تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۴۱۲۸۷

مصاحبه با شبکه پی.بی.اس آمریکا (نیویورک)


* گزارشگر: شما اعلام کرده بودید که کوهنوردان آمریکایی آزاد می‌شوند و دادگاه خلاف فرمایش شما رأی داد. چه اتفاقی افتاد؟
** رئیس‌جمهور: دادگاه خلاف نظر من رأی نداد. دادگاه گفت طرحی دارد که باید رسیدگی بشود و ان‌شاءالله آزاد می‌شوند.
* گزارشگر: در چه زمانی؟
** رئیس‌جمهور: همین چند روز آینده آزاد می‌شوند.
* گزارشگر: قرار بوده که قبل از رسیدن شما به نیویورک به عنوان یک عمل انسان دوستانه آنان را آزاد کنید.
** رئیس‌جمهور: چه کسی این قرار را گذاشته بود که قبل از سفر من این اتفاق بیفتد؟
* گزارشگر: من فرضم این بوده که عقیدة شما این است.
** رئیس‌جمهور: من دوست دارم که همة زندانی‌ها آزاد باشند و یک روز هم در زندان نمانند؛ در همه جا در امریکا، اروپا، ابوغریب و گوانتانامو. دوست دارم همة زندانی‌ها آزاد باشند و در این‌باره تلاش هم می‌کنم.
* گزارشگر: شما آرزو می‌کنید که کل زندانی‌های سیاسی در ایران آزاد بشوند؟
** رئیس‌جمهور: ما در ایران زندانی سیاسی نداریم و در قوانین ما عنوان زندانی سیاسی وجود ندارد. ممکن است افرادی از قوانین تخلف بکنند و قاضی با آنها برخورد بکند.
* گزارشگر: من از مرد جوانی که فکر می‌کنم پشتیبان آقای موسوی بودند[شنیدم] و در وبلاگ خودشان هم نوشته‌اند که ایشان 50 ضربه شلاق خورده‌اند.
** رئیس‌جمهور: من چنین چیزی نشنیده‌ام.
* گزارشگر: خواهش می‌کنم این سؤال را با حسن نیت پاسخ دهید. گزارش‌هایی داده شده که ریاست جمهوری شما با مشکلاتی مواجه شده‌است. تحریم‌های اقتصادی بر اقتصاد شما فشار می‌آورد. وزیر اطلاعات از سوی شما اخراج شده‌اند و رهبر معظم انقلاب دوباره او را بر سر کار آورد و شما در دفتر ریاست جمهوری یک اعتصاب یازده روزه داشتید و برخی نگران این هستند که مجلس شما را از کار برکنار بکند. یک سری مسائل پیش آمده که تنش بین شما و رهبر معظم انقلاب را نشان می‌دهد.
** رئیس‌جمهور: اینها اخبار رسانه‌ای است؟
* گزارشگر: این مطالب در واقع از طرف کسانی مطرح شده‌ که پیگیر و متخصص در زمینه مسائل ایران هستند.
** رئیس‌جمهور: نه، منظورم این است که این اطلاعات را از رسانه‌ها گرفته‌اند یا از طریق سرویس‌های اطلاعاتی؟
* گزارشگر: من اطلاعاتم را از طریق رسانه‌ها و کسانی که در این زمینه تخصص دارند، به دست می‌آورم.
** رئیس‌جمهور: من خیلی وقت ندارم این رسانه‌ها و سایت‌ها را ببینم که چه می‌گویند. دولت مشغول کار است، تصمیم گیری می‌کند و کارهایش را انجام می‌دهد. تحریم هم مال امروز نیست. در ایران تحریم همیشه به یک فرصت برای حرکت و پیشرفت تبدیل شده است. ما بزرگ‌ترین اصلاحات اقتصادیمان را در دورة تحریم اجرا کردیم. هشت ماه پیش هدفمند کردن یارانه‌ها را اجرا کردیم که یک تحول بزرگ اقتصادی است. این یک ریسک بزرگ است. اگر تحریم اثر منفی داشت، ما نمی‌توانستیم این کار را انجام بدهیم. قیمت‌های انرژی چند برابر شد. هدفمند کردن یارانه‌ها بزرگ‌ترین اصلاح اقتصادی تاریخ ایران است. همة مردم همکاری کردند و دولت با اقتدار آن را اجرا کرد.
* گزارشگر: جناب آقای رئیس‌جمهور، بالاخره تحریم‌ها تأثیرات منفی نیز در بر داشته است.
** رئیس‌جمهور: ببینید، بالاخره مزاحمت، مزاحمت است. اما آیا این مزاحمت‌ها مانع پیشرفت ایران است؟ نه. در تجارت آزاد هم مشکلاتی پیدا می‌شود. ممکن است یک کشتی غرق بشود یا یک بانک ورشکست شود، معنایش این نیست که پیشرفت نیست. اما ما اصولاً علاقه‌مند هستیم که روابط دوستانه باشد. کار بدی کردند که تحریم کردند. این نشانة دوستی نیست و کمکی به بهبود مسائل نمی‌کند؛ یعنی وقتی که تحریم می‌کنند راه بسته می‌شود برای اینکه بتوانیم با هم همکاری یا فضا را بهتر کنیم.
تحریم بیشتر یک اقدام سیاسی است تا یک کار اقتصادی، چون در عرصة اقتصاد ما که تأثیر چندانی نداشت. ایران کشوری بزرگ با اقتصادی گسترده است. ما با بیش از 390 کشور ارتباط اقتصادی داریم. حجم روابط اقتصادی ما با اروپا در این سال‌هایی که تحریم شده‌ایم رو به افزایش بوده است. اقتصاد مثل هواست، نمی‌شود جلویش را گرفت. اما اینکه با یک ملت این طور برخورد بکنند کار زشتی است و دشمنی درست می‌کند.
ما دوست داریم همه باهم روابط داشته باشند و همکاری بکنند. این به نفع همه است، والا ایران کار خودش را خواهد کرد. ما درحال پیشرفت هستیم.
بگذارید یک جملة دیگر هم به شما بگویم. ما تحریم شدیم، اما الان بحران اقتصادی در اروپا و امریکاست نه در ایران.
* گزارشگر: می‌خواهم دربارة رابطة شما و رهبر معظم انقلاب بپرسم که آیا تنشی وجود دارد؟
** رئیس‌جمهور: اینها حرف‌های رسانه‌هاست. تنشی وجود ندارد.
* گزارشگر: برخی انتقادها دربارة پدرزن فرزندتان مطرح شده است. همة اینها نشان دهندة تنش است.
** رئیس‌جمهور: ایران جامعة آزادی است و گروه‌ها و احزاب حق دارند که اظهار نظر و انتقاد کنند. بله، عدة زیادی با مشاور و رئیس دفتر من مخالف هستند. ایشان دیدگاه‌های خیلی خوبی دارد و عده‌ای هم با ایشان مخالف هستند و آنها هم حرفشان را می‌زنند. صد برابر بیشتر از اینکه ایشان حرف بزند، آنها حرف می‌زنند و این نشان می‌دهد که دولت در ایران آزادی کامل برقرار کرده است و کسی از اینکه علیه دولت حرف بزند نگرانی ندارد و راحت و زیاد هم حرف می‌زنند.
* گزارشگر: آقای مشایی پشتیبانی کامل شما را دارند.
** رئیس‌جمهور: خیلی بیش از more than full.
* گزارشگر: آیا رابطة شما و رهبر معظم انقلاب یک رابطة پدر و فرزندی است؟
** رئیس‌جمهور: رابطه، رابطة دوستانه است و در قانون هم، چارچوب‌ها در ایران کاملاً مشخص شده است.
* گزارشگر: ایشان قدرت نهایی را دارند؟
** رئیس‌جمهور: بالاخره در قانون اساسی هم کار تقسیم شده است.
* گزارشگر: شما امروز چه موضعی دربارة رژیم اسد دارید و آیا معتقد هستید که این رژیم خواهد ماند؟
** رئیس‌جمهور: شما فکر می‌کنید قرار است چه اتفاقی بیفتد؟
* گزارشگر: شما بفرمایید.
** رئیس‌جمهور: من که ذهن شما را نمی‌توانم بخوانم. برنامه‌ای برای ایشان هست؟
* گزارشگر: همه از اقدامات رئیس‌جمهور اسد ناراضی هستند. نظر شما دربارة رهبری که مردم خودش را می‌کشد، چیست؟
** رئیس‌جمهور: دیدگاه‌ ما کاملاً روشن است. ما می‌گوییم: آزادی، احترام و عدالت برای همة ملت‌هاست. هیچ دولتی هم نباید در امور سایر کشورها دخالت کند. دموکراسی با دخالت بیگانگان و لشکرکشی نیروهای ناتو حاصل نمی‌شود.
ده سال است که افغانستان در اشغال است، آیا اوضاع امنیتی، اقتصادی و آزادی افغانستان بهتر شده است؟ نشده. باید ملت‌ها و سیاستمداران در هر کشوری با تفاهم مسائلشان را حل کنند. باید بنشینند و گفتگو کنند. حقوق مردم باید در همه جا تأمین شود. الان متأسفانه بعضی‌ها اسلحه به داخل سوریه می‌فرستند و بعضی از کشورها دخالت می‌کنند. اینها غلط است و در هیچ‌جا کمک نمی‌کند.
* گزارشگر: اخباری هست مبنی بر اینکه دولت جناب‌عالی به رژیم رئیس‌جمهور اسد از طریق ارسال اسلحه و دیگر کمک‌ها پشتیبانی داده است.
** رئیس‌جمهور: مواضع‌ ما در حوزة سیاست خارجی کاملاً روشن است. حمایت یا مخالفت ایران علنی و آشکار است و ما در اعلام مواضعمان از کسی نمی‌ترسیم. ایران با دولت و مردم سوریه روابط صمیمانه دارد.
الان هم داریم تلاش می‌کنیم بین دولت و مخالفین تفاهم ایجاد کنیم. فکر می‌کنیم این راه درست است. ما مطلقاً اسلحه برای هیچ‌جا نمی‌فرستیم. همة تلاش‌ما این است که کسی (چه از نیروهای امنیتی و چه مخالفین) کشته نشود.
* گزارشگر: نظر شما دربارة حوادث اخیر لیبی و عملکرد ناتو چیست؟
** رئیس‌جمهور: من فکر می‌کنم که روش برخورد ناتو روش غلطی است. چه‌طور آنها فکر می‌کنند با بمباران می‌شود مشکل ملت‌ها را حل کرد. رفع اختلافات راه حل انسانی دارد، نه راه حل نظامی. شورای امنیت باید گروهی موجه و بی‌طرف را مأمور رسیدگی کند تا مردم و حکومت بر سر راه‌حل مثبتی به توافق برسند.
این یک مسیر انسانی است. اما برداشت ما این است که امریکا و ناتو دنبال بهانه هستند که یک‌بار دیگر خاورمیانه و شمال افریقا را اشغال کنند و از بین ده راه‌حل که نه موردش انسانی است و یک موردش نظامی است، اینها دقیقاً راه حل نظامی را انتخاب کردند.
حتی وقتی که شورای انتقالی وارد طرابلس شد، بمباران‌ها ادامه داشت. لیبی یک کشور تحت اشغال است که باید آزاد بشود. حتی ثروت مردم لیبی را در اختیار شورای انتقالی قرار ندادند. چرا قرار ندادند؟ فکر نمی‌کنید شاید موضوع نفت است؟
* گزارشگر: مواضع ایران در خصوص انقلاب مردم لیبی چیست؟
** رئیس‌جمهور: ببینید، ما بین مردم لیبی و ناتو فرق می‌گذاریم. رئیس‌شورای انتقالی لیبی رسماً در نامه‌ای از کمک‌های ایران تشکر کرده است. حالا ما حرف شما را قبول کنیم یا حرف رئیس شورای انتقالی را؟ کدام درست است؟ رئیس شورای انتقالی در تماس با وزیر خارجه کشورما به خاطر حمایت‌های ایران از مردم لیبی مجدداً تشکر کرد.
قطعاً ناتو برای کمک به مردم لیبی نیامده است. ناتو یک نیروی نظامی استعماریِ شناخته شده است که اگر یک دلار خرج کند، می‌خواهد صد دلار سود ببرد. شما گفتید در سال 1979 یک انقلاب مردمی در ایران اتفاق افتاد، قبول دارید؟
* گزارشگر: بله.
** رئیس‌جمهور: خیلی خوب. در این 32 سال غیر از بعضی از دولت‌های اروپایی و امریکایی‌ها، کدام دولت‌ها در مقابل این انقلاب مردمی ایستاده است؟ انقلاب ما مردمی است و ما می‌فهمیم داریم چه می‌کنیم. تا الان دولتمردان امریکایی ما را متهم می‌کردند که چرا به حرکت‌های مردمی کمک می‌کنید؟ الان شما به من می‌گویید چرا به حرکت‌های مردمی کمک نمی‌کنید؟ بالاخره کمک می‌کنیم یا نمی‌کنیم.
ببینید، ما همیشه در کنار مردم امریکا، اروپا، افریقا و خاورمیانه هستیم و هیچ موقع از مردم فاصله نمی‌گیریم.
* گزارشگر: نظر شما دربارة شرایطی که پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران رخ داد، چیست؟ آیا شما طرفدار کسانی بودید که علیه دوباره انتخاب شدن دولتتان تظاهرات می‌کردند؟
** رئیس‌جمهور: بله، چرا نبودم؟ آنها تظاهرات کردند، حرفشان را گفتند و مراجع قانونی هم به حرف آنها رسیدگی کردند. رابطة ما با هم رابطة صمیمی و خوبی است. وقتی من به خیابان بین مردم می‌روم، نمی‌پرسم چه کسی به چه کسی رأی داده است؟ با همه صمیمی هستم. الان من به استان‌ها و شهرها بین مردم می‌روم و پاسخ همه را هم می‌دهم. ببینید، ما طرفدار مردم هستیم. هرجا مردم مشکل دارند، ما در کنار مردم هستیم.
شما دو موضوع را از هم جدا کنید. عده‌ای هستند که تظاهرات می‌کنند و عده‌ای هم هستند که ساختمان آتش می‌زنند و مردم عادی را کتک می‌زنند. آن کسی که می‌رود ساختمان آتش می‌زند، تخلف کرده و دستگاه قضایی رسیدگی می‌کند. مردمی هم آمدند تظاهرات و اعتراض کردند و مراجع نظارتی رسیدگی کردند و خودشان بعداً اطلاعیه دادند و گفتند نه، در انتخابات تقلبی اتفاق نیفتاده و اشکالی در انتخابات نبوده است.
* گزارشگر: شما با افتخار گفتید که شورای انتقالی لیبی یک نامه سپاسگزاری برای شما فرستاده‌اند. اجازه بدهید خدمت شما عرض کنم که نامه‌ای را هم برای تشکر از ناتو برای آنها ارسال کرده‌اند.
** رئیس‌جمهور: این معنایش این است که ما هم باید از ناتو تشکر کنیم؟
* گزارشگر: نه، منظورم این است که نمایندة مردم لیبی درست در زمانی که شما از ناتو ایراد می‌گرفتید، از ناتو سپاسگزاری کرد.
** رئیس‌جمهور: یعنی شما می‌فرمایید ما حق نداریم نظرمان در موضوع ناتو با نمایندة لیبی متفاوت باشد؛ یعنی ما اگر بخواهیم راجع به ناتو اظهار نظر کنیم، باید از مسئول لیبی تبعیت کنیم؟
* گزارشگر: به هیچ وجه. می‌خواستم این صحبت‌های حاشیه‌ای را از دم دست دور کنیم.
** رئیس‌جمهور: ما با دخالت ناتو مخالف هستیم. علنی هم اعلام می‌کنیم و این را کار درستی نمی‌دانیم. ما نیت ناتو را نیت خیری نمی‌دانیم. ما با صراحت اظهارنظر می‌کنیم و از کسی هم نمی‌ترسیم.
* گزارشگر: برخی معتقدند که اگر رژیم سوریه تغییر کند، با توجه به روابط نزدیکی که بین دو کشور ایران و سوریه برقرار است، این به نفع ایران نخواهد بود. نظر شما در این مورد چیست؟
** رئیس‌جمهور: هرجا که مردم احترام، آزادی و عدالت داشته باشند، به نفع ماست. نفع یعنی چه؟ منافع ما با آنچه در ذهن شماست، متفاوت است. ما دنبال تسلط بر دیگران و گرفتن ثروت دیگران نیستیم. ما دنبال ساختن دنیایی هستیم که در آن همه با هم دوست باشند و آزادی و عدالت و حق انتخاب برای همه باشد. ما الان از وضعی که در امریکا هست ناراحت هستیم. بیکاری هست، بهداشت نیست، مشکلات گوناگون هست و ما از این موضوع ناراحت هستیم و اگر این مشکلات برطرف بشود ما خوشحال می‌شویم.
* گزارشگر: نخست وزیر ترکیه در سفر به قاهره در مورد ضرورت تشکیل یک دولت آزاد، دموکراتیک و غیر افراطی صحبت کردند. آیا شما با نظر ایشان در مورد کشوری که بیشتر مردم آن مسلمان هستند و اکثر اعضای دولت هم باید مسلمان باشند، موافق هستید؟
** رئیس‌جمهور: آیا ما باید تعیین ‌کنیم در مصر چه حکومتی باید سر کار بیاید؟ اختیار و حق مردم مصر است و خودشان باید آزادانه انتخاب کنند. هر آنچه مردم مصر آزادانه انتخاب کردند، ما به آن احترام می‌گذاریم و از آن حمایت خواهیم کرد. مردم مصر، مردمی بافرهنگ و تمدن ساز هستند و باید اجازه بدهیم خودشان تصمیم بگیرند، نه دولت امریکا نه ناتو و نه دیگران، هیچ‌کس دخالت نکند.
* گزارشگر: درست است. در سوریه و مصر دخالتی نشده است و این دخالت فقط در لیبی آن هم به درخواست شورای انتقالی بوده است.
** رئیس‌جمهور: اما ناتو سوریه را تهدید کرده است. هم رئیس‌جمهور فرانسه هم نخست وزیر انگلیس، هم دولت امریکا و هم دبیرکل ناتو تهدید کرده است و این خلاف قانون است.
* گزارشگر: آنها تهدید نکرده‌اند که از قوای ارتشی استفاده کنند.
** رئیس‌جمهور: بگذارید مطلبی را به شما بگویم. ببینید، اگر سردمداران غربی فکر می‌کنند که در این تحولات می‌توانند دوباره وارد بشوند و سلطة خودشان را احیا کنند، اشتباه می‌کنند. مگر مردم علیه دیکتاتورها انقلاب نکردند؟ نمی‌دانند دیکتاتورها در منطقة ما مورد حمایت چه کسانی بوده‌اند؟
* گزارشگر: کشور شما رابطة بسیار خوبی با سوریه، لیبی، تونس و … داشت.
** رئیس‌جمهور: حاکم تونس و مصر مورد حمایت ما نبودند. حاکم لیبی هم بهترین و گسترده‌ترین روابط را با امریکا و اروپا داشت و قراردادهای تجاری سنگینی با هم داشتند.
شما ببینید حجم روابط تجاری ما با همة کشورهایی که شما گفتید کمتر از امریکا و اروپاست حتی با سوریه حجم روابط ما یک پنجم حجم روابط اروپاست. خیلی روشن است در منطقة ما دولت امریکا و بعضی دولت‌های اروپایی از همین دیکتاتورها حمایت کردند و الان هم می‌کنند، منتها انقلاب علیه دیکتاتورهاست. دیکتاتوری که مورد حمایت امریکاست. در ایران انقلاب شد، دیکتاتور ایران مورد حمایت چه کسی بود؟ دیکتاتور ایران مورد حمایت ملت ایران یا دولت احمدی‌نژاد یا مورد حمایت دولت امریکا بود؟
* گزارشگر: همگی‌ می‌دانیم واقعیت چیست. آیا شما تمایل دارید روابط خود را با آمریکا بهبود ببخشید و آیا توانایی برداشتن این گا‌م‌ها را دارید؟
** رئیس‌جمهور: ما که علاقه‌مند هستیم با همه روابط خوب داشته باشیم، چرا باید روابط بد داشته باشیم؟ ایران کشوری صاحب منطق، فرهنگ و تمدن چند هزار ساله است. اما از شما سؤال می‌کنم چه کسی رابطه را قطع کرد؟ ما یا دولت امریکا؟ در مادة یک قرارداد الجزایر دولت امریکا متعهد شده است در هیچ اقدامی علیه ایران مشارکت نکند.
من به آقای بوش پیام دادم. آقای بوش به جای اینکه پاسخ بدهد، توهین کرد. به آقای اوباما هم پیام دادم، اما پاسخی نیامد.
* گزارشگر: من فکر می‌کنم آقای اوباما پاسخی به رهبر معظم انقلاب دادند؟
** رئیس‌جمهور: ببینید، بالاخره من به ایشان پیام دادم. ایشان نبایستی برخورد سیاسی می‌کرد. به رهبری یا به من پیام بدهند، در ایران فرقی نمی‌کند. شما می‌دانید و همه هم می‌دانند، وقتی من پیام می‌دهم پاسخش را به کس دیگری می‌دهند، این یک برخورد سیاسی است. ما از اینکه پاسخ پیام به رهبر انقلاب دادند، ناراحت نمی‌شویم، اما این برای حل مشکل نبوده است.
سه نفر به خطوط مرزی ایران تجاوز کردند. ما یکی از آنها را پارسال آزاد کردیم. چند روز دیگر ان‌شاءالله دو نفر دیگرشان آزاد می‌شوند. دولت امریکا چه کرد؟ در افغانستان ما کمک کردیم، پاسخ چه بود؟ آقای بوش آمد و گفت ایران «محور شرارت» است. در عراق ما برای استقرار دولت و تأمین امنیت کمک کردیم، اما پاسخش تحریم بود؟
چه کسی باید قدم بردارد؟ ما فکر می‌کنیم می‌توانیم روابط خوبی داشته باشیم. من فکر می‌کنم ذهنیت سیاستمداران و دولتمداران امریکایی ذهنیت کاملاً مخدوشی است. اینها اطلاعاتشان راجع به ایران را از کسان دیگری می‌گیرند. یا از بعضی کشورهای اروپایی مثل انگلیس می‌گیرند که آنها نمی‌خواهند هیچ وقت رابطة ایران و امریکا درست بشود یا از مخالفین دولت ایران می‌گیرند و این اشتباه تاریخی مسئولین امریکایی است. فکر می‌کنم بعضی‌هایشان هم کمی مغرورند و خیال می‌کنند خیلی می‌فهمند و می‌دانند، والا باید در واقع ببینند ایران یک کشور بزرگ و قدرتمند و در حال پیشرفت است.
* گزارشگر: آیا شما از آمریکایی‌ها دعوت می‌کنید که به ایران بیایند و آن را ببینند؟
** رئیس‌جمهور: اخیراً یک هیئت مذهبی به ایران آمدند و ایران را دیدند و خیلی هم خوشحال بودند و با خود من هم ملاقات کردند و گفتند سفر ما خیلی خوب بوده است. ما مشکلی نداریم.
اگر بناست روابط اصلاح شود، باید نگاه عوض شود. دولت امریکا اعلام کند که به دولت ایران احترام می‌گذاریم و به تعهداتمان عمل می‌کنیم. اگر به تعهدات عمل شود، مشکلی نیست.
* گزارشگر: این خبر بسیار خوبی است که شما فرمودید ان‌شاءالله در دو روز آینده کوهنوردان آزاد می‌شوند.
** رئیس‌جمهور: من نگفتم دو روز. گفتم چند روز آینده. بالاخره ما داریم تلاش می‌کنیم این اتفاق بیفتد، اما ایرانی‌های زیادی در اینجا هستند که هیچ‌کس برای آزادی‌شان تلاش نمی‌کند. بعضی‌هایشان بی‌گناه و اسیر سیستم غلط قضایی اینجا هستند. امریکا هم تلاش بکند که اینها را آزاد بکند. این یک نشانة خوب است.
* گزارشگر: شما باید چنین درخواستی را از دولت آمریکا بکنید. آیا شما تمایل دارید که دولت ایران، آمریکا و روسیه در کنار یکدیگر مسائل موجود جهان را مورد تبادل نظر قرار دهند؟
** رئیس‌جمهور: ما از هر اقدامی که به تفاهم و همکاری در سطح بین‌الملل و برقراری عدالت کمک بکند، استقبال می‌کنیم.
ما منطقی داریم که طبق آن منطق عمل می‌کنیم. اجازه بدهید من باز یادآوری کنم اصولاً آن چیزی که در ذهن سیاستمداران امریکایی به عنوان منافع هست، در ذهن ما چنین چیزی وجود ندارد. ما منفعت خودمان را در برقراری صلح و امنیت برای همة ملت‌ها جستجو می‌کنیم. فکر می‌کنیم که اگر همه جا مردم خوب باشند، ما هم خوب هستیم. فرق می‌کند با اینکه جاهای دیگر خراب باشند و ما آباد بشویم. بعضی‌ها جنگ راه می‌اندازند تا مشکل اقتصادی خودشان را حل بکنند. ما اینها را قبول نداریم.
* گزارشگر: در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران و غنی‌سازی 20 درصد چه نظری دارید؟
** رئیس‌جمهور: من از شما می‌خواهم کمی حوصله کنید، چون باید یک مقدار توضیح بدهم. 20 درصد به چه دردی می‌خورد؟ غنی سازی 20 درصد برای تأمین سوخت رآکتوری است که دارو تولید می‌کند. در ایران 800 هزار نفر از این دارو استفاده می‌کنند. خود بنده به آژانس پیشنهاد کردم که سوخت با غنای 20 درصد در اختیار ما قرار بدهید، چون ذخیرة ما در حال تمام شدن است. اما به جای اینکه طبق قانون و تعهد آژانس بدون هیچ شرطی فقط با گرفتن هزینه، آن سوخت را به ما بدهند، این را به یک موضوع سیاسی تبدیل کردند و برای ما پیش شرط گذاشتند.
این تخطی آژانس از تعهداتش و قانون است. ما چه باید بکنیم؟ ما مجبور شدیم خودمان سوخت با غنای 20 درصد را تولید کنیم. هر دولتی حق دارد این کار را بکند. اما سوخت 20 درصد فقط به درد رآکتور تولید دارو می‌خورد. به درد هیچ‌چیز دیگری نمی‌خورد. کسانی که در این زمینه تخصص دارند، حرف‌های مرا متوجه می‌شوند.سیاستمداران نمی‌خواهند بفهمند. اما اگر ما یک عضو دائم شورای امنیت بودیم، باز هم مدیرکل آژانس این طوری حرف می‌زد؟
* گزارشگر: بله.
** رئیس‌جمهور: بسیار خوب، دولت امریکا بمب اتم دارد؟ تا به حال چند بار دبیرکل آژانس راجع به تعداد بمب‌ها و محل نگهداری آنها و نیز خطرهایی که انسان‌ها را تهدید می‌کند، گزارش داده است؟
الان تعداد سانتریفیوژهای ما را بچه‌های دبستانی هم می‌دانند، این‌قدر که آژانس گزارش داده است، اما تعداد بمب‌های امریکا را کسی نمی‌داند و این تبعیض‌آمیز است و این رفتار غلط است. ما اتفاقاً حرفمان همین جاست. می‌گوییم این رفتار صحیح نیست. دبیرکل آژانس دربارة اتفاقاتی که در ژاپن افتاد و چند هزار برابر استاندارد آلودگی در دنیا ایجاد کرد، سکوت کرد. اما راجع به ایران زیر فشار دولت امریکا مدام پرونده‌سازی می‌کند. ازنظر حقوقی این ادعاها باطل است و متوجه نیستند که دارند با چه کسی حرف می‌زنند. ایران یک ملت و دولت بزرگ است. ما می‌گوییم قانون برای همه، شما قبول ندارید قانون برای همه است؟
* گزارشگر: من خودم و بیشتر آمریکایی‌ها حقوق مساوی را برای همه خواستار هستیم و مردم در سراسر دنیا معتقد هستند که ایران فرهنگی غنی و ملتی بزرگ دارد، ولی شما میزانی فراتر از آن چیزی که برای تولید داروی سرطان احتیاج دارید، اورانیوم غنی‌سازی شده تولید کرده‌اید؟
** رئیس‌جمهور: اصلاً چنین چیزی نست. ما برای یک بار تغذیه کردن 110 کیلو لازم داریم و هنوز هفتاد کیلو نشده است. اصلاً بگذارید من خیال شما را راحت کنم. همین الان هم اگر سوخت با غنای20 درصد به ما بدهند، ما غنی‌سازی 20 درصدی را تعطیل می‌کنیم. دیگر آیا حرفی هست؟ ما مجبور شدیم برای تولید سوخت 20 درصد که هزینة بالایی دارد، اقدام کنیم.
همین امروز من اعلام می‌کنم هر دولتی (امریکا، فرانسه و بقیه) سوخت 20 درصد را به ما بدهند، ما فوری تولید سوخت با غنای 20 درصد را تعطیل می‌کنیم.
ضمن اینکه من مطمئن هستم که مردم امریکا مردمی خوب، قانونمدار و طرفدار عدالت هستند، ولی مگر مردم امریکا اینجا نقش دارند؟ مردم امریکا نقشی ندارند. بعضی از گروه‌های سیاسی امریکا نقش دارند، والا مردم امریکا مردم ایران را دوست دارند و مردم ایران هم متقابلاً مردم امریکا را دوست دارند و دشمنی‌ای واقعاً وجود ندارد.
یک عده سیاستمدار هستند که منافع بخش سرمایه‌داران را تأمین می‌کنند و آن سرمایه‌داران منافعشان در این است که با ایران درگیر باشند، والا موضوع روشن است و ربطی به مردم امریکا ندارد.
* گزارشگر: قبلاً این پیشنهاد را داده‌اید.
** رئیس‌جمهور: قبلاً هم گفته‌ایم، منتها آنها می‌خواهند در کنار این، امور سیاسی را تحمیل کنند. من سؤال می‌کنم آیا مردم امریکا حاضر هستند زیر بار زور بروند؟ اگر کسی بخواهد استقلال امریکا را بگیرد یا حقوق قانونی مردم امریکا را نقض کند، مردم می‌پذیرند؟ حتماً نمی‌پذیرند؛ ما هم همین‌طور. ما می‌گوییم آن حداقل حق و حقوق را به ما بدهید و مطابق اساسنامه آژانس هر حقی ما داریم، به ما بدهید. ما حرف اضافه نمی‌زنیم و چیزی اضافه‌ نمی‌خواهیم.
* گزارشگر: اگر سوخت 20 درصد در اختیار شما قرار بگیرد، کل راکتور‌های غنی‌سازی داخلی را تعطیل می‌کنید؟
** رئیس‌جمهور: کل غنی‌سازی را؟ غنی‌سازی 20 درصد را. اینها مگر از 20 درصد نمی‌ترسند؟ 5/3 درصد که برای نیروگاه است. آنها می‌گویند چرا بیش از 5/3 درصد. ما می‌گوییم 20 درصد را تعطیل می‌کنیم. ما با هیچ‌کس دعوا نداریم.
* گزارشگر: اما نکته اینجاست که اگر این کار را بکنید، آژانس می‌تواند دسترسی آزادتری به تأسیسات شما داشته باشد.
** رئیس‌جمهور: همین الان هم آژانس دسترسی کامل دارد و بازرسی هم به طور مرتب انجام می‌شود. دوربین‌های آژانس روی تأسیسات هسته‌ای ماست و تا یک صدم گرم جابه‌جایی اورانیوم در ایران ثبت می‌شود و همة جابه‌جایی‌ها تحت نظر آژانس صورت می‌گیرد.
به من می‌گویند چرا این تأسیسات زیر کوه است؟ کجا باشد؟ کجای آیین نامة آژانس و اساسنامه گفته شده که کجا بسازید. تشخیص با خودمان است. آنها حتماً می‌خواهند جایی بگذاریم که صهیونیست‌ها بیایند بمباران کنند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برخلاف قانون اسامی دانشمندان ما را اعلام کرد. این یک تخلف بزرگ بود که تاکنون سه نفر از دانشمندان کشورمان توسط صهیونیست‌ها ترور شده ‌است. چرا آژانس اسامی دانشمندان هیچ‌کشوری را اعلام نمی‌کند و فقط اسامی دانشمندان ایران را اعلام می‌کند؟ این برخلاف قانون و اساسنامة آژانس است. آژانس تخلف کرده است که اطلاعات هسته‌ای ما را منتشر کرده است. به چه حقی این کار را کرده است؟ سه نفر از دانشمندان ما که استاد دانشگاه بودند، ترور شده‌اند. چرا کشته ‌شدند؟ آیا آژانس عادلانه کار می‌کند؟ آژانس چرا اسامی دانشمندان هسته‌ای امریکا، ژاپن و انگلیس را اعلام نمی‌کند؟
* گزارشگر: آیا معتقدید که منتشر کردند و در دسترس هم قرار دادند؟
** رئیس‌جمهور: علنی اطلاعیه دادند. این اسامی را در گزارش علنی اعلام کردند و در روزنامه‌ها نوشته‌ شد.
* گزارشگر: پس شما می‌گویید آژانس این کار را کرده است که در نتیجه اینها ترور بشوند؟
** رئیس‌جمهور: من در مورد اینکه آیا آژانس با صهیونیست‌ها هماهنگ بوده یا نه، قضاوتی نمی‌کنم. این نیازمند تحقیق است. من کاری ندارم، اما آژانس از قانون تخلف کرده و این تخلف باعث کشته شدن افراد ما شده است. وقتی در قانون آمده است که اطلاعات هسته‌ای کشورها محرمانه تلقی می‌شود، لابد برای این است که می‌ترسیده است افراد ترور بشوند. برای چه در قانون آژانس ممنوع اعلام شده است؟
آژانس باید امانت‌دار باشد و موظف است اطلاعات هسته‌ای اعضا را به صورت سری حفظ بکند. درست مانند کسی که از قانون راهنمایی و رانندگی تخلف می‌کند و افراد کشته می‌شوند، معنایش این نیست که متخلف قصد داشته قتل بکند، اما چون تخلف او از قانون رانندگی باعث کشته شدن کسی شده، مقصر است.
* گزارشگر: آیا مدرکی دارید که دولت اسرائیل پشت ترور این دانشمندان بوده است؟
** رئیس‌جمهور: بله، افرادی که دستگیر شده‌اند اعتراف کرده‌اند که در سرزمین‌های اشغالی توسط صهیونیست‌ها آموزش دیده‌اند. ما بی‌جهت علیه کسی ادعا نمی‌کنیم. الان یکی از آن تروریست‌ها در آستانة مجازات قرار دارد. اسناد، اعترافات و شواهد هست والا چرا ما نگفتیم فرانسه، انگلیس و امریکا این کار را کرده است؟ می‌گوییم صهیونیستی. قبلاً هم تهدید کرده‌اند. تهدید صهیونیست‌ها علنی بوده است. مقامات رژیم صهیونیست‌ها رسماً اعلام کردند که ما می‌خواهیم ترور کنیم و این اتفاق هم افتاده است. ما از این رفتار غلط آژانس به چه کسی باید شکایت بکنیم؟ به شورای امنیت؟ شورای امنیت خودش آژانس را وادار به این کارها کرده است. آیا ساختار شورای امنیت عادلانه و دموکراتیک است؟ ما می‌خواهیم از دولت امریکا شکایت بکنیم، به چه کسی باید شکایت بکنیم؟ به خود دولت امریکا، می‌شود؟ این نمی‌شود. این سیستم غلط است و باید درست بشود.
* گزارشگر: ترور دانشمندان صددرصد مسئله‌ای جدی است. ویروس استاکس نت چه میزان به منافع شما صدمه زد؟ آیا نگران ویروس‌های بعدی هستید؟
** رئیس‌جمهور: ما یاد گرفته‌ایم که چگونه در شرایط سخت زندگی کنیم. 32 سال است رژیم صهیونیستی، بخش‌هایی از دولت امریکا و انگلیس دائماً علیه ما هستند، اما ما مانده‌ایم و داریم زندگی و پیشرفت می‌کنیم. ویروس استاکس نت هم تأثیری ندارد و ما کنترلش کردیم.
* گزارشگر: آیا نگران ویروس بعدی هستید؟
** رئیس‌جمهور: ممکن است. ما همیشه آماده هستیم. منتها بدانید، ما به دنبال بمب نیستیم. ما اگر دنبال بمب بودیم، شجاعتش را داشتیم که اعلام کنیم.
الان احمدی‌نژاد از چه کسی می‌ترسد؟ چرا باید بترسد؟ وقتی می‌گوییم نمی‌سازیم، نمی‌سازیم. بمب را قبول نداریم. همچنین کدام احمقی در مقابل ده هزار بمب امریکا یک بمب می‌سازد. باید خیلی احمق باشد که یک بمب را در مقابل ده‌هزار بمب بسازد. ما فکر می‌کنیم ملت ایران ملت خیلی عاقلی است. ضمن اینکه بمب اتم دیگر الان به درد نمی‌خورد. بمب اتم الان به درد چه کسی می‌خورد؟ واقعاً دولت امریکا می‌تواند از بمب‌های اتمش استفاده بکند؟ الان در دنیا چه کسی می‌تواند از بمب اتم استفاده بکند؟ تمام شد.
* گزارشگر: رئیس‌جمهور آمریکا گفته‌اند که این سلاح‌ها باید کاهش یابند.
** رئیس‌جمهور: رئیس‌جمهور امریکا 80 میلیارد دلار برای بازسازی بمب‌های اتمی هزینه کرده‌اند. ای‌کاش این 80 میلیارد دلار را برای جمع کردن و دور ریختن این بمب‌ها مصرف می‌کردند. کل بودجة هسته‌ای ما 300 میلیون دلار نیست. بودجة هسته‌ای ایران 300 میلیون دلار است، بودجة بازسازی بمب‌های امریکا 80 میلیارد دلار (250 برابر) است. چه کسی در دنیا خطرناک است؟
* گزارشگر: آیا شما می‌توانید ایالات متحده و سازمان ملل متحد و جهان را قانع سازید که قصد شما برای استفاده از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز است. شما واقعاً این قدرت را دارید. می‌دانم که دارید و برای ایران خوب خواهد بود. تحریم‌های اقتصادی از بین می‌رود و راهی برای ورود ایران به جامعة بین‌المللی باز می‌‌شود.
** رئیس‌جمهور: شما فکر می‌کنید الان ما خارج از جامعة بین المللی هستیم؟
ما با اکثر کشورهای جهان مبادلة اقتصادی داریم. شما می‌دانید که ایران 150 میلیارد دلار صادرات و واردات و مبادلات دارد. اینها را با چه کسی انجام می‌دهد؟ با کرة مریخ یا با همان کشورهای جهان؟ من در عرض پنج سال به هشتاد کشور دنیا سفر کرده‌ام و بیش از هشتاد رئیس‌جمهور از کشورهای مختلف به ایران آمده و مهمان من بوده‌اند. ما جهان را می‌توانیم قانع کنیم و جهان با ماست، اما دولتمردان امریکا تا ذهنیتشان درست نشود، ما آنها را نمی‌توانیم قانع بکنیم. آنها باید عینکشان را عوض کنند، مشکل حل شود. والا اگر از 118 کشور عضو عدم تعهد، 57 کشور اسلامی، هشت کشور دی 8 و گروه 15 کشورهای مشترک را کنار بگذاریم، بیش از 160 کشور می‌شود که از ما حمایت کرده‌اند.
* گزارشگر: درست است، تاریخ ناراحت کننده‌ای بوده است. با شما موافق هستیم. بسیاری امیدوار هستند که ارزش‌های جهانی بهار عرب را که تحقق کامل آزادی بیان و حقوق بشر است، نه تنها در کشورهای شمال آفریقا یا عرب، بلکه در ایران و دیگر کشورهای جهان هم ببینند.
** رئیس‌جمهور: چرا شما اسم اروپا و امریکا را نمی‌برید؟ واقعاً در اروپا آزادی بیان هست؟ یا چون اروپا متحد امریکاست، دیگر همه مشکلاتش حل است؟ آیا در اروپا کسی می‌تواند راجع به رژیم صهیونیستی حرف بزند؟ نمی‌تواند، چون به زندان می‌افتد. راجع به تاریخ جنگ جهانی دوم کتاب می‌نویسند و به زندان می‌روند. ببینید، بعضی مشکلات جهانی‌اند. معلوم است در اکثر نقاط مثل امریکا عدة قلیلی حاکم هستند. در امریکا دو حزب حاکم هستند. این دو حزب چند عضو دارند؟ امریکا 300 میلیون نفر جمعیت دارد، ولی بیش از صد سال است که فقط دو حزب حاکم‌اند. این دو حزب روی هم ده‌هزار، بیست‌هزار، پنجاه هزار، یک میلیون نفر، یک میلیون عضو که ندارند. چطور این یک میلیون نفر بیش از صدسال است که حاکم است؟ در اقلیت‌اند. در اروپا هم همین‌طور است. هنوز حاکمیت مردم استقرار نیافته است. بی‌عدالتی همه جا، در امریکا، اروپا، افریقا و آسیا هست. این مشکل با تحمیل یک روش بر ملت‌ها حل نمی‌شود. باید همه با هم مشکلات را حل کنیم. والا در همه جا مشکلات هست.
* گزارشگر: اگر من به ایران سفر کنم، می‌توانیم بحث را ادامه بدهیم؟
** رئیس‌جمهور: زمانش اگر جوری باشد که بنده فرصت داشته باشم و تنظیم بشود، حتماً.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات