تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۰  ، 
کد خبر : ۲۴۵۱۰۳

هویت واقعی زرقاوی


ابومصعب زرقاوی، تروریست اردنی‌تبار از چند سال پیش با ورود به عراق اقدام به تشکیل گروه‌های تروریستی کرد. زرقاوی که نام اصلی وی فاضل نزاع خلایله است، در ابتدا هدف خود را مبارزه با نیروهای اشغالگر اعلام کرد، اما رویدادهای بعدی نشان داد که وی دشمن سرسخت مردم عراق به ویژه شیعیان است. زرقاوی همچنین با دادن اعلامیه‌ای دستوری، از اهل‌ سنت عراق خواست تا به هیچ عنوان با شیعیان کنار نیایند. زرقاوی در دهه هشتاد میلادی در جنگ افغانستان علیه روس‌ها شرکت داشت و اصلیت وی نیز از عشیره بنی‌حسن یکی از بزرگ‌ترین عشایر اردن است. وی چند سال پیش به علت اقدامات غیرقانونی در اردن به صورت غیابی به 15 سال زندان محکوم شد و پس از آن در پی بمب‌گذاری‌ در هتلی در اردن، غیابی به اعدام محکوم گردید اهل‌سنت عراق همواره زرقاوی را یک شخصیت خیالی از طرف آمریکا برای توجیه جنایت‌هایشان می‌دانستند تا اینکه اسامه بن‌لادن رهبر سازمان القاعده در افغانستان، وی را به طور رسمی به عنوان نماینده گروه القاعده در عراق معرفی کرد.
در سال 2003 به هنگام حمله هوایی نظامیان آمریکایی به اطراف حلبچه، گفته شد زرقاوی که با گروه انصارالاسلام کردستان همکاری می‌کرده، کشته شده است. بعد از آن مارک کمت، سخنگوی نظامیان آمریکایی‌ برای نخستین بار در سال 2004 از زنده بودن او خبر داد و از زرقاوی به عنوان بزرگ‌ترین تروریست که اهداف تفرقه‌جویانه دارد یاد کرد. زرقاوی بارها به اطلاعیه‌های اینترنتی، صورتی و تصویری دولت و مردم عراق به ویژه شیعیان را تهدید کرده بود و در آخرین پیام خود در اظهاراتی گستاخانه، به ساحت مرجعیت شیعه در عراق اهانت کرد، و از اهل‌ سنت خواسته بود با شیعیان بجنگند. وی در توهین‌آمیزترین اظهارات خود دربارۀ شیعیان عراق، آیت‌الله سیستانی را با الفاظ زشت و نادرست مورد خطاب قرار داده و مدعی وجود همدستی میان ایران و نظامیان آمریکایی شده بود.
زرقاوی در نوار صوتی که در شبکه اینترنت پخش کرده بود، در توهینی آشکار، مرجعیت شیعه در عراق را به حمایت از اشغالگران و آسیب زدن به اهل ‌سنت متهم ساخته بود. وی مدعی شده بود که رهبران سیاسی شیعه عراق برای آنچه تثبیت حکومت فارسی ایرانی توصیف کرد، تلاش می‌کنند.
زرقاوی، همچنین سیدعبدالعزیز حکیم رئیس فراکسیون اکثریت پارلمان عراق و رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی این کشور و نیز ابراهیم الجعفری نخست‌وزیر سابق را به تلاش برای آنچه توسعه و گسترش حوزه جغرافیایی حکومت ایران توصیف کرد، متهم کرده بود. وی در تلاش مذبوحانه برای ایجاد فتنه طایفه‌ای از اهل ‌سنت عراق خواسته بود با شیعیان بجنگند.
سرکردۀ تروریست‌‌ها در عراق مدعی شده بود که میان ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها برای گشودن مرزهای ایران و عراق و آنچه «تغییر معادلات جمعیتی طایفه‌ای» می‌نامید، همدستی وجود دارد.
قتل حدود سیصد زایر امام حسین(ع) در روز عاشورا که در آن، صد ایرانی مظلوم نیز به خون غلتیدند، از جنایات اوست. او متهم ردیف اول جنایت نمازجمعه نجف شناخته می‌شود که علاوه بر قتل 85 تن، به شهادت سیدمحمدباقر حکیم منجر شد. صدها فقره آدمکشی با خودروهای بمب‌گذاری‌ شده و عملیات‌های انتحاری را نیز باید به پرونده کثیف زرقاوی اضافه کرد. برآورد می‌شود تعداد انسان‌هایی که توسط او به قتل رسیده‌اند از چهار هزار نفر فراتر رود. ابومصعب زرقاوی همچنین به عنوان مرد اول راه‌اندازی جنگ فرقه‌ای میان شیعیان و اهل‌ سنت عراق شناخته می‌شود.
او در نامه‌ای که چند ماه پیش منتشر کرد، شیعیان را افعی خطاب کرد و آنها را از اشغالگران آمریکایی بدتر خواند.
در عملیات تروریستی و خشونت‌آمیزی که گروه زرقاوی در مدت سه سال گذشته در عراق انجام داد، هزاران عراقی بیگناه کشته یا زخمی شدند. ارتش آمریکا برای به دست آوردن زنده یا مرده زرقاوی 25 میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود. ابومصعب زرقاوی سرانجام در حمله هوایی به منزل مسکونی در روستای هب هب در 66 کیلومتری شمال بغداد به همراه شماری دیگر از همدستانش به هلاکت رسید.
در پی کشته شدن زرقاوی، رئیس فهرست ائتلاف عراق یکپارچه در بیانیه‌ای به هلاکت رسیدن وی را به مردم عراق به ویژه خانواده‌های شهدا تبریک گفت. سیدعبدالعزیز حکیم در این بیانیه با سپاس از خداوند بزرگ که همواره ظالمان را به سزای اعمالشان می‌رساند، به هلاکت رسیدن زرقاوی تروریست اردنی‌تبار را به مردم عراق، خانواده‌ها، مادران، همسران و فرزندان شهدا تبریک گفت. رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق همچنین زرقاوی را یکی از عوامل مهم در قتل و کشتار مردم عراق به ویژه شیعیان دانست. سیدعبدالعزیز حکیم افزود: امروز با به هلاکت رسیدن این جنایتکار، ملت عراق از دولت جدید و منتخب توقع دارد تا باقیماندگان این جنایتکار و همدستان بعثی او را نیز به سزای اعمالشان برساند و در مسیر ایجاد عراقی امن و خالی از باقیمانده‌های رژیم صدام تلاش کند. وی همچنین از نیروهای نظامی عراق که تلاش گسترده‌ای را برای به هلاک رساندن این تروریست انجام دادند قدردانی کرد. سیدعبدالعزیز حکیم بیانه خود را با عبارت «درود به شهیدان عراق و در صدر آن‌ها شهید محمدباقر حکیم نخستین قربانی زرقاوی در جمعه خونین نجف و ننگ و دوزخ بر زرقاوی و بازماندگان صدام و همدستانش» به پایان رساند.
همچنین شماری از روحانیان شیعه عراق در خطبه‌های نماز جمعه از کشته شدن ابومصعب الزرقاوی ابراز خرسندی کرد.
شیخ عبدالمهدی الکربلایی نماینده ‌آیت‌الله سیستانی، مهم‌ترین مرجع شیعیان در عراق،‌ اعلام کرد:‌ نابودی تروریست‌ها گام مهمی است که به راحت شدن عراقی‌ها از شر قتل‌ها، آدم‌ربایی‌ها و انفجارها کمک می‌کند. این روحانی شیعه که امامت جمعه شهر مقدس کربلا در صد و ده کیلومتری جنوب بغداد را بر عهده دارد، خواستار طرحی برای ریشه‌کن کردن تروریسم از عراق شد تا این کشور بتواند در صلح و آرامش زندگی کند. وی خواستار همکاری کشورهای همسایه برای برقراری ثبات در عراق و آشتی بین عراقی‌ها شد. در شهر مقدس نجف نیز شیخ صدرالدین قبانچی از اعضای مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق،‌ خواستار ریشه‌کن کردن طرفداران حزب بعث شد. وی بعثی‌ها را به کمک استقرار شبکه القاعده در عراق متهم کرد. نمازگزاران پس از نماز جمعه در نجف شادی خود را از کشته شدن زرقاوی با برگزاری راهپیمایی‌ نشان دادند. در مرقد حضرت امام موسی کاظم(ع) در کاظمین،‌ یکی از نمایندگان مقتدی صدر به عراقی‌ها و مسلمانان به سبب کشته شدن زرقاوی تبریک گفت. هنوز هیچ واکنشی در مساجد سنی‌ها نسبت به قتل زرقاوی که گروه مسئول حملات در عراق و سربریدن گروگان‌ها است دیده نشده است. مسجد القره که مقر کمیته علمای سنی عراق است به سبب ممنوعیت تردد خودروها در پایتخت با کاهش نمازگزاران مواجه بود و روحانی این مسجد فقط از مسائل مذهبی سخن گفت.
در همین حال، یکی از نزدیکان ابومصعب زرقاوی با ابراز تعجب از تغییر ناگهانی تفکرات او در عراق گفت: معلوم نیست زرقاوی براساس کدام مبانی اندیشه ریختن خون مردم بی‌گناه را مجاز می‌دانست.
ابومنتصر بالله از علمای سلفی اردن در گفت‌وگو با تلویزیون العربیه گفت: او به همراه زرقاوی و چندن تن دیگر، از مؤسسان گروه توحید و جهاد بودند. وی افزود: زرقاوی تا زمانی که در اردن بود حمله انتحاری علیه اسرائیلی‌ها را حرام می‌دانست، اما نمی‌دانم کسی که تا پیش از ورودش به عراق این‌گونه می‌اندیشید چگونه حمله انتحاری به مردم را مجاز و حلال اعلام کرد و دست به این‌گونه عملیات می‌‌زد.
امروز، این امری بدیهی به نظر می‌رسد که اسلام بخشی از پیش‌زمینه جمعیتی و فرهنگی اروپا را تشکیل می‌دهد. امروز دیگر مسلمانان در اروپا مهمانانی نیستند که روزی به میهن خویش باز خواهند گشت، بلکه اروپاییانی به شمار می‌روند مؤمن به دین اسلام،‌ که همواره بخشی از بافت اجتماعی و سیاسی باقی خواهند ماند.
مسلمانان، به ویژه نسل‌های دوم و سوم و...، به تدریج از انزوای خودخواسته یا تحمیلی در جوامع اروپایی خارج می‌شوند. بسیار مهم و اساسی است که اسلام، قبل از هر چیز، دینی الهی و جهانی و طریقی برای حیات و ممات بشر است و نباید آن را تنها ویژگی فرهنگی مردمی پنداشت که از خارج به اروپا آمده‌اند. در واقع، بدون در نظر گرفتن چنین ابعادی، هر بحثی پیرامون جنبه‌های گوناگون واقعیت اسلام در اروپا، اگر نگوییم بی‌نتیجه، دست‌کم بسیار ناکافی است.
اسلام در اروپا در سده‌های اخیر رشد چشمگیری داشته و با وجود همه تبلیغات یکجانبه در بسیاری از کشورهای اروپایی، به عنوان دومین دین رسمی شناخته می‌شود. آمارها نشان می‌دهد در اروپای غربی حدود 18 میلیون مسلمان زندگی می‌کنند. بیشترین تعداد مسلمانان با حدود 5 میلیون نفر در فرانسه ساکن، هستند. این گروه جمعیتی بالغ بر 2/3 میلیون نفر را شامل می‌شوند که از این تعداد حدود 5/2 میلیون نفر را مسلمانان ترک زبان تشکیل می‌دهند. در انگلستان کمتر از 2 میلیون مسلمان زندگی می‌کنند که غالباً تبارهندی و پاکستانی دارند. در هلند نیز حدود 000/000/1 نفر مسلمان ساکن هستند که غالباً از هندوستان آمده‌اند.
در اتریش که اسلام از مدت‌ها پیش به عنوان دین رسمی پذیرفته شده بود و سابقه نسبتاً طولانی‌تری نسبت به دیگر کشورها در پذیرش دین اسلام دارد، حدود 000/375 مسلمان ساکن هستند. اغلب اینان نیز تباری‌ غرب یا ترک دارند. در اسپانیا حدود 000/400 و در یونان حدود 000/150 مسلمان سکونت دارند. این مسلمان غالباً از نظر نژادی با یکدیگر متفاوت هستند و از این رو، گرچه جمعیت‌ نسبتاً زیادی را در اروپا تشکیل می‌دهند، اما از انسجام، یک شکلی و هماهنگی برخوردار نیستند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات