تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۴۴۱۸

انفجار در کربلا


دکتر حسین علایی

با اقدام تروریستی دیروز در نزدیک حرم حضرت عباس(ع) که به شهادت نزدیک به 60 نفر و مجروح شدن تعداد زیادی از زائرین کربلا انجامید، دومین حمله گسترده علیه شیعیان ظرف دو ‌هفته گذشته در شهر کربلا انجام گرفت. دور جدید حملات علیه شیعیان عراق از زمانی آغاز گردید که آنان در سالگرد اشغال کشورشان از سوی آمریکا دست به تظاهرات میلیونی در شهرهای نجف و کربلا زدند. آیا این انفجارها پاسخی به اقدام مردم برای درخواست مسالمت‌آمیز از اشغالگران برای بیرون رفتن از عراق و آزاد گذاشتن مردم این کشور است؟ و یا این‌ که تروریست‌های بعثی و القاعده در خدمت به نظامیان آمریکایی، طرح‌های عملیاتی خود را برنامه‌ریزی می‌کنند؟ جنگ فرقه‌ای و مذهبی که از ابتدای اشغال عراق آغاز گردیده هر روز رو به گسترش است و این جنگ عمدتاً علیه شیعیان که قربانیان رژیم دیکتاتوری صدام حسین در دوران حکومت بعثی‌ها بر عراق بوده‌اند، صورت می‌گیرد و موجب آوارگی و جابه‌جایی حدود دو‌ میلیون جمعیت در داخل عراق گردیده و باعث مهاجرت حدود دو‌ میلیون نفر دیگر به خارج از عراق شده است. همچنین از زمان حضور ارتش آمریکا در عراق حدود 900 هزار نفر کودک یتیم یکی از والدین خود را از دست داده و حدود 650 هزار نفر از مردم غیرنظامی عراق تاکنون کشته شده‌اند. ارتش آمریکا اخیراً در عراق، اقدام به احداث یک دیوار بتنی بلند و طولانی به منظور جدا کردن مناطق سنی‌نشین از مناطق شیعه‌نشین در منطقه اعظمیه بغداد، نموده است. این اقدام نظامیان آمریکا را می‌توان علامت دیگری از ناموفق بودن استراتژی جدید جورج بوش در مورد عراق و ناکامی طرح امنیتی جدید بغداد دانست. انفجارهای پیاپی در نقاط مختلف عراق، بیانگر شکست طرح امنیتی آمریکا و ادامه روند ناامنی‌ها در آن کشور و نشان‌دهنده گیر‌ کردن ارتش آمریکا در باتلاق عراق است. رئیس‌جمهور آمریکا در تغییر استراتژی خود نسبت به عراق و پس از تبلیغات گسترده و سر و صداهای زیاد، بر شمار نظامیان خود در عراق و بخصوص در مرکز بغداد، افزود و بیش از 20 هزار نیروی تفنگدار جدید را به بغداد و حومه آن اعزام کرد تا بتواند امنیت را در پایتخت عراق برقرار نماید. ولی اکنون که نزدیک به سه ماه از اجرای این طرح می‌گذرد، نه‌تنها از قدر‌مطلق شمار تلفات مردم آن کشور، بخصوص شیعیان، کاسته نشده، بلکه انفجارهای بیشتری با حجم تخریب و تلفات گسترده‌تر و به ‌صورت روزانه و در مرکز بغداد و سایر شهرهای عراق اتفاق می‌افتد. انفجار دیروز در کربلا و نیز حمله با یک کامیون پر از مواد منفجره در بازار صدر طی هفته گذشته در بغداد که حدود 200 کشته و تعداد بیشتری مجروح از شیعیان مظلوم عراق بر‌جای گذاشت، نشانگر عدم ‌توجه آمریکا به واقعیات موجود در صحنه عراق است. علاوه بر این، افزایش شمار تلفات نظامیان آمریکا در عراق هم بیانگر ناکامی بوش در حفظ امنیت سربازان خود در نبردهای جاری در عراق است. کشته و مجروح شدن نزدیک به 30 نفر از نظامیان آمریکایی در یک حمله انتحاری در روزهای اخیر در استان دیاله عراق، باعث افزایش تلفات نظامیان آمریکا در آن کشور گردیده و بدین‌ترتیب شمار کشته‌های آمریکایی در خلال ماه گذشته به 83 نفر رسیده است.

اما علت اصلی ناکامی ارتش آمریکا در برقراری امنیت و گسترش ناامنی‌ها در عراق چیست؟ به نظر می‌رسند که دولتمردان آمریکا نمی‌خواهند به واقعیات موجود در صحنه عراق توجه نمایند و اصرار دارند که بدون توجه به شرایط و بافت قومی و مذهبی آن کشور، نظرات خود را بر مردم آن سرزمین تحمیل نمایند. اکنون آمریکا عملاً زمام امور تصمیم‌گیری، قدرت نظامی و ثروت نفت در عراق را در اختیار خود گرفته و به دولت منتخب مردم، عملاً اجازه فعالیت در صحنه‌های تصمیم‌گیری برای ایجاد امنیت و ثبات، تشکیل یک نیروی نظامی و امنیتی مستقل از ارتش آمریکا و نیز استفاده از توان ملت عراق برای گسترش ثبات در آن کشور و رسیدن به امنیت پایدار را نمی‌دهد. از سوی دیگر اقدامات و تاکتیک‌هایی را که تاکنون ارتش اشغالگر به منظور افزایش امنیت در عراق به ‌کار گرفته است همگی ناکارآمدی خود را نشان داده‌اند. بنابراین به ‌نظر می‌رسد که مشکل اصلی در این است که مسئله آمریکا حفظ امنیت اکثر مردم عراق نیست، بلکه مشکل حاکمان کاخ سفید، چگونگی تداوم استقرار نظامیان خود در آن کشور است و از هر اقدامی که آمریکا را از این هدف دور کند، خودداری می‌نماید. در غیر‌ این‌ صورت، ارتش آمریکا بجای برخورد با گروه‌های شیعه علاقمند به ثبات و امنیت در عراق و دستگیری حدود هزار نفر از افراد مظنون به عضویت در جیش‌المهدی، اجازه می‌داد تا دولت مالکی، از توان آنان برای کاهش ناامنی‌ها استفاده نماید. همانگونه که آمریکا به کردها اجازه داده است تا امنیت خود را با کمک پیشمرگان مسلح کرد، در مناطق شمالی عراق، برقرار نمایند. بنابراین احداث دیوار حایل و افزایش تعداد نظامیان آمریکایی در عراق، نه‌ تنها به گسترش امنیت در عراق جنگ‌زده کمکی نخواهد کرد، بلکه اذهان را از ریشه ناامنی‌ها که همان غلط فهمیدن صورت مسئله از سوی سردمداران کاخ سفید است، منحرف می‌نماید. هم‌اکنون، آمریکا علاقمند است که مشکل ناامنی‌ها در عراق را به اختلافات قومی و مذهبی، مربوط نماید و احداث دیوار حائل بین دو بخش مهم از جمعیت عراق، عملاً زمینه مناسبی را برای تشدید اختلافات بوجود می‌آورد و تلاش کسانی را که برای ایجاد همدلی و روحیه برادری بین مسلمانان با مذاهب گوناگون در عراق را، دنبال می‌نمایند، مختل خواهد ساخت. باید مردم عراق بدانند که آنها با هم جنگی ندارند، همه با هم در کشور خود زندگی می‌کنند و برای سالیان دراز در آن‌جا ماندنی هستند و هیچ دیواری از سوی آمریکا، نمی‌تواند آنها را از هم جدا کند. آنچه جدای از آن‌هاست، ارتش اشغالگر آمریکاست که موقتی و رفتنی است و همه مردم عراق از هر قومیت و مذهب باید تلاش کنند تا عراق برای عراقی‌ها باشد، نه عراق برای آمریکا و اشغالگران.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات