تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۴۰۷۹۳
گزارش ایران از هجمه و توهین به دولت و سکوت دستگاه قضایی

در انتظار برخورد بدون تبعیض


گروه سیاسی: «من اعلام می کنم که قوه قضائیه بشدت و با قاطعیت با تمام کسانی که آبرو و اعتبار افراد و مسئولان را می برند، برخورد می کند؛ چرا که وظیفه ما برخورد است!»
این جملات، سخنان ریاست محترم قوه قضائیه است که در جلسه اخیر مسئولان قضایی بر آن تاکید شده است. ایشان در همین جلسه خطاب به رسانه ها و افراد دارای تریبون می گوید: «روزنامه ها، رسانه ها و تمامی افراد و گروه هایی که دارای تریبون هستند، باید بدانند که حق سوءاستفاده از این قدرت را ندارند، گرچه متاسفانه برخی روزنامه ها، سایت ها و حتی وبلاگ هایی که مثل قارچ روییده اند، به راحتی به افراد توهین می کنند و همواره در مقام افترا و شایعه پراکنی هستند!»
آیت الله آملی لاریجانی در ادامه تاکید می کند: «مجازات توهین به افراد و مسئولان در قانون نظام جمهوری اسلامی ایران بسیار سنگین است و دستگاه قضایی به هیچ فردی اجازه نمی دهد که با توهین کردن به افراد، راه را برای «مقاصد سیاسی» خود باز کند.» این سخنان بحق رئیس محترم قوه قضائیه انصافاً جای تقدیر و تشکر دارد چرا که ظاهراً دستگاه قضا عزمش را جزم کرده تا با فضای بداخلاقی که روز به روز در سطح رسانه ای در حال گسترش است، برخورد کند.
موضوعی که یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب بوده و هست و ایشان در جوار حرم رضوی در آغاز سال جدید، تاکیدی مجدد بر آن داشتند. اما تناقض ها زمانی آشکار می شود که بخواهیم در این خصوص نگاهی هر چند گذرا به عملکرد قوه قضائیه در برخورد با سایت ها و افراد هتاک داشته باشیم.
خط قرمز دستگاه قضایی
سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی در این مورد با انتشار مطلبی با عنوان «آیا علی لاریجانی خط قرمز قوه قضائیه است؟» می نویسد: چرا به مطالب و توهین هایی که به امثال آیت الله جنتی، رئیس جمهور و غیره می شود، قوه قضائیه رسیدگی نمی کند؟ آیا شائبه برخوردهای فامیلی و تبعیض آمیز نیست؟
سایت این مرکز در ادامه مطلب مذکور آورده است: سایت تریبون مستضعفین هم که سیاستش اعتقاد به احساسی ترین و مبنایی ترین شاخصه گفتمان حضرت روح الله یعنی اسلام ناب محمدی(ص)، یعنی اسلام ظلم ستیز، اسلام عدالتخواه، اسلام مجاهد، اسلام طرفدار محرومان، اسلام مدافع حقوق پابرهنگان و رنج دیدگان و مستضعفان بود نیز فیلتر شد.
این سایت در ادامه می افزاید: سایت های «بی باک نیوز» و «598» نیز فیلتر شدند. همچنین روزنامه «بامداد» نیز توقیف شده است. شنیده شده فیلتر شدن این رسانه ها به دلیل انتشار نامه ای بوده است که جمعی از طلاب مدرسه معصومیه قم خطاب به اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درخصوص اعتراض به تایید آقای علی لاریجانی برای انتخابات نگاشته اند.
چندی قبل نیز محمدسعید ذاکری، دبیر سیاسی هفته نامه «9 دی» به دلیل نگارش یادداشتی در انتقاد به علی لاریجانی، احضار و سپس بازداشت شد. در مهرماه سال گذشته میثم نیلی، مدیر سایت خبری- تحلیلی «رجانیوز» در پی شکایت علی لاریجانی به دادسرا احضار و سپس بازداشت شد و در ازای قرار دادن وثیقه 50 میلیون تومانی، آزاد شد! گفته می شد دلیل بازداشت وی شکایت علی لاریجانی درخصوص 50 مورد از اخبار رجانیوز بوده است!
سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی در ادامه مطلب خود به موارد دیگری از تبعیض های قوه قضائیه اشاره می کند و می نویسد: جالب است که فائزه هاشمی رفسنجانی به رئیس جمهور، به نظام و... توهین می کند اما تنها به 6 ماه حبس محکوم می شود! در حالی که سعید تاجیک به جرم توهین به هاشمی رفسنجانی و دخترش به 8 ماه حبس و 50 ضربه شلاق محکوم شد! بحث فعلی، سعید تاجیک نیست، بحث این تبعیض واضح است!
حجت الاسلام علیرضا پناهیان هم در نامه ارسالی به علی مطهری، نسبت به این موضوع موضعگیری کرده و در بخشی از این نامه می نویسد: «پس چرا شما اینچنین راحت می توانید بنده را تا مرز اشعری مسلکی، انحراف خوارج و گروه فرقان ببرید و کسی به شما کاری ندارد؟ ولی تا یک سایت علیه برخی از مقامات هم نظر شما انتقادی وارد می داند، محکوم به تعطیلی می شود؟ و اگر کسی علیه ایشان سرمقاله ای بنویسد، محکوم به دستگیری می شود؟
چرا شما به راحتی می توانید دانشجویان شریفی را که علیه حکم نابجای مجلس درباره وقف اموال دانشگاه آزاد تجمع کرده اند، اراذل خطاب کنید و ساندیس خور بنامید و کسی از همفکران شما به شما تذکری نمی دهد؟ چرا هیچ یک از نمایندگان محترم مجلس که با شما همراهی دارند، بی احترامی ها و اهانت های شما به دیگران را محکوم نمی کنند؟!»
این موارد در حالی است که بخواهیم از عملکرد دستگاه قضا در برخورد با انتقادهایی که بعضاً در ایام فتنه نسبت به این قوه می شد و افراد و سایت های مذکور به صرف همین انتقادات، یا بازداشت می شدند و یا فیلتر، بگذریم و یا احضاریه ها و دادگاه های مکرر ترتیب داده شده برای علی اکبر جوانفکر، مشاور رسانه ای رئیس جمهور را نادیده بگیریم، اما باید به این نکته تاکید مجدد داشته باشیم که بحث این نیست که چرا قوه قضائیه با این سایت ها و روزنامه ها و افراد برخورد کرده است؛ بحث اصلی این است، حالاکه این عزم، جزم شده چرا نباید تمامی افراد و مسئولان را شامل حال خود کند!
در ذیل به نمونه هایی از توهین ها و بعضاً هتک حرمت هایی که نسبت به دولت شده و می شود، اشاره می نماییم. با این امید که مورد توجه دستگاه محترم قضایی قرار گیرد.
برچسب انحرافی، مجوز ورود به منطقه آزاد
- محمدجواد لاریجانی، برادر ارشد ریاست قوه قضائیه که مسئولیت ستاد حقوق بشر این قوه را برعهده دارد، در همایش سراسری روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور می گوید: «در ایران، جریان سلفی زمینه ندارد، بنابراین یک بدل شیعی برای آن درست کرده اند. این همان جریان انحرافی است! که به ظاهر مدعی انقلابی بودن و طرفدار ولایت بودن است!»
- علی مطهری در پاسخ به دکتر الهام: «مجلس نهم باید مجلسی باشد که مقابل جسارت و گستاخی دولت بایستد!»
- سایت خبر آنلاین؛ سیدحمید روحانی: «انجمن حجتیه در دفتر رئیس جمهور، جاخوش کرده است!»
- خبرآنلاین؛ سعید ابوطالب: «وزرای راه را باید تیرباران کنند و احمدی نژاد پر از اشتباه است!»
- سایت مشرق نیوز: «وزیر علوم ایران، مسیحی شده است»
- سایت جهان نیوز حمید روحانی: «همگرایی آقایان هاشمی و احمدی نژاد تماشایی و خنده آور است!» گویا اشتراک دیدگاه آنها در مذاکره با امریکا، رویارویی با خط مشی رهبری و کمرنگ کردن خط امام (ره) و انقلاب، این دو را به سوی هم کشانده و همنوا کرده است!»
- خبرگزاری مهر؛ محمد دهقان، عضو هیات رئیسه مجلس: «در صورتی که جریان انحرافی بخواهد در سال پایانی دولت دهم رفتارهای غیر مسئولانه داشته باشد، ریشه آنها را قطع می کنیم!»
- خبر آنلاین؛ مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور: «رئیس جمهور شخصیتی غیر پاسخگو، غیر مسئول و فرافکن است که مقامات ایران باید وی را تا پایان دوره قانونی تحمل کنند!»
- سایت فارس، عماد افروغ: «رئیس جمهور و جریان انحرافی را یکی می دانم.»
- پایگاه اطلاع رسانی جبهه متحد اصولگرایان؛ عباس سلیمی نمین: «رئیس جمهور متوهم است و در فتنه سال 88 مقصر است و یک طرف فتنه بوده و قصد زورآزمایی خیابانی داشته است!»
- قاسم روانبخش: «یک یهودی، نظریه پرداز دولت است!»
- جهان نیوز، علیرضا زاکانی: «جریان انحرافی، برای تبلیغات و پشتیبانی مالی هر کدام از کاندیداهای مورد نظرش برای انتخابات مجلس یک میلیارد تا سه میلیارد تومان در نظر گرفته است!»
1600 اهانت به شخص رئیس‌جمهور در یک سال
و دست آخر اینکه به گزارش شبکه ایران با بررسی مطبوعات کشور از دی ماه سال 1389 تا دی ماه سال 90، یعنی در یک بازه زمانی یک ساله در جراید و رسانه های اینترنتی و مکتوب کشور 1600 بار به شخص دکتر احمدی نژاد به عنوان ریاست جمهوری اسلامی ایران توهین مستقیم شده است.
شاخص هایی که در این پژوهش درنظر گرفته شده است، توهین مستقیم خطاب به رئیس جمهور بوده که مورد ارزیابی قرار گرفته و پارامتر دوم شامل آنچه که از آن به عنوان سیاه نمایی تلقی می شده است، می باشد. یعنی آن جایی که نقطه ضعف ها را بزرگ و در واقع فراتر از محدوده نقطه ضعف نشان داده اند یا اینکه نقطه قوتی را تبدیل به نقطه ضعف کرده باشند.
امیدواریم قوه قضائیه همان طور که با جدیت و قاطعیت (که بحق هم باید همین باشد و جز این هم انتظاری نیست) پرونده فساد بانکی اخیر را دنبال می کند و ان شاء الله با رسیدگی به اتهامات تمام دانه درشت های این پرونده آبروی نظام را حفظ خواهد کرد، بحث توهین رسانه ها به افراد و مسئولان دولتی را نیز با جدیت بیشتری دنبال کند، چرا که مقام معظم رهبری، در دیدار تیرماه سال 90 خود با مسئولان قوه قضائیه با بیان این که اقتدار و اعتماد عمومی، دو رکن اصلی مورد نیاز قوه قضائیه هستند، لازمه جلب اعتماد عمومی به عنوان دومین رکن مورد نیاز قوه قضائیه را، تامین عدالت دانستند و تاکید کردند: «تبدیل شدن عدالت به جریانی فراگیر و دائمی در قوه قضائیه نیازمند تقوا، نگاه بی طرفانه در حوادث کوچک و بزرگ و عملکرد دقیق و حکیمانه به قانون است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات