تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۴۲۹۹۵

یوروویژن، سناریوی صهیونیست‌ها در جمهوری آذربایجان


جبرائیل محمدزاده
جمهوری آذربایجان خرداد ماه امسال اولین بار میزبانی مسابقات موسیقی یوروویژن را تجربه می کند و نمایندگان بیش از 40 کشور برای حضور در آن اعلام آمادگی کرده اند. مسابقات آواز یوروویژن یک مسابقه بین المللی موسیقی است که از دهه 50 میلادی قرن بیستم به صورت سالیانه در یکی از کشورهای فعال عضو اتحادیه اروپا برگزار می شود و هر کدام از کشورهای شرکت کننده با ارائه یک موسیقی زنده تلویزیونی، برای انتخاب بهترین گروه رقابت می کنند که برنده آخرین مسابقه، میزبانی دور بعد مسابقات را برعهده می گیرد و بر این اساس و انتخاب تیم موسیقی آذربایجان به سرپرستی الدار قاسم اف در جشنواره شهر دوسلدروف آلمان، روز 22 می سال 2012 میلادی باکو به مدت 4 روز میزبان مسابقات خواهد بود.
جمهوری آذربایجان در حالی پذیرای شرکت کنندگان در جشنواره موسیقی یوروویژن است که براساس برنامه های پیش بینی شده قرار است رژه هم جنس بازان با حضور 2000 نفر از هم جنس بازان در حاشیه این مسابقات برگزار شود. اقدامی که برخلاف عرف، فرهنگ و هنجارهای حاکم بر جامعه آذربایجان است اما دولت آذربایجان در راستای همگرایی با غرب و اشاعه هنجارهای غربی در جامعه مسلمان این کشور با هدف عضویت در شورای اروپا اقدام به میزبانی از کارناوال ضداخلاقی هم جنس بازان کرده است که در سال های گذشته خیلی از کشورهای اروپایی جرات میزبانی از آنها را نکردند و با حضور هم جنس بازان در کشورهای غیرمسلمان خود مخالفت کرده اند.
البته پارلمان آذربایجان برای مشروعیت بخشیدن به عمل خلاف دینی و انسانی در سال 2000 میلادی قانون جرم بودن هم جنس بازی در جمهوری آذربایجان را به تصویب رساند و از آن تاریخ به بعد در قالب های مختلف از فعالیت این گروه ها حمایت کرده است حتی حدود دو سال پیش رسانه های خبری آذربایجان از ازدواج رسمی دو همجنس باز در این کشور پرده برداشتند.
گرچه مردم آذربایجان باتوجه به بافت فرهنگی و اجتماعی شان هم چنان مخالف سرسخت حضور هم جنس بازان در این کشور هستند و الان هم در قالب احزاب سیاسی و تشکل های دینی و مذهبی، بارها مخالفت خود را نسبت به این اقدام ضددینی و ضدملی نشان داده اند اما دولت به صورت جدی به دنبال اجرای آن است. از جمله سردار جلال اوغلو رئیس حزب دموکرات آذربایجان «یوروویژن» را جشن لواط‌کاران خواند و افزود در دنیای اسلام واکنش به این مسابقه منفی است.
خیزش عمومی 23 آوریل که اکنون در حال تبدیل شدن به یک جنبش نرم است و اکثر گروه های اسلامگرا و غربگرا در تظاهراتی بی سابقه اعتراض خود را به چنین سیاست های دولت اعلام کردند و در شب شهادت حضرت زهرا(س) در 19شهر جمهوری آذربایجان مردم شبانه علیه یوروویژن شعار دادند و 24 آوریل مخالفان مسابقات موفق شدند سایت مخصوص یوروویژن جمهوری آذربایجان را برای ساعاتی هک و از کار بیندازند و اکنون هم مردم در اقداماتی چون شعارنویسی بر دیوارها علیه حاکمیت، درخواست مجوز از فرمانداری باکو برای برگزاری اعتراض عمومی و... نسبت به سیاستهای ضداخلاقی و غربی دولت الهام علی اف هشدار می دهند.
این اقدامات از جمله آثار و نشانه های مخالفت مردمی با یوروویژن 2012 هستند. مقامات جمهوری آذربایجان علی رغم حاکم بودن فضای ناآرام در محیط سیاسی و اجتماعی داخلی، از یک سال گذشته تمامی توان خود را برای برگزاری مناسب این فستیوال به کار گرفته اند و الهام علی اف با سپردن اختیارات تام به خانم مهربان علی اوا همسر رئیس جمهور آذربایجان، کمیته ای را با حضور تعدادی از وزرا و اعضای کابینه- از وزیر ورزش و جوانان تا وزیر امنیت و وزیر دفاع- به عنوان مسئول برگزاری این مسابقات تشکیل داد و بودجه ای بالغ بر یک میلیارد منات (واحد پول آذربایجان) برای اجرای بهینه مسابقات اختصاص داده است.
براساس برآوردهای صورت گرفته شده دولت آذربایجان برای محل برگزاری مسابقات یوروویژن در استادیوم کریستال باکو مبلغ 6میلیون منات که معادل 850میلیارد تومان است هزینه کرده و مسئولیت ساخت آن را به یک شرکت آلمانی واگذار کرده است و این در حالی است که آذری ها از مشکلات اقتصادی متعدد در جامعه خود رنج می برند و علی رغم اشتغال بکار 2میلیون آذری در نواحی سرد سیبری به علت نبود امکانات کاری در خاک آذربایجان، هنوز بیش از 40درصد مردم این کشور در زیر خط فقر زندگی می کنند.
سؤالی که با وجود شرایط نامساعد اقتصادی مردم آذربایجان مطرح است این است که چرا با وجود ناراضی بودن آذری ها از شرایط معیشت خود، دولت این کشور هزینه های سرسام آوری را برای این مسابقات اختصاص داده است و برگزاری هر چه بهتر کارناوال رقص و آواز را در اولویت سیاست های خود در سال های 2011 و 2012 قرار داده است؟!
برای رسیدن به چرایی این سؤال توجه به چند نکته لازم و ضروری است:
جمهوری آذربایجان در سال های پس از استقلال خود به خاطر داشتن بحران های مختلفی از جمله بحران هویت و بحران مشروعیت همواره به دنبال فائق آمدن بر این مشکلات بوده و برای حل بحران های مذکور و جلب حمایت جهانی، موجودیت خود را در غربگرایی و حرکت در مسیر هنجارهای غربی تلقی می کند لذا ترویج فرهنگ تساهل و تسامح غربی و تضعیف روحیه دینی همواره در اولویت سیاست های دولت الهام علی اف قرار داشته است.
سیاست های ضد دینی و مذهبی دولت آذربایجان در این راستا قابل تحلیل است. میزبانی از مسابقات غربی یورو ویژن درحقیقت دریچه ای به سوی فرهنگ هرزگی و غربی است که سال ها دولت آذربایجان برای سوق دادن ملت خویش در آن مسیر قدم برمی دارد و مورد حمایت و مورد پسند دولت های غربی و فرامنطقه ای است.
رژه هم جنس بازان در باکو درحالی صورت می گیرد که دولت آذربایجان به احزاب اسلامی این کشور در طول20سال گذشته یک بارمجوز اعتراض و راهپیمایی را نداده- و همواره تجمعات دینداران با سرکوب پلیس و نیروهای امنیتی مواجه شده است و این در صورتی است که بیش از 90 درصد مردم این کشور مسلمان و شیعه هستند.
به رغم سیاست های غربگرایی دولت آذربایجان در طول سال های پس از استقلال، جامعه آذربایجان هنوز از نمادهای دموکراتیک رنج می برد. انتخابات فرمایشی، ممنوعیت فعالیت سیاسی احزاب غیردولتی، نقض حقوق بشر و حقوق مدنی شهروندان، فساد سیاسی، اقتصادی و دولتی و ... از مولفه های کنونی حاکمیت آذربایجان است و همین امر بهانه ای برای انتقادات برخی دولت های غربی و سازمان های حقوق بشر ایجاد کرده است و به نظر می رسد دولت آذربایجان برای سرپوش گذاشتن بر معضلات اجتماعی و سیاسی خود به دنبال انحراف افکار عمومی و نمایش فضای دموکراتیک و آزادی بیان در جامعه خویش است.
نشریه اشپیگل آلمان در مطلبی با عنوان« آیا یورو ویژن چهره جمهوری آذربایجان را بهبود خواهد بخشید؟» با اشاره به نقض حقوق بشر و دموکراسی، حبس مخالفان و فقر گسترده در جمهوری آذربایجان، از میزبانی باکو برای برگزاری مسابقات یورو ویژن 2012 انتقاد کرد و نوشت دولت باکو می کوشد از این راه بر نقض دموکراسی دراین کشور سرپوش بگذارد.
نکته سوم تلاش برخی مقامات آذری برای از اولویت خارج کردن موضوع بحران قره باغ است که در نتیجه آن 20 درصد از خاک خود تحت اشغال ارمنی ها است. برخی ناظران سیاسی با اشاره به نحوه انتخاب خوانندگان برتر در مسابقات یورو ویژن 2011، بر این باورند که میزبانی باکو درمسابقات 2012، طرح مشترک لابی صهیونیستی و ارمنی بوده که طی آن تقویت بی بند و باری و تضعیف ارزش های اسلامی و خاموش کردن روحیه ایثار و شهادت درجامعه آذربایجان و درنهایت کاهش احتمال از سرگیری جنگ در قره باغ دنبال می شود.
دراین راستا روزنامه «هایکاکان ژاماناک» چاپ ایروان با اشاره به هیاهوی جمهوری آذربایجان درباره مسابقه یورو ویژن نوشت: تا نزدیک 2 سال آینده نه تنها احتمال جنگ در قره باغ نخواهد بود بلکه حتی بیانیه های تهدیدآمیز باکو نیز متوقف خواهد شد. امری که در عمل دولتمردان آذری - دوستی الهام علی اف و سرکیسیان و مبادلات اقتصادی و تجاری مخفیانه آنها با یکدیگر- به صراحت مشهود است.
تلاش امروز مقامات باکو در سطوح عالی برای منصرف کردن ارمنستان از تصمیم خود برای تحریم مسابقه در این چارچوب قابل تحلیل است. براساس اخبار موجود الهام علی اف به علت اهمیت ویژه ای که برای مسابقه یورو ویژن 2012 قائل است و برای جلوگیری از تبلیغات سازمان های لابی ارامنه در اروپا و آمریکا؛ پولاد بلبل اوغلو سفیر جمهوری آذربایجان در مسکو را مامور مذاکره با مقامات روسیه و نیز سفیر ارمنستان در مسکو کرده است تا بدین وسیله ایروان را از تحریم مسابقات منصرف کند.
نکته دیگر در اهمیت مسابقات یوروویژن برای مقامات آذری، نقش و نفوذ صهیونیست ها در میزبان شدن باکو برای مسابقات یوروویژن 2012 است که آنها با لابی گری خود و حمایت از خواننده آذری صهیونیست گرا، باعث موفقیت تیم موسیقی آذربایجان شدند و با توجه به سابقه و ماهیتی که مسابقه یوروویژن دارد طرح ریزی و سرمایه گذاری رژیم صهیونیستی برای پرورش خواننده برای این مسابقه در جمهوری آذربایجان قابل تامل است به خصوص که جریان صهیونیسم به طور ماهوی سنخیت غیرقابل تفکیکی با ترویج افکار و رفتارهای انحرافی و ضداخلاقی از طریق هنر سینما و موسیقی در کل دنیا دارد و قطعا با توجه به واقعیات موجود، طرح ریزی صهیونیست ها در زمینه یوروویژن در جمهوری آذربایجان، با هدف تحت الشعاع قرار دادن مسئله قره باغ و از آن مهم تر به چالش کشاندن بافت فرهنگی اسلامی جمهوری آذربایجان از حوزه فرهنگی جهان اسلام صورت می گیرد.
اهدافی که در طول سال های گذشته در قالب فعالیت بنیاد سوروس با عناوین برگزاری مسابقه مد دختران و زنان همسردار و سوق دادن موسیقی سنتی مقامی آذربایجان به سمت معیارهای غربی از سوی صهیونیست ها دنبال شده است. امروز براساس اخبار و اطلاعات موجود، لابی های صهیونیستی به لایه های درونی حاکمیت آذربایجان رخنه کرده اند و افزایش رفت و آمدهای مقامات اسرائیلی به باکو به بهانه افزایش مناسبات دوجانبه، برای مهیا شدن شهر باکو برای فستیوال 22 می است (2خرداد) و در این رابطه مقامات آذری برای تدارک هرچه بهتر مسابقات و تامین امنیت میدانی و الکترونیکی آن، سازمان جاسوسی موساد را مامور تامین امنیت مسابقات قرار داده اند.
تلاش آذربایجان برای باشکوه برگزار شدن مسابقات یوروویژن به سیاست مقامات این جمهوری برای پیوستن به اتحادیه اروپا است که در سال های اخیر تلاش های وافری را دراین باره داشته اند. هم پیمانی با غربی ها، عضویت در ناتو و... دراین چارچوب صورت می گیرد.
تلاشی که به نظر می رسد آید به سادگی برای آذری ها نتیجه بخش نخواهد بود و شاهد عینی آن ناکام بودن ترکیه در پیوستن به اتحادیه اروپاست که با وجود تلاش 60 ساله ترک ها، هنوز اروپائی ها با پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا موافقت نکرده اند لذا اروپائیها برای رسیدن به منافع خود در منطقه با دادن وعده های غیرعملی به کشوها، در حقیقت به دنبال یارگیری هستند و آذری ها باید با عبرت گیری از سرنوشت شریک خود - ترکیه- نباید در زمین دولت های غربی بازی نمایند.
با توجه به فضایی که امروز در داخل آذربایجان برعلیه مسابقات یوروویژن وجود دارد و اقشار مختلفی از مردم این کشور در قالب احزاب سیاسی و تشکل ها و جمعیت های دینی مخالف این حرکت ضدملی و ضددینی دولت هستند و رژه هم جنس بازان را عامل تحقیر خود قلمداد می کنند به نظر می رسد مسابقات یوروویژن 2012 زمینه ساز تعمیق اعتراضاتی در آذربایجان برعلیه دولت خواهد بود که از حدود 2 سال پیش با عنوان «نهضت حجاب» شکل گرفت و اکنون با شکل گیری جنبش 22 آوریل شکل فعال تر و سازمان یافته تری به خود گرفته و دولت لائیک آذربایجان رابا چالش های جدی امنیتی و سیاسی روبه رو خواهد ساخت. چالش هایی که حتی برخی از شرکت کنندگان در مسابقات از مدت ها پیش متوجه آن شده و با ابراز نگرانی از فضای حاکم بر آذربایجان و نقض حقوق بشر در آن کشور، از شرکت در فستیوال انصراف داده اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات