تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۱:۰۸  ، 
کد خبر : ۲۳۳۸۸

دغدغه‌های زیست‌محیطی گروه 8

محمودرضا گلشن‌پژوه، کارشناس روابط بین‌الملل اشاره: گروه 8 متشکل از 8 کشور برتر صنعتی دنیاست. نشست‌های گروه 8 سالی یک بار در کشورهای عضو صورت می‌گیرد. مسائل مهم اقتصادی، سیاسی و زیست‌محیطی در دستور نشست‌های گروه 8 می‌باشد و در پایان هر نشست یک بیانیه صادر می‌شود. نشست گروه 8 در سال 2007 در آلمان برگزار می‌شود. این نشست از دو جهت مهم است؛ اول آلمان علاوه بر میزبانی این نشست، رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا هم است و ثانیاً مسائل مهم خاورمیانه از جمله عراق و افغانستان و به طور کلی مقوله امنیت در جهان نشست گروه 8 در آلمان را بیش از پیش مهم جلوه می‌دهد. روزنامه «تهران امروز» در گفت‌وگو با محمودرضا گلشن‌پژوه، کارشناس مسائل روابط بین‌الملل به بررسی این نشست به میزبانی آلمان پرداخته است.

* اجلاس وزرای خارجه گروه 8 در آلمان با چه هدفی صورت می‌گیرد؟

** این اجلاس در واقع مقدمه‌ای است بر برگزاری اجلاس سران در 16 خردادماه، در شهر هایلیگن‌دام آلمان. با این حال غیر از فراهم آوردن مقدمات برگزاری اجلاس سران، بحث و تبادل نظر در خصوص برنامه اتمی ایران، اوضاع کوزوو، وضعیت در عراق و همچنین مناسبات دوجانبه افغانستان و پاکستان در برنامه اجلاس وزرای امور خارجه گنجانده شده است.

اما در خصوص اجلاس سران باید گفت، بر اساس سخنان مرکل، صدر اعظم آلمان که کشورش ریاست ادواری اجلاس سه روزه سران گروه هشت را برعهده دارد، هدف این اجلاس در کل، یافتن پاسخ‌هایی برای مسائل جهانی است. در این راستا، کاهش خطرها در زمینه بهبود وضعیت اقتصادی در جهان، مباحث مرتبط با نوآوری، سرمایه‌گذاری‌های ماورای مرزی، شکل‌دهی به جهانی شدن، حفظ محیط‌زیست و وضعیت تحولات اقلیمی در جهان، آزادسازی تجارت جهانی و نهایتاً آینده آفریقا، از نکات مهم مورد بحث خواهند بود.

ضمن آنکه در این اجلاس رهبران گروه هشت، با سران چین، هند، برزیل، مکزیک و جنوب آفریقا به عنوان پنج کشور در آستانه تحول و پیشرفت و همچنین نمایندگانی از افغانستان نیز دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

جالب آنجاست در بحث نوآوری، عنوان شده که در این نشست‌های در خصوص معضل ارائه تولیدات و کالای تقلبی در جهان و مبارزه با سرقت تولیدات و نوآوری‌ها مذاکره و گفت‌وگو خواهد شد.

* مباحث زیست‌محیطی به عنوان یکی از مهمترین دغدغه‌های بشری با توجه به افزایش گازهای گلخانه‌ای و خروج آمریکا از پیمان کیوتو تا چه اندازه در این اجلاس مورد توجه است؟

** به هر حال بحث محیط‌زیست، همواره از دغدغه‌های نشست‌های مختلف گروه 8 بوده است. عنوان شده که در اجلاس سران، بحث بر سر امنیت انرژی اهمیت بسزایی خواهد داشت. در این راستا، مبارزه با تغییرات جوی و همچنین کاهش گازهای گلخانه‌ای که به نوعی، متاثر از بحث انرژی می‌گردد نیز مورد توجه خواهد بود. در هر حال، اگرچه وارد نشدن آمریکا به پیمان کیوتو که با بهانه همکاری نکردن کشورهایی همانند چین با این پیمان صورت می‌گیرد، تاثیری منفی بر روند جهانی حفظ محیط‌زیست خواهد داشت، اما اخیرا شاهدیم با توجه به نزدیک شدن به زمان انقضای این پیمان، کشورهای جهان درصدد تدوین ‌ساز و کاری مشابه با نقاط ضعف کمتر برای تداوم مبارزه جهانی علیه تخریب محیط‌زیست هستند. به نظر می‌رسد در آن صورت فشارها بر کشوری همچون ایالات متحده برای گردن نهادن به قواعد زیست‌محیطی جهانی، فزونی گیرد.

* با توجه به اختلافات میان برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی در خصوص موضوع عراق و افغانستان، آیا این اجلاس به یک اجماع در خصوص اتخاذ تصمیمی مشترک مبنی بر حفظ استقلال عمل اروپا منجر خواهد شد یا خیر؟

** ببینید، در مقطع زمانی کنونی، اروپا در حال تجربه تغییرات وسیعی خصوصا در رده‌های بالای خود می‌باشد. کناره‌گیری بلر از نخست‌وزیری انگلستان و حضور سارکوزی در فرانسه، اروپا را مجبور خواهد کرد تا مدتی بسیار محتاط عمل کند تا انسجام و یک‌رنگی ظاهری سابق، مجددا شکل گیرد. آلمان تلاش دارد تا با بهره‌مندی از فرصت باقیمانده از ریاست خود بر اتحادیه اروپا، طرح‌ها و برنامه‌های خود به عنوان قوی‌ترین اقتصاد اروپایی را به کرسی بنشاند و در این میان حرف مخالف یا رقیب را نیز تحمل نخواهد کرد. اختلاف‌نظر میان مرکل و سارکوزی در دیدار اخیر این دو رهبر را نمی‌بایست از یاد برد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات