تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۴۳۲۷۶
سایه سنگین ریاست مجلس نهم بر روزهای پایانی مجلس هشتم

آتش‌بس اعلام کنید!

مریم آریایی اشاره: گروه سیاسی - مجلس هشتم در حالی آخرین هفته کاری خود را سپری می‌کند که سرنوشت مبهم ریاست مجلس نهم بر حاشیه و متن روزهای پایانی این مجلس سایه انداخته؛ تعیین تکلیف برای مجلس نهمی‌ها از سوی برخی نمایندگان راه یافته به بهارستان جدید، در نطق‌هایشان، تحرک بی‌سابقه برخی اعضای هیأت رئیسه برای برگزاری جلساتی در حاشیه مجلس و برگزاری جلسات چند نفره داخل صحن و البته بالا گرفتن بحث‌ها در بیرون از مجلس کار را به آنجا رساند که یکی از نماینده‌ها در لحظات پایانی جلسه علنی روز گذشته از رئیس جلسه خواست تا در این خصوص اعلام آتش‌بس کند!

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایران ، «آن چیزی که در مورد تعیین رئیس مجلس نهم در این ایام دیده شده و می‌شود ظاهراً بی‌سابقه بوده و نه در شأن مجلس هشتم و نه در شأن مجلس نهم است.» این جمله‌ها را سید جلال یحیی‌زاده، نماینده تفت و میبد در قالب تذکری در دقایق پایانی جلسه علنی دیروز مطرح کرد و البته در ترسیم فضایی که پیش آمده گفت: در حال حاضر قضیه مثل تماشاگران یک مسابقه شده که خیلی هیجان‌زده می‌شوند و وسط مسابقه به زمین می‌ریزند و آنطور هیجانشان را نشان می‌دهند و این در شأن مجلس نیست؛ باید اجازه داد که دو تیم در وسط مستطیل سبز با هم مسابقه دهند.
پیشنهاد تشکیل جلسه‌ای واحد با حضور اکثریت نمایندگان مجلس نهم و رأی‌گیری استمزاجی و در نهایت کنار کشیدن فردی که کمتر رأی آورده نیز از سوی این نماینده مطرح شد. هر چند این پیشنهاد
تاکنون بارها از سوی نمایندگان مطرح شده اما آنچه رخ می‌دهد با این تفکر متفاوت است.
لیلة‌القدر مجلس نهم!
در همین رابطه دیروز بیانیه‌ای به امضای آقاتهرانی، سالک وآشتیانی منتشر شد و در آن از برگزاری نخستین نشست فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم در تالار مشروطه واقع در بهارستان جهت انتخاب هیأت رئیسه موقت و انتخاب هیأت رئیسه پیشنهادی فراکسیون اصولگرایان خبر داده شد.
در همین حال برخی نمایندگان از برگزاری «نشست وحدت» خبر داده‌اند، محمد دهقان عضو هیأت رئیسه هم در این زمینه می‌گوید: «نشست وحدت اصولگرایان مجلس نهم به دعوت جمعی از بزرگان و روحانیون در روز ششم خرداد در بهارستان برگزار می‌شود تا در این نشست که لیلئ‌القدر مجلس نهم به حساب می‌‌آید درباره هیأت رئیسه و رویکرد چهار سال آینده این نهاد تصمیم‌گیری شود.»
با این حال شجاعی‌کیاسری سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت که طرفدار ریاست لاریجانی بر مجلس نهم هستند این نشست را مربوط به فراکسیون متبوع خود عنوان کرد و البته در واکنش به تلاش برخی نمایندگان برای برگزاری نشستی قبل از تشکیل مجلس نهم برای تعیین ترکیب هیأت رئیسه متذکر شد: «وضعیت فعلی با وضعیت قبل از تشکیل مجلس هشتم متفاوت است.»
با این حال تبلیغات پنهان و آشکاری هم در صحن علنی جاری است. برای نمونه علی مطهری دیروز در نطق خود گفت: «از نمایندگان مجلس نهم می‌خواهم به کسی رأی دهند که به فلسفه اصلی وجود مجلس که جلوگیری از سرکشی دولت‌هاست اعتقاد داشته باشد.»
نفس‌های قانونگذاری در مجلس هشتم به شماره افتاد
نمایندگان مجلس پس از یک ماه از مسکوت ماندن طرح استفاده حداکثری از توان تولیدی و خدماتی، این طرح را از صبح دیروز در دستور کار قرار داده و موادی از آن را به تصویب رساندند و بر این اساس دولت را مکلف کردند به منظور تسریع در پرداخت مطالبات پیمانکاران طرح‌های صنعتی و معدنی، در چارچوب بودجه سنواتی اوراق مشارکت منتشر نماید. مجلس همچنین وزارت اقتصاد را موظف به فراهم کردن تسهیلات برای خروج مصالح مورد نیاز اجرای قراردادهای خارجی کرد. بر اساس تصمیم مجلس تمام یا قسمتی از جریمه‌های مقرر در قانون تأمین اجتماعی قابل بخشودگی است. همچنین مقرر شد حق بیمه کارکنان قراردادهای خدمات اجتماعی، براساس اعلام پیمانکاران دریافت ‌شود.
با تصویب مجلس همچنین، برای هدایت بازار به بهره‌گیری از توان تولید و خدمات داخلی و حمایت از صادرات، دولت موظف شد با استفاده از ظرفیت صنعت بیمه کشور به طراحی و استقرار نظام بیمه حمایتی مصرف‌کنندگان تولیدات و خدمات داخلی اقدام کند. همچنین سود شرکت‌های تابعه سازمان‌های توسعه‌ای پس از کسر سهم دولت به این سازمان‌ها اختصاص می‌یابد و یارانه سود تسهیلات به صنایع اولویت‌دار در بودجه سالانه پیش بینی می‌شود.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز با تصویب لایحه افزایش سرمایه جمهوری اسلامی ایران در صندوق اوپک برای توسعه بین‌المللی، سرمایه‌ای را در این صندوق به میزان 152 میلیون و 900 هزار دلار امریکا افزایش داد. در این جلسه همچنین طرح دوفوریتی حمایت از مادران در دوران شیردهی به دلیل وجود طرحی مشابه در شورای عالی انقلاب فرهنگی از دستور کار مجلس خارج شد.
دو گزارش تحقیق و تفحص در دقیقه 90
گزارش تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و گزارش تحقیق و تفحص از سایپا دیروز در صحن علنی مجلس قرائت شد. در بخشی از گزارش مربوط به قاچاق کالا و ارز آمده است: روند فعلی قاچاق بیانگر آن است که بخش تجارت غیررسمی در قالب قاچاق کالا و ارز از ریسک پائینی برخوردار است و مبارزه با آن به دلایل مختلف ثمربخش و مؤثر نبوده است.
در گزارش تحقیق و تفحص از سایپا نیز عنوان شد: سایپا پول‌های هنگفتی از بانک‌ها با سود بانکی بالا دریافت کرده و بدون مجوز و با سود کمتر در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان سایپا برای خرید سهام قرار داده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات