تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۳۸۸۸۳
بررسی عملکرد نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگوی «جوان» با حشمت‌الله کریمی

تنها ایران لیاقت زمین زدن آمریکا را دارد

اشاره: حشمت‌الله کریمی سالیان سال است که در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حضور پررنگی دارد. کریمی به عنوان یکی از یاران و همکاران سردار سلیمانی از سپاه قدس برای ما می‌گوید، نیرویی که اقداماتش موجب سربلندی اسلام و مسلمین در سراسر جهان شده است. سردار کریمی در گفت‌وگوی خود، مسائل جالبی را درباره شخصیت سردار بزرگ اسلام یعنی حاج قاسم سلیمانی مطرح می‌کند.

* آیا اگر برای سردار سلیمانی مشکلی پیش آید،‌حرکت انقلابی در نیروی قدس متوقف یا کند خواهد شد؟
** مقام معظم رهبری در حضور پرسنل نیروی قدس به سردار سلیمانی سفارش کرد که نیرو و جانشین تربیت کند و ایشان به خوبی این توصیه را اجرا کرده‌اند.
* به طور مثال برخی معتقدند هنوز خلأ شهادت عماد مغنیه حس می‌شود؟
** ۳۰۰ تا عماد مغنیه با اسم و بدون اسم وجود دارند. مثلاً برخی‌ می‌گویند شهید افشردی یک انسان ویژه و استثنایی بوده این در حالی است که ایشان یک انسان معمولی بود ولی از ابزار موجود به خوبی استفاده می‌کرد. او یک خبرنگار ورزیده بود، در جیب وی همیشه چند مداد و کاغذ بود و شرح دقیق مشاهدات خود را مکتوب می‌کرد در نتیجه از ابزار به خوبی استفاده می‌کرد.
در رابطه با سردار سلیمانی هم همین ماجرا وجود دارد یعنی صدها نفر مانند سردار سلیمانی در همان نیروی قدس وجود دارند؛ سردار سلیمانی از کاروان شهدا جا نمانده است چراکه آنان که رفتند کار حسینی کردند و امثال سلیمانی‌ها کار زینبی می‌کنند و به خدا قسم کار زینبی از کار حسینی سخت‌تر است.
* بسیاری از مخاطبین نام نیروی قدس را شنیده‌اند اما آشنایی دقیقی با نیروی قدس ندارند، حضرتعالی به نحوه تشکیل نیرو اشاره بفرمایید.
** همانطور که انقلاب به فرموده مقام معظم رهبری یک نیاز و ضرورت برای جامعه و مسلمانان بود تا احکام شریعت باقی بماند. این بنای استوار و الهی به دست یک مرد الهی پایه‌ریزی شده و بقای آن به پشتوانه مردم الهی است و مخالفان آن به هدف خود نخواهند رسید. شاید برای برخی این سؤال مطرح شود که چرا این انقلاب در ایران به وقوع پیوست و این نعمت به ملت ایران عرضه شد، این هم فلسفه خودش را دارد.
پدران و مادران ما در طول تاریخ هرگز بت‌پرست نبودند. توحید زرتشتی گرچه ناقص بوده ولی باز هم توحید به حساب می‌آمده سرانجام ایرانیان از میان چند فرقه اسلام دامان امیرالمؤمنین و حضرت زهرا(س) را گرفتند آنها نه تنها برای حفظ آرمان‌های خود حاضر به شهادت بودند بلکه به خاطر زیارت قبور ائمه حاضر بودند تا دستشان قطع شود.
همچنین علمای ما به مراتب از انبیای بنی‌اسرائیل بالاتر هستند و همه این موارد دست به دست هم داد تا این انقلاب در ایران به پیروزی برسد. بعد از پایان جنگ رهبری عزیز نیاز جهان را در این دید که نیرویی تربیت کند که از این دستاوردها در سراسر جهان دفاع کند.
این نیرو باید نیازهای جهان اسلام را مرتفع کند.
* بنابراین دستور تشکیل نیروی قدس را مقام معظم رهبری دادند؟
** بله، اگر انقلاب اسلامی به واسطه نیاز هستی به وقوع پیوست جهان نیز به تشخیص مقام معظم رهبری نیاز به یک مرشد بصیر داشت. این تشکیلات برای راهنمایی ایجاد شد، نیروی قدس مانند چراغی جاده تاریک شبهاتی که به وجود آمده را روشن می‌کند تا نیروهای مردمی هدایت شوند.
آیا ایران به عراق اسلحه و امکانات نظامی می‌فرستد؟! آخر کسی نیست بگوید خود عراق چهارمین کشور از نظر ذخیره تسلیحات است.
پس ایران چه کرد؟ خب ایران کاری که کرد این بود که سیدمحمد باقر حکیم را تشویق به بازگشت به کشورش و ایجاد حکومت کرد.
شما بروید از سپاه بدر بپرسید که آیا یک عدد سلاح از اینجا برده‌اند؟ اینها آشکارا به عراق رفتند.
اگر شنیده می‌شود که مقام معظم رهبری می‌فرمایند ما هسته‌های حزب‌الله را در سراسر جهان تشکیل می‌دهیم، این سخن به معنای این نیست که ما چهار عدد اسلحه به آنها بدهیم و بگوییم برو بجنگ، خیر همه دنیا اسلحه دارند. بنا به نیاز از حمایت گفتمان اسلامی در سراسر جهان معظم‌له دستور تشکیل نیروی قدس را صادر کردند.
اولین فرمانده نیروی قدس هم جناب آقای سلیمانی نیستند ابتدا سردار بزرگوار و عزیزمان سردار وحیدی و سپس فرماندهی این
آیا ایران به عراق اسلحه و امکانات نظامی می‌فرستد؟! آخر کسی نیست بگوید خود عراق چهارمین کشور از نظر ذخیره تسلیحات است.پس ایران چه کرد؟ خب ایران کاری که کرد این بود که سیدمحمد باقر حکیم را تشویق به بازگشت به کشورش و ایجاد حکومت کرد.شما بروید از سپاه بدر بپرسید که آیا یک عدد سلاح از اینجا برده‌اند؟ اینها آشکارا به عراق رفتند.اگر شنیده می‌شود که مقام معظم رهبری می‌فرمایند ما هسته‌های حزب‌الله را در سراسر جهان تشکیل می‌دهیم، این سخن به معنای این نیست که ما اسلحه به آنها بدهیم و بگوییم برو بجنگ، خیر همه دنیا اسلحه دارند نیرو به سردار سلیمانی واگذار شد.
سردار سلیمانی در دورترین نقطه کشور در خطه سیستان و بلوچستان و کرمان اویس قرنی بود که به مولای خود عشق می‌ورزید. خدا او را از یمن ایران در کنار رهبریت نظام قرار داد تا اویس قرنی ایران دیگر در آرزوی زیارت مولای خود نباشد.
* قبل از ایجاد سپاه قدس خلأ موجود را چه نهادی پر می‌کرد؟
** باید نگاه تحلیلی به این موضوع داشت، انقلاب اسلامی که به پیروزی رسید از تمامی جهان اسلام کمک خواست تا به این انقلاب کمک کند و از همین رو سازمان‌ها و نهادهای زیادی به پشتیبانی انقلاب آمدند. وقتی ریشه‌های انقلاب اسلامی مستحکم شد از حضور این نیروها اعلام بی‌نیازی کرد و بسیاری از نیروهای لبنانی، سوری، عراقی و ... به کشورشان بازگشتند.
به آنها گفتند که از الگوی انقلاب اسلامی بهره‌ ببرید تا حرکت اسلامی را در کشور خود ایجاد کنید.
در آن زمان شورایی از سپاه وجود داشت که هدایت و حمایت از این حرکت‌ها را به عهده داشتند.
* حضرت امام خمینی(ره) شعار معروفی به نام «صدور انقلاب اسلامی» داشتند آیا سپاه قدس در همین راستا ایجاد شد؟
**‌ سپاه قدس در دو حوزه فعالیت‌های خود را سامان داده است؛ نخست معرفی مدل پیروزی انقلاب اسلامی و دیگر معرفی دشمن اصلی جهان اسلام و اشاره به توان جهان اسلام...
نیروی قدس تلاش می‌کند تا هیمنه امریکا را بشکند و این امر را به جهان اسلام اثبات کند.
امام می‌گفت هر وقت شیر عربده می‌کشد از سوی دیگرش هم صدا خارج می‌شود، شما از این فریاد‌ها نترسید.
قاسم سلیمانی اختلاف را در بین جامعه مسلمانان حل کرد. در عراق اختلاف گروه صدر و دولت را چه کسی حل کرد، آیا به اینها سلاح‌‌دادند؟!
* واحد نهضت‌های سپاه با نیروی قدس چه تفاوت‌هایی دارد؟
** واحد نهضت‌ها با گروه‌های اسلامی کار داشت ولی در نیروی قدس گروه‌های اسلامی کمترین تأثیر را دارند.
واضح‌تر سخن می‌گویم، واحد نهضت‌ها به علت مشغولیت‌های نظام بیشتر نگاهش به سمت گروه‌ها بود، سپاه قدس بیشتر نگاهش به سمت جهان اسلام است. البته گروه‌ها نیز جزئی از جهان اسلام هستند.
* در دنیا حکومت‌های مختلفی واحدهای خارجی را آموزش می‌دهند، آیا مدل نیروی قدس مشابه خارجی هم دارد؟
** تمام جنایت‌های دنیا، همه انفجار و ترورهای دنیا ناشی از تصمیم استکبار جهانی است، جمهوری اسلامی به علت تبعیت از اسلام ناب محمدی تنها از الگوی اسلامی تبعیت می‌کند.
* این سؤال را از آن رو پرسیدم که یکی از پارامترهای قدرت، تأثیر بر کشورهای ثالث است مثلاً امریکا به راحتی می‌تواند با استفاده از عوامل سیاسی یا نظامی - امنیتی خود بر کشورهای ثالثی تأثیر گذارد، در این میان برخی از روشنفکرنماها غافل از این پارامترها با استفاده از شعارهای ملی کمک جمهوری اسلامی به دیگر کشورها را محکوم می‌کنند، حال آنکه این کمک‌ها در قالب همان منافع ملی هم توجیه پیدا می‌کند.
** در درگیری غزه بیش از یک و نیم میلیارد نفر بر مظلومیت مردم فلسطین شهادت دادند. غزه هیچ ارتباط فیزیکی با ایران ندارد حتی از نظر فکری آنها از برادران اهل سنت هستند، ولی چون از الگوی مبارزه انقلاب اسلامی توانستند بهره‌ببرند توانستند تعداد بسیاری را با خودشان همسو کنند. نیروی قدس در واقع بلندگوی خارجی انقلاب اسلامی است. بنابر این با توجه به مدیریت فرمانده کل قوا ما بهترین گزینه برای مبارزه با صهیونیسم هستیم.
* نیروی قدس در پیروزی مردم در جنگ ۲۲ روزه چه نقشی را ایفا کرد؟
** بهترین نمونه مبارزه، مبارزه جمهوری اسلامی است.
* بسیاری معتقدند که حمایت همه جانبه از گروه‌های اسلامی سند افتخار جمهوری اسلامی است اما برخی از دیپلمات‌ها با محافظه کاری و از ترس غرب می‌خواهند بر این سند خدشه ‌وارد کنند، آیا نمی‌توان با مانور روی این دستاورد پا برهنگان جهان را امیدوار کرد؟
** بزرگترین حمایت در جهان، حمایت از خط فکری یک جریان است، اگر از خط فکری حمایت شود به مراتب مؤثر‌تر از ارسال سلاح است، امری که دنیای غرب به شدت در آن غلو می‌کند. اصلاً آنها آنقدر دسترسی به تجهیزات دارند که نیازی به سلاح‌های ما ندارند، من این امر را با باور عقلی خود می‌گویم، دروازه ورود تجهیزات از سمت غرب به سوی آنها اصولاً باز است، در این شرایط ما چه می‌خواهیم برای آنها بفرستیم، می‌خواهیم چند تا اسلحه بفرستیم؟ اسلحه در آنجا معنی ندارد. در این شرایط بزرگترین حمایت ما، حمایت سیاسی از خط فکری است.
وقتی آقا سید حسن نصرالله به ایران می‌آیند دست مقام معظم رهبری را می‌بوسند و می‌فرمایند به جهان مخابره کنید که من سرباز رهبری انقلاب اسلامی هستم. این برای حزب‌الله مهم است.
* مهم‌ترین و موفق‌ترین هسته حزب‌الله در لبنان شکل گرفت در حالی که در خیلی از مناطق نظیر پاکستان یا بحرین شیعیان حضور دارند، چرا در این مناطق هسته‌های حزب‌الله با تفکر ناب شیعی مبتنی بر ولایت فقیه شکل نگرفته است؟
** من یقین دارم هر سازمانی خود تشخیص می‌دهد چه نوع مبارزه‌ای را انتخاب کند. حزب‌الله خود مبارزه مسلحانه را برگزیده است، اگرشیعیان پاکستان این تشخیص را نمی‌دهند شما نمی‌توانید به آنها ایراد بگیرید که چرا از این روش استفاده می‌کنید. ما که نمی‌توانیم امری را به کسی دیکته کنیم.
* قاعدتاً نیروی قدس باید حمایت از شیعیان را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد. بدین سان شیعیان، مسلمانان و سپس مظلومان جهان باید در اولویت باشند، آیا چنین اولویتی وجود دارد؟
** این هم ستمی است که به شیعیان جهان رفته، وقتی سخن از کمک می‌شود می‌گویند ایران به اینها کمک می‌کند، ولی بنده می‌گویم تا آنجا که من می‌دانم آنقدر که انقلاب اسلامی به اهل سنت کمک می‌کند شاید یک‌هزارم آن به شیعیان کمک نمی‌شود.
شیعیان چون دسترسی به نوع مبارزه ولایتی دارند در نتیجه نیاز کمتری به الگوبرداری از ایران دارند. شما سومالی را نگاه کنید، آیا سومالی کشور شیعی است؟! ما تمام توانمان را برای کمک به سومالی بسیج کرده‌ایم.
* در کشتار بی‌رحمانه شیعیان پاراچنار پاکستان یا شیعیان بحرین و یمن نمی‌توان از مدل‌های دیگری کمک گرفت تا این کشتار به مانند کشتار مردم لیبی به پایان برسد؟
** هر منطقه‌ای که با استکبار مبارزه می‌کند خود نوع مبارزه را تعیین می‌کند، هیچ کس خارج از این قاعده نمی‌تواند مدل مبارزه‌ای را به آنها تحمیل کند.
* آیا اگر سبک خاصی را انتخاب کنند نیروی قدس به آنها مشورت می‌دهد؟
** در نوع مبارزه با استکبار جمهوری اســــلامی با سخنگویی نیروی قدس و پنج اصل مهم تکیه دارد. اتحاد بین مسلمین و حضور در صحنه برای تمامی اقشار، یعنی اتحاد و وحدت بین مسلمین که مهم‌ترین اصل نیروی قدس است. سوم شناسایی دشمن، چهارم توانمندی افراد در مقابله با این دشمن و پنجم مقاومت. یکی از فرماندهان امریکایی گفته بود که اگر ژنرال سلیمانی را ببینم از وی خواهم پرسید که چه چیز از جان‌ ما می‌خواهی‌، البته این حرف تازه‌ای نیست رضاشاه هم از مدرس پرسید چه چیز از جان من می‌خواهی؟
* نیروی قدس تا چه حد به دستگاه سیاست خارجی ما کمک می‌کند، آیا در این امر موازی‌کاری صورت می‌گیرد؟
** وزارت امور خارجه یک مأموریت دارد و نیروی قدس همین مأموریت را که عرض کردم دارد و بنابراین اصلاً در حوزه وزارت امور خارجه دخالت ندارد.
* به عنوان مثال حاج آقای کاظمی که به سفارت ایران در عراق رفتند، یکی از فرماندهان نیروی قدس بودند...
**‌ توانمندی افراد هیچ ربطی به سازمان ندارد.شاید یک نفر هم از وزارت خارجه رفته و وکیل مجلس شده بنابراین ، این به معنی موازی‌کاری نیست.
* در آمریکا اتفاقی موسوم به تلاش برای ترور سفیر عربستان رخ داد، این اتفاق سریعاً به نیروی قدس منتسب شد، در باب این ماجرا سیاستمداران به تفصیل سخن گفتند حضرتعالی از دریچه امنیتی این ماجرا را تشریح فرمایید.
** در این سناریو، امریکا می‌خواهد افکار عمومی جهان را از مشکلات خود منحرف سازد. بحث هسته‌ای، تروریسم و حقوق بشر اضلاع سه‌گانه انحراف افکار عمومی جهان و ملت امریکا از مشکلات استکبار جهانی است.
* آیا بین امریکایی‌ها عقلایی نبودند تا این سناریو قوی‌تر طراحی شود؟
** الحمدلله که خداوند دشمنان ما را از حمقاء قرار داده، تروریست و تروریست‌پروری از هنرهای غرب است. بن‌لادن یا سازمان منافقین (مجاهدین خلق) توسط چه کسانی ایجاد و تقویت شد؟!
اینها می‌خواهند افکار جهانی را از بیداری ملت‌های جهان که به سمت اروپا و امریکا رفته است منحرف کنند. تا چند سال پیش مردم اروپا و امریکا به جان سرمایه‌دارها دعا می‌کردند چرا که معتقد بودند با این سرمایه برای آنها شغل به وجود آمده است، اما حالا معتقدند که ۹۹ درصد مردم تقریباً مجانی برای یک درصد سرمایه‌دار کار می‌کنند.
* طرح این سناریو در کنار گزارش‌های اخیر آژانس، مسائل حقوق بشر و ادعاهای اسرائیل موجب گمانه‌زنی‌های رسانه‌های بین‌المللی درباره احتمال حمله به ایران شده است، آیا در صورت وقوع این حادثه کشورمان قابلیت تهدید منافع کشورهای متجاوز را در خاک خودشان دارد یا نه؟
** در دفاع مقدس ما از ۲۲ کشور اسیر داشتیم. ما اسیر روسی، انگلیسی، فرانسوی یا آلمانی نداشتیم اما این میگ‌های روسی و میراژهای فرانسوی بودند که بر سر ما بمب می‌ریختند با مواد شیمیایی آلمانی بمب‌های شیمیایی را می‌ساختند.
به عبارت صحیح‌تر ۴۳ کشور به ایران حمله کردند و پاسخ چنین بود که مشاهده کردید. مقام معظم رهبری فرمودند هر کس به ما حمله کند از درون فرو می‌پاشد ما دیدیم که عراق وصدامیان از درون پاشید حال اگر در مقابل آن ۴۳ کشور اسرائیل به ما حمله کند موجب پایان تاریخ خود می‌شود.
  اسرائیل خود با فقر و فحشا درگیر است، وقتی ما در ضعف واقع بودیم توانستیم در جنگ با ۴۳ کشور سربلند خارج شویم، حال در اوج قدرت چگونه می‌توانند ما را به زانو در آورند؟
ما هم اکنون از داخل ایران خلیج هند را با موشک مورد اصابت قرار می‌دهیم، آنها خطایی انجام دهند تا ببینند آیا دیگر در کشورشان ساختمانی باقی خواهد ماند؟
* این شامل حال امریکا هم می‌شود؟
** امریکا که حمله نمی‌کند.
* بر فرض محال...
** امریکا عاقل‌تر از آن است حرکتی را شروع کند که پایانش با آنها نیست.
* با این شرایط چگونه در سنای امریکا طرح ترور ژنرال قاسم سلیمانی مطرح می‌شود؟
** در هر مجلسی افراد رادیکال حضور دارند.
* اگر دست به انجام این ترور بزنند چه اتفاقی رخ می‌دهد؟
** نه می‌توانند و نه می‌کنند.
* شما شخصاً چه زمانی با سردار قاسمی آشنا شدید؟
** از زمانی که اویس قرن به دیدار رهبری آمدند، یعنی از زمانی که ایشان به تهران دعوت شد، شروع فعالیت جدی با ایشان بود،‌البته در دوران جنگ هم نسبت به ایشان ارادت داشتم.
حاج قاسم ستاره‌ای درخشان در آسمان ولایت است، این درخشش ناشی از رهبری است.
حاج قاسم دقیقاً مانند رهبری برخورد می‌کند،ساد‌ه‌زیستی ایشان مانند رهبری است. ایشان در عین سادگی منظم و در عین نظم معطر است.
بدن حاج قاسم مانند شهدا تکه تکه است. در ورزش، کم خوری و تلاش‌بی‌وقفه حاج قاسم اسوه است.
جاذبه قاسمی به مراتب بیش از دافعه‌اش است، در جمعی نشسته بودیم که دوستان گفتند قاسم سلیمانی، مالک اشتر رهبری است. من بلافاصله گفتم نه اشتباه می‌کنید سلیمانی، سلمان فارسی حضرت آقاست.
حاج قاسم مانند سلمان فارسی پایش را در جای پای مولایش می‌گذارد.
یاران حاج قاسم درست است که از خیل شهیدان جا مانده‌اند اما کاری زینب‌‌وار دارند که به مراتب سخت‌‌تر از کار حسینی است.
مجموعه نیروی قدس به دنبال برآورده کردن تمامی آرزوهای امام و مقام معظم رهبری هستند. حاج قاسم در جایی فرمودند تنها ایران لیاقت زمین زدن امریکا را دارد و ان‌شاءالله این آرزو به حقیقت خواهد پیوست.
سلیمانی بر مبنی آنچه ما شاهد هستیم هفته‌ای یک بار با رهبری دیدار دارند اما هر بار که از رهبری صحبت می‌شود گویا چشمانشان لبریز از اشک می‌شود.
* چندی پیش در یکی از روزنامه‌های پرتیراژ امریکایی مطلبی منتشر شد بود مبنی بر اینکه ژنرال سلیمانی نفر دوم در عراق است، نظر شما در این رابطه چیست؟
** برمبنای گزارشات آشکار در طول ۶ تا ۷ سال جنگ سردار تنها یک بار به عراق رفته بودند.
* اینکه مطرح می‌شود ایشان در بصره دفتر دارند چقدر حقیقت دارد؟
** گویا تا آنجا که من اطلاع دارم قاسم سلیمانی یک بار به عراق رفته‌‌‌بود.
* همان بار که به دفتر نمایندگی در اربیل حمله شد، برخی معتقدند امریکایی‌ها گمان می‌کردند سردار در آنجا حضور دارد و شب قبل از عملیات سردار از آن محل خارج شدند؟
** من در جریان دقیق ماجرا نیستم ولی ایشان با چند محافظ ساده و آشکارا به منطقه خضراء ورود پیدا کرد.
یکی از فرماندهان امریکایی گفته بود که اگر ژنرال سلیمانی را ببینم از وی خواهم پرسید که چه چیز از جان‌ ما می‌خواهی‌، البته این حرف تازه‌ای نیست رضاشاه هم از مدرس پرسید چه چیز از جان من می‌خواهی، شهید مدرس پاسخ داد من جان تو را می‌‌خواهم تا دیگر زنده نمانی، حتماً قاسم سلیمانی هم همین پاسخ را خواهد داد.
* مهم‌ترین خصلت سردار سلیمانی چیست؟
** سلیمانی عاشق شهداست، چرا که به قول آیت‌الله جوادی آملی شهدا دو کار می‌کنند؛ نخست زمینی که از آن پر کشیدند را پاک می‌کنند و دوم رهروان خط خود را حمایت می‌کنند، آرزوی سلیمانی شهادت‌‌است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات