تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۴۰۴۵۶
در پی حواشی ایجاد شده برای استیضاح سیاسی وزیر کار، رقم خورد

برخورد نمایندگان با اقلیت تندرو مجلس


گروه سیاسی: استیضاح وزیر کار، دیروز با پس گرفتن 18 امضا از 19 امضای موجود از دستور کار مجلس خارج شد تا به گفته اهالی خانه ملت در سیاسی بودن آن تردیدی باقی نماند!
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایران، دیروز مجلس هشتم روز پرحاشیه ای را پشت سرگذاشت. روزی که در آن به گفته نمایندگان هم جایگاه مجلس زیر سوال رفت و هم اتفاقات رقم خورده باعث وهن نمایندگان مردم شد. هر چند که پیشتر برخی از بهارستانی ها و کارشناسان سیاسی، بر سیاسی بودن استیضاح وزیر کار تاکید کرده بودند اما اقدام دیروز چند نماینده که کمیته مرکزی استیضاح کنندگان را تشکیل می دادند، مهر تاییدی بود بر این هشدارها!صبح روز گذشته پس از آنکه جهانبخش محبی نیا، اعلام کرد استیضاح در دستور کار مجلس قرار دارد هنوز ثانیه هایی از گفته های وی نگذشته بود که امیدوار رضایی یکی دیگر از اعضای هیات رئیسه اعلام کرد 18 نفر از امضاکنندگان استیضاح امضای خود را پس گرفتند و از این رو استیضاح منتفی است!
آقای حداد توصیه کرد انصراف دهیم
رئیس مرکز پژوهش های مجلس در ابتدای جلسه علنی روز گذشته توضیحاتی درباره نحوه منتفی شدن طرح استیضاح شیخ الاسلامی ارائه کرد. احمد توکلی در این خصوص اظهار داشت: ملاقات های خصوصی قبل از ایام نوروز انجام شد تا این انتصاب انجام نشود و حدود 20 نفر از نمایندگان مجلس به رئیس جمهور تذکر دادند که مرتضوی به عنوان مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی منصوب نشود، اما نتیجه ای حاصل نشد و به ناچار ما 15 فروردین ماه طرح استیضاح وزیر کار را به عنوان ابزاری برای فشار امضا کردیم! توکلی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: تلاش ها ادامه داشت تا اینکه آقای مرتضوی به وسیله معاون خود چندین بار با بنده تماس گرفت و اصرار کرد تا بنده بین او و آقای زاکانی حکمیت کنم.
این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد: پس از 15 ساعت دقت در مستنداتی که طرفین ارائه کردند، رای حَکَم به عنوان قاضی تحکیم نه به عنوان قاضی منصوب بر کناره گیری به طرفین اعلام شد. بنده در این زمینه به هیچ عنوان مصاحبه نکردم تا این فرایند به نتیجه برسد و کناره گیری آقای مرتضوی محقق شود.
وی در ادامه افزود: «دو روز بعد آقای مرتضوی از آقای حدادعادل در خواست وقت کرد و آقای مرتضوی دو ساعت و نیم با آقای حداد عادل صحبت کرد و در همان جا پذیرفت که استعفا دهد، متن استعفا را نوشت و نظر مشورتی آقای حداد عادل را اخذ کرد و قول شرف داد که به سازمان تامین اجتماعی بازنگردد . »
پس از این سخنان توکلی، علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: با پس گرفتن استیضاح، تعداد امضا های این استیضاح از حد نصاب افتاده و قابل طرح نیست.
دولت هیچ تعهدی نداده است!
رئیس جمهور که با همراهی معاون اول خود، شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی و تعدادی دیگر از اعضای هیات دولت در محل مجلس حضور یافته بود! و با استقبال آقایان ابوترابی، حسینیان و جمعی دیگر از نمایندگان مجلس تا آستانه صحن مجلس هم آمده بود با گفته ابوترابی فرد مبنی بر اینکه تقاضای استیضاح مجلس پس گرفته شده است از حضور در صحن علنی امتناع کرد. رئیس جمهور البته با تاکید بر آمادگی برای پاسخگویی به استیضاح کنندگان، سه بار تصریح کرد که دولت هیچ تعهدی در این خصوص نداده است.
احمدی نژاد بار دیگر بر آمادگی خود برای پاسخگویی به استیضاح کنندگان تاکید کرد، اما با قطعی شدن خبر پس گرفته شدن استیضاح و بنا به درخواست آقای ابوترابی مجلس شورای اسلامی را ترک کرد.
دولت آمادگی کامل داشت
همچنین معاون پارلمانی رئیس جمهوری نیز در این خصوص گفت: دولت آمادگی کامل داشت تا در جلسه رسیدگی به استیضاح «عبدالرضا شیخ الاسلامی» وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی شرکت کند. حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی در حاشیه جلسه علنی دیروز در گفت وگو با خبرنگاران افزود: آقای محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری به همراه معاون اول رئیس جمهوری و تعدادی از وزرا تا در ورودی مجلس آمد که گفته شد استیضاح کنندگان از استیضاح انصراف دادند و متن آن در جلسه علنی مجلس قرائت شد.
وی اظهار داشت: رئیس جمهوری و دولت هیچ گونه صحبت و تعهدی برای استعفای سعید مرتضوی از مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی به نمایندگان نداشته اند.
تذکرات پی‌درپی نمایندگان در اعتراض به استیضاح سیاسی
با وجود از دستور کار خارج شدن استیضاح اما گویا مسئله پایان نیافت و تذکرات بی شمار و پی درپی نمایندگان اوج نارضایتی مجلس را از اقدام استیضاح کنندگان نمایان ساخت!
در این تذکرات بسیاری از نمایندگان طرح استیضاح و مسائل مطرح شده در آن را دارای انگیزه سیاسی و انتخاباتی دانستند و تاکید کردند به دلیل آنکه به انتخابات مرحله دوم نزدیک هستیم این ماجرا توسط استیضاح کنندگان طراحی شده است.
قوه قضائیه به ادعای برخی نمایندگان رسیدگی کند
مهدی کوچک زاده نماینده مردم تهران با بیان این که بی تفاوتی قوه قضائیه نسبت به اتهاماتی که علیه افراد مطرح می شود، مملکت را به باد می دهد، در اخطاری با استناد به اصل 156 قانون اساسی اظهار داشت: دیدیم و دیدند که برای چندمین بار فردی یا یک مجموعه در کشور به اتهاماتی مانند قتل و مواردی از این دست محکوم به قتل می شود.
وی افزود: سعید مرتضوی 7 سال است که به دخالت در امور دانشگاه آزاد و گم کردن پرونده متهم است اما باید به این پرسش پاسخ داده شود که ما از قوه قضائیه در این زمینه چه عکس العملی را شاهد بوده ایم؟این نماینده مجلس یادآور شد: احمد توکلی امروز حَکَم شده است، وی انسان دیندار و انقلابی است اما ما شاهد بودیم روزی گفت که حسین موسویان جاسوس است ولی بعد توبه کرد از کجا معلوم این آقا دوباره توبه نکند.
کوچک زاده ادامه داد: الیاس نادران یکی از نمایندگان تهران نیز در صحن علنی مجلس گفت که «در هتل کذا شراب سرو شده است و فحشا کردند!»کوچک زاده خطاب به آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه گفت: آیت الله آملی لاریجانی، شما چقدر وقت می خواهید در خصوص ادعاهایی که می گویند و توبه می کنند رسیدگی کنید.وی همچنین خطاب به نمایندگان گفت: بسیاری از شماها زخم خورده همین رویه هستید. این که شما رای نمی آورید به خاطر تهمت هایی است که به شما زده اند.وی افزود: این رویه را عده ای اصلاح طلب ایجاد کرده اند که بنده مخالف این رویه هستم.
کوچک زاده تاکید کرد که بنده از کسی طرفداری نکرده و نمی کنم، نگویید طرفدار «سعید مرتضوی» هستم. بلکه مخالف صد درصد این رویه های غیر اخلاقی هستم.
انتقاد از طرح واژه‌های جدید نظیر حکمیت
نماینده مردم ارومیه در مجلس نیز با انتقاد از طرح واژه های جدید نظیر حکمیت در مجلس خاطرنشان کرد: مردم ما سابقه خوبی از حکمیت در ذهن ندارند.جواد جهانگیرزاده با طرح تذکری در جلسه علنی روز گذشته مجلس با استناد به بند 11 ماده 23 آئین نامه داخلی مجلس گفت: متاسفانه یک سری اطلاعات و واژه های جدید در مجلس مانند حکمیت در حال شکل گیری است.وی تصریح کرد: بحث حکمیت و نظر مشورتی که توسط عده ای در رابطه با موضوع آقای مرتضوی مطرح شد می تواند شائبه هایی را در خصوص این که این مسئله مهندسی برای آینده مجلس باشد در اذهان ایجاد کند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان این که ما باید از شان مجلس دفاع کنیم، گفت: آخر این چه قصه ای است که برخی از آقایان با بیان استیضاح آن را آغاز کرده اند؛ ما بودجه را در دستور کار مجلس داریم. این درست که حق مجلس است که استیضاح کند و استیضاح را پس بگیرد ولی مجلس نباید ابزار دستی باشد.وی با بیان این که حقوق استیضاح کنندگان براساس آئین نامه محفوظ است اظهار داشت: ما در نحوه اجرای آئین نامه در خصوص سوال از رئیس جمهور شاهد بودیم که 10 نفر از امضاکنندگان امضای خود را پس گرفتند ولی سوال از رئیس جمهور مطرح شد؛ در مورد استیضاح نیز می شد به همین منوال جلو رفت.
بعید است استیضاح دوباره انجام شود!
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: بنده کاری به فرمول بندی و این ماجراها ندارم. وظیفه هیات رئیسه این است که زمانی که استیضاح کنندگان وزیر را استیضاح می کنند استیضاح را اعلام وصول کنند و یا زمانی که امضای خود را پس می گیرند آن را از دستور کار مجلس خارج کنند.علی لاریجانی ادامه داد: آقایان می گویند که اگر مرتضوی استعفا نکند استیضاح را دوباره در دستور کار می گذاریم که بنده بعید می دانم با توجه به زمان باقی مانده استیضاح در دستور کار قرار گیرد.
طرح استیضاح وزیر کار افتضاح بود!
نماینده شاهرود در مجلس نیز با انتقاد از عملکرد مجلس در موضوع استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بنده از ابتدا مخالف این استیضاح بودم و آن را امضا نکردم.
کاظم جلالی یادآور شد: گفت و گوهایی انجام شده است اما تاکنون رئیس جمهوری و وزیرتعاون،کار و رفاه اجتماعی استعفای مرتضوی را نپذیرفته اند.وی تصریح کرد: بنده سالیان زیاد است که با «احمد توکلی» رئیس مرکز پژوهش های مجلس کار کرده ام، وی که زمانی مو را از ماست بیرون می کشید اکنون بحث حکمیت را مطرح می کند.
وی افزود: این شائبه ایجاد شده است که دوستان دو نقش بازی می کنند، این افراد عقبه ای در دولت دارند که در مجلس هم هستند، آنان هم با دولت و هم با مجلس کار می کنند.وی خاطرنشان کرد: درباره طرح سوال از رئیس جمهوری عده ای گفتند که سوال به صلاح نظام و کشور نیست. طرح استیضاح وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی افتضاح بانی، ذاکر و مستمع بود.
عده‌ای استیضاح را به بنگاه تبلیغاتی تبدیل کرده بودند
نماینده مردم شازند در مجلس هم با بیان این که استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی، به بنگاه تبلیغاتی تبدیل شده بود، گفت: عده ای از این استیضاح بهره برداری کردند و نماینده تر شدند!
محمود احمدی بیغش در ادامه جلسه در اخطاری با استناد به اصول 85 و 89 قانون اساسی و در تذکری با استناد به بند 11 ماده 23 آئین نامه داخلی مجلس گفت: در این چهار سال از عمر مجلس هشتم استیضاح چندین وزیر مطرح و بررسی شده است اما موضوع استیضاح شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بنگاه تبلیغاتی تبدیل شده است.
نماینده مردم شازند در مجلس ادامه داد: در خصوص استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برخی از نمایندگان از این موضوع بهره برداری می کنند و حتی شنیده ایم که آقای احمدی نژاد رئیس جمهوری تا پشت در مجلس برای دفاع از وزیر کار آمده اما به دلیل منتفی شدن رسیدگی به این استیضاح بازگشته است.محمود احمدی بیغش همچنین در گفت و گو با با بیان این که استیضاح حق نمایندگان مجلس است، اما با شرایطی، خاطرنشان کرد: این کار زمانی باید انجام شود که الگوی نمایندگان شهید مدرس باشد و هدفشان تامین منافع نظام و مردم باشد.
وی در ادامه افزود: اما متاسفانه استیضاح وزیر کار تنها جهت بهره برداری شخصی و سیاسی چند نفر بود!نماینده مردم شازند با اشاره به این که عده ای تصور می کنند نماینده تر هستند و ما باید این تابو را بشکنیم، تصریح کرد: در این قضیه نماینده ترها پشت پرده برای منافع خود لابی کردند.وی حکمیت در مجلس را بی دلیل دانست و افزود: مجلس که جای حکمیت نیست مجلس جای رای و استقلال است.
احمدی بیغش درخصوص سخنان توکلی مبنی بر این که اگر مرتضوی استعفا ندهد دوباره استیضاح را در دستور کار قرار می دهیم، گفت: مجلس دیگر این افراد که تنها دنبال منافع شخصی خود هستند را طرد کرده و آبرویی برای استیضاح کردن مجدد ندارند و دیگر مجلس با آنان همراهی نخواهد کرد. وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر آقای مرتضوی متخلف است چطور آن زمان که در قوه قضائیه بود، صدای کسی درنیامد و الان صدایشان را بلند کرده اند!
استیضاح‌کنندگان کشور را به چالش کشیدند
نماینده مردم کاشمر نیز در انتقاد به انصراف استیضاح کنندگان از استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این استیضاح، استیضاحی سیاسی بود و اصلاً صلاح امور کشور در آن نبود و دوستان نباید آن را از ابتدا دنبال می کردند چرا که موضوع استیضاح هزینه های سنگینی را بر وزارت کار تحمیل کرد. محمدرضا خباز افزود: از ابتدا نیز با این روش استیضاح و شرایطی که کشور با آن دست و پنجه نرم می کند مخالف بودم، ولی این که دوستان بیش از یک ماه کشور را به چالس بکشند و هزینه سازی کنند و بعد با اصل حکمیت موضوع را خاتمه دهند، همه این روند باید قبل از طرح استیضاح انجام می شد.
مجلس‌ شأن خود را حفظ کند
همچنین نماینده مردم نهاوند تاکید کرد: مسائل یک طیف خاص سیاسی نباید با مسائل مجلس خلط شود و اصلاً چنین عملی از سوی برخی افراد قابل قبول نیست. مهدی سنایی افزود: اگر مجلس شان خود را حفظ کند و برخی دوستان که مدعی حقانیت هستند، مسائل شخصی را با مسائل کلی گره نزنند، می فهمند این شیوه به صلاح کشور نیست.
چنین رفتارهایی را نمی‌پسندم!
حسن کامران، نماینده مردم اصفهان نیز در گفت وگو با با بیان این که من شخصاً چنین رفتارهایی را نمی پسندم گفت: باید در یک فضای آرام و معقول به این اقدامات رسیدگی کرد.
استیضاح رای نمی‌آورد!
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز با بیان این که دلیل لغو استیضاح را باید از خود طراحان پرسید، گفت: همچنان که قانون به نماینده اجازه داده که استیضاح را مطرح کند، همان قانون هم اجازه لغو داده است، اما اعتقادم این است که طولانی شدن این مسئله و بعد به این شکل حذف شدنش به مصلحت مجلس نبود تا شائبه بعضی از مسائل که انگیزه های سیاسی را در آن دخیل می دانند پیش نیاید.
ستار هدایت خواه در گفت وگو با ، در پاسخ به این سوال که آیا استیضاح در صورت عدم استعفای مرتضوی مجدداً تکرار خواهد شد، خاطرنشان کرد: اولاً باید بگویم اگر همین امروز هم استیضاح در صحن علنی مطرح می شد رای نمی آورد. ثانیاً دیگر فرصتی برای طرح مجدد استیضاح باقی نمانده است چرا که مجلس بودجه را در دستور کار خود دارد و دیگر فرصتی برای طرح استیضاح نیست، ضمن آن که موفق هم نخواهد بود!
وی با بیان این که استیضاح آخرین مرحله است، افزود: مراحل و راه های دیگری هم برای حل این مسئله بود، منتهی دوستان آمدند و آخرین اقدام را به عنوان نخستین اقدام خودشان انتخاب کردند که متاسفانه این آثار و تبعات را در سطح عموم جامعه در پی داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات