تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۱  ، 
کد خبر : ۲۳۴۶۸۴
معاون رئیس‌جمهور عراق برای فرار از چنگال عدالت از این کشور گریخت

فرار الهاشمی به ترکیه


گروه بین‌الملل: در حالی‌که چند روز از صدور حکم بازداشت معاون سنی مذهب نخست‌وزیر عراق و از اعضای ائتلاف سکولار العراقیه به اتهام مدیریت جوخه‌های تروریستی در عراق نگذشته است، شبکه تلویزیونی عراق از فرار وی به ترکیه خبر داد. به گزارش شبکه الحریه، برخی منابع فهرست العراقیه از فرار طارق الهاشمی به ترکیه خبر دادند. رسانه‌های عراقی گزارش دادند که رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه با رئیس‌جمهوری عراق تماس گرفته و از وی خواسته که زمینه را برای حمایت از هاشمی و رسیدنش به مرزهای ترکیه فراهم کند. البته اخبار متناقضی درباره خروج هاشمی از عراق گزارش شده است. برای طارق الهاشمی که در انفجار چند هفته پیش مقابل پارلمان عراق که به قصد ترور نوری المالکی، نخست‌وزیر انجام شد، دست داشت، حکم بازداشت صادر شده است. گفته می‌شود خشم سلفی‌ها و تکفیری‌های وابسته به عربستان و آمریکا در عراق و نیز تحت پیگرد قرار گرفتن هاشمی و همچنین تلاش برای ناامن جلوه دادن عراق در پی خروج نیروهای آمریکایی از این کشور عواملی است که کارشناسان آن را علت انفجارها و ناامنی‌های اخیر در عراق می‌دانند. به عقیده کارشناسان سیاسی، آنچه که آشکار است این است که این انفجارها به نفع منافع آمریکا، حزب منحله بعث، عربستان سعودی و تکفیری‌هاست. آغاز فاز جدید کارشکنی‌های فهرست العراقیه همپیمان با عربستان علیه روند سیاسی عراق، همزمان با خروج آمریکا و تلاش برای هدف قرار دادن شیعیان برای شعله‌ور کردن آتش فتنه عراق است.
در این راستا پایگاه خبری نهرین‌نت نیز گزارش داد که قطر و عربستان برای نجات طارق الهاشمی از حکم دستگیری تحرکات گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند و خبرهایی درباره تلاش‌های نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب برای دخالت منتشر شده است. منابعی از اتحادیه عرب به این پایگاه خبری گفتند که نبیل العربی تماس‌هایی را با سفرای کشورهای عربی نزد اتحادیه عرب برای رایزنی درباره چگونگی آغاز دخالت در عراق برای نجات طارق هاشمی و ادامه نقش اعراب سنی در روند سیاسی عراق برقرار کرده است و در این زمینه عربستان و قطر به نبیل العربی گفته‌اند که مساله طارق الهاشمی، جنایی و قانونی نیست بلکه ریشه مذهبی دارد. بر اساس این گزارش، طارق الهاشمی در تماس با نبیل العربی، وی را در جریان حکم دستگیری خود قرار داده و ادعا کرده این مساله طایفه‌ای است. ناظران درخواست کمک هاشمی از اتحادیه عرب، جایی که به اتخاذ سیاست‌های یک بام و دو هوا معروف شده است و نیز درخواست هاشمی از سازمان همکاری اسلامی، سازمان ملل متحد و رئیس‌جمهوری آمریکا به منظور دخالت برای نجات وی از حکم دستگیری که 5 قاضی عراقی از جمله قضات اهل سنت آن را صادر کرده‌اند، را به مثابه تلاش و اصرار هاشمی برای زدن برچسب سیاسی و مذهبی به مساله پیگرد خود در پی اعترافات بسیار خطرناک برخی محافظانش به دست داشتن در قتل ده‌ها سیاستمدار و افراد نظامی و غیرنظامی با حمایت‌های مالی‌ هاشمی قلمداد کرده‌اند. از سوی دیگر، شبکه الشرقیه فاش کرد یک مقام بلندپایه آمریکایی گفته است اتهامات نسبت داده شده به طارق الهاشمی بی‌پایه و اساس است که این موضع‌گیری نشان‌دهنده حمایت آمریکا از تروریسم و تروریست‌هاست. این موضع‌گیری صریح آمریکا دهن‌کجی به نتایج تحقیقات قانونی است که قضات عراقی آن را انجام داده‌اند و دلیلی قاطع بر اصرار آمریکا بر دفاع از عاملان انفجارهای تروریستی عراق است که در آن هزاران عراقی بی‌گناه قربانی قدرت‌طلبی آمریکا می‌شوند. از سوی دیگر ایاد علاوی، رهبر العراقیه با حمایت آشکار از هاشمی، دولت عراق را به شکست در اداره امور امنیتی عراق متهم کرد و گفت: آنچه در عراق رخ می‌دهد، تسویه حساب‌های سیاسی است. با این وجود در آخرین ساعات روز گذشته بسیاری از خبرگزاری‌های بحرین نظیر النخیل و دجله‌نت و همچنین روزنامه ایلاف طی خبرهای فوری، فرار معاون رئیس‌جمهوری عراق به ترکیه را تایید کردند. این در حالی است که مقامات ترکیه هم اعلام کردند مرزهای ترکیه به روی هاشمی باز است.
بیانیه آیت‌الله سیستانی
از سوی دیگر رهبر شیعیان عراق با صدور بیانیه‌ای از وضع حاکم بر این کشور انتقاد کرد. در بیانیه آیت‌الله سیستانی که توسط احمد الصافی، نماینده وی در نماز جمعه قرائت شد، آمده است: «جایگاه دولت باید حفظ شود. بخشی از جایگاه دولت، منوط به محاکمه سوء‌استفاده‌کنندگان است. پرونده‌های امنیتی، موضوعاتی عادی نیستند. مردم می‌توانند قطع برق را تحمل کنند؛ کاستی‌ها در خدمات دولتی هم تحمل شدنی است اما خون و امنیت مردم اینگونه نیست. ملت نمی‌توانند بر سر جان خود صبر کنند. چرا برای حفظ جان این مردم تلاش نمی‌کنید؟» آیت‌الله علی سیستانی، سرشناس‌ترین روحانی کشور عراق است؛ هرچند به ندرت در امور سیاسی دخالت می‌کند. وی از اواسط سال‌جاری میلادی نیز از پذیرش سیاستمداران به دفترش خودداری کرده بود. از سوی دیگر مردم عراق در اعتراض به انفجارهای خونین بغداد در میدان التحریر این شهر تظاهرات کردند. در این تظاهرات که علاوه‌بر میدان التحریر در مناطق مختلف بغداد برگزار شد انفجارهای بغداد محکوم شد و از دولت عراق خواسته شد عاملان جنایات تروریستی اخیر را بازداشت کند و به سزای اعمالشان برساند. معترضان با حمل پرچم و پلاکاردهایی، برقراری عدالت و اجرای یکسان احکام قضایی در سرتاسر عراق و پرهیز از سیاسی کاری دستگاه قضایی کشور را خواستار شدند. خبرگزاری اصوات العراق نیز گزارش داد «اسامه النجیفی» رئیس پارلمان عراق روز گذشته با «جیمز جفری» سفیر واشنگتن در بغداد و «ریموند اودیر» رئیس ستاد نیروهای زمینی آمریکا دیدار کرد. در این دیدار درباره آخرین رویدادهای سیاسی عراق، خروج نیروهای آمریکایی از عراق و راه‌های توسعه روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف بحث و بررسی شد. بحران سیاسی موجود و راهکار حل تنش‌های میان احزاب و فراکسیون‌های عراق از دیگر موضوعات مورد بررسی در این دیدار بود.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات