تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۳۷۳۵۲
چه کسانی وضعیت کشور را ویژه توصیف کردند!

پشت پرده القای بحران اقتصادی


گروه سیاسی: بحرانی جلوه دادن وضعیت کشور به امروز و دیروز بازنمی‌گردد، بلکه حربه‌ای است که از ابتدای دولت نهم توسط بسیاری از مخالفین رئیس جمهور به کار گرفته شد تا بدین وسیله دولت محبوب، نامحبوب شود و مردم از آینده خود نگران باشند و بیمناک. روزگاری از تریبون نماز جمعه این القائات را در دل مردم دمیدند و گاهی با ژست‌های کارشناسی تلاش کردند حرف‌های سیاسی خود را در زرورق علمی به خورد مردم بدهند و در کشور ایجاد ترس و بحران کنند.
مثلاً هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه 6 بهمن سال 85 در این خصوص گفت: «شرایط امروز کشور به هیچ وجه عادی نیست و ایران باید خود را برای مقابله با یک توطئه وسیع جهانی آماده کند.»
دختر هاشمی هم البته در اردیبهشت سال 88 و قبل از انتخابات ریاست جمهوری به نقل از پدرش گفته بود وضعیت خوبی نداریم. فاطمه هاشمی رفسنجانی در این خصوص گفته بود: « وقتی در خانواده بحث می‌شود، پدر می‌گوید از وضعیت موجود ناراضی هستم و معتقدم شرایط کشور در وضعیت مناسبی نیست.» تابناک – 20 /2/88
بحران سازی بازی امروز و دیروز برخی مدعیان دلسوزی برای مردم نیست. به زعم مخالفان سیاسی دولت، ایران از سال 84 تا امروز همیشه در بحران و وضعیت ویژه بوده و هر آن امکان اتفاقی ناگوار می‌رفته است. در همان ایام هم وقتی تریبون مقدس نماز جمعه توسط برخی محرومین امروز از این تریبون وسیله‌ای شده بود برای سیاه‌نمایی از وضعیت عادی کشور، رهبر حکیم انقلاب فرمودند: «آنهایی که دائماً می‌گویند وضعیت کشور بحرانی است یا مغرضند و یا فریب خورده.»
نمونه جدید بحران‌سازی با هماهنگی چشم آبی‌ها
اما موج جدید بحران‌سازی و القای وجود وضعیت ویژه در کشور این بار در حالی رقم خورد که جمهوری اسلامی با چند ویژگی خاص در حال طی مسیر خود به سمت تعالی بیشتر است:
الف) دولت نهم و دهم با شجاعت کامل بزرگترین جراحی اقتصادی کشور را با موفقیت کامل انجام داده‌ و وضعیت اقتصادی کشور با توجه به انجام هدفمندی یارانه‌ها و اجرای فازهای بعدی طرح تحول در شرایطی مطلوب به سر می‌برد.
ب) از سوی دیگر دنیا از لحاظ اقتصادی و سیاسی در بحران واقعی به سر برده و شرایطی استثنایی را تجربه می‌کند. بحران اقتصادی در کنار جنبش‌های اعتراضی همچون وال استریت غرب را کاملاً منفعل و سرخورده کرده و به بن بست کشانده است.
ج) منطقه حساس و مهم خاورمیانه با موج بیداری اسلامی روبه‌رو است و تمام توجه ملت‌های منطقه که به دنبال مدلی الگو و ایده‌آل می‌گردند به جمهوری اسلامی می‌باشد.
د) در داخل کشور در آستانه انتخابات مهم مجلس نهم، حملات علیه دولت به اوج رسیده و رقبای سیاسی درتلاشند با حربه‌هایی همچون انحراف رئیس جمهور و اطرافیانش از اصول انقلاب در انتخابات آتی (مجلس و ریاست جمهوری) گوی رقابت را بربایند، از سوی دیگر غرب منفعل نیز در تلاش است با تشدید فشارهای سیاسی و اقتصادی علیه جمهوری اسلامی هم خود را از فشار خارج کند و هم سرنوشت منطقه را تغییر دهد.
در این شرایط خاص، به ناگاه فضای اقتصادی و سیاسی کشور پر می‌شود از واژه «بحران و وضعیت خاص» و عده‌ای در داخل دقیقاً هماهنگ با موج فشارهای خارجی تلاش می‌کنند مردم را مضطرب نمایند که چه نشسته‌اید که وضعیت کشور بسیار بحرانی است.
اول لازم است بحران را قبول کنید!
حال اگر در این شرایط وزیر سابق کشور شما در یک روزنامه داخلی سرمقاله بنویسد و بگوید که اول همه باید وضعیت بحرانی را قبول کنند تا بتوانیم به دنبال راه‌حل مناسب بگردیم، نور علی نور می‌شود و نان چشم آبی‌ها در روغن خواهد بود. کاری که عبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات در شماره 1624 روزنامه روزگار مورخ 12 بهمن 90 دقیقاً مصادف با شروع دهه فجر آن را انجام می‌دهد و می‌نویسد: «نکته مهم این است که آیا متصدیان کشور اصل شرایط خاص و دشوار و سخت در حوزه‌های مختلف را قبول دارند یا خیر؟ چرا که اگر این اصل را نپذیرند که شرایط کشور حساس و خاص است و ضروری است با تدبیر خاص از آن عبور کنیم، در جست و جوی حل آن برنمی‌آیند.»
موسوی لاری البته پس از این مقدمه یک راه‌حل کاملاً سیاسی و جالب هم پیشنهاد می‌کند که در قسمت‌های بعدی گزارش به آن اشاره خواهد شد، اما قبل از آن بهتر است بررسی کنیم چه وضعیتی در کشور به وجود آمد که موسوی لاری خیلی راحت و جدی با فرض وجود یک بحران عمیق سرمقاله‌ای می‌نویسد که در آن درصدد راه حل برای این بحران موهومی است.
بحران چگونه ایجاد شد؟
وضعیت اقتصادی کشور مطلوب بود، مراحل اولیه جراحی اقتصادی انجام شده و دولت درصدد بود مراحل بعدی را با سرعت انجام دهد. در این بین هرچند برخی مواقع مجلس با مصوبات گاه و بیگاه خود سرعت حرکت دولت را البته با دلایل به ظاهر کارشناسی کند می‌کرد اما حرکت ادامه داشت. غرب اما به ناگاه هجمه‌ شدیدی را در 3 فاز اتهامات تروریستی، اتهامات هسته‌ای و تحریم‌های اقتصادی به طور جدی آغاز کرد. دقیقاً همزمان با تحریم‌های نفتی و بانک مرکزی التهاب در بازار سکه و ارز کشور آغاز شد.
اینکه التهاب چگونه آغاز می‌شود و چگونه گسترش می‌یابد مورد بحث این گزارش نیست اما آنچه واضح است اینکه دست‌هایی پنهان تمام تلاش خود را می‌کنند تا وضعیت را بحرانی جلوه دهند.
مجید انصاری از نیروهای شاخص اصلاح طلب، 11 بهمن با خبرگزاری به ظاهر اصولگرای مهر مصاحبه می‌کند و مدعی می‌شود اگر دولت همین روند را ادامه دهد وضع از این هم بدتر می‌شود.
او می‌گوید: « هشدار می‌دهم ادامه سیاست‌های فعلی وضعیت اقتصادی کشور را بحرانی‌تر می‌کند. سال گذشته در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز این هشدار را اعلام کردیم. 8 ماه پیش که هنوز بحث تحریم‌ها تصویب نشده بود پیش‌بینی کردیم تا پایان سال جاری دلار به 2 هزار تومان خواهد رسید و این پیش‌بینی در مذاکرات مجمع ثبت شده است. معتقدم پافشاری دولت بر برخی سیاست‌های نادرست اقتصادی این وضعیت را در آینده بدتر خواهد کرد.»
سید فاضل موسوی هم قبل از این در تاریخ 24 آذر با روزنامه اصلاح‌طلب شرق مصاحبه کرده بود و با اشاره به جلسه‌ای که مجلس برای بررسی وضعیت اقتصادی کشور تشکیل داده بود، گفته بود: «در یکی دو ماه اخیر تحریم‌های اقتصادی غرب علیه جمهوری اسلامی شدت گرفته و عملاً وارد فاز جدیدی شده که تبعات جدی تری را به مردم تحمیل می‌کند. در چند ماه اخیر شاهد افزایش تهدیدهای نظامی از سوی غرب هستیم و خب باید گفت این موضوع نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد. اکنون نمی‌توانیم شرایط خاص کشور را تکذیب کنیم.»
سایت نزدیک به حسن روحانی نیز البته کمی قبل تر برای مصاحبه با یک کارشناس اقتصادی تیتر زده بود: «‌بیداری در برابر بحرانی که اقتصاد ایران را می‌بلعد.» هرچند قبل از آن سایت نزدیک به علی‌لاریجانی هشدار داده بود اقتصاد ایران از بحران جهانی آسیب شدید خواهد دید.
همزمان با التهابات بازار سکه و ارز نیز بررسی رویکرد رسانه‌ها به این التهابات تنها در یک روز، جالب توجه است:
 « سونامی در بازار ارز و سکه » مردم سالاری – 5 بهمن 90
 «آیا حباب سکه می‌ترکد؟» جمهوری اسلامی – 5 بهمن 90
 «سکوت دولت در برابر سقوط پول ملی» ابتکار – 5 بهمن 90
 « تلاش بی نتیجه مسئولان برای بازگرداندن آرامش به بازار» - قیمت ریحان به کیلویی 4500 تومان رسید - تهران امروز – 5 بهمن 90
 و...
مهدی کوچک‌زاده هم روز گذشته در وبلاگ خود در همین خصوص نوشت: چند تیتر برگرفته از جست‌وجوی کلمات «توکلی» و «بحران» در جست‌وجوگر گوگل به شرح زیر است:
 نسخه توکلی برای بحران ارزی
 وضعیت نامه نادران و توکلی درباره بحران بازار ارز و وضعیت اقتصادی
 هشدار توکلی در مورد خطر ورشکستگی اقتصاد کشور
 مقصر نابسامانی در بازار سکه و ارز دولت است
 توکلی: بی‌کفایتی دولت اصلی‌ترین عامل پیدایش وضع بحرانی بازار
 درخواست تشکیل جلسه فوق‌العاده مجلس برای بررسی بحران ارزی
 درخواست توکلی و نادران از رئیس مجلس: بازار ارز، بحرانی است برای نجات اقتصاد جلسه فوق العاده برگزار کنید
 توکلی: اعتراف به اشتباه تنها راه برون رفت از بحران بودجه
 توکلی: ادامه این وضع اقتصاد را به ورشکستگی می‌کشاند
 جلسه غیر رسمی مجلس برای بحران ارز و اعتراض توکلی به این جلسه و ...
پروژه قحطی
همزمان با این فضا سازی‌ها البته اظهارات اسدالله عسگر اولادی که بعدها از آن عذرخواهی کرد را می‌توان اوج التهابات توصیف نمود. رونامه شرق روز 21 دی 90 به نقل از وی نوشت: « به نظر می‌رسد با توجه به واردات کالا با دلار 1600 تومانی و مشکلات تولید، در شش ماه آینده با کمبود بسیاری از کالاها در کشور مواجه خواهیم شد که برای تهیه آنها باید متوسل به قاچاق شویم یا اینکه هزینه بسیاری بابت قاچاق بپردازیم.»
این اظهارات بلافاصله به تیتر یک بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی با عنوان امکان قحطی در ایران تبدیل شده و فضای روانی جامعه را بشدت به هم ریخت. پس از آن نیز البته برخی دیگر این پروژه را ادامه دادند.
حسن خمینی که چند ماهی است بشدت رسانه‌ای و ملی شده در همایش محفل انس پیشکسوتان جهاد و شهادت با استفاده از ادبیاتی خاص گفت: «کوروش یا داریوش بودند که بر لوحی نوشتند خدایا این کشور را از قحطی و دروغ نگه دار.»
همزمان با این روند البته رسانه‌های منتقد دولت خصوصاً سایت خبری فارس نیز بیکار ننشستند و در روز شهادت رسول مکرم اسلام(ص) برای مخاطبین خود پیامک فرستادند و قیمت سکه و ارز را به دلخواه بالا بردند. این حرکت البته بشدت مورد انتقاد وزیر اقتصاد و رئیس جمهور قرار گرفت اما این رسانه‌ها باز هم به فرافکنی خود ادامه داده و مدعی شدند به کنترل بازار کمک کرده‌اند.
بحران اقتصادی می‌سازیم، نتایج سیاسی می‌گیریم
پس از آنکه عملیات رسانه‌ای و تخریب گرایانه نسبت به بازار توانست التهابات مورد نظر برخی گروه‌ها و اشخاص را ایجاد کند، حال موسم برداشت فرا رسیده بود.
اکنون باید به پیشنهاد موسوی لاری در سرمقاله‌ 12 بهمن باز گردیم: «اعتماد عمومی مردم به مسئولان به دلیل پاره‌ای از ندانم کاری‌ها و اشتباهات دچار خدشه شده است، راه حل این است که این اعتماد از طریقی برقرار شود . یکی از این راه‌ها سهیم کردن همه دلسوزان در مدیریت کشور و عدم طرد و نفی آنهاست... از جمله این چهره‌های تأثیر گذار شخص آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است. وی از جمله کسانی است که می‌تواند حلقه ربط جریان معترض با حاکمیت باشد. جریانی که به یکسری رفتارها و سیاست‌های متصدیان امر فعلی کشور اعتراض دارند. او می‌تواند معترضان را با مدیریت کشور و همچنین سطوح بالا پیوند دهد و فضای همدلانه بین نخبگان و مردم با حاکمیت برقرار کند.» حالا زوایای پروژه بحران سازی کمی آشکار می‌شود.
در کنار سخنان موسوی لاری البته شواهد و مصادیق دیگری برای اثبات این ادعا نیز وجود دارد. عباس عبدی نیز پیش از آن در مقاله‌ای از هاشمی خواسته بود بین بدنه مردم و حاکمیت نقش کاتالیزور را ایفا کند و کشور را نجات دهد. محمد رضا خاتمی نایب رئیس مجلس پر حاشیه ششم نیز روز گذشته در گفت‌وگویی با روزگار، ضمن بحرانی توصیف کردن کشور دقیقاً همین حرف را با ادبیاتی متفاوت مطرح می‌کند.
او می‌گوید:« تنها راه نجات کشور آزادی نحله‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و غیره است یک آدم منطقی باید رئیس جمهور شود. یک آدم منطقی باید بنشیند در مجلس نه یک آدمی که فقط گوش به فرمان است. با توجه به وضعیت فعلی اصلاح طلبان من فکر می‌کنم در درون حاکمیت آلترناتیوهایی غیر از اصلاح‌طلب‌ها وجود دارند که می‌توانند وضعیت را بهتر کنند. مثلاً آقای ناطق نوری یا خود آقای هاشمی. این دو تا مثال بارز هستند.»
قبل از این نیز علی مطهری همین حرف را به صورت دیگری مطرح کرده بود: «تا زمانی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به صحنه سیاسی برنگردد و مثلا اقامه جمعه نکند بحران سیاسی اخیر تمام نمی‌شود چون نظرات ایشان عادلانه و واقع بینانه است. اما اگر روند دو سال گذشته ادامه داشته باشد و بخواهیم همه منتقدان را از قطار انقلاب پیاده کنیم و با معترضان برخورد خشن داشته باشیم متأسفانه باید کمی نگران بود.» اکنون می‌توان به خوبی فهمید چرا باید در کشور القای بحران اقتصادی کرد، سپس چرا باید با یک عملیات رسانه‌ای هماهنگ و با بهانه‌های مختلف برخی چهره‌های خاص مانند هاشمی را هر روز به صفحه یک روزنامه‌ها کشاند و چرا باید گفت که کشور به یک مصلح نیاز دارد. بازی، بازی انتخابات و سیاست است.
برخی برای نجات از بحران سیاسی خود، فضای کشور را بحرانی ترسیم می‌کنند
یک عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی در این خصوص با بیان این که هیچ بحرانی در کشور وجود ندارد، گفت: برخی خود دچار بحران سیاسی شده‌اند و برای نجات از این بحران سعی می‌کنند شرایط کشور را بحرانی جلوه دهند.
ستار هدایتخواه نماینده مردم بویراحمد و دنا در گفت‌وگو با یادآور شد: مقام معظم رهبری با توجه به اشرافی که به مسائل داخلی و بین‌المللی دارند در بسیاری موارد بعضی خطرات، تهدیدات و توطئه‌هایی که در خارج در حال طراحی است را درک کرده و نسبت به آن هشدار می‌دهند. وی با اشاره به هشدارهای مقام معظم رهبری قبل از انتخابات 88 نسبت به فتنه‌گری‌ها، تصریح کرد: اکنون هم ایشان براساس تجربه‌ای که از فتنه دوسال گذشته دارند و هم اشراف بر طراحی‌های دشمن هشدار دادند که یکی از اهداف دشمن در انتخابات مجلس ایجاد تنش و بحران است. این نماینده مجلس معتقد است: برخی جریان‌های سیاسی که به نوعی احساس می‌کنند در انتخابات شکست می‌خورند برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی خود سعی می‌کنند که با وجود تنش و بحران، امکان تقلب در انتخابات را القا کنند.
هدایتخواه همچنین گفت: اصل القای بحران از خطوطی است که دشمنان پیگیری کردند که بیداری اسلامی در منطقه را تحت‌الشعاع قراردهند و به کشورهایی که ایران اسلامی را به عنوان الگوی خود انتخاب کردند و درحرکت ضداستکباری و ضدصهیونیست خود به ایران اسلامی اقتدا کرده‌اند، اینگونه القا کنند که آنها در درون خود دچار بحرانند. وی ادامه داد: بعضی افراد و جریاناتی که منزوی شده‌اند از این شرایط به عنوان خوراک تبلیغاتی استفاده می‌کنند که احساس نیاز به حضور آنها در جامعه ایجاد شود تا مردم دست به دامن حضور آنها شوند. نماینده بویراحمد گفت: اینها القائاتی است که از داخل و خارج صورت گرفته و متأسفانه برخی رسانه‌های منتسب به جریان اصولگرایی تحت تأثیر این القائات قرار گرفتند.
مخاطب رهبری بعضی نمایندگان و مخالفان دولتند
نماینده مردم بوئین‌زهرا در مجلس شورای اسلامی مخاطب رهبر معظم انقلاب درباره کسانی که القای بحران در جامعه می‌کنند را بعضی نمایندگان مجلس و مخالفان دولت برشمرد و ادامه داد: این افراد کسانی هستند که در رابطه با تهدیدات نظامی و تحریم در سطح کشور بزرگنمایی می‌کنند.
روح‌الله عباسپور در گفت‌وگو با تصریح کرد: این افراد که به ظاهر هم نسبت به رهبری ابراز ارادت می‌کنند صرفاً برای زیرسؤال بردن دولت، وضعیت کشور را بحرانی توصیف می‌کنند و به همین دلیل مقام معظم رهبری به صراحت فرمودند ما در شرایط بدر و خیبر هستیم نه شعب ابیطالب. وی ادامه داد: متأسفانه جهت‌گیری سیاسی این افراد بیش از آن که براساس منویات رهبری باشد، با بیرون از مرزها همگرایی دارند. این نماینده مجلس با تأکید بر این که بیان رهبر انقلاب صحیح و مصداق‌های آن روشن است، افزود: در شرایطی که 14 سال قبل از انتهای سند چشم‌انداز به مقام اول علمی منطقه رسیده‌ایم و شاهد شتاب و سرعت رشد علمی و فناوری کشور در سطح منطقه و عرصه بین‌الملل هستیم، توفیقات در صنایع موشکی، هوا و فضا، خودکفایی بنزین و به رخ کشیدن فناوری لیزریک با در اختیار گرفتن هواپیمای بدون سرنشین دشمن و خارج کردن آن از کنترل امریکا، مجموعه مصادیقی است که در شرایط بحران حاصل نمی‌شود و این توفیقات نتیجه وجود شرایط امن و موقعیت مناسب است.
عباسپور همچنین با تحلیل گروه‌های سیاسی که شرایط بحرانی را برای جامعه ترسیم می‌کنند، ادامه داد: اصلاح‌طلبان که موضع‌شان مشخص است و نسبت به دولت و مسئولان اجرایی و مدیریت کشور عناد دارند اما ضرورت اصولگرایی، حرکت برمبنای منویات رهبری انقلاب است اما تحلیل‌های این چنینی در شرایط تحریم و تهدید مناسب و مطابق با منویات رهبری نیست.
خروج از انزوای مردودان سیاسی، هدف القاگران بحران است
یک عضو فراکسیون انقلاب اسلامی نیز تصریح کرد: هدف کسانی که القای بحران می‌کنند، از انزوا خارج کردن برخی منزویان سیاسی و خواص مردود است. طیبه صفایی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار گفت: مردم ما هدف کسانی که شرایط کشور را بحرانی القا می‌کنند، به خوبی متوجه می‌شوند و فریب آنها را نخواهند خورد و در عین حال اجازه چنین فضاسازی‌هایی را به آنها نخواهند داد.
نتیجه‌گیری
اما رهبر حکیم انقلاب این بار نیز این بازی مدعیان را به هم ریخت. نایب الامام در خطبه‌های نماز جمعه تهران با صلابت فرمودند: «مسائل کوچک را نباید بزرگ کرد، نباید القای بحران کرد، سعی می‌کنند با هزار وسیله اثبات کنند که در ایران بحران هست. چه بحرانی؟ کدام بحران؟ کشور آرام، ملت قوی و با نشاط؛ این همه کار از سوی دستگاه‌های گوناگون، از سوی آحاد مردم در این کشور دارد انجام می‌گیرد. به توفیق پروردگار امنیت کامل برقرار است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات