تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۴۱۷۴۲
رییس‌جمهور در مراسم بزرگداشت روز فنّاوری فضایی تاکید کرد:

هدف‌گذاری برای دستیابی کشورمان به بالاترین قله‌ها در عرصه فنّاوری فضایی

اشاره: رییس‌ جمهور هدف‌گذاری برای دستیابی کشورمان به بالاترین قله‌ها در عرصه فنّاوری فضایی و بسیج همه امکانات، متخصصان، دانشمندان و دانشگاه‌های کشور را برای رسیدن به این هدف مورد تأکید قرار داد و گفت: دولت با همه توان از گسترش و پیشرفت صنعت فضایی کشور حمایت خواهد کرد.

دکتر محمود احمدی‌نژاد پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) در مراسم بزرگداشت روز فنّاوری فضایی با تبریک میلاد پیامبر گرامی اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع)، تقارن آن را با ایام دهه فجر انقلاب اسلامی را که جلوه‌ای از راه و بعثت پیامبر اسلام (ص) است، فرخنده و مبارک دانست و تصریح کرد: صنعت فضایی، جامعِ همه علوم و فنّاوری‌هاست و هیچ علم و فنّاوری وجود ندارد که علوم فضایی در آنها ضرورت یا کاربردی نداشته باشد.
رییس‌ جمهور با اشاره به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نوید اظهار داشت: ماهواره نوید حاصل تلاش اساتید و دانشجویان دانشگاه علم و صنعت است که پرتاب آن در دهه فجر موجب شادی ملت ایران و همه کسانی شد که نسبت به نظام سلطه و تحقیری که آنها بر بشریت تحمیل کرده، ناراحت و عصبانی بوده و به دنبال عدالت و آزادی و کرامت انسانی هستند.
دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه به رغم تمامی دستاوردهای چشمگیر هنوز در ابتدای راه قرار داریم و باید در مسیر پیشرفت‌های بیشتر تلاش کرده و گام برداریم، گفت: انسان حقیر و عقب‌مانده هیچ فایده‌ای برای جهان ندارد، چرا که خداوند انسان‌ها را بزرگ و عزیز خواسته اما بزرگ نه به معنای آنچه که در دنیای مادی متجاوز و انسان‌کُش رایج است، بلکه حقیقت انسان باید رشد کرده و رشد انسان منتهی به بزرگواری او شود.
رییس‌ جمهور به ثمر نشستن دستاوردها در صنعت فضایی از جمله پرتاب ماهواره نوید و اوج‌گیری آن را غرورانگیز و موجب شعف و شوق فراوان دانست و اظهار داشت: هنگامی که دسترسی انسان به فضا و مختصات نگاه انسان به جهان تغییر می‌کند، به دنبال آن بسیاری از پتانسیل‌ها، استعدادها و برنامه‌ریزی‌ها تغییر خواهد کرد و باید در این راستا تلاش‌های خود را افزایش داده و نگاه جامعی نسبت به مسایل گوناگون داشته باشیم.
دکتر احمدی‌نژاد اظهار داشت: همه دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی برای پیشبرد فعالیت‌ها در حوزه فضایی باید دور هم جمع شده و با هم‌افزایی و هم‌فکری در خصوص انجام پروژه‌های گسترده‌تر در زمینه ساخت ایستگاه‌ها و سکوهای پرتاب ماهواره، پرتابگرها و ماهواره‌ها تلاش کنند.
دکتر احمدی‌نژاد با اظهار امیدواری از اینکه در سال‌های آینده ماهواره‌های دیگر که در مسیر طراحی قرار دارند، از جمله ماهواره سیمرغ به فضا پرتاب شوند، خاطرنشان کرد: نباید افق نگاه خود را برای بهره‌برداری از دستاوردها و فنّاوری‌های گوناگون محدود به برنامه‌ها کرد، بلکه باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که این فناوری‌ها در کمترین زمان و با بهترین کیفیت مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
رییس‌ جمهور با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا در سطح ژئو، ماهواره‌های مخابراتی، سنجشی و رادیو تلویزیونی را طراحی کرده و آنها را در مدار قرار دهیم، گفت: مستکبران و کسانی که نمی‌خواهند، ملت ایران پیشرفت کند، هر روز برای جلوگیری از پیشرفت ایران بازی جدیدی را به راه انداخته و به بهانه‌های مختلف مخالفت و سنگ‌اندازی می‌کنند و باید به‌رغم تمامی این فتنه‌گری‌ها، نیازهای خود را در داخل کشور تأمین کنیم.
دکتر احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه باید حضور انسان در فضا به طور جدی تا قبل از رسیدن به افق 1404 برنامه‌ریزی و پیگیری شود، گفت: باید در این راستا با بسیج و هم‌افزا کردن همه امکانات و تخصص و توان دانشمندان و دانشگاه‌های کشور گام برداشت.
رییس‌ جمهور با بیان اینکه امروز ایران تنها یک جغرافیا و یک نژاد خاص نیست، اظهار داشت: هنگامی که از ایران سخن گفته می‌شود، در حقیقت از تاریخ، تمدن، فرهنگ، خداپرستی، عشق به انسان‌ها و ارزش‌های متعالی یاد می‌گردد.
دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه نگاه، اندیشه و برداشت‌های ملت ایران از جهان با استعمارگران و مستکبران و سران آنها تفاوت دارد، گفت: ما حضور در فضا را برای سلطه بر دیگر کشورها نمی‌خواهیم، بلکه می‌خواهیم به وسیله آن راهگشای بشریت برای دستیابی به سعادت و کمال باشیم و در این راستا وقتی ماهواره‌ای را پرتاب می‌کنیم، علاوه بر برافراشتن نام ایران، عدالت، کرامت انسانی و صلح و دوستی نیز برافراشته خواهد شد.
رییس‌ جمهور افزود: بخش وسیعی از علم و دانش بشر مدیون عالمان، متفکران و دانشمندان ایرانی است و امروز باید تلاش کنیم، تا به جایگاه اصلی خود در دنیا باز گردیم؛ زیرا زمانی که بسیاری از کشورهای دنیا هیچ علم و فنّاوری نداشتند، بسیاری از علوم و فنّاوری‌ها را در کشورمان داشتیم.
دکتر احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه باید بالاترین جایگاه‌ها را در فعالیت‌های علمی و فنّاوری برای خود ملاک عمل قرار دهیم، گفت: البته مستکبران و قدرت‌های زورگو همواره از اینکه دستاوردی در ایران حاصل می‌شود، ناراحت می‌شوند، اما هر چه آنها عصبانی باشند، ما از مسیر انسانی خود منحرف نخواهیم شد؛ چرا که ما سلطه بر انسان‌ها، آدم‌کشی و تهدید را از اساس قبول نداریم و معتقدیم که باید برای سربلندی ملت ایران و آزادی بشریت دست به دست یکدیگر داده و تلاش کنیم.
پیش از سخنان رییس‌ جمهور، فاضلی سرپرست سازمان فضایی کشور و سردار وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سخنانی به آخرین دستاوردها و فنّاوری‌ها دانشمندان و متخصصان کشور در صنعت فضایی اشاره کرده و گزارشی از روند پیشرفت برنامه‌های در دست اجرا در این حوزه ارائه کردند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات