تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۷:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۳۴۳۳۲
گزارش تحلیلی ایران از دور تازه‌ فشارها به بهانه‌ پرونده ارباب‌سیار

آمریکا به دنبال سناریوهای جدید


گروه سیاسی – صادق سلمانی همزمان با بروز تحولات در منطقه خاورمیانه و بویژه اروپا و امریکا، موج جدید ایران هراسی امریکا با مطرح کردن طرح ترور سفیر عربستان سعودی در امریکا توسط یک ایرانی به نام منصور ارباب سیار کلید خورد.
منصور ارباب‌ سیار 56 ساله که خودروهای دست دوم را معامله می‌کرد، متهم به این شد که از اوباش مکزیکی خواسته تا عادل الجبیر، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را بکشند. ارباب سیار در تاریخ 29 سپتامبر2011 (7 مهرماه 1390) در فرودگاه بین‌المللی جان‌اف‌کندی در نیویورک دستگیر شد و روز دوشنبه 24 اکتبر 2011(2 آبان 1390) برای رسیدگی به اتهام خود در دادگاه حاضر شد و گفت که اتهامات را قبول ندارد و بی‌گناه است.
اما ارباب سیار قرار است امروز چهارشنبه 30 آذرماه 1390 (21 دسامبر) مجدداً محاکمه شود و شواهد حاکی از آن است که ایالات متحده قصد دارد تا با محاکمه مجدد این فرد ایرانی – امریکایی موضوع سقوط پهپاد فوق مدرن جاسوسی امریکایی و همچنین بازداشت امیر میرزا حکمتی، افسر سازمان جاسوسی خود در ایران را تحت تأثیر قرار بدهد. ضمن آن‌که براساس برخی اخبار موثق اخیراً برخی شخصیت‌های سیاسی در داخل کشور نیز در مورد این موج جدید فشارها به امریکا چراغ سبزهایی نشان داده‌اند تا به خیال خود دولت را تحت فشار قرار دهند.
همچنین روز دوشنبه مجمع عمومی سازمان ملل با درخواست کانادا برای تصویب قطعنامه علیه ایران موافقت و ایران را به نقض حقوق‌بشر محکوم کرد.
محمد خزاعی نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد سعی کرد مانع رأی‌گیری روز دوشنبه شود اما با فشار کشورهای غربی، تلاش او به نتیجه نرسید. این قطعنامه نهایتاً با ۸۹ رأی مثبت در مقابل ۳۰ رأی منفی و ۶۴ رأی ممتنع تصویب شد. سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک البته روز گذشته در جلسه شورای امنیت این سازمان که به بررسی شرایط در افغانستان اختصاص داشت، طی یک سخنرانی بر لزوم توجه جدی به تجاوز یک هواپیمای جاسوسی امریکا به فضای کشورمان تأکید کرد.
محمد خزاعی، توجهات را به دو حادثه تجاوز هواپیماهای جاسوسی امریکا به فضای کشورمان و همچنین دستگیری یک جاسوس امریکایی در ایران که در پایگاه بگرام افغانستان آموزش دیده و سپس وارد ایران شده است جلب کرد و اینگونه اقدامات را نقض آشکار قوانین و مقررات بین‌المللی و مغایر با اهداف و مأموریت‌های سازمان ملل که شامل ایجاد حفظ و صلح و ثبات بین‌المللی می‌باشد، دانست.
دامنه این سناریوسازی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران البته به اینجا ختم نمی‌شود. روز گذشته نیز نشست نمایندگان ۱۱ کشور، شامل اعضای گروه ۷، عربستان، امارات، کره جنوبی و استرالیا برای بحث در مورد تحریم ایران در رم برگزار شد.
در همین زمینه دکتر حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل در گفت‌و‌گو با ، اساس تهمت مربوط به تلاش ایران برای ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را یک سناریوی هالیوودی دانست و با اشاره به این موضوع که حتی خود مسئولان بلندپایه امریکا نتواسته‌اند به این باور برسند که ایران برای ترور سفیر عربستان در امریکا تلاش می‌‌کرده گفت: با توجه به اینکه این شخص عامل دستگاه‌های جاسوسی امریکاست، بنابراین محاکمه وی، صرفاً به خاطر ایجاد فشار بر جمهوری اسلامی ایران است.
این کارشناس مسائل بین‌الملل، شکست‌های مکرر امریکا در زمینه جاسوسی با هواپیمای بدون سرنشین و همچنین دستگیری عامل سازمان سیا در ایران را نشان‌دهنده انزوای امریکا در دنیا عنوان و تصریح کرد: محاکمه ارباب سیار در واقع در چارچوب تلاش امریکا برای فرافکنی و همچنین جبران شکست‌های جاسوسی امریکا در ایران است.
وی با بیان این‌که جمهوری‌اسلامی ایران بارها حتی به مقامات سعودی تأکید کرده که سناریوی مربوط به ترور سفیر عربستان توسط دستگاه‌های جاسوسی امریکا طراحی شده و هیچگونه سندیتی ندارد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران تحت هیچ شرایطی دست به چنین اقداماتی نمی‌زند و به نظر می‌رسد که امریکایی‌ها از ابزارهای رسانه‌ای و همچنین فشارهای اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کنند تا به نوعی شکست‌های جاسوسی خودشان را جبران کنند.
سیاست ‌خارجی تهاجمی اوباما نسبت به ایران در آستانه انتخابات 2012
همچنین محمد رضاپور، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با ، ساختگی‌ و از پیش طراحی شده بودن طرح ترور سفیر عربستان در واشنگتن را در راستای افزایش فشارها و تحریم‌های بیشتر بر ایران عنوان کرد و گفت: این فشارها در قالب همان اقدامات عملی یا بحث سخت افزاری است که از طریق قطعنامه‌های شورای امنیت و تحریم‌ها مشاهده می‌کنیم و در شرایط فعلی شاهد هستیم که دامنه این تحریم‌ها بیشتر شده و به حوزه انرژی و نفت هم سرایت کرده است.
رضاپور با اشاره به این‌که اقدامات اخیر امریکا در طرح ترور سفیر عربستان در حوزه دیپلماسی عمومی و جنگ نرم قابل بررسی است، تصریح کرد: امریکا با ایجاد جنگ روانی اهداف متعددی را دنبال می‌کند و با منحرف کردن افکار عمومی در امریکا درصدد است تا مشکلات بوجود آمده در حوزه اقتصاد این کشور و همچنین جنبش وال استریت را تحت تأثیر قرار بدهد.
وی افزود: بحران مالی امریکا که جنبه بین‌المللی پیدا کرده باعث شده که بنیادها و اصول اقتصادی لیبرال و نورم‌های مالی بین‌المللی زیر سؤال برود.
به اعتقاد این کارشناس مسائل بین‌الملل، غرب و امریکا به این نتیجه رسیدند که در مقطع بیداری اسلامی و تحولات کشورهای عربی، خیلی از موضوعات منطقه را تحت تأثیر قرار داده و خطر ایران در منطقه و افکار جهانی را آشکار و احیا کنند.
محمد رضاپور در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ، انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال 2012 را یکی از مشکلات اساسی پیش روی دولت امریکا عنوان کرد و گفت: برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری امریکا از حزب جمهوری‌خواه و مخالف اوباما، معتقدند که سیاست‌های اوباما نسبت به ایران منجر به نتیجه نشده و ناکارآمد بوده است و با توجه به شکست این سیاست‌ها، اوباما مجبور است برای پیروزی در انتخابات آتی، سیاست‌خارجی تهاجمی علیه ایران اتخاذ کند. وی افزود: امریکایی‌ها همه‌ راه‌ها را در مقابل ایران طی کرده‌اند و این خستگی آنها که ناشی از ناکارآمدی سیاست‌هایشان در قبال ایران است، سبب شده تا آنها با مطرح کردن این نوع اتهامات بخواهند یک راه گفت‌‌و‌گوی مستقیم را با ایران باز کنند.
سناریوی ساختگی آمریکا از ابتدا یک نوزاد مرده بود
حسین امیرعبداللهیان، معاون خاورمیانه و آفریقای وزارت امورخارجه کشورمان نیز درباره سناریوی ساختگی امریکا و عربستان سعودی علیه کشورمان تصریح کرد که این سناریوی ساختگی از ابتدا و در نطفه یک نوزاد مرده بود که آنها روی آن کار می‌کردند.
وی خاطرنشان کرد: از همان ابتدا، نحوه طرح این سناریو و برخورد امریکا با آن برای بسیاری از افراد که آگاهانه مسائل را دنبال می‌کنند، روشن بود که این سناریو ساختگی است. واقعاً اگر امریکایی‌ها مستنداتی داشتند، این مستندات را باید در یک رویه قضایی ارائه و دنبال می‌کردند.
معاون وزیر امور خارجه درباره گزارش ارائه شده از سوی امریکا به متحدان ایالات متحده برای جوسازی و فضاسازی منفی علیه ایران گفت: وقتی متن گزارش آنها را مطالعه می‌کنید، هیچ چیز بیشتر از سناریو ساختگی و هالیوودی در آن نمی‌بینید و آنها فقط شکل و قالب یک گزارش ادعایی را که یک چارچوب به اصطلاح حقوقی می‌تواند داشته باشد به گزارش خود داده‌اند بدون اینکه با مستندات حقوقی مرتبط با آن همراه شود. امیرعبداللهیان این سناریو را یک بازی تکراری از سوی امریکا قلمداد کرد و افزود: امریکایی‌ها حتی هنوز سناریوی مرده خود را حفظ می‌‌کنند تا گاهی از آن خرج و استفاده کنند.
معاون وزیر امور خارجه با ابراز تردید جدی درباره موفقیت واشنگتن در قانع کردن متحدان خود در ارتباط با این سناریوی ساختگی گفت: حتی در این که دوستان ما در عربستان سعودی هم درباره ابعاد این سناریو متقاعد شده باشند تردید جدی دارم. وی افزود: حتی با واسطه، نقض این سناریو را شنیده‌ام که برخی دوستان ما در عربستان سعودی هم نسبت به صحت و سقم این گزارش، شبهات خیلی جدی دارند؛ هر چند برخی افراد و اشخاص به این سناریو دامن زده باشند و حتی نقش‌آفرینی هم کرده باشند.
آمریکا با ضربه سنگینی که از ایران خورد، سناریوسازی می‌کند
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم در این زمینه اظهار داشت: با ضربه سنگینی که امریکایی‌ها از قدرت اطلاعاتی ایران خوردند، طبیعی است که سناریوسازی کنند. کاظم جلالی، نماینده مردم شاهرود به خبرنگار گفت: امریکایی‌ها دهه‌های گذشته تلاش کردند تا هژمونی سلطه و قدرت اطلاعاتی خود را ایجاد کنند و به رخ جهانیان بکشند اما اکنون چه در موضوع هواپیمای جاسوسی و چه دستگیری جاسوس سازمان سیا و در گذشته هم در مواردی چون دستگیری سرکرده گروهک ریگی، جمهوری اسلامی ایران قدرت اطلاعاتی و امنیتی خود را نشان داد. این نماینده مجلس محاکمه ارباب سیار را در همین راستا ارزیابی کرد و ادامه داد: آنها نمی‌توانند قدرت جمهوری اسلامی ایران را تحت‌الشعاع قرار دهند و به چالش کشیده شدن دستگاه اطلاعاتی آنها علی‌رغم قدرت و وسعت ظاهری آن، قابل لاپوشانی نیست.
سناریوسازی آمریکا نشان از اقتدار ایران دارد
رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی نیز درگفت‌و‌گو با تأکید کرد: سناریوسازی امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران نشان از اقتدار کشورمان در عرصه بین‌المللی دارد. زهره الهیان، نماینده مردم تهران با اشاره به این که این گونه سناریوسازی‌ها برای تحت‌الشعاع قرار دادن قدرت جمهوری اسلامی ایران است، تأکید کرد: آنها برای کاستن از بازتاب منفی دستگیری جاسوس سازمان سیا و شکار پهپاد امریکایی، مسائلی همچون موضوع ترور سفیر عربستان را پررنگ کرده و سعی می‌کنند روی آن مانور تبلیغاتی دهند.
وی افزود: دادگاه این شخص در حالی برگزار می‌شود که آنها حتی یک سند و یا مطلب مستند درباره ادعای آن ارتباط با جمهوری اسلامی ایران تاکنون ارائه نداده‌اند. این نماینده مجلس تصریح کرد: تدارکی که امریکا برای مانور تبلیغاتی در زمینه این دادگاه دیده، به اعتقاد صاحبنظران بازی‌ای است که نتیجه‌اش علیه ایالات متحده امریکا خواهد شد.
سناریوی آمریکا محکوم به شکست است
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: سناریوهای از پیش ساخته امریکایی‌ها محکوم به شکست است. محمد کرمی راد، نماینده مردم کرمانشاه در گفت‌و‌گو با با تأکید بر دروغ بودن ادعای امریکایی‌ها در بحث ترور سفیر عربستان یادآور شد: توفیقات جمهوری اسلامی ایران در عرصه اقتدار و اشراف اطلاعاتی، دفاعی و امنیت بر همگان آشکار شده و به قدری این خبر در رسانه‌ها بازتاب داشته که امریکایی‌ها را وادار می‌کند برای کمرنگ جلوه دادن شکست خود با ادعاهای واهی سرپوش بگذارند. وی اظهار امیدواری کرد که امریکایی‌ها در سناریوسازی اخیر خود علیه جمهوری اسلامی ایران موفقیتی کسب نکنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات