تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۴۴۲۰۰
همصدایی کیهان، ایران و جمهوری اسلامی در مورد آینده مذاکرات هسته‌یی

بی‌نتیجه است، متوقفش کنید


پایان مذاکرات ایران و 1+5 در بغداد، آغاز اظهارنظرهای مختلف درباره نتایج و دستاوردهای این مذاکرات بود: اظهارنظرهایی که طبیعتا به دلیل عدم دسترسی ناظران به مشروح مذاکرات، مبتنی بر سنجش رفتار و گفتار مذاکره کنندگان، قبل و بعد از مذاکرات بود.
در این بین سه روزنامه اصولگرا که عمدتا درباره مسائل داخلی با یکدیگر زاویه دارند و گاه حتی اقدام به افشاگری علیه یکدیگر می کنند، با اتخاذ رویکردی مشابه از بی نتیجه بودن مذاکرات ایران و 1+5 خبر دادند و خواستار پایان مذاکرات شدند.
این روزنامه ها در بیان دلایل خود برای بی نتیجه بودن مذاکرات، به تاثیر لابی صهیونیست روی مذاکره کنندگان 1+5 تاکید کردند و از پافشاری غرب بر تعلیق غنی سازی 20 درصدی و همچنین عدم لغو تحریم ها علیه ایران، به عنوان برهان های خود در بی نتیجه بودن مذاکرات یاد کردند.
مذاکرات زیر سایه صهیونیست‌هاست
روزنامه جمهوری اسلامی که به اردوگاه محافظه کاران میانه رو گرایش دارد، در سرمقاله دیروز خود با عنوان «مذاکرات بغداد چرا به نتیجه نرسید» نوشت: «غربی ها که با رهبری امریکا بر سیاسی کردن مساله هسته یی پافشاری می کنند، حاضر نیستند حقوق واقعی ایران را در موضوع فعالیت های هسته یی به رسمیت بشناسند.» مفهوم سخن خانم کاترین اشتون که گفته است: «گروه 1+5 در مذاکرات به دنبال اجرای قطعنامه های شورای امنیت هستند» این است که ایران باید به تعلیق غنی سازی رضایت بدهد.»
این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله خود نوشته است: «سفر نماینده امریکا در گروه 1+5 به تل آویو که بلافاصله بعد از پایان مذاکرات بغداد صورت گرفت، نشان دهنده این واقعیت است که رژیم صهیونیستی به شکل های مختلف بر مذاکرات سایه افکنده و برای تحقق اهداف خود تلاش می کند.
نماینده امریکا در گروه 1+5 قطعا برای ارائه گزارش مذاکرات بغداد و مطلع ساختن مقامات رژیم صهیونیستی از محتوای این مذاکرات به تل آویو سفر کرد. این واقعیت، بیش از گذشته مسائل پشت پرده برخورد غرب با فعالیت های هسته یی ایران را برملامی کند و نشان می دهد که تدوین کنندگان اصلی سیاست غرب در قبال ایران، محافل صهیونیستی هستند.»
این روزنامه در پایان سرمقاله خود نتیجه گیری کرده است که: «به این ترتیب، مذاکرات ایران و 1+5 فقط هنگامی از بن بست خارج خواهد شد که دولت های غربی از سلطه صهیونیسم خارج شوند و تا آن زمان، ایران نمی تواند امیدی به تغییر مواضع غرب داشته باشد.»
غرب به دنبال حل موضوع نیست
روزنامه ایران، که بازتاب دهنده مواضع دولت است، نیز روز گذشته در سرمقاله خود به موضوع مذاکرات بغداد پرداخت و در این باره نوشت: «اگر به دقت، بسته پیشنهادی 1+5 به ایران را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهیم، متوجه می شویم در واقع هیچ پیشنهاد جدیدی در کار نبوده و همان محورهایی که در استانبول مطرح شده بود، این بار نیز مجددا تکرار گردیده.
نکته یی که مایکل مون، سخنگوی خانم اشتون نیز به آن تاکید داشت: «غرب هیچ پیشنهاد جدیدی به بغداد نیاورده.»
بر این اساس پیشنهادات هسته یی 1+5 همچنان بر محور متوقف نمودن غنی سازی 20 درصد متمرکز بوده و پیشنهادات غیرهسته یی نیز به هیچ وجه نتوانسته نظر ایران را جلب کند.»
ایران در ادامه این سرمقاله به نتیجه یی مشابه نتیجه گیری روزنامه جمهوری اسلامی دست یافته و نوشته است: «آنچه در بغداد گذشت، نشان داد همان طور که از قبل پیش بینی می شد به هیچ وجه نباید نسبت به نتایج مذاکره با غرب امید بست و منتظر این بود که این مذاکرات به نتیجه یی سریع برسد.
پیچیدگی ها و جدی بودن فضای نشست بغداد به خوبی حاکی از این بود که این روند، مدت دار، طولانی و پیچیده خواهد بود و اصولابا توجه به این نکته که غرب به هیچ وجه به دنبال حل موضوع نیست، نباید مسائل و موضوعات داخلی را با آن پیوند زد. مردم ایران به زندگی خود ادامه خواهند داد و این مذاکرات نیز روند طبیعی خود را طی خواهد کرد. مذاکرات بعدی در مسکو و مذاکرات احتمالی بعد از آن نیز هر نتیجه یی در بر داشته باشد هیچ تاثیری بر مسائل کلان جمهوری اسلامی از جمله موضوعات اقتصادی نخواهد داشت و زندگی ایرانیان همچنان در جریان است.»
چاره کار، توقف مذاکرات
اما روزنامه کیهان به عنوان دیگر ضلع رسانه یی اصولگرایان در سرمقاله خود با عنوان «چاره کار، توقف مذاکرات» به قلم حسین شریعتمداری صراحتا خواستار توقف مذاکرات شده و نوشته است: «جالب- بخوانید تاسف آور و نشانه پررویی- آنکه کشورهای 1+5 توقف تولید اورانیوم 20 درصدی را گامی از سوی ایران در راستای «اعتمادسازی»! می دانند که نیازی به گام متقابل ندارد! به بیان دیگر: ایران اورانیوم 20 درصدی که خود تولید کرده است را به حریف واگذار کند و آنها در قبال این اقدام، راه های خرید دوباره آن را برای ایران تسهیل کنند! مسخره نیست؟!»
شریعتمداری در ادامه این سرمقاله با اشاره به سخنان هیلاری کلینتون و ویلیام هیگ، می نویسد: «ترجمه صریح تر و بیرون از تعارفات دیپلماتیک این اظهارات که کاترین اشتون نیز با ادبیات دیگری در اجلاس بغداد به آن اشاره داشته، آن است که تحریم های ناشی از قطعنامه های شورای امنیت به این شورا مربوط است و در حوزه مذاکرات نیست و تحریم های یکجانبه نیز به امریکا مربوط می شود و بیرون از محدوده مذاکرات است! که باید پرسید: پس مذاکرات برای چیست و ایران چه نیازی به این مذاکرات دارد که ناچار به شرکت در آن باشد؟!»
در نهایت شریعتمداری هم از سر مقاله خود به نتیجه یی شبیه ایران و جمهوری اسلامی دست پیدا کرده و نوشته است: «با این روال که فقط به بخشی از آن اشاره شد، از هم اکنون می توان حدس زد که مذاکرات مسکو نیز، دستاوردی به دنبال نخواهد داشت و اگر قرار باشد مذاکرات در این بستر صورت پذیرد- که شواهد این گونه نشان می دهند- حضور ما در مذاکرات مسکو، تامین نیاز دشمن به «مذاکره» است و بهتر آنکه در مذاکرات بعدی- چه مسکو و چه هر نقطه دیگر- شرکت نکنیم.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات