تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۹:۳۱  ، 
کد خبر : ۲۴۱۲۷
گفت‌و‌گو با طاهره بنی‌اسدی رئیس دبیرخانه مجلس دانش‌آموزی

قانونگذاران جوان

میترا خسروبیگ مقدمه: متولد 1353 است، اما تمام سال‌های جوانی‌اش را وقف کار و باز هم کار کرده است. در سال 1378 دانشجوی نمونه و برگزیده فرهنگی کشور شده، بعد از آن روزنامه‌نگاری را در نشریات و روزنامه‌های مختلف تجربه کرده، یک زمانی هم به خانواده بزرگ آموزش‌ و پرورش پیوسته و در حال حاضر رئیس دبیرخانه مجلس دانش‌آموزی است. در حقیقت پل ارتباطی بین مجلس دانش‌آموزی و دفتر وزیر محسوب می‌شود. آنهایی که پرتلاشند، ادعایی هم ندارد. تعجب نکنید که تا به حال علی‌رغم تحمل فشارهای زیاد هرگز مدعی نبوده است. کارهای درست در سایه صبر و تلاش شکل می‌گیرند. وجود این مجلس یک کار درست است، اما این که تا چه حد موفقیت دارند، باید نگاهی موشکافانه داشت. آنچه در زیر می‌آید گفت‌و‌گو با طاهره بنی‌اسدی رئیس دبیرخانه دانش‌آموزی پیرامون مسایل جاری این پارلمان است که از نظر می‌گذرانید.

* تاریخچه و تولد تشکیل مجلس دانش‌آموزی در ایران و جهان و جایگاه قانونی آن را در نظام آموزش و پرورش توضیح دهید.

** در بخش اول سوال شما باید گفت: از تاسیس و شروع اولین مجلس دانش‌آموزی بیش از شش دهه می‌گذرد و در طول 65 سال طول عمر مجلس دانش‌آموزی هم‌اکنون در 110 کشور جهان دارای مجالس جوانان هستند. مجلس دانش‌آموزی در 28 کشور فعالیت دارد. سابقه فعالیت تاسیس مجلس دانش‌آموزی نیز پیش‌زمینه‌های فکری و عملی آن در ایران به سال تحصیلی 77 ـ 76 بازمی‌گردد، زمانی که برای نخستین بار شورای دانش‌آموزی در ایران تشکیل شد، سال 80 بود که به توضیحات آن در طول مصاحبه خواهم پرداخت، ولی باید به این نکته اشاره کنم یکی از پیام‌‌های مهمی که انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف به دنبال داشته است، تاسیس نظامی براساس رای مردم و با تکیه بر اعتقاد اسلامی مردم ایران است که بی‌شک مردم‌سالاری دینی جزء لاینفک و غیر قابل انکار این انقلاب می‌باشد. به عقیده من تشکیل مجلس دانش‌آموزی و شوراهای دانش‌آموزی بیانگر عمق گسترده فرهنگ مردم‌سالاری دینی درون جامعه دانش‌آموزی کشور است و می‌تواند برکات فراوانی را برای کشور به دنبال داشته باشد.

از سیاست‌های راهبردی وزارت آموزش و پرورش در سال‌های اخیر سیاست دانش‌آموز محوری بوده است و تشکیل مجلس دانش‌آموزی در راستای همین راستاست.

مجلس دانش‌آموزی گام بلندی است در جهت به رسمیت شناختن دانش‌آموزان و مطالبات آنها و برخاسته از رای و نظر میلیون‌‌ها دانش‌آموز.

مجلس دانش‌آموزی به تقویت روحیه خودباوری، مسئولیت‌پذیری و همکاری و همدلی میان دانش‌آموزان منجر می‌شود و کانالی است که ارتباط دانش‌آموزان را با مسئولان، برنامه‌ریزان و دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت میسر ساخته است و به گسترش زمینه تصمیم‌گیری نوجوانان برای تعیین سرنوشت خود می‌پردازد و نقاط قوت و ضعف نظام تعلیم و تربیت از دیدگاه دانش‌آموزان بررسی می‌‌شود.

مجلس دانش‌آموزی در طول سه دوره فعالیت خود 10 نشست کاری را برگزار کرده است که اولین نشست دوره اول که به دوره موسسان، نیز مشهور است از دوازدهم مهر 1380 شروع به کار کرد و در طول نشست اول و دوم دوره موسسان نمایندگان جامعه دانش‌آموزی کشور آیین‌نامه داخلی مجلس نوپای دانش‌آموزی را پس از بحث و بررسی فراوان به تصویب رساندند.

انتخابات دوره موسسان توسط اداره کل فعالیت‌های دانش‌آموزی و زیر نظر معاونت پرورشی وزیر برگزار شد.

همزمان با پایان یافتن دوره موسسان و با شکل‌گیری سازمان دانش‌آموزی، دبیرخانه مجلس دانش‌آموزی به عنوان هماهنگ‌کننده و پشتیبان فعالیت‌های مجلس دانش‌آموزی تشکیل و عملا پیگیری برنامه‌های مجلس دانش‌آموزی به سازمان دانش‌آموزی و دبیرخانه مجلس سپرده شد.

شیوه‌ نامه انتخابات که توسط مسئولان دبیرخانه وقت مطابق با آیین‌نامه تشکیل مجلس دانش‌آموزی تهیه شده بود به تایید وزیر رسید و پس از طراحی مکانیزم انتخابات، انتخابات اولین دوره رسمی مجلس از 25 مهرماه لغایت 5 دی‌ماه 81 برگزار و طی آن 150 نماینده مجلس دانش‌آموزی برای پیگیری مطالبات دانش‌آموزی انتخاب و در طول 2 سال فعالیت خود در کسوت نمایندگی مجلس دانش‌آموزی با برگزاری چهار نشست به فاصله زمانی حدود 6 ماه از یکدیگر مطالبات، طرح‌ها و پیشنهادات خود را در قالب اسناد، لوایح و طرح‌های دانش‌آموزی به تصویب رساندند.

با پایان یافتن دوره دوم مجلس دانش‌آموزی در مهرماه 83 تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات اندیشیده شد و نهایتا تا پایان آذرماه 83، 150 نماینده از 30 استان کشور برای حضور در سومین دوره مجلس دانش‌آموزی از دانش‌آموزان رای اعتماد گرفتند. در سال 85 با برگزاری 4 نشست کاری راه دوستان خود را ادامه دادند. 

* میزان تاثیرگذاری مجلس دانش‌آموزی را درون جامعه و در سطح بین‌المللی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

** میزان تأثیرگذاری مجلس دانش‌آموزی درون جامعه به خصوص در میان دانش‌آموزان را باید در شوق و اشتیاق دانش‌آموزان در طی مراحل مختلف انتخابات مجلس دانش‌آموزی جستجو کرد. دانش‌آموزانی که تمام تلاش خود را به خدمت می‌گیرند تا به عنوان نماینده دانش‌آموزان استان خود به مجلس دانش‌آموزی راه پیدا کنند و مطالبات هم‌نسلان و هم‌کلاسی‌های خود را به گوش مسئولان برسانند که این موارد مؤید این موضوع است که مجلس دانش‌آموزی در تقویت روحیه خودباوری و خوداتکایی و کار گروهی و نشاط اجتماعی دانش‌آموزان نقش بسزایی دارد و اگر از زاویه دیگر به مجلس دانش‌آموزی نگاهی داشته باشیم متوجه خواهیم شد که می‌توان از میان همین نمایندگان مدیران و مسئولان آینده کشور را تربیت کرد که شاید همین موضوع یعنی تربیت مدیران و آینده‌سازان ایران اسلامی آن هم با دید وسیع‌تر و کارآمدی بیشتر از نتایج مبارک مجلس دانش‌آموزی باشد.

و شاید در آن لحظات پایانی که نمایندگان مجلس دانش‌آموزی دوره مسئولیتشان به پایان رسیده و هنگامه خداحافظی آنان از فضای پارلمانی و دوستان و همکارانشان در طول دوران نمایندگی‌شان است، اندک توجهی به چهره‌های ناراحت آنان بیفکنیم به خوبی متوجه خواهیم شد که دوران سبز نمایندگی مجلس دانش‌آموزی چه شور و نشاطی را برای آنها به ارمغان داشته و چه تجربیات گرانقدری را در این دوره به دست آورده‌اند که این‌گونه غمگین و ناراحت دوران نمایندگی مجلس دانش‌آموزی را وداع می‌گویند و مسئولیتشان را به دیگر دوستانشان در دوره بعد تحویل می‌دهند و هم‌اکنون که خاطراتشان را برای دبیرخانه ارسال می‌کنند، این همه شاهدی بر موفقیت و تأثیرگذاری مثبت مجلس دانش‌آموزی درون جامعه ماست.

در سطح بین‌المللی نیز باید بگویم از آن جایی که در عصر جهانی شدن بر هیچ‌کس پوشیده نیست که سازمان‌های غیردولتی نقش و جایگاه ویژه‌ای در تعاملات کشورها با یکدیگر دارند. کشور عزیزمان ایران اسلامی از طرفی به علت موقعیت ژئوپولتیک خاص و از طرف دیگر به لحاظ برخورداری از جایگاه رفیع در جهان اسلام و منطقه خاورمیانه به عنوان یک قدرت تأثیرگذار مطرح است.

همان‌طور که قبلاً اشاره کردم، و حضور نمایندگان پارلمان جوانان کشورها در میان نمایندگان مجلس دانش‌آموزی و آشنایی آنها با شیوه فعالیت‌های مجلس دانش‌آموزی ایران و همچنین انعکاس برنامه‌ها، اخبار نشست‌های مجلس دانش‌آموزی در سایر رسانه‌ها و جراید کشورهای خارجی و اروپایی می‌تواند نقش مثبتی را در معرفی ایران اسلامی به عنوان کشوری مردم‌سالار ایفا کند.

باید بگویم که یکی دیگر از تصمیمات مثبت مجلس در سطح بین‌الملل نیز تشکیل کمیته دائمی دانش‌آموزی حمایت از انتفاضه فلسطین است که طرح دوفوریتی آن در اجلاس تیرماه 85 در حضور رئیس‌جمهور جناب آقای احمدی‌نژاد با رأی قاطع و مطلق نمایندگان مجلس دانش‌آموزی دوره سوم به تصویب رسید و ثمرات بسیاری را در عرصه بین‌المللی به همراه خواهد داشت. مجلس دانش‌آموزی از طرفی می‌تواند تجربیات و نظرات خود را در مورد مسائلی مانند اعتیاد رفتارهای پرخطر مرتبط با ایدز و عدالت آموزشی و غیره با پارلمان‌های مشابه کشورهای دیگر در قالب همکاری علمی و دانش‌آموزی تبادل کند.

ما در هر اجلاس، سفرای کشورهای مختلف را دعوت می‌کنیم و بعضاً حضور پیدا می‌کنند. اگر مجلس دانش‌آموزی عضو یک خانواده بین‌المللی باشد، قطعاً تعامل آن با کشورهای مختلف به خصوص کشورهای اسلامی باید تقویت گردد که از وزارت امور خارجه و وزیر محترم انتظار داریم که طی جلسه‌ای مشترک زمینه‌های همکاری بیشتر با وزارت آموزش و پرورش با آن وزارتخانه و نیز کشورهای خارجی بررسی و در قالب سند همکاری بتوانیم تنظیم کنیم.

لازم به ذکر است اجلاس‌های مجلس دانش‌آموزی همیشه بازتاب رسانه‌ای خوبی داشته‌، به خصوص در تیرماه 85 با حضور جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد و سخنرانی خاصی که در زمینه انرژی هسته‌ای و دستیابی ایران به این علم بازتاب بین‌المللی گسترده‌ای داشت و رسانه‌های مختلف فراوانی از جمله CNN آن را تحت پوشش قرار داد و ما یک برنامه‌ای برای معرفی مجلس در روز جوان ـ پخش برنامه‌های مجلس و مصاحبه چندتن از نمایندگان مجلس ـ از شبکه اروپا آمریکا داشتیم و در اجلاس اخیر که مصادف با اجلاس ‌IPP شده بود چند تن از نمایندگان مجلس دانش‌آموزی را به آن اجلاس فرستادیم و آنها با رؤسای مجالس کشورهای آسیایی ملاقاتی داشتند و نتایج خوبی داشت.

هیئت کوبایی که به ایران آمده بود، نمایندگان دانش‌آموز ایران با نماینده دانش‌آموز کشور کوبا نیز نشست داشتند.

ضمناً تصویب «منشور ملی حقوق دانش‌آموز» و ارائه پیشنهاد تأسیس «پارلمان جوانان کشورهای اسلامی» به سازمان کنفرانس اسلامی که تصویب کلیات طرح در اجلاس وزرای آموزش و پرورش مسلمان انجامید و در دبیرخانه آیسسکو در دست پیگیری است.

امید می‌رود در آینده بتوان شاهد تأسیس پارلمان جوانان کشورهای اسلامی بود تا مجالس دانش‌آموزی کشورهای اسلامی در آن نشست مشترک داشته و به تبادل اطلاعات در زمینه‌های مختلف علمی، عقیدتی و فرهنگی بپردازند و مسائل جوانان مسلمان در آن بررسی شود. این امر موجب اتحاد بیشتر میان مسلمانان جهان خواهد شد.

*‌ بفرمایید مهمترین برنامه‌هایی که برای آینده مجلس پیش رو دارید، چیست؟

**‌ مجلس دانش‌آموزی بستری برای شناسایی، پرورش و رشد استعدادهای دانش‌آموزان است که هدفی جز تربیت اجتماعی دانش‌آموزان و تقویت روحیه خودباوری، اعتماد به نفس و احیا کرامت انسانی آنها ندارد.

مهمترین برنامه‌ها در دبیرخانه مجلس دانش‌آموزی برای آینده مجلس این است که فضایی را به وجود بیاوریم که نمایندگان بتوانند در چارچوب قانون و فارغ از هرگونه بازی‌های سیاسی و بهره‌کشی‌های سیاسی فقط به دنبال طرح مطالبات جامعه دانش‌آموزی کشور و پیگیری مسائل و مشکلات دانش‌آموزان باشند و در این فضا هدف رشد و بالندگی بیش از پیش نمایندگان و دانش‌آموزان باشد.

برگزاری دوره‌های آموزشی نمایندگان را برای ایفا نقش نمایندگی خودشان آموزش دهیم.

همچنین در این دوره سعی خواهیم کرد که ارتباط نمایندگان را با اعضای شوراهای دانش‌آموزی در سطح شهرستان‌ها و مدارس بیشتر کنیم تا مطالبات واقعی همه دانش‌آموزان در سطح مجلس مطرح و پیگیری شود، همچنین سعی خواهیم کرد با تقویت کمیسیون‌های استانی و تشکیل مرکز پژوهش‌های مجلس دانش‌آموزی برنامه‌ها را علمی‌تر و عملی‌تر به پیش ببریم و در این راه از نظرات و پیشنهادات همه عزیزان و صاحب‌نظران نیز استفاده خواهیم کرد.

و هدف ما دنبال کردن برنامه‌های مجلس و راهبرد و دورنمای ما ادامه فعالیت‌های مجلس می‌باشد این راهبرد باید با اهداف انقلاب و دولت اسلامی مطابق باشد و در راستای همین اهداف براساس مدیریت استراتژیک برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در دبیرخانه مجلس تدوین گردیده است و به جز برنامه‌های نشست در طول سال همایش‌ها و بازدیدهای علمی فرهنگی، سیاحتی نیز برای عزیزان نماینده در نظر گرفته‌ایم. 

* مجلس دانش‌آموزی چگونه شکل می‌گیرد و نمایندگان مجلس دانش‌آموزی با چه مکانیزمی انتخاب می‌شوند؟

** دوره نمایندگی مجلس دانش‌آموزی 2 ساله و به صورت کاملا افتخاری است که نمایندگان از میان دانش‌آموزان دوره متوسطه انتخاب می‌شوند. به طبع انتخابات مجلس دانش‌آموزی نیز هر 2 سال یک‌ بار برگزار و در سه مرحله صورت می‌گیرد.

مرحله اول آن که در قالب برگزاری انتخابات شوراهای دانش‌آموزی مدارس در اوایل هر سال تحصیلی برگزار می‌شود. به صورت متمرکز توسط معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش و با هماهنگی سایر معاونت‌های وزارت مطبوع در سطح کلیه مدارس با ضوابط و شرایط خود انجام خواهد شد.

پس از برگزاری این مرحله از انتخابات استفاده از شیوه‌ نامه‌هایی که توسط وزیر اصلاح می‌گردد و تشکیل ستاد مرکزی انتخابات در دبیرخانه مجلس دانش‌آموزی پس از تدوین و صدور دستورالعمل‌های انتخاباتی، انتخابات‌های مرحله شهرستانی و استانی مجلس توسط سازمان‌های دانش‌آموزی در استان‌ها صورت می‌گیرد. به این ترتیب رئیس دبیرخانه به عنوان رئیس ستاد انتخابات کشوری منصوب می‌شود.

برای برگزاری مرحله دوم انتخابات سازمان‌های دانش‌آموزی مناطق نواحی شهرستان‌ها پس از دریافت دستورالعمل برگزاری انتخابات طی فراخوانی از روسای شوراهای دانش‌آموزی مدارس مقطع متوسطه دعوت می‌نمایند که پس از برگزاری انتخابات به صورت مجزا 4 نفر از دانش‌آموزان پسر و 4 نفر از دانش‌آموزان دختر به عنوان هیئت رئیسه مجمع شورای دانش‌آموزی منطقه خود و مشاوران دانش‌آموزی مدیر آموزش و پرورش محل سکونت خود انتخاب می‌شوند.

پس از طی این مرحله دبیرخانه مجلس دانش‌آموزی با توجه به جمعیت دانش‌آموزان مقطع متوسطه کشور و با توجه به جمعیت دانش‌آموزی هر استان سهمیه نمایندگی مجلس دانش‌آموزی که بین 2تا 14 نفر متغیر است را مشخص می‌کند که استان‌ها پس از دریافت سهمیه طی فراخوانی از یک نفر دانش‌‌آموز دختر و یک نفر دانش‌آموز پسر از میان منتخبین شوارهای دانش‌آموزی مناطق (8 نفر) دعوت می‌نمایند و پس از برگزاری انتخابات مرحله استانی نمایندگان مجلس دانش‌آموزی انتخاب می‌شوند. همچنین 4 نفر از نمایندگان از میان دانش‌آموزان اقلیت‌های مذهبی کلیمی، مسیحی، عاشوری و زرتشتی و یک نفر نیز از میان دانش‌آموزان استثنایی به نمایندگی مجلس دانش‌آموزی انتخاب می‌شوند که پس از تأیید صحت برگزاری انتخابات توسط ناظرین اعتبارنامه 150 نماینده مجلس دانش‌آموزی به مدت دو سال از سوی رئیس دبیرخانه مجلس صادر می‌شود.

* انتخابات چهارمین دوره مجلس دانش‌آموزی کشور به چه صورت برگزار شد و ارزیابی شما از این دوره انتخابات چگونه است؟

**‌ تقریبا از اواخر شهریورماه بود که هماهنگی‌ها به منظور برگزاری انتخابات انجام شد و جلسات کاری با حضور مسئولین ذی‌ربط برگزار شد. پس از برگزاری چهارمین نشست دوره سوم در آبان‌ماه 85 و با صدور دستورالعمل‌های انتخاباتی در اوایل آذرماه 85 انتخابات مرحله شهرستانی و استانی با توجه به نتایج انتخابات شوراهای دانش‌آموزی مدارس مقطع متوسطه که در هشتم آبان‌ماه برگزار شده بود، آغاز شد، اما با توجه به این که امتحانات ترم اول دانش‌آموزان در دی‌ماه برگزار می‌شد و نمی‌بایست برنامه‌ها و نشست‌های مجلس با زمان امتحانات دانش‌آموزان متقارن شود، لذا به درخواست تعدادی از استان‌ها مدت زمان انتخابات مرحله استانی افزایش یافت و به استان‌ها اجازه داده شد که انتخابات مرحله استانی را تا پایان بهمن‌ماه برگزار کنند.

باید بگویم که متأسفانه عده‌ای از افراد و گروه‌های سیاسی که از مدت‌ها قبل برای برگزاری انتخابات مجلس دانش‌آموزی برنامه‌ریزی کرده بودند و حتی دستورالعمل‌هایی نیز صادر کرده بودند با پخش اکاذیب و شایعاتی علیه مجلس دانش‌آموزی به جوسازی پرداختند. برای مثال در یکی از جراید عنوان شده بود که تعدادی از کاندیداهای مجلس دانش‌آموزی در استان خوزستان و شهر تهران رد صلاحیت شدند، اما پس از پیگیری ما و بررسی وضعیت انتخابات در آن استان‌ها متوجه شدیم که هیچ یک از کاندیداها رد صلاحیت نشده‌اند و اصولا هیچ گروهی و ارگانی نمی‌توانست دانش‌آموزی را از حضور در انتخابات محروم نماید، مگر این که دانش‌آموزی از نظر اخلاقی و یا درسی بسیار ضعیف و مشکل‌دار باشد که این موارد نیز می‌بایست با توجه به مستندات و گزارش‌های شورای تربیتی آموزشگاه صورت می‌گرفت.

من به جرأت می‌گویم که در طول برگزاری انتخابات هیچ دانش‌آموزی رد صلاحیت نشده و فقط در یک مورد و آن هم در یکی از استان‌ها یکی از دانش‌آموزان که معدل درسی‌اش زیر 10 بوده و از نظر درسی بسیار ضعیف بوده است از حضور در انتخابات محروم گشته است. که فکر می‌کنم با توجه به این که مجلس دانش‌آموزی عصاره برترین دانش‌آموزان کشور است، می‌بایست برترین دانش‌آموزان از نظر اخلاقی و علمی به آن راه یابند و دارای حداقل‌های رفتارهای اخلاقی و علمی باشند. شما خود مشاهده می‌کنیم که حتی کسانی که می‌خواهند کاندیدای مجلس شورای اسلامی باشند باید حداقل دارای مدارک تحصیلی فوق لیسانس و یا لیسانس در شرایط خاص باشند و هیچ‌گونه سوءسابقه نیز نداشته باشند. آیا این که ما بگوییم دانش‌آموزانی که قصد عضویت در مجلس را دارند باید حداقل دارای شرایط متوسط علمی و اخلاقی باشند غیرمنطقی است؟

خوشبختانه باید بگویم که در طول برگزاری انتخابات گزارش به جز در چند استان خاص شکایتی مبنی بر تضییع حق کاندیداها دریافت نشد بازرسین و ناظرین انتخابات نیز انتخاب‌ها را تأیید کردند.

در طول برگزاری مراحل مختلف انتخابات، بیش از 40 نفر از نمایندگان دوره سوم مجلس دانش‌آموزی که از این دبیرخانه دارای حکم نظارت بودند بر انتخابات نظارت کردند و امر سلامت و صحت برگزاری انتخابات را به ما گزارش دادند و حتی دو نفر از نمایندگان دوره سوم نیز عضو ستاد مرکزی انتخابات بودند و بر امر برگزاری انتخابات نظارت می‌کردند خودم نیز شخصاً در اکثر استان‌ها در روز انتخابات حضور داشتم و در فضای خوب و مطلوب برگزار گردید.

من باید بگویم که عده‌ای در طول برگزاری انتخابات قصد باج‌گیری از بنده را داشته و مرتبا بنده را از طریق تلفن مورد تهدید قرار می‌دادند، اما برای این که مانع از اقدامات سیاسی درون انتخابات شویم، اجازه ندادیم افرادی که قصد اخلال در انتخابات را دارند در محل رأی‌گیری استان‌ها حاضر شوند.

در کل من معتقدم اگر چه انتخابات نقص‌هایی داشت که آن هم به دلیل جوان بودن مجموعه دبیرخانه است، اما مطمئن هستم که انتخابات به صورت کاملا آزادانه و در کمال سلامت و صحت برگزار شد که از این بابت خدا را شاکرم. 

* در حال حاضر حمایت دولت و وزیر آموزش و پرورش در دولت نهم از مجلس دانش‌آموزی چگونه است؟

**‌ خوشبختانه نگاه امروز مسئولان به مجلس دانش‌آموزی و مصوبات آن بسیار مثبت است و از مجلس دانش‌آموزی به عنوان جایگاه مناسبی برای بررسی و طرح مشکلات دانش‌آموزان یاد می‌شود که همه این‌ها مؤید تأثیرگذاری بیش از پیش مجلس دانش‌آموزی است.

تشریف‌فرمایی ریاست محترم جمهوری جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد در سومین نشست دوره سوم مجلس دانش‌آموزی در تیرماه 85 که در بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی انعکاس پیدا کرد بیانگر حمایت‌های دولت نهم از مجلس دانش‌آموزی است در این نشست ریاست محترم جمهور ضمن حمایت قاطع از فعالیت‌های مجلس دانش‌آموزی جوانان و دانش‌آموزان را سرمایه‌های کشور خطاب نمودند و فرمودند: «باید این مجلس با جدیت کارش را ادامه بدهد و پیوند خوبی بین دولت و مجلس برقرار شود.» ایشان دستور دادند علاوه بر حمایت مالی از سازمان دانش‌آموزی و مجلس دانش‌آموزی نمایندگان دوره سوم با هزینه نهاد ریاست جمهوری از سایت هسته‌ای ucf اصفهان بازدید کنند و به عنوان نمایندگان جامعه دانش‌آموزی کشور از تلاش‌های دانشمندان جوان کشورمان در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای آشنا شوند که این برنامه نیز در آبان‌ماه 85 برگزار گردید.

علاوه بر تشریف‌فرمایی ریاست محترم جمهور جناب آقای دکتر کامران باقری لنکرانی وزیر محترم بهداشت و آموزش پزشکی نیز در نشست مجلس دانش‌آموزی حضور پیدا کردند و از نزدیک با نمایندگان دانش‌آموزان دیدار نمودند.

در مجموعه وزارت آموزش و پرورش هم همکاری خوبی از طرف وزیر محترم و معاون پرورشی وزیر صورت می‌گیرد به طوری که کلیه هماهنگی‌های مربوط به مجلس دانش‌آموزی را با شخص وزیر انجام می‌دهیم و ایشان شخصا پیگیر برنامه‌ها و مصوبات مجلس دانش‌آموزی هستند.

من فرصت را مغتنم می‌شمارم و لازم می‌دانم از جناب آقای فرشیدی وزیر محترم آموزش و پرورش جناب آقای پیشنمازی معاون محترم پرورشی و تربیت‌بدنی وزیر و جناب آقای دکتر احمدی ریاست محترم سازمان دانش‌آموزی کشور که از برنامه‌های مجلس دانش‌آموزی حمایت می‌نمایند تقدیر و تشکر کنم.

* حرف آخر؟

** به نظر این جانب اگر این مجلس نهادینه گردد می‌تواند در حوزه‌های دانش‌آموزی و سیاسی و اجتماعی کشور تأثیرگذار باشد و نباید این مجلس به جناح خاص تعلق داشته باشد و باید نگاه فراجناحی به آن شود. ما باید در جهت توسعه سیاست مردم‌سالاری و توسعه سیاسی حرکت کنیم و این توسعه را باید از آموزش و پرورش شروع کنیم و تحقق مردم‌سالاری جامعه در گرو ایجاد فرهنگ مردم‌سالاری است که خوشبختانه صورت گرفته است و نظر به فرمایش جناب آقای رئیس‌جمهور باید مجلس کارش را با جدیت ادامه بدهد تا بتواند تأثیرگذار باشد.

همان‌طور که مجلس شورای اسلامی از همه جناح باید در آن شرکت داشته باشد و مخالف و موافق سخنرانی کنند این مجلس هم همان حالت را دارد. اگر مسائل مجلس دانش‌آموزی با مسائل سیاسی مخلوط شود نه تنها نمی‌تواند کارساز باشد، بلکه ممکن است ضررها و آسیب‌های دیگری در پی داشته باشد و مجلس دانش‌آموزی یک وظیفه صنفی در پیش رو دارد و مجلس دانش‌آموزی یک رویکرد جدید از نسل جوان است که در آن مباحث اجتماعی و سیاسی را نهادینه می‌کند.

اگر امروز ما تلاش کنیم که جوانان پویا و تلاشگر و دارای فکر جمعی و خلاق پرورش دهیم به همین نسبت در آینده کشوری پویا و خلاق خواهیم داشت و هر قدر زمینه رشد افکار و اندیشه‌های جوانان را بهتر فراهم کنیم آینده روشنی در پیش خواهیم داشت. این مجلس کانونی برای فرهنگ صحیح روش‌های جدید سیاسی و اجتماعی که مردم و جوانان تعامل برقرار کنند، فرصت خوبی که جوانان نقش خودشان را ایفا کنند و مجلس الگویی برای مشارکت اجتماعی و زمینه‌ای است زیرا هنجارهای صحیح سیاسی اجتماعی جایگزین رفتارهای افراطی و انحرافی بشود و مجلس دانش‌آموزی علاوه بر ایجاد جنب‌و‌جوش در بین دانش‌آموزان، راه و رسم نظام پارلمانی و مسائل حقوقی را به آنها یاد می‌دهد و دانش‌آموزان احساس تکریم شخصیت می‌کنند و اگر مسئولان جامعه به دیدگاه نقطه‌نظرات نمایندگان دانش‌آموز توجه کنند حتما زمینه سازندگی کشور در آینده فراهم می‌شود، ضمن آن که پیشنهادها و نقطه‌نظرات ارائه شده در این مجلس در سیستم آموزش و پرورش اثر خواهد گذاشت و تاکنون سندهایی که به تصویب رسیده برای ارگان‌ها و نهادها و مقامات نظام ارسال شده و نتایج مثبتی در بر داشته، این مجلس حالت تشریفاتی و فرمایشی ندارد. در پایان می‌توانم بگویم که این مجلس با کمک و همت مسئولان آینده درخشانی خواهد داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات