تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۳۴۶۱۴
در همایشی با حضور رئیس‌جمهور و مسئولان اقتصادی بررسی شد

دستاورد هدفمندی یارانه‌ها یکسال پس از اجرا


رئیس جمهور از درخواست صدها کشور برای دریافت نظرات مشورتی ایران خبر داد و گفت: بخشی از مخالفت ها با اجرای هدفمندی یارانه ها به خاطر ضعف خودباوری بود و معلوم شد با بررسی و تحلیل بزرگ ترین و پیچیده ترین مسائل می شود آنها را حل کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور پیش از ظهر دیروز طی سخنانی در همایش اولین سالروز اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها با اشاره به ارائه آمار و ارقام تأثیرات اجرای هدفمند کردن یارانه ها گفت: دوستان آمار و ارقامی را ارائه کردند که البته آثار و تبعات اجرای هدفمند کردن یارانه ها بیش از این است.
وی ادامه داد: تقریباً همه ایراداتی که از قبل می گرفتند معلوم شد پایه و اساس درستی نداشت. البته این حرف به این معنی نیست که در اجرای این قانون اشکالی وجود نداشته، بعضی جاها اشکالاتی هم بود.
«اوایل که می خواستیم این کار را انجام دهیم، برخی می گفتند این قانون را اجرا نکنید آن زمان که سال 87 بود گفتند با توجه به در پیش بودن انتخابات دولت را به زمین می زنند و ما گفتیم می ارزد که حتی دو دولت برای اجرای این قانون به زمین بخورد اما بعد گفتیم که کل نظم حاکم بر کشور با اجرای این قانون به هم می خورد و فکر می کردند تولید، ارتباطات اجتماعی و نظام بانکی و اقتصادی به هم می خورد و حال می بینیم که همه آن پیش بینی ها پایه درستی نداشت هر چند در گوشه و کنار مشکلاتی بوده؛ مثلاً دو کارگاه دچار مشکل شده و یا یک جا 4 کارگر جابجا شدند.»
رئیس جمهور با بیان اینکه در مقابل آن پیش بینی هایی که از اجرای هدفمندی یارانه ها انجام می دادند، اشکالاتی که در گوشه و کنار شاهد بودیم قابل اعتنا نیست، گرچه این مشکلات نیز نباید باشد، تصریح کرد: اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها چند دستاورد پایه ای و تحولی در نظام فکری و برنامه ریزی کشور به وجود آورد.
احمدی نژاد ادامه داد: با اجرای هدفمندسازی یارانه ها تمام تئوری هایی که اقتصاد ایران را تحلیل می کردند، با چالش روبرو شدند و معلوم شد که اقتصاد ایران را باید با مدل خودی تجزیه و تحلیل کرد.
وی تأکید کرد: با اجرای هدفمند کردن یارانه ها معلوم شد ما در دروس دانشگاهی و مدل های تحلیل و طراحی اقتصاد باید تجدید نظر کنیم که این خود دستاورد بزرگی برای ما است و یک مدلی است که می تواند بومی شده و در همه جای دنیا اجرا شود.رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد تبعات اجرای هدفمند سازی یارانه ها در دانشگاه ها بسیار گسترده تر باشد.
احمدی نژاد همچنین با بیان اینکه با اجرای هدفمند کردن یارانه ها توانمندی کشور و مدیریت اقتصاد برای انجام کارهای بزرگ به اثبات رسید، خاطرنشان کرد: بخشی از مخالفت ها با اجرای هدفمندی یارانه ها به خاطر ضعف خودباوری بود و معلوم شد با بررسی و تحلیل بزرگ ترین و پیچیده ترین مسائل می شود آنها را حل کرد.وی با اشاره به تمجید مراکز سیاست گذار جهانی از مدیریت کشورمان در اجرای هدفمندسازی یارانه ها گفت: این موضوع امر قابل توجهی است. خیلی از اینها که الان تمجید می کنند دوست ندارند که به توانمندی های مدیریتی این مملکت اذعان کنند ولی بارها این موضوع را تکرار می کنند.
«صدها کشور برای برنامه ریزی اقتصادی کشورهایشان از ما تقاضای کمک می کنند و حتی برخی ها گفته اند در مدیریت اقتصادی ما کمک کنید. بنابراین می بینیم که ما به یک مرجع تبدیل شده ایم و هر روزی که بگذرد مرجعیت ما بیشتر می شود.»
رئیس جمهور در ادامه سخنان خود تصریح کرد: یکی دیگر از دستاوردهای اجرای هدفمندسازی یارانه ها این بود که ملت ایران نشان داد ظرفیت کارهای بزرگی را دارد، بدترین کار در مدیریت کوچک شمردن ظرفیت و توانمندی یک ملت است و بدترین حاکمان کسانی هستند که ملت خود را کوچک می شمارند.
احمدی نژاد افزود: با توجه به فاصله ای که بین مدیریت اجرایی کشور با مردم افتاده بود، ادبیات هم را متوجه نمی شدند از همین رو می گفتند اگر هدفمند کردن یارانه ها را اجرا کنید آشوب می شود اما ما می گفتیم چرا اینگونه قضاوت می کنید و این بیشتر انعکاس درون افراد بود که با اجرای هدفمندسازی یارانه ها نشان داد ملت ایران ظرفیت بسیار بالایی دارد.
وی با تأکید بر اینکه ایران باید در صدر پیشرفت کشورهای دنیا بنشیند و شایستگی آن را دارد، گفت: مردم تجلی قدرت خدا هستند و اگر به درستی مدیریت و در همه بخش ها جاری شود، آنجا را زیر و رو می کند.
رئیس جمهور کاهش فاصله طبقاتی را از جمله دستاوردهای هدفمندی کردن یارانه ها برشمرد و خطاب به دست اندرکاران اجرای این قانون تأکید کرد: کاهش فاصله طبقاتی را دست کم نگیرید که این خود یک انقلاب است.
احمدی نژاد با بیان اینکه با اعتماد به توانمندی های ملت می توان به اهداف بزرگ فکر کرد، اظهار داشت: با اجرای هدفمندی یارانه ها نوع نگاه به مدیریت اقتصادی در سطح خرد و نگرش مدیریت بنگاه ها و تک تک مردم به پول، ثروت، مصرف و انرژی تغییر یافت.
وی ادامه داد: یکی از کارهایی که با هدفمندی یارانه ها اتفاق افتاد همزبانی مدیران اقتصادی با مردم بود که ادبیات مدیران و ادبیات مردم نزدیک شد و باید آن را حفظ و به متون مدیریتی و اقتصادی ببریم.
رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به تغییرات قیمت سکه و ارز اظهار داشت: شیطنت هایی در بازار سکه و ارز صورت گرفت که جمع و جور می شود و شاید هم طرح فریب باشد.
احمدی نژاد خاطرنشان کرد: برخی اصرار دارند شرایط کشور را بحرانی جلوه دهند که این جنگ روانی است در حالی که به سمت ثبات بیشتر اقتصادی حرکت می کنیم و خود را برای کارهای بزرگ تر آماده می نماییم.
وی با بیان اینکه شاید در تاریخ دنیا و ایران این درجه از همراهی مردم که در اجرای هدفمند کردن یارانه ها شاهد بودیم ثبت نشده، اظهار داشت: در اجرای هدفمندی یارانه ها بیشترین نگرانی تحلیلگران از بخش حمل ونقل بود در حالی که بیشترین همراهی را در این بخش داشتیم.
رئیس جمهور با تاکید بر لزوم ادامه این راه اظهار داشت: جلسات طرح هدفمند کردن یارانه ها را برگزار می کنیم و بعدا گام های بعدی را به اطلاع مردم خواهیم رساند.
احمدی نژاد خطاب به مردم گفت: مردم مطمئن باشند چرا که ما بدون شما کاری انجام نخواهیم داد و اگر کاری بخواهد انجام شود، مردم را در جریان می گذاریم.وی در قسمت پایانی سخنان خود ساختن ایران را بالاترین عمل صالح و عبادت دانست و اظهار داشت: هدف ملت و همه مسئولین را به این نکته متوجه می کنم که انسان منهای آسمان معنا ندارد. اگر کسی ادعا کرد همه کارها را درست می کند یا نمی فهمد و یا دروغگو است.
اثر تورمی هدفمندی 3/7 درصد بود
وزیر امور اقتصادی و دارایی در این همایش به تشریح ابعاد و آثار اجرای طرح پرداخت و گفت: با اجرای این قانون رشد اقتصادی کشور معادل سال 89 خواهد بود.
سیدشمس الدین حسینی با تاکید بر اینکه دولت توانست برای تورم انتظاری ناشی از هدفمندی یارانه ها لنگر قرار دهد، گفت: 12 ماه منتهی به آبان 1389، 5/12 درصد بود که تورم 12 ماه منتهی به آبان سال جاری به 8/19 درصد رسیده یعنی تورم سال هدفمندی یارانه ها تنها 3/7 درصد بوده که البته همه این تورم ناشی از هدفمندی یارانه ها نیست.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: گرچه برخی از منتقدان فکر می کردند با اجرای هدفمندی یارانه ها تورم وحشتناک 70 درصدی و حتی 500 درصدی پدید آمد اما پیش بینی دولت افزایش 13 درصدی تورم بود و امروز مشاهده می شود نرخ تورم با اجرای هدفمندی یارانه ها تنها 3/7 درصد افزایش یافته است.
حسینی تاکید کرد: از طرفی قیمت هر تن کالای وارداتی طی یکسال گذشته بر اثر تورم جهانی 20 درصد افزایش یافته و بخشی از تورم ناشی از تورم وارداتی است.
وی تاکید کرد: رکود اقتصادی که برخی منتقدان آن را نهیب می زدند در اقتصاد کشور رخ نداد و رشد اقتصادی سال 89 به مراتب بهتر از سال 88 خواهد بود و عملکرد رشد اقتصادی 90 نیز در نیمه نخست معادل دوره مشابه سال قبل خواهد بود.
حسینی در مورد بازار سرمایه گفت: برخی کارشناسان پیش بینی می کردند 6 هزار واحد شاخص کل بازار سرمایه کاهش باید اما رقم 18 هزار واحد شاخص بازار سرمایه نه تنها کاهش نیافت بلکه 6 هزار واحد نیز اضافه شد و در حال حاضر به 24 هزار واحد رسیده است. البته ادعا نمی شود که افزایش شاخص کل بازار سرمایه فقط از هدفمندی یارانه هاست.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد آثار اجتماعی هدفمندی یارانه ها گفت: وضع 6 دهک جامعه پیش بینی می شد بهتر شود که عملکرد یکساله هدفمندی یارانه ها نشان داد در حال حاضر وضع 8 دهک درآمدی جامعه بهتر شده است و منطق اقتصادی نشان می دهد رشد هزینه ها بین طبقات فقیر کمتر از رشد هزینه در طبقات ثروتمند جامعه بوده است.
وی تاکید کرد: آثار کامل هدفمندی یارانه ها در بلندمدت ظاهر می شود از جمله آن ایجاد توازن منطقه ای در کشور خواهد بود.
راه 20 ساله 4 ساله طی می‌شود
وزیر جهاد کشاورزی در همایش اولین سالگرد اجرای هدفمندی یارانه ها با تاکید بر ضرورت سرمایه گذاری در این بخش و بهینه سازی مصرف انرژی تصریح کرد: در بهره وری کشاورزی راهی که باید 20 ساله طی می شد با اجرای هدفمندی یارانه ها ظرف 3 تا 4 سال طی خواهد شد.
صادق خلیلیان گفت: گرچه سال گذشته خشکسالی شدیدی در کشور وجود داشت و بارندگی بسیار کم بود، اما با این حال هدفمندی یارانه ها شروع شد و قیمت حامل های انرژی از جمله بخش کشاورزی اصلاح شد.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: بسیاری از کارشناسان تصور می کردند اجرای هدفمندی برای بخش کشاورزی با مشکل مواجه است اما در عین حال در 8 ماه سال جاری واردات انواع محصولات با 18 درصد کاهش مواجه شد و نیاز کشور از محل محصولات داخلی تامین شد.
خلیلیان افزود: با شروع هدفمندی یارانه های بخش کشاورزی به سمت افزایش بهره وری حرکت کرد.
از تولید حمایت کردیم
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه وزارتخانه اش از تولید پس از هدفمندی یارانه ها حمایت کرده است، گفت: طی یک سال اخیر 2/8 میلیون بازرسی، 440 هزار گزارش مردمی و 640 هزار پرونده تخلف در راستای کنترل بازار صورت گرفته است.مهدی غضنفری نیز در همایش سالگرد اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها با اشاره به شرایط خاص کشور در سال گذشته گفت: با توجه به تحریم ها و بحران اقتصادی جهانی بسیاری دولت را مورد شماتت قرار می دادند که در شرایطی که تمام دولت ها به مردم یارانه بیشتری می دهند شما می خواهید یارانه ها را هدفمند کنید.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این مدت اظهار داشت: مهمترین وظیفه این وزارتخانه مراقبت و صیانت از تولید و نظارت و کنترل بازار بود که با کمک تولیدکنندگان و اصناف این اقدام صورت گرفت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: مشکل اصلی در اینجا بود که همه بخش های اقتصادی از تولید تا توزیع وابستگی زیادی به انرژی داشتند اما برای این مسئله هم راهکاری ارائه کردیم که آن سپردن همه فرآیند تولید و توزیع به بخش خصوصی و اصناف بود.
به گفته وی تولیدکنندگان و اصناف به خوبی در این طرح همراهی کردند.
غضنفری اقدام دیگر برای کنترل قیمت ها را اجرای نهضت کاهش قیمت تمام شده عنوان کرد و افزود: راهکارهای متعددی برای کاهش هزینه تمام شده وجود دارد و به همین دلیل علیرغم سهم بالای انرژی در تولید کالا با این اقدامات توانستیم هزینه را کنترل کنیم.
وی ادامه داد: ذخیره سازی 900 هزار تن کالا و 7/1 میلیون تن ذخایر استراتژیک برای کنترل بازار از دیگر اقدامات این وزارتخانه برای اجرای بهتر قانون هدفمندی یارانه ها بود.
هدفمندی رفاه نسبی 80 درصد مردم را افزایش داد
دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها از افزایش رفاه 80 درصد مردم کشور با اجرای هدفمندی یارانه ها خبر داد و گفت: با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها گرچه پیشی بینی می شد نرخ تورم بین 12 تا 25 درصد افزایش یابد اما بعد از گذشت یکسال این نرخ با 10 درصد افزایش به 8.19 درصد رسیده است.محمدرضا فرزین دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها در این همایش گزارش داد: اگر رشد مصرف حامل های انرژی به روال قبل از هدفمندی یارانه ها ادامه پیدا می کرد در افق 1404 مصرف حامل های انرژی بیش از تولید آن می شد و ناچار بودیم حجم عظیمی از بنزین وارد کشور کنیم و به بزرگترین واردکننده بنزین تبدیل می شدیم.فرزین افزود: برای اصلاح قیمت ها 80 سناریو در نظر گرفته شده بود که در حال حاضر با اجرای این قانون در بخش بنزین 6 درصد و در نفت و گاز 10 درصد و در نفت کوره 36 درصد کاهش مصرف پدید آمده است.
دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها با بیان اینکه تراز گاز در کشور قبل از یارانه ها منفی بود و نیاز کشور بیش از تولید داخل بود گفت: بعد از هدفمندی یارانه ها مصرف گاز خانگی کم و مصرف گاز کارخانه ها افزایش پیدا کرد و در بخش نفت کوره نیز کارگاه ها تبدیل به گازسوز شدند.
فرزین افزود: در بخش گندم 26 درصد کاهش مصرف گندم به چشم می خورد که عمده آن ناشی از کاهش قاچاق گندم است و منافع آن نصیب اقتصاد کشور شده است.
دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها افزود: قیمت حامل های انرژی طبق قانون باید به 90درصد فوب خلیج فارس می رسید که در حال حاضر هزینه سبد مصرف انرژی براساس فوب خلیج فارس 100 دلار است در حالی که قیمت متوسط سبد انرژی در کشور 32 تا 34 دلار برآورد می شود و شیب انتخاب شده باعث صرفه جویی در مصرف حامل های انرژی شد.
فرزین در مورد آثار رفاهی طرح هدفمندی یارانه ها گفت: یارانه نقدی به صورت مساوی بین مردم توزیع شد البته از دو طریق خوشه بندی و جغرافیایی قصد بر این بود که خانواده های پردرآمد از دریافت یارانه ها حذف شوند اما در نهایت با خوداظهاری 10 میلیون نفر انصراف دادند اما بعدا تعدادی از آنها اضافه شدند.
وی گفت: در گروه اول درآمدی جامعه که 320 هزار تومان درآمد دارند اگر یک خانوار 4 نفری 182 هزار تومان یارانه دریافت کند 56 درصد از درآمد خانوار حمایت و افزایش می یابد اما در گروه پردرآمد اگر همین یارانه دریافت شود تنها 5 درصد به درآمد خانوار اضافه شده است.
وی با بیان اینکه عدالت از شاه بیت های هدفمندی یارانه ها بود گفت: قبل از اجرای این طرح اکثر کارشناسان اعتقاد داشتند یارانه های بیشتری به افراد پردرآمد جامعه تعلق می گرفت اما با اجرای قانون هدفمندی سهم 40 درصد جامعه با درآمدهای پایین افزایش پیدا کرد و برعکس سهم 20 درصد افراد پردرآمد جامعه در این مدت کاهش یافته که در واقع عدالت تا حدی ایجاد شده است.
فرزین در مورد واردات و صادرات گفت: قیمت واردات 36 درصد افزایش یافته و در عین حال ارزش صادرات غیرنفتی 2.17 درصد افزایش یافته است.
وی تاکید کرد: تجارت خارجی پارسال تحت تاثیر تحریم بود اما حجم واردات 25 درصد کاهش یافته و ارزش واردات 26 درصد رشد کرده است. در حالی که قیمت هر تن کالای وارداتی9.36 درصد اضافه شده است.وی افزود: رشد تولید محصولات پتروشیمی با اجرای هدفمندی یارانه ها 8.11 درصد، فولاد 5.11 درصد، سیمان 7.16درصد، کلینکر 13 درصد و آلومینیوم 5.1 درصد و سنگ آهن 13 درصد رشد کرده است.
بار تورمی کنترل شد
محمود بهمنی نیز در این همایش گفت: نظام بانکی در زمان آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در آماده باش کامل به سر می برد.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نیاز عموم مردم به نقدینگی در سطح استانها توسط ما برآورد شده بود، گفت: نقدینگی مورد نیاز در اجرای قانون به بهترین نحو تامین شد.
به گفته وی، در هر زمان برآوردهای ترافیک محتمل بر شبکه های بانکی و زیرساخت های بانکی مشخص شده بود، بنابراین حضور شبانه روزی کارمندان و پیمانکاران و نظام بانکی به بالاترین حد خود رسیده بود.
بهمنی با اشاره به همزمانی برداشت یارانه های نقدی با پرداخت حقوق، پرداخت قبوض و پرداخت های مستمری بگیران و مراجعه 20 میلیون مشتری شبکه بانکی، عنوان کرد: با توجه به این امر در ابتدای هر ماه با اوج ترافیک مراجعه به بانکها مواجه می شدیم.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه در زمان اجرای هدفمندی یارانه ها با 118 میلیون تراکنش در یک روز مواجه بودیم، گفت: این در حالی است که تنها 3 یا 4 مورد گزارش از سراسر کشور داشتیم.
بهمنی از تشکیل ستاد هدفمندسازی یارانه ها در بانکها و بانک مرکزی و دولت در همان زمان خبر داد و گفت: در آن زمان با افزایش میزان نقدینه خواهی مردم مواجه شدیم.
وی گفت: در یکی از این سفرها جهت شرکت در اجلاس بانک جهانی و صندوق بین المللی پول از من دلیل موفقیت اجرای قانون را سوال کردند که من پاسخ دادم، دلیل این امر همکاری و هماهنگی بین دولت و مردم بود.رئیس کل بانک مرکزی، اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در یک سال گذشته را از مهمترین اصلاحات ساختاری ایران عنوان کرد و گفت: این طرح بزرگترین طرح اصلاح ساختار کشور بود.
وی یکی از اقدامات اساسی همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را کنترل بار تورمی اجرای آن اعلام کرد و گفت: گسترش استفاده از ابزارهای نوین بانکی از دستاوردهای اجرای قانون بود.
بهمنی با اشاره به تصحیح اصلاح نسبی قیمتها در اقتصاد، اصلاح الگوی مصرف داخلی کشور، کاهش نیاز به واردات و کنترل قاچاق سوخت در نتیجه اجرای این قانون، گفت: با اجرای طرح، با کاهش هزینه ارزی مواجه بودیم. رئیس بانک مرکزی اصلاح الگوی توزیع درآمد و ضریب جینی و بهبود و تعامل بین توزیع درآمدها را از دیگر دستاوردها دانست.
کسری بودجه هدفمندی یارانه‌ها صحت ندارد
مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه ها با بیان اینکه در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها با هیچ گونه کسری بودجه ای مواجه نیستیم، گفت: 22 میلیون و 7 هزار خانوار- 74 میلیون نفر- یارانه نقدی می گیرند.
بهروز مرادی دیروز در همایش اولین سالروز اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها با بیان اینکه تاکنون پرداخت نقدی یارانه به خانوارها در ده مرحله اجرا شده است، گفت: 22 میلیون و 7 هزار خانوار یارانه نقدی دریافت می کنند.
مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه ها تعداد جمعیتی که از یارانه نقدی بهره مند می شوند را 74 میلیون نفر عنوان کرد و افزود: سال گذشته براساس نسبت پرداخت یارانه، 50 درصد باید به مردم، 20 درصد سهم دولت و 30 درصد براساس ماده 8 اختصاص می یافت.
وی ادامه داد: دولت از 20 درصد سهم خود در سال گذشته و همچنین 20 درصد سهم خود در سال جاری گذشت، به عبارت دیگر از منابع هدفمندی یارانه ها بهره مند نشد و برداشتی نکرد.
مرادی با اشاره به اینکه تعهد پرداخت ما به دولت و مردم و بخشهای تولیدی 40 هزار میلیارد تومان بوده است، گفت: تا پایان سال جاری، 40 هزار میلیارد تومان پرداختی خواهیم داشت.وی با تأکید بر اینکه کسری بودجه 8 هزار میلیارد تومانی یا 15 هزار میلیارد تومانی مطرح می شود به هیچ وجه صحت ندارد، گفت: فاز اول هدفمندی یارانه ها تاکنون اجرا شده و پیش رفته است.
به گفته مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه ها، بیش از 70 هزار میلیارد تومان یارانه در اقتصاد کشورمان وجود دارد. هیچ سازمانی از ما طلبی ندارد و حتی ما از سازمانها طلبکار هستیم.
وی شرکت برق را از شرکتهای خوش حساب عنوان کرد که با شرکت پالایش و پخش و گاز هم مشکلی نداریم، افزود: تنها با شرکت آبفا به مشکلاتی برخورد کرده ایم، بنابراین باید نگاهی به مدیریت درونی این سازمان صورت گیرد.
مرادی ادامه داد: تمامی درآمد حاصل از افزایش قیمت آب درآمد 3 روز سازمان هدفمندی یارانه ها را به خود اختصاص داده است، این در حالی است که این بخش وقت ما، وزراء، نمایندگان رئیس جمهور و سایر مسئولان را بسیار به خود اختصاص داده است.
وی بودجه سازمان هدفمندی یارانه ها را 57 هزار میلیارد تومان بیان کرد و گفت: 40 هزار میلیارد تومان سهم دولت و مردم و 10 هزار میلیارد تومان به ماده 8 اختصاص می یابد که از رقم 10 هزار میلیارد تومان، 4 هزار میلیارد تومان جبران زیان خدمات شرکتهای دولتی است، در عین حال 6 هزار میلیارد تومان نیز باید هزینه شود.
وی ادامه داد: تاکنون 6 هزار و 683 میلیارد تومان تا به امروز پرداخت کرده ایم، یعنی بیش از تعهداتمان.
قدرت خرید مردم افزایش یافت
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان این که قدرت خرید مردم با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها افزایش یافت، گفت: واقعی شدن قیمت ها و ایجاد رقابت، افزایش قدرت خرید مردم را امکان پذیر می کند.
رضا عبداللهی در همایش اولین سالروز اجرای قانون هدفمندی یارانه ها افزود: زمانی که قیمت ها دستوری باشد، رقابت در کشور ایجاد نمی شود و به همین دلیل باید از قیمت های دستوری فاصله گرفت.
وی با بیان آن که افزایش قیمت ها اهمیتی ندارد، گفت: باید نگران پایین بودن قدرت خرید مردم باشیم و با اجرای این طرح قدرت خرید مردم رشد یافته است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت آرد و نان قبل از اجرای هدفمندی یارانه ها، گفت: در آن دوره، نرخ آرد کمتر از جو بود و آردی که به نانوایی ها ارائه می شد، به دلیل ارزانی هدر می رفت.
به گفته وی با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و ارتقای کیفیت آرد، نانوایان تمام آرد دریافتی را پخت کرده و نان با کیفیت مطلوب عرضه می کنند.رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر رقابتی کردن بخش گندم اظهار داشت: زمانی که قیمت گندم ثابت باشد، تنها به درصد پاکی آن توجه می شود و این گندم می تواند رقابت مناسبی را ایجاد کند.
به گفته عبداللهی گندم باید در چرخه رقابت بیافتد، ضمن آن که 90 درصد خرید آن به عهده بخش خصوصی قرار گیرد، زیرا این امر علاوه بر کاهش هزینه های دولت یارانه های این بخش به صورت مستقیم در اختیار مردم قرار می گیرد.
وی پیشنهاد کرد: از قیمت گذاری تا حد ممکن پرهیز شود و دولت و مجلس با همکاری یکدیگر شرایط رقابت سالم را ایجاد کنند.
بیمه اجتماعی برای دهک‌های پایین
ایراندخت عطاریان مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در جلسه هفتگی شورای معاونین و مدیران این صندوق ضمن اشاره به گذشت یک سال از اجرای موفقیت آمیز و اثرگذار این طرح بزرگ اقتصادی در کشور گفت: همزمان با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها در کشور، دولت در بخش پرداخت غیرنقدی این طرح بزرگ اقتصادی با برنامه ریزی و شناسایی دهک های پایین جامعه و صنوف ضعیف موضوع گسترش بیمه های اجتماعی را به طور جدی برای اقشار آسیب پذیر و کم درآمد آغاز کرد و در این زمینه با توجه به گزارشها و مستندات ارایه شده تاکنون جمعیت قابل توجهی از افرادی که تاکنون بیمه نبوده اند تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار گرفتند. عطاریان افزود: مشارکت دولت در پرداخت بخشی از حق بیمه گروههای جامعه هدف، اقشار ضعیف و آسیب پذیر تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله اقدامات مهم و ماندگار یکسال اخیر دولت از محل هدفمندسازی یارانه ها بوده است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات