تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۶  ، 
کد خبر : ۲۴۶۱۲۵

نگاهی به توانایی‌های سایبری ایران


سمیرا پیمانفر
گزارشاتی که تاکنون از سوی برخی کارشناسان مطرح شده است نشان می دهد که ایران از توانایی های بالایی در فضای سایبری برخوردار است به گونه ای که برخی ایران را یکی از چند قدرت بزرگ سایبری جهان معرفی کرده اند. نگاهی به تجربه ایران در مهار حملات سایبری آمریکا و اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران تأیید می کند که مسئولین نسبت به تهدیدات سایبری غافل نبوده و ایران می تواند در این حوزه نیز از خود دفاع کند. چندی پیش فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه نیروهای مسلح به قابلیت های لازم در عرصه فضای سایبری دست یافته اند، اظهار داشت: امروز به سطحی رسیده ایم که می توانیم پدافندهای مناسبی را در مقابل آفندهای سایبری دشمنان داشته باشیم.وی ادامه داد:‌ نیازمندی های نیروهای مسلح در این عرصه از طریق وزارت دفاع تعریف شده و هماهنگی با دانشگاهها موجب تکمیل و پیشرفت نیروهای مسلح در این عرصه شده است.
سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور و فرمانده قرارگاه دفاع سایبری گفت: در سازمان پدافند غیرعامل کشور از سال گذشته قرارگاه دفاع سایبری راه اندازی شده و در حال حاضر استراتژی راهبردی دفاع سایبری را در دستور کار داریم.
با این حال برخی از اظهار نظرات مقامات آمریکایی حکایت از آن دارد که ایران از توانمندی های بسیار گسترده ای در حوزه سایبری برخوردار است. به عنوان مثال "جفری کر" از کار‌شناسان سایبری و یکی از مشاوران سایبری وزارت دفاع آمریکا بر این باور است که ایران هم‌اکنون می‌تواند در میدان جنگ سایبری، یکی از بازیگران عمده در میدان جهانی باشد. اکنون سه کشور پیشرو در عرصه جنگ سایبری آمریکا، روسیه و چین هستند که با احتساب ایران، شمار کشور‌های عمده در این جنگ سایبری به چهار کشور خواهد رسید.
جفری کر که خود نویسنده کتاب اندرون جنگ‌های سایبری است، می‌گوید: ایرانی‌ها تا کنون اراده قدرتمندی از خود برای توسعه این توانایی نشان داده‌اند و این کشور به دانشگاه‌های بسیاری دسترسی دارد که می‌تواند به راحتی، مهندسان مورد نیاز خود در جنگ‌های سایبری را تربیت کند.کار‌شناسان سایبری آمریکایی بر این باورند که یکی از مهمترین نگرانی‌های آمریکا درباره توانایی‌های سایبری ایران این است که بتواند به سیستم‌های یارانه‌ای آمریکا راه یافته و به نوعی، هدایت آنان را به دست گیرد.مؤسسه دیفنس تک وابسته به مراکز امنیتی و اطلاعاتی آمریکا، نیز ایران را یکی از 5 ارتش سایبری پیشرو جهان معرفی کرده است. مؤسسه "دیفنس تک " از مؤسسات نظامی و امنیتی ایالات متحده آمریکا با استناد به آمار دریافتی از سازمان اطلاعات آمریکا (‏cia‏)، ایران را جزء 5 کشور دارای قوی ترین نیروی سایبری معرفی کرده و تعداد نیروهای سایبری ایران را بیش از دو هزارو 400 نفر به علاوه 12 هزار نفر نیروی ذخیره مردمی تخمین زده است.
همچنین سیا با اذعان به توانایی و ابتکار تیم رصد سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ضمن اشاره به برخی از مشخصات ارتش سایبری ایران نوشت؛ با این آمارها می توان تا حدی توانایی علمی ایران در نبرد سایبری را تخمین زد. مؤسسه "دیفنس تک" با تاکید بر اینکه ارتش سایبر ایران زیر مجموعه تیم رصد سایبری سپاه است بودجه این تیم را 76 میلیون دلار اعلام کرده است. پیش از این مجله "فارین پالیسی " (چاپ آمریکا) اقدامات نیروهای سپاه علیه سایت های مستهجن در عرصه سایبری را اقدامی بشردوستانه و به نفع حقوق بشر اعلام کرده بود.البته یکی از گروه های فعال در حوزه های سایبری ارتش سایبری ایران نام دارد که به نظر می رسد یک گروه مردمی است.نام ارتش سایبری ایران زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که در اولین حمله سایت توئیتر را مورد حمله قرار داد و در پیامی که در سایت قرار داده بود، از حمایت از اغتشاش در ایران توسط توئیتر انتقاد کرده بود.
در پیام هکرها آمده بود: "آمریکا فکر می‎کند که دارد اینترنت را با دسترسی‎اش کنترل و مدیریت می‎کند، اما این طور نیست؛ این ما هستیم که اینترنت را با قدرت‌مان کنترل و مدیریت می‎کنیم. بنابراین، سعی نکنید مردم ایران را تحریک کنید که..."‏جستجوگر چینی بایدو هدف دیگری بود که ارتش سایبری ایران آن را از کار انداخت. این عمل موجی از سئوالات را درباره‌ انگیزه‌ هکرها ایجاد کرد. اما برخی گمانه‌زنی‌ها از قدرتنمایی ارتش سایبری حکایت می‌کرد. دامنه‌ فیس‌بوک دات‌نت هم همزمان با بایدو مورد حمله قرار گرفت و هکرها با ورود به سرور فیس‌بوک صفحه‌ اول آن را تغییر دادند. هرچند دامنه‌ فیس‌بوک دات‌نت فعال نیست، اما باتوجه به اینکه با سایت اصلی روی یک سرور قرار دارند، بار دیگر قدرت ارتش سایبری ایران را نشان داد.محسن سازگارا (ضد انقلاب فراری) که همکار سیا محسوب می‌شود در برنامه‌ای از راه‌های مقابله با هکرهای ارتش سایبری سخن گفت و یک روز بعد، سایت او مورد حمله قرار گرفت.
هکرها با طعنه خطاب به او نوشته بودند که به جای حرف زدن، اگر عرضه دارد، از هک شدن سایت خودش جلوگیری کند! علاوه بر سایت سازگارا، فیلم‌های یوتیوب او نیز پاک شد. وی در این فیلم‌ها به شیوه‌های عملیاتی علیه حکومت اشاره می‌کرد و زمینه‌های آشوب را فراهم می‌کرد.سایت دیگری که توسط این ارتش هک شد، سایتک بود. این سایت اگرچه شاخص نبود، اما در جرگه سایت‌های جریان آشوب به شمار می‌رفت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات