تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۳۶۴۰۵

می‌خواهند جریان فتنه را زنده کنند

مقدمه: زمینه‌های شکل‌گیری و دلایل شکست فتنه 88، تحلیل اقدامات جریان روشنفکری سکولار در ایران، قتل‌های زنجیره‌ای، دستاوردهای حماسه نهم دی و راهکارهای برخورد با توطئه‌های دشمنان در انتخابات مجلس از جمله محورهای سخنان فرمانده کل سپاه بود. آنچه در ادامه می‌خوانید، گفت‌و‌گوی سردار محمدعلی جعفری با خبرگزاری مهر است.

* قریب به دو سال و هفت ماه از وقوع فتنه پس از انتخابات ۸۸ می گذرد. در این مدت تحولات بسیار قابل توجهی در داخل کشور و در سطوح منطقه ای و جهانی اتفاق افتاده است. به عنوان نخستین سئوال،‌ حضرتعالی در مقام فرمانده سپاه پاسداران با در نظر گرفتن این تحولات جدید،‌ ریشه و زمینه شکل گیری فتنه ۸۸ را چگونه تحلیل می کنید؟
** حادثه فتنه عمیق سال ۸۸ به عنوان یکی از مهم ترین و سرنوشت سازترین نقاط عطف تاریخ انقلاب اسلامی به هیچ وجه یک حادثه خلق الساعه، ‌دفعی و بدون پیش زمینه نبود. بلکه باید آن را به مثابه یک حلقه در زنجیره اقدامات حساب شده و سازمان یافته ای که از بدو پیروزی انقلاب با هدف سرنگونی نظام جمهوری اسلامی توسط دشمنان به اجرا در آمده است و در ارتباط با سایر تحولات سیاسی کشور تحلیل و ارزیابی کرد.
انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که محیط بین الملل تحت سیطره فراگیر دو قطب بزرگ الحادی و مبتنی بر جهان بینی اومانیستی یعنی مکتب لیبرالیسم غربی و مکتب کمونیسم شرقی به طلایه داری ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی قرار داشت. در حقیقت این دو ابرقدرت پس از جنگ جهانی دوم جهان را میان خود تقسیم کرده بودند و علی الظاهر هیچ جریان سوم و مستقلی امکان عرض اندام نداشت. در این شرایط مسئله سکولاریزم و کنار رفت دین و ارزش ها و باورهای دینی و الهی از صحنه اجتماعات بشری یک رَویه جاافتاده و نهادینه شده به شمار می آمد.
اما ناگهان در این فضای متصلب، انقلاب اسلامی ایران بر مبنای یک ایدئولوژی دینی و با رهبری یک زعیم روحانی و معنوی آن هم در کشوری که بزرگ ترین متحد ایالات متحده در منطقه استراتژیک خاورمیانه محسوب می شد به پیروزی رسید. نهضت امام خمینی (ره) به تعبیر رهبر معظم انقلاب یک "انفجار نور" بود که پایه های نظام جهانی را به شدت لرزاند و تصلب فضا را شکست و همه نگاه ها را متوجه خود کرد. در حقیقت امام خمینی (ره) با نهضت خود تمامی اصول و خط کشی های ابرقدرت ها را زیر پا گذاشته بود و با پشت کردن به هر دو اردوگاه قدرت جهانی، راه سومی را برای حرکت خود برگزیده بود. طبعاً این شرایط نمی توانست برای ابرقدرت ها قابل تحمل باشد و لذا از همان ابتدا سیاست راهبردی مهار و سپس نابودی انقلاب اسلامی در دستورکار ابرقدرت ها قرار گرفت.
* پدیده دوم خرداد ۷۶ را چطور تحلیل می کنید؟
** دوم خرداد ۷۶ در حقیقت میوه هشت سال کادر سازی و بسترسازی جریان روشنفکری سکولار با حمایت مالی تکنوکرات ها بود. در حقیقت فعالیت های گسترده علمی، فکری و تشکیلاتی این جریان از سال ۶۸ تا ۷۶ در دوم خرداد به بارنشست و روشنفکران سکولار با برچسب جناح چپ یا اصلاح طلبان توانستند به حلقه های قدرت نفوذ کرده و کرسی های مدیریتی نظام را تصاحب نمایند.
اکنون آنها خود را فاتح هرم قدرت در جمهوری اسلامی می پنداشتند و با جسارت تمام، مهره های خود را در کلیدی ترین پست های اجرایی و تقنینی کشور به کار گرفتند تا مجری سیاست های از پیش طراحی شده آنها باشند. یعنی با آغاز قدرت گیری اصلاح طلبان در صحنه سیاسی ایران، نسخه هایی که پیش تر در حلقه های فکر جریان روشنفکری تجویز شده بود، به مرحله اجرا درآمد. هدف اصلی و بلندمدت اصلاح طلبان هم نهادینه کردن سکولاریزم در ایران و تهی کردن جمهوری اسلامی از بعد انقلابی و ایدئولوژیک آن بود. یعنی آنها می خواستند جمهوری اسلامی را دچار نوعی دگردیسی هویتی کرده و با زدودن آرمان های اسلامی، مدل لیبرال دمکراسی را جایگزین مدل حکومتی مبتنی بر ولایت فقیه نمایند.
اصلاح طلبان می دانستند که برای تحقق آرزوهای شان در صحنه سیاسی ایران با یک مانع بزرگ به نام ولایت فقیه روبرو هستند و با حضور ولی فقیه نخواهند توانست تغییر بنیادینی در ساختار حکومتی جمهوری اسلامی ایجاد کنند. راهبرد آنها برای هجوم خزنده و تدریجی به رأس هرم حاکمیت و تضعیف جایگاه ولایت فقیه، راهبرد فتح سنگر به سنگر بود که بر اساس آن نهادهای استراتژیک نظام و بازوهای ولی فقیه مانند وزارت اطلاعات و شورای نگهبان یک به یک مورد حمله قرارمی گرفت و در نهایت، همه فشارها بر ولی فقیه برای واداشتن ایشان به عقب نشینی از مواضع انقلاب مترکز می گردید.
توطئه قتل های زنجیره ای، با هدفِ از کار انداختن وزارت اطلاعات به اجرا درآمد. اما تلاش های اصلاح طلبان برای حذف نظارت استصوابی شورای نگهبان و افزایش اختیارات رئیس جمهور به شکست انجامید و دولت اصلاحات در پایان دوره هشت ساله حضور خود در قدرت علی رغم وارد آوردن ضربات سنگینی به انقلاب اسلامی نتوانست تغییرات ساختاری مورد نظر را در جمهوری اسلامی به اجرا درآورد و جدا از این، محبوبیت و مشروعیت خود در میان جامعه ایرانی را نیز تا حدود زیادی از دست داد.
* دلایل ناکامی اصلاح طلبان را چگونه تحلیل می کنید؟
** سئوال بسیار مهم و تأمل برانگیزی است. دو دلیل را می توانیم برای این مسئله ذکر کنیم. اول اینکه گفتمان اصلاحات یک گفتمان عاریتی و اقتباس شده از فرهنگ و اندیشه لیبرال غربی بود و ریشه در بطن و متن جامعه ایرانی نداشت. شعارها و آرمان های جریان روشنفکری سکولار تنها می توانست برای اقشار خاصی از نخبگان و دانشجویان جذابیت داشته باشد اما قادر به نفوذ در قلب و جان ملتِ عمیقاً مذهبی ایران که پیوندی ناگسستنی با اسلام و انقلاب داشتند نبود. لذا پس از گذشت چند سال مشاهده ساختارشکنی ها و سیاست های غربگرایانه اصلاح طلبان، مردم را دلزده و منزجر کرد و اکثریت جامعه خواستار بازگشت به میراث اصیل امام و انقلاب شدند.
اما دلیل دوم به مدیریت هوشمندانه و مدبرانه مقام معظم رهبری برمی گردد. در حقیقت معجزه امام خامنه ای این بود که هشت سال دولت اصلاحات را کنترل کردند و مانع از افراط و تندروی آنان شدند. رهبر انقلاب با صلابت بی نظیر در مقابل زیاده خواهی های کسانی ایستادند که در کمال گستاخی ایشان را به نوشیدن جام زهر فراخوانده بودند و صراحتاً اعلام کردند که سیاست جبهه انقلاب در برابر دشمنان، نه صلح امام حسن بلکه عاشورای حسینی خواهد بود. ایشان در سایه الطاف الهی و در پرتو توجهات خاصه حضرت بقیه الله توانستند کشتی انقلاب را به سلامت از این طوفان خطرناک عبور دهند.
* حالا بهتر است رفته رفته وارد بحث درباره سناریوی فتنه شویم. اصلاح طلبان سکولار که با پیروزی آقای احمدی نژاد در سال ۸۴ حاشیه نشین شده بودند، با چه هدفی فتنه ۸۸ را طراحی کردند؟
**  اتفاقی که در سال ۸۴ در عرصه سیاسی ایران رخ داد،‌ در حکم آب سردی بود که بر پیکر جریان اپوزیسیون ریخته شد و همه رشته های آنان را در طول ۱۶ سال گذشته آن پنبه کرد. پیروزی آقای احمدی نژاد در حقیقت نه پیروزی یک فرد بلکه پیروزی یک گفتمان و یک طرز تفکر بود. یعنی علی رغم تمامی تلاش های تکنوکرات ها و روشنفکران سکولار، دوباره ملت ایران خواهان بازگشت به آرمان های بلند امام و شیوه مدیریتی شهید رجایی شد. رویکرد خدمت محور و انقلابی آقای احمدی نژاد در عرصه داخلی و رویکرد ضد استکباری و مقتدرانه ایشان در عرصه بین المللی خصوصاً در زمینه پرونده هسته ای ایران که موجب خوشحالی و دلگرمی ملت ایران شده بود، اصلاح طلبان را بسیار نگران می کرد. زیرا جمهوری اسلامی با سرعت در حال حرکت در مسیری بود که عملاً به حذف دائمی آنان از صحنه می انجامید. از سوی دیگر کشورهای غربی و در رأس آنها ایالات متحده و اسرائیل نیز نگرانی عمیقی از بازگشت روح انقلابی به کالبد جمهوری اسلامی داشتند. براین اساس در آستانه انتخابات سال ۸۸ برآیند نظرات اتاق های فکر اپوزیسیون در داخل و خارج کشور این بود که در صورت شکست دوباره گفتمان اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری و تداوم حضور گفتمان انقلاب در قدرت، کار برای جریان روشنفکری سکولار به پایان خواهد رسید و ناکامی در این عرصه رقابت به معنای مرگ سیاسی سکولارهای غربگرا خواهد بود. به همین خاطر تمام توان موجود در داخل و خارج باید مصروف این می گردید که آقای احمدی نژاد برای باردوم بر کرسی ریاست جمهوری تکیه نزند و قدرت به خانواده اصلاحات بازگردد. هم پیمانان غربی جریان اپوزیسیون هم بر سر هدف "هر کس غیر از احمدی نژاد" همدل بودند. اما مشکل اینجا بود که از ظاهر اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران چنین برمی آمد که پیروزی احمدی نژاد دور از انتظار نیست و رقبای او شانس چندانی برای موفقیت ندارند.
در نتیجه باید تدبیری اندیشیده می شد که اگر اصلاح طلبان محتملاً در رسیدن به قدرت از طرق قانونی ناکام ماندند، به ناچار و برای جلوگیری از هلاک سیاسی وارد فاز رادیکال شده و با بسیج هوادارانشان و کشاندن آنها به خیابان ها،‌ یک بار برای همیشه تکلیف خود را با انقلاب و با ولایت فقیه یکسره کنند. از بررسی اظهارات رهبران اپوزیسیون می توان به وضوح دریافت که آنها در این عرصه،‌ خود را نه در مقابل یک کاندیدا بلکه در مقابل اصل ولایت فقیه می دیدند و می خواستند با قبضه قدرت به هر طریق ممکن، کار ناتمام دوران اصلاحات یعنی هجوم به جایگاه ولی فقیه به عنوان ستون خیمه انقلاب را تمام کنند. لذا سناریوی فتنه با این اهداف کلید خورد.
* اما چرا به سراغ شیوه های جنگ نرم و انقلاب رنگی رفتند؟ چرا از ابزارهای سخت افزاری استفاده نشد؟
** تجربه نشان داده بود که روش های سخت افزاری در مورد ایران کارایی ندارد. هرگونه تهاجم نظامی به ایران به صورت تمام عیار یا محدود با ریسک بسیار بالا و پیامدهای کاملاً غیرقابل پیش بینی همراه است. از سوی دیگر تحولات نوین فناوری در عرصه رسانه و فضای سایبر، ظرفیت فوق العاده ای برای بسیج توده ای در فضای مجازی از طریق سایت ها و شبکه های اجتماعی ایجاد کرده است.
همچنین براندازی جمهوری اسلامی باید از درون جامعه مدنی و به صورت غیرمستقیم صورت می گرفت تا حساسیت برانگیز نباشد. نمونه های موفق انقلاب های رنگی و براندازی های نرم در کشورهای اطراف روسیه مانند گرجستان و اوکراین بر مبنای آموزه های جوزف نای و جین شارپ هم این تصور را در ذهن تحلیلگران تقویت می کرد که می توان در برهه کنونی نسخه مشابهی را برای ایران تجویز نمود. لذا وقتی که انتخابات پرشور ۲۲ خرداد برگزار شد و کابوس شکست اصلاح طلبان به حقیقت پیوست، پروژه انقلاب رنگی و براندازی نرم با شدت تمام و آمادگی و طرح ریزی قبلی آغاز گردید. همگان شاهد بودند که یک جنگ احزاب علیه نظام اسلامی با دستمایه قرار دادن دروغ تقلب به راه افتاد و نظام با حجم بی سابقه ای از بمباران نرم مواجه گردید.
* شما به عنوان یک فرمانده نظامی نقطه قوت جنگ نرم را در چه می بینید؟
** اساس جنگ نرم بر هجمه خاموش و غیرمستقیم استوار است. در جنگ نرم مهاجم مشخص نیست و فردِ هدف از مورد حمله قرار گرفتن خود آگاهی ندارد. همچنین از تسلیحات ملموس نظامی خبری نیست و ابزارهای تهاجمی نه توپ و تانک و موشک بلکه شبکه های ماهواره ای، سایت ها، وبلاگ ها، پیامک ها و شبکه های اجتماعی هستند. از سوی دیگر،‌ مهاجمان به جای کالبد فیزیکی، ذهن افراد را هدف قرار می دهند. بنابراین میزان تخریب و اثرگذاری به نحو چشمگیری افزایش می یابد.
* علت بالا رفتن هزینه نظام در مهار جریان فتنه را چه می دانید؟
** باید اعتراف کرد که بسیاری از دستگاه ها در برخورد با این حادثه غافلگیر شدند و آمادگی لازم برای برخورد با این حجم عظیم از هجوم نرم افزاری را نداشتند. ما در سال ۸۸ با شیوه های نوینی از تهدیدات روبرو بودیم که برای بسیاری از افراد در سطح جامعه ناشناخته بود. شیوه های نافرمانی مدنی، بسیج توده ای و ارتباط گیری از طریق شبکه های اجتماعی یا مبادله سریع اطلاعات به کمک فناوری الکترونیکی، مواردی بود که دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی کشور در گذشته با آنها مواجه نبودند. از سوی دیگر التهاب و غبارآلودگی فضا به حدی بود که برخی از عوام و خواص نمی توانستند تحلیل درستی از شرایط داشته باشند و لذا تبیین اوضاع و شناساندن حق و باطل به گذر زمان احتیاج داشت.
* آیا میان فتنه سال ۸۸ با غائله ۱۸ تیر سال ۷۸ ارتباطی وجود داشت؟
** بله، همین طور است. طراحان و تئوریسین های فتنه ۸۸ عیناً همان کسانی بودند که ده سال پیش غائله ۱۸ تیر را به راه انداختند. ماجرای ۱۸ تیر در حقیقت مانور و تمرین اردوکشی خیابانی جریان اپوزیسیون بود که در یک سطح محدود انجام شد و تنها توانست بخشی از قشر دانشجو را با خود همراه کند. اما عمر بسیار کوتاهی داشت و تنها با یک اشاره رهبر انقلاب و یک قدرت نمایی امت حزب الله به پایان رسید. در آن مقطع جریان اپوزیسیون فهمیدکه هنوز توان بسیج توده ای را ندارد و باید بسترسازی های بیشتری صورت گیرد. لذا برگزاری فاز دوم عملیات ده سال به تأخیر افتاد. در سال ۸۸ توان کنشگری اپوزیسیون در عرصه جامعه مدنی افزایش یافته بود و ابزارهای رسانه ای و فضای مجازی نیز به یاری این جریان آمد تا صحنه بسیار گسترده تری را در قیاس با غائله ۱۸ تیر علیه اسلام و انقلاب تدارک ببیند.
* اصلاح طلبان در ماه های فتنه چه هدفی را دنبال می کردند؟
**  هدف اصلی آنها اجرای سیاست فشار از پایین و چانه زنی از بالا بود. وقتی که در ۲۵ خرداد جمعیت قابل توجهی از مردم که ناخواسته گرفتار بازی خباثت آلود رسانه های خبری معاند نظام شده و شبهه وقوع تقلب در انتخابات را باور کرده بودند به خیابان ها آمدند، رهبران اپوزیسیون دچار این توهم مطبوع شدند که هواخواهان بی شماری دارند و با پشتگرمی به این پایگاه اجتماعی می توانند رهبر انقلاب را به عقب نشینی و تن دادن به خواسته های غیرقانونی آنان از جمله ابطال انتخابات وادار سازند.
پس از ۲۵ خرداد تحلیل سران فتنه این بود که باید جمعیت معترض را در خیابان ها نگاه داشته و از آن به عنوان اهرم فشاری برای امتیازگیری از ولایت فقیه استفاده کرد. اما رهبر استوار و نستوه انقلاب در نمازجمعه تاریخی ۲۹ خرداد قاطعانه در مقابل این زیاده خواهی ها ایستادند و اعلام کردند که به هیچ وجه زیر بار بدعت های غیرقانونی نخواهند رفت. در سایه همین ایستادگی ها و روشنگری های صبورانه حضرت آقا بود که رفته رفته غبارهای فتنه فرونشست و هر روز که گذشت شاهد دورشدن مردم از اطراف پرچم مکر و خدعه فتنه گران بودیم.
* به نظر شما چه عواملی زمینه ساز آگاهی مردم و شکست فتنه ۸۸ گردید؟
** در پاسخ به این سئوال عوامل متعددی را می توان ذکر کرد. برای مثال فروکش کردن التهابات روزهای نخست پس از انتخابات، عدم ارائه هیچ مدرک متقن و قابل قبولی از سوی مدعیان تقلب که نشان دهنده دستکاری آراء مردم باشد، هتک حرمت ها و ساختارشکنی های طرفداران دین ستیزِ جریان فتنه و زیر پا گذاشتن عزیزترین مقدسات ملت مسلمان ایران در روز قدس و خصوصاً در عاشورای ۸۸،‌ خارج شدن رشته کار از دست رهبران داخلی اصلاحات و سوءاستفاده جریانات ضد انقلاب خارج از کشور و حمایت مستقیم کشورهای غربی به ویژه آمریکا و اسرائیل از فتنه گران. مجموع این عوامل دست به دست هم دادند تا پس از چند ماه جریان فتنه در سراشیبی سقوط قرار بگیرد.
اما مهم تر از همه این ها عاملی که در مهار و خاموش کردن آتش فتنه نقش آفرینی کرد، هدایت عالمانه،‌ صبورانه و روشنگرانه مقام معظم رهبری در سایه لطف پروردگار متعال و عنایت حضرت بقیه الله بود. عملکرد بی نظیر ایشان در دوران فتنه حقیقتاً می تواند یک الگوی قابل ارائه در زمینه مدیریت بحران باشد.
در مدیریت حضرت آقا می شد هم صلابت و قاطعیت و ایستادگی در برابر قدرت طلبان را مشاهده کرد و هم حلم و بردباری و درایت و پرهیز از اقدامات شتابزده را. ایشان با مطرح کردن ادبیات فتنه و جنگ نرم در جامعه، خود به مثابه یک رسانه توانمند به رویارویی با ارتش عظیم رسانه ای دشمن برخاستند. آن هم در شرایطی که بسیار از خواص و نخبگان سرشناس نظام به دلایل گوناگون پای در گل مانده بودند و سکوت و گوشه نشینی و موضع گیری های چندپهلو را به حضور فعالانه در صحنه و روشنگری ترجیح می دادند. رهبر فرزانه انقلاب در خلال چند ماه پر التهاب فتنه با صبر و سعه صدر مثال زدنی و انجام ده ها سخنرانی، گره های فکری مردم را یک به یک گشودند و تمام نقشه های جریان معاند را نقش بر آب کردند. روشنگری های حضرت آقا مهمترین بسترساز شکل گیری حماسه نهم دی بود.
* به حماسه نهم دی می رسیم. به نظر شما عامل شکل گیری این حماسه چه بود و چرا نهم دی را به مثابه مهر ابطال جریان فتنه می دانند؟
** شکل گیری حماسه نهم دی ارتباط عمیق و معناداری با حرمت شکنی فتنه گران در روز عاشورا داشت. از ابتدای فتنه ۸۸ مشاهده ساختارشکنی های فتنه گران و عبور آن ها از اصیل ترین شعارها و ارزش های انقلاب موجب ناراحتی و تکدر خاطر ملت مومن و انقلابی ایران شده بود. اما حرمت شکنی عاشورا که باید آن را خودکشی و بزرگ ترین اشتباه استراتژیک جریان فتنه قلمداد کرد، شعله ای بود که در انبار باروت افتاد و فوران آتشفشان خشم انقلابی و غیرت دینی مردم را به دنبال داشت.
فهم این مسئله دشوار است که رهبران فتنه چرا و با چه تحلیلی هواداران خود را به خیابان ها فرستادند تا در ظهر عزای سیدالشهدا به رقص و پایکوبی و هلهله بپردازند، پرچم های عزای حسینی را به آتش بکشند و دست به اعمال شنیعی بزنند که حتی شنیدن آن هر وجدان بیداری را به درد می آورد و چگونه نتوانستند واکنش توفنده و خردکننده ملت غیرتمند و شیفته مرام کربلا را پیش بینی کنند.
به نظر می رسد که باید این ماجرا را یک آیت و لطف الهی دانست. زیرا شاهد بودیم که دوباره خون حسین تبدیل به معیار و فرقان شد و پرده از چهره نفاق و تزویر انداخت و جبهه حق و باطل را به کسانی که گرفتار در غبار فتنه قادر به تحلیل شرایط نبودند نشان داد. شاید اگر این اتفاق نمی افتاد بسیاری از افراد همچنان در وادی شک و شبهه می ماندند. اما آتش گرفتن پرچم عزای حسین در محرم ۸۸ حجت را بر عوام و خواص تمام کرد و همه ایرانیان آزاده را صرف نظر از سلایق و علایق سیاسی شان به جوش و خروش واداشت.
براین اساس حماسه نهم دی به عرصه تجلی پیوند امت با ولایت تبدیل شد و بساط ۸ ماه فتنه گری معاندان داخلی و خارجی را برچید. رهبران اپوزیسیون با مشاهده خیل عظیم و باورنکردنی جمعیت که با شعار واحدِ پیروی از ولایت به میدان آمده بودند، حقیقتِ در اقلیت بودنِ خود را علی رغم ادعای پوچ بی شماری شان درک کردند و فهمیدند که در این عرصه دیگر کاری از پیش نخواهند برد.
* به نظر شما مهمترین آثار و دستاوردهای حماسه نهم دی چیست؟
** یکی از مهمترین دستاورد های حماسه ۹ دی که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره کردند، واکسینه شدن نظام و مردم در برابر ویروس های مخربی است که اصل و اساس نظام و وحدت ملی مثال زدنی مردم ایران را نشانه گرفته بودند. حماسه ۹ دی نشان داد، نظام اسلامی مقتدر و مستحکم و دارای ریشه های عمیق در میان مردم مومن، ولایت مدار و با بصیرت ایران است.
حماسه ۹ دی پایان بخش سناریویی بود که دشمن از ابتدای فتنه ۸۸ تحت عنوان گسست مردم و نظام طراحی و به مورد اجرا گذاشته بود.
حماسه ۹ دی صفوف ملت در برابر دشمن را متحدتر و یکپارچه تر کرده و صف یاران حقیقی انقلاب و امام را از دشمنان و مدعیان دروغین جدا سازد. حماسه نهم دی نشان داد که انقلاب اسلامی ریشه های الهی دارد و خداوند حافظ آن است و مردم مومن و انقلابی هیچگاه صحنه دفاع از انقلاب را ترک نخواهند کرد.
در این نکته نیز نباید تردید کرد که حماسه حضور پر نشاط و معنوی مردم در ۹ دی تاثیر قابل ملاحظه ای در دلگرمی دوستان و یاران و علاقه مندان به انقلاب اسلامی در سایر مناطق جهان داشت و ما نهضت بیداری اسلامی در شمال آفریقا و منطقه را نمیتوانیم بدون بررسی ابعاد اثر گذاری حماسه نهم دی در ارائه سیمایی جذاب، مردمی و در عین حال پایبندی به اعتقادات اصیل دینی از جمهوری اسلامی تحلیل کنیم.
* به نظر جنابعالی با توجه به شکست سنگینی که دشمن در حماسه ۹ دی متحمل شد اقدامات بصری آن ها در تهدید جمهوری اسلامی چه خواهد بود؟
** قطعا آن ها همه عواملی که در این شکست دخیل بودند را مورد هجوم قرار داده و خواهند داد. آن ها تلاش خواهند کرد نظام اسلامی ار از پشتوانه مردمی خود تهی سازند.
* فکر می کنید تشدید تحریم های اقتصادی که همزمان با اوج گیری فتنه ۸۸ وارد فازهای جدید خود شد به چه منظور انجام شد؟
** آنها با تحریم اقتصادی می خواهند دولت و نظام را در تامین زندگی مردم ناکارآمد و ناموفق نشان دهند و با فراهم شدن زمینه های نارضایتی، مردم را دعوت به تقابل با نظام کنند. از سوی دیگر عواملی که این شور و نشاط را در مردم بر می انگیزاند و آنها را به میدان می آورد را مورد هجوم قرار خواهند داد. ایمان دینی مردم، ارزش های اسلامی و انقلابی از طریق ابزارهای فرهنگی مورد تهدید قرار خواهد گرفت. هم اکنون دشمن بودجه های هنگفتی را در امور فرهنگی خصوصا از طریق ماهواره و رسانه های نوین هزینه می کند تا با تبلیغ سبک زندگی غربی، مردم را از هویت دینی، ملی و حتی خانوادگی خود جدا سازد.
آنها تلاش خواهند کرد و کرده اند که امنیت و آرامشی که دستاورد حماسه ۹ دی بود را به هر طریق ممکن به هم بزنند و تا جایی که می توانند برای نظام چالش های امنیتی ایجاد نمایند تا علاوه بر مخدوش نمودن چهره نظام، مردم را خسته و فرسوده نمایند.
* به نکته خوبی اشاره کردید، با توجه به این که در آستانه انتخابات مجلس نهم هستیم و مقام معظم رهبری در خطبه های عید سعید فطر نسبت به امنیتی شدن فضای انتخابات هشدار دادند، علاقه مند هستیم نظر حضرتعالی را در این باره جویا شویم؟
** یکی از تلاشهای دشمن قطعا احیای آشوب ها و اعتراضات اجتماعی با دستاویز قرار دادن انتخابات مجلس است. اخبار و اطلاعاتی که ما داریم نشان می دهد از مدت ها قبل آنها برای این کار نقشه کشیده و طرح هایی نیز آماده کرده اند. آنها می خواهند با ایجاد نا آرامی ها و با تنفس مصنوعی، جریان فتنه را زنده کنند و از سوی دیگر با نشان دادن و برجسته سازی تقابل معترضین با نظام چهره مردمی نظام را در جهان اسلام مخصوصا در جبهه بیداری اسلامی مخدوش نموده و الهام بخشی انقلاب اسلامی را با مانع روبرو سازند.
* چه راهکاری برای مقابله با این ترفند ها پیشنهاد میکنید؟
**  راهکار نظام همیشه اتکال به ذات لایزال الهی و استظهار به حضورتوأم با بصیرت و مومنانه مردم در صحنه بوده است. انقلاب اسلامی با مردم و با شعار الله اکبر آغاز شد و با نام خدا و حمایت مستمر مردم راه تعالی بخش خود را طی خواهد نمود انشا الله مردم مومن ولایتمدار و با بصیرت با درک شرایط حساس که در آن قرار داریم و با مشارکت حداکثری خود این توطئه جدید دشمن را نیز خنثی خواهند کرد و با برگزیدن نمایندگانی ولایتمدار، انقلابی، ضد اشرافیت و تجمل طلبی، عدالت طلب وساده زیست، مجلسی قوی و مقتدر شکل خواهند داد و خواب پریشان کسانی که برای نظام چه در بعد امنیتی و چه در بعد سیاسی خط و نشان می‌کشند را برهم خواهند زد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات