‌ علیه ایران
الکساندر لوکاشوویچ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد که به عقیده مقامات مسکو، افزایش دائمی اقدامات تحریم‌کننده علیه ایران مدتهاست از چارچوب حل و فصل مشکلات مربوط به مسئله عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای در رابطه با فعالیت‌های ایران در این عرصه فراتر رفته است.
در بیانیه لوکاشوویچ آمده است: در رابطه با تصمیم دولت امریکا در خصوص تشدید اقدامات یکجانبه تحریم کننده ایران که دربرگیرنده شرکت‌های متعلق به کشورهای ثالث هم می‌شود و آنها را از همکاری با این کشور در عرصه نفت و صنایع پتروشیمی منع کرده، همچنین برخی بانک‌های ایرانی، باید تأکید کنم که فدراسیون روسیه چنین اقدامات افراطی را غیرقابل قبول و مغایر با حقوق بین‌المللی ارزیابی می‌کند. ما بر این عقیده هستیم که افزایش دائم اقدامات تحریم کننده علیه ایران مدتهاست از دور خارج شده و به‌صورت افراطی مورد استفاده برخی کشورها قرار می‌گیرد.
 تحریم‌ها تأثیری در اراده ما نخواهد گذاشت
در همین زمینه، ارسلان فتحی‌پور، نماینده مردم کلیبر و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با با بیان این‌که تحریم بانک مرکزی از سوی دولت امریکا، در اقتصاد و در تصمیم و اراده ما تأثیر نخواهد گذاشت، گفت: با تدابیری که اتخاذ کرده‌ و تصمیماتی که در زمینه فعالیت‌های اقتصادی گرفته‌ایم، روز به روز روحیه انقلابی در بین مردم و مسئولان نظام بیشتر شده که این امر سبب شده تا تحریم‌ها، وضعیت اقتصادی کشورمان را تحت‌الشعاع خود قرار ندهد.
به اعتقاد رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، وضع چنین تحریمی سبب خواهد شد تا در آینده نزدیک، کشورهای تحریم کننده ایران، نفت بالای 250 دلار هم گیرشان نیاید. فتحی‌پور با اشاره به این‌که وضع تحریم‌های مختلف علیه ایران از سوی امریکا و اتحادیه اروپا، هم از نظر سیاسی و هم از نظر اقتصادی به نفع آنها نبوده، بلکه اتحاد میان مردم و حاکمیت را روز به روز مستحکم‌تر می‌‌کند، تصریح کرد: آنها مطمئن باشند که جمهوری اسلامی ایران نه به کسی باج می‌دهد و نه به کسی باج خواهد داد و در مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روزبه‌روز در وضعیت خوبی به سر می‌برد و در این مورد هم ما برنده بازی و آنها بازنده خواهند بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات