تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۴۵۶۲۱
نمایندگان مجلس در گفت‌و‌گو با ایران تأکید کردند: هزینه‌های بالای مجلس از چشم رهبری و مردم پنهان نمی‌ماند

تحقق مجلس زنده و سالم (بخش دوم و پایانی)

اشاره: گروه سیاسی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه هفته گذشته در دیدار با نمایندگان و در تشریح ویژگی‌های «مجلس زنده و سالم» به ضرورت سلامت سیاسی، اخلاقی و مالی نمایندگان تأکید کردند و بی‌مبالاتی درباره مسائل مالی را از نشانه‌های ناسالم بودن مجلس دانستند و بر همین اساس به هیأت رئیسه و نمایندگان دوره نهم توصیه کردند که در زمینه کاهش هزینه‌های بیهوده الگو شوند. مقدمه: این نکات قبل از آن‌که از سوی مقام معظم رهبری در دیداری عمومی با نمایندگان دوره جدید مجلس مطرح شود، یک روز پیش از دیدار روز چهارشنبه هم در نشست امام خامنه‌ای (حفظه‌الله) با رئیس مجلس به‌طور مفصل بیان شده بود. تذکرات چندباره و تأکید وافر ایشان بر این موضوع نشان از اهمیت بحث و حکایت از دغدغه جدی رهبر معظم انقلاب در این زمینه دارد. در ادامه بررسی و تبیین راه‌های تحقق مجلس زنده و سالم، به بررسی این موضوع در گفت‌و‌گو با نمایندگان پرداخته‌ایم.

ریخت و پاش‌ها، مردم را از کارآمدی مجلس مأیوس می‌کند
نماینده مردم میاندوآب با اشاره به ضرورت تقوای جمعی در مجلس نهم در زمینه پرهیز از ریخت و پاش و هزینه‌های بالا تصریح کرد: هزینه‌های مجلس و نمایندگان قطعاً از دید رهبر معظم انقلاب و مردم پنهان نخواهد بود و عدم توجه به رهنمودهای رهبری در این زمینه، مردم را از کارآمدی مجلس مأیوس می‌کند.
حجت‌الاسلام روح‌الله بیگی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌و‌گو با با اشاره به تأکید رهبری بر الگو بودن مجلس در صرفه‌جویی یادآور شد بیانات رهبری با استناد به کلام وحی و توصیه‌های ائمه معصومین‌(ع) بیان شد و امیدواریم مجلس نهم در پرهیز از ریخت و پاش‌ها، هوشمندانه عمل کند که البته با توجه به سوابق نمایندگان مجلس نهم این انتظار بحق است و قطعاً با در نظر گرفتن اهرم نظارتی دقیق و توجه به نگاه عمیق رهبری و مردم می‌توان به توفیقاتی در این زمینه دست یافت.
وی بیانات رهبری را نقشه راه و چراغ روشنی پیش روی نمایندگان مجلس ارزیابی کرد و ادامه داد: هر دوره از مجلس نقاط قوت و ضعفی داشت و از کلام رهبر انقلاب این‌گونه برداشت کردیم که از نقاط ضعف مجلس هشتم این بود که در برخی موارد ادب و نزاکت و وقاری که در خور یک نماینده و مجلس است رعایت نشد.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب، نمایندگان را از بیان ادبیات سخیف و دون شأن نماینده برحذر داشتند و تأکید فرمودند: مجلس جای گفت‌وگوی حکیمانه و خردمندانه است لذا نمایندگان مجلس نهم به این تذکر، توجه جدی داشته باشند چرا که استخدام کلمات سخیف و سبک شأن مجلس را که باید عصاره فضایل ملت باشد، خدشه‌دار می‌کند.
بیگی همچنین با اشاره به تأکید معظم‌له به سلامت اخلاقی، سیاسی و مالی نمایندگان تصریح کرد: قطعاً بین مجلس نهم و مجلس هشتم فرق متمایزی وجود دارد چرا که اکثریت نمایندگان مجلس نهم از اندیشمندان اهل فضل هستند به نحوی که 102 نماینده دارای مدرک دکترا می‌باشند لذا مدارج بالای تحصیلی و تخصص‌های لازم می‌تواند در پایبندی آنها در اصول سلامت اخلاقی، سیاسی و مالی کمک نماید.
پایبندی به توصیه‌های رهبری در حد شعار باقی نماند
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز تأکید کرد: توصیه‌های رهبر انقلاب نباید فقط در حد شعار باقی بماند و مجلس به‌عنوان یک قوه عاقله باید راهکارهای عملی تحقق این توصیه‌ها را بررسی کند.
حسین مظفر در گفت‌وگو با عمل به توصیه‌های رهبری را در حفظ اعتبار و حیثیت نمایندگان تأثیرگذار دانست و ادامه داد: اتقان و استدلال در کلام از مهمترین تذکراتی بود که ایشان فرمودند، گرچه این اصل در همه‌جا از اهمیت برخوردار است اما در مجلس مهمتر است و هیچ کلامی از سوی نمایندگان از روی حدس و گمان نباید مطرح شود و باید در نطق‌ها حرمت و آبروی افراد حفظ شود.
مظفر گفت: عدم ورود به حریم خصوصی افراد، پرهیز از اظهارت غیرمستدل و هیاهو و جنجال و بی‌حرمتی از نکاتی است که رهبر انقلاب نسبت به مجالس قبل به آن گلایه داشتند و مجلس نهم باید تلاش کند تا گرفتار این ضعف نباشد.
نماینده مردم تهران همچنین با تأکید بر ضرورت سلامت اخلاقی، مالی و سیاسی نمایندگان تأکید کرد: نمایندگانی که از سلامت اقتصادی برخوردار باشند دنبال باج‌گیری نیستند و طبیعی است که سلامت نمایندگان در این ابعاد می‌تواند سلامت سایر دستگاه‌ها را نیز تضمین کند چرا که نمایندگان ناظر بر عملکرد سایر دستگاه‌ها هستند.
این نماینده مجلس همچنین با استناد به بیانات رهبری تصریح کرد: نماینده مجلس هم در هزینه‌های فردی و هم عمومی باید با توجه به شرایط اقتصادی کشور صرفه‌جویی کند و جنبه الگویی برای جامعه داشته باشد لذا امیدواریم در این زمینه هم عملاً به بیانات ایشان توجه جدی شود. مظفر در عین حال درباره انتقاد رسانه‌ها نسبت به رقم بالای بودجه مجلس در سال 91 گفت: یک سری هزینه‌های ضروری و اجتناب‌ناپذیر وجود دارد و قطعاً این بخش مدنظر حضرت آقا نبوده است.
وی ادامه داد: در عین حال، تقسیم بندی که رسانه‌ها در این زمینه کردند هم درست نبود، تقسیم کل بودجه مجلس به تعداد نمایندگان و القای این که سهم هر نماینده چقدر می‌شود درست نیست بلکه می‌توانیم بگوییم هزینه هر نماینده مجلس در جمهوری اسلامی اینقدر است. این نماینده مجلس با بیان اینکه القای اینکه چنین سهمی به هر نماینده اختصاص می‌یابد افکار عمومی را دچار شبهه می‌کند، یادآور شد: در هر دوره به نمایندگان مبلغی برای اجاره ساختمان و دفتر می‌دادند و بهتر این است که این ساختمان‌ها ساخته شود و در اختیار نمایندگان قرار گیرد تا نمایندگان همه ادوار از آن بهره‌مند شوند و البته این روش از بسیاری از هزینه‌ها جلوگیری می‌کند.
وی یادآور شد: اختصاص مبالغی به همه نمایندگان حتی کسانی که در تهران سکونت داشتند برای اسکان درست نیست که متأسفانه در ادوار مختلف وجود داشته است.
وی گفت: درست است اختصاص بودجه برای ساخت مسکن و دفتر نمایندگان در سال اول هزینه‌ها را بالا می‌برد اما در سنوات بعد این هزینه‌ها کاهش می‌یابد و همین پول در نهایت به جیب بیت‌المال برمی‌گردد.
مجلس در رعایت مسائل مالی باید الگویی مناسب برای سایر قوا باشد
در همین حال یک عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: مجلس باید در رعایت مسائل مالی برای سایر قوا و دستگاه‌ها الگو باشد که این مسئله مسئولیت هیأت رئیسه را در این ارتباط سنگین تر می‌کند. جواد جهانگیرزاده، نماینده مردم ارومیه در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه بیانات مقام معظم رهبری برای ما فصل‌الخطاب است گفت: طبق بیانات رهبر معظم انقلاب مجلس در رعایت مسائل اقتصادی و مالی باید برای دستگاه‌ها و قوای دیگر الگو باشد که این مسئله مسئولیت هیأت رئیسه مجلس را نیز در این رابطه سنگین‌تر کرده و هیأت رئیسه قطعاً اهتمام جدی را در اجرای توصیه‌های ایشان خواهد داشت.
وی در ادامه افزود: زمانی نگاه مجلس نسبت به مسائل عمومی جامعه صحیح خواهد بود که خود نیز در رعایت مسائل مختلف جدیت لازم را داشته باشد.
عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه سخنان مقام معظم رهبری در ارتباط با رعایت مسائل مالی منافاتی با هزینه‌های جاری مجلس ندارد اظهار داشت: همان طور که تا کنون تلاش شده تا از ریخت‌و‌پاش‌ها و هزینه‌های اضافی در مجلس جلوگیری شود از این پس نیز تلاش جدی‌تری در این زمینه در مجلس صورت خواهد گرفت.
نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: اگر تعدادی از نمایندگان مسیر اشتباهی را در پیش بگیرند کلیت مجلس را تحت تأثیر قرار داده و این مسئله موجب بی‌اعتمادی مردم به مجلس می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات