تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۲۴۸۳۷۳
آنچه دیروز در مجلس گذشت

پاسخ‌هایی همراه با شوخی و کنایه


رئیس‌جمهور بالاخره پس از مدتی طولانی، روز گذشته در مجلس حاضر شد تا پاسخگوی ۷۹ نماینده‌ای باشد که مدت‌ها رسیدن چنین روزی را انتظار می‌کشیدند. گرچه آنها موفق شدند در آخرین جلسه علنی مجلس در سال ۹۰، رئیس‌جمهور را به مجلس بیاورند، اما پاسخ‌ها مورد پسند همه نمایندگان واقع نشد و سوالات فراوان دیگری نیز افزوده شد و متفق‌القول از نحوه پاسخگویی رضایت کامل نداشتند. رئیس‌جمهور در پاسخگویی از شیوه شوخی و مزاح بیشتر استفاده کرده بود و حتی خود سوالاتی را از نمایندگان پرسیده بود. مجموع آنچه روز گذشته، گذشت برای خیلی‌ها قابل پیش‌بینی بود.
ورود رئیس‌جمهور به همراه ۸ عضو کابینه
رئیس‌جمهور برای پاسخگویی، تنها به مجلس نیامده بود و هشت تن از یاران خود را نیز به همراه آورده بود تا ۹ نفری در برابر ۲۹۰ نفر، به دفاع از عملکرد دولت بپردازند. احمدی‌نژاد را هنگام ورود به صحن علنی، محمدرضا رحیمی معاون اول، سیدمجتبی ثمره‌هاشمی، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی، لطف‌الله فروزنده معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور، مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت، حمید بقایی معاون اجرایی رئیس‌جمهور و سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی دولت، همراهی می‌کردند.
آخرین مذاکرات برای تغییر مواضع
پس از ورود هیات همراه رئیس‌جمهور، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با خروج از جایگاه هیات رئیسه، مذاکرات خود را در صحن علنی مجلس ادامه داد و با محمدحسن ابوترابی که در مراحل مختلف از افرادی بود که مامور رایزنی با دولت می‌شد به گفت‌وگو پرداخت. مدتی بعد در گوشه دیگر از مجلس نیز گفت‌وگوی میرتاج‌الدینی با مهدی کوچک‌زاده آغاز شد. ابوترابی پس از گفت‌وگوهای مفصل با میرتاج‌الدینی نزد علی مطهری طراح سوال از رئیس‌جمهور و کسی که قرار بود طرح سوال از رئیس‌جمهور را قرائت کند رفت و برگه‌ای را که علی مطهری در حال مرور آن برای قرائت در صحن علنی مجلس بود مطالعه کرد تا قبل از برگزاری جلسه سوال از رئیس‌جمهور در جریان نطق طراح سوال از رئیس‌جمهور قرار گیرد.
شکایت از آمارها
پس از تقاضای رئیس مجلس برای رعایت متانت و نظم جلسه، طراح اصلی سوال پشت تریبون رفت تا یک بار دیگر سوالات را در صحن علنی مجلس قرائت کند. به گزارش مهر، علی مطهری ابتدا ضمن تشکر از حضور رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس برای پاسخگویی به سوالات ۷۹ نماینده امضاکننده این طرح، گفت: خوشبختانه برای اولین بار در عمر نظام جمهوری اسلامی ایران موضوع طرح سوال از رئیس‌جمهور در مجلس هشتم مطرح شد و این نشان از مردم‌سالاری واقعی در جمهوری اسلامی است. او ضمن تشکر از خدمات احمدی‌نژاد افزود: حقیقتا رئیس‌جمهور در زمینه موضوع هسته‌ای مقاومت درباره اسرائیل در مجامع بین‌المللی و رسیدگی به مناطق محروم کشور زحمات زیادی را کشیده‌اند و ما نمی‌توانیم به این راحتی این زحمات را نادیده بگیریم، اما امیدواریم نتیجه پرسش و پاسخ در معرض قضاوت مردم قرار گیرد.
نماینده مردم تهران در ادامه گفت: این پرسش برای نمایندگان ایجاد شده است که چرا دولت در مواردی برخلاف قانون عمل کرده است. چرا دولت تسهیلات ارزی در مترو تهران و سایر شهرها را ابلاغ و اجرا نکرده است؟ رئیس‌جمهور در تاریخ 20/5/89 در مصاحبه‌ای گفت که این مصوبات را اصلا قانون نمی‌دانیم و در نهایت دیدیم که این مصوبه اجرا نشد. وی افزود: استدلال رئیس‌جمهور آن بود که طرح تسهیلات ارزی بار مالی دارد. این در حالی است که در اصل ۱۱۲ قانون اساسی این اختیار به مجلس داده شده است که بتواند طرح‌ها را به تصویب برساند و اگر مغایر بود به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شود. طراح سوال از رئیس‌جمهور ادامه داد: دولت کمک‌های خوبی را در این زمینه اعمال کرده است اما سوال ما آن است که چرا طرح تسهیلات ارزی اجرایی نشد؟ وی در ادامه این پرسش را مطرح کرد که موضوع اشتغال که رئیس‌جمهور به آن پرداخته چگونه محقق می‌شود؟ رئیس‌جمهور سال ۸۸-۸۹ اعلام کرده بودند که یک میلیون شغل ایجاد می‌شود.
با توجه به نرخ رشد اقتصادی چگونه این اشتغال ایجاد می‌شود؟ نماینده تهران افزود: خالص یارانه‌ها در بخش تولید اختصاص داده نشده است. چرا این سهم به بخش تولید اعمال نشده است؟ در صورتی که شاهد آن هستیم که تولیدکنندگان کشاورزی دچار مشکلات جدی شده‌اند و با تعدیل کارگران روبرو هستیم؟ علی مطهری در ادامه تشریح سوالات، خطاب به احمدی‌نژاد گفت: مقاومت ۱۱ روزه شما مقابل حکم حکومتی مقام معظم رهبری چه توجیهی دارد؟ این در حالی است که مقام معظم رهبری التزام به ولایت را احکام حکومتی دانستند از این‌رو این رفتار شما غیرقابل قبول است. مطهری افزود: آقای رئیس‌جمهور در مواضعی اعلام کرده بودند که مجلس در راس امور نیست. این موضوع چه هدفی را توجیه می‌کند؟ مطهری افزود: مبلغ بودجه شاخص فرهنگی سال ۸۹ چگونه هزینه شده است؟ نماینده رئیس‌جمهور در کمیسیون فرهنگی حاضر شد و اعلام کرد که ۳۵ درصد این هزینه تخصیص داده شده است. بقیه مبلغ کجاست؟ یکی دیگر از سوالات نمایندگان از رئیس‌جمهور انتقاد رئیس‌جمهور از طرح عفاف و حجاب بود.
مطهری گفت: آقای رئیس‌جمهور در مصاحبه‌ای زنده رسما دولت را از این طرح سلب مسئولیت کرد. این چه توجیهی دارد؟ آقای رئیس‌جمهور با این موضع‌گیری چراغ سبزی را به افرادی نشان داد که با این طرح مخالف بودند. این در حالی است که محتوای انقلاب ما فرهنگی است و پرتاب موشک به فضا براساس احکام اسلامی است در غیر این صورت ارزش ندارد. طراح سوال از رئیس‌جمهور خطاب به احمدی‌نژاد گفت: نظریه مکتب ایرانی که توسط رئیس دفتر شما مطرح شده را چگونه توجیه می‌کنید؟ پس از طرح این موضوع بزرگان و نمایندگان مجلس مخالفت خود را اعلام کردند اما شما از تز مشایی حمایت کردید. نماینده تهران گفت: تز مشایی فراتر از اسلام است. وی افزود: جشن نوروز نیز مدتی است برگزار می‌شود و بنا بر آن بود که جشن نوروز در تخت جمشید برگزار شود اما با تذکر هوشمندانه رهبر معظم انقلاب در تهران برگزار شد.
مطهری همچنین به انتقاد از موضع‌گیری رئیس‌جمهور در قبال حمایت از کورش پرداخت و گفت: آیا حکومتداری ما باید براساس الگوبرداری از کورش باشد یا پیامبر اعظم(ص)؟ کورش پس از فتح بابل بت‌پرستان را در پرستش بت‌ها آزاد گذاشت در حالی که حضرت ابراهیم با شکستن این بت‌ها رسما خط بطلانی بر این نظریه کشیدند. رهبر معظم انقلاب بارها بر این نکته تاکید کرده بودند که اگر می‌خواهیم بر فرهنگ تاکید کنیم باید به فرهنگ پس از اسلام روی آوریم. مطهری در میانه طرح سوال با اشاره به کمبود وقت به شوخی از رئیس‌جمهور خواست چند دقیقه از وقت یک ساعته خود را نیز به وی بده. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، سؤال‌کنندگان ۱۵ دقیقه و رئیس‌جمهور ۶۰ دقیقه فرصت دارند در صحن علنی سخنرانی کنند. مطهری در پایان از احمدی‌نژاد برای حضور در جلسه تشکر کرد.
دیوار دولت، کوتاه‌ترین دیوار است
پس از قرائت سوال، نوبت رئیس‌جمهور بود که به سوالات پاسخ دهد. احمدی‌نژاد در قسمت اول سخنان خود با تبریک عید سعید نوروز به ملت ایران و جامعه بشری گفت: سؤال طبق قانون اساسی حق مجلس است، وزرا و رئیس‌جمهور نیز باید پاسخگو باشند بنابراین اتفاق ویژه‌ای نیفتاده است؛ جمعی از نمایندگان سؤالاتی را مطرح کردند و بنده هم می‌خواهم پاسخ دهم البته این سؤالات مدت‌هاست که مطرح شده و به بیان‌های مختلف در رسانه‌های گوناگون مطرح شده و صدها ساعت روی آنها حرف زده شده است که بنده از سؤال‌کنندگان محترم تشکر می‌کنم که این فرصت را دادند تا ما پاسخ دهیم، گرچه مدت زمان پاسخگویی یک ساعت است البته آقای مطهری ۲۰ دقیقه صحبت کردند، یعنی ۳۳ درصد بیشتر از وقت قانونی که به همین نسبت ما هم براساس عدالت یک ساعت و ۲۰ دقیقه فرصت داریم.
وی مزاح‌های خود را آغاز کرد و با لحن شوخی و در پاسخ به واکنش نمایندگان در مورد مدت زمان یک ساعت و ۲۰ دقیقه‌ای که برای خود جهت پاسخگویی قائل شد، تصریح کرد: بالاخره ساعت شما با ساعت ما فرق می‌کند. مجلس است دیگر! سه دقیقه وقت می‌گیرند و ۱۱ دقیقه صحبت می‌کنند؛ اشکال ندارد. رئیس‌جمهور ادامه داد: بنده آماده بودم که قبل از انتخابات برای پاسخگویی حاضر شوم. گفتیم در فضای انتخابات اثر می‌گذارد. بعداً هم نتیجه را گردن ما می‌اندازند؛ بالاخره دیواری کوتاه‌تر از دیوار ما فعلا نیست.
نمی‌خواستیم عید و چهارشنبه‌سوری مردم را خراب کنیم
احمدی‌نژاد با بیان اینکه با برخی دوستان مشورت کردیم، اکثر مردم نیز می‌گفتند بروید جواب بدهید اما بعضی دوستان می‌گفتند شب عید و فردای چهارشنبه‌سوری که مردم می‌خواهند شاد باشند، اوقات مردم تلخ نشود، اظهار داشت: اکثر نمایندگان حاضر هم به زودی به همکاران دولت تبدیل خواهند شد و دیگر ضرورتی ندارد و ما هم راستش نمی‌خواستیم بیاییم و تلاش هم کردیم که این جلسه برگزار نشود اما خب شاید قسمت اینطور بود و هیات رئیسه اینطور تصمیم گرفت و هیات رئیسه است دیگر و کاری نمی‌شود کرد؛ ما هم مطیع هیات رئیسه هستیم. وی ابراز داشت: بنده چون دانش‌آموز مرتبی بودم، می‌خواهم به همان ترتیبی که طی نامه سؤال‌ها را به بنده دادند، به آنها جواب دهم البته آقای مطهری همه سؤالات را نخواندند ولی سعی می‌کنم همه سؤالات را توضیح دهم.
موجودی حساب ذخیره ارزی، صفر است
رئیس‌جمهور در پاسخ به اولین سؤال مبنی بر اینکه چرا تسهیلات به متروی تهرون داده نشده است؟ با اشاره به مصوبه مربوطه دولت تا پایان سال ۸۹ از محل حساب ذخیره ارزی یا هر عنوان دیگر به صورت تسهیلات و با رعایت قانون حداکثر استفاده از توان کشور این پول را در اختیار شهرداری‌ها قرار دهد، خودش ضامن شود و خودش هم بازپرداخت کند، خاطرنشان کرد: چگونه می‌شود دولت وام دهد. دولت می‌گوید جایی برای وام دارد، یک حساب ذخیره ارزی است که آن هم بانک مرکزی مکتوب اعلام کرده که موجودی‌اش صفر است و بالاخره اگر قانون می‌نویسیم باید طوری بنویسیم که قابل اجرا باشد. آن داد می‌زند پولی وجود ندارد و شما می‌گویید بده؟ از کجا بدهد؟ بعدش هم می‌گوید با هر عنوان دیگر، عنوان دیگر یعنی چه؟ یعنی ما برویم از محل پول بهداشت و درمان، معلمان، نظامیان، عمران و آبادی روستاها و شهرها برداریم، بدهیم؟ خب شما که قانون را نوشتید، مشخص می‌کردید از کدام ردیف بردار؛ به کدام ردیف اضافه کن.
احمدی‌نژاد یادآور شد: این خلاف اصل ۷۵ است؛ جناب آقای مطهری عزیز عنایت نکردند، اصل ۷۵ با سایر اصول یک تفاوتی دارد. در هیچ‌کدام از اصول نگفته است که قابل طرح در مجلس نیست. اینجا می‌گوید آن چیزی که بار مالی دارد و منبع تعیین نشده قابل طرح در مجلس نیست یعنی اصلا نمی‌تواند وارد شود و شورای نگهبان هم به صراحت گفته که این خلاف اصل ۷۵ است، پس دیگر قابل طرح نیست. وی با بیان اینکه این طرح را به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستادند و رئیس بانک مرکزی نامه داد به مجمع که در بانک مرکزی پولی وجود ندارد که دبیر مجمع نیز اعلام کرده پولی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: یکی از اعضا گفته که ما اتفاقا می‌خواهیم تصویب کنیم تا اجرا نشود هرچند دعوای ما سر این حرف‌ها نیست و مطمئنا شما دغدغه کلان‌شهرها را دارید و ما هم داریم.
رئیس‌جمهور در ادامه با طرح سؤالی مبنی بر اینکه باید ببینیم کمکی به کلان‌شهرها شده است یا نه، درباره کمک‌های صورت گرفته به کلان‌شهرها به خصوص تهران گفت: در سه سال اخیر ۸ هزار و ۷۳۰ میلیارد تومان بابت عوارض به شهرداری‌ها کمک شده است، ۳هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان به متروی کلان‌شهرها کمک شده و ۶میلیارد دلار فاینانس به کلان‌شهرها داده‌ایم که غیر از تهران است و همه را دولت تضمین کرده و ۵۰ درصد هم بازپرداخت کرده است. احمدی‌نژاد ادامه داد: در همین چند سال اخیر دولت نهم و دهم ۱۱ هزار و ۶۸ دستگاه اتوبوس با ۸۲/۵ درصد تخفیف داده‌ایم که قبل از این دولت، ۲هزار دستگاه اتوبوس بوده و در همین مدت با ۶۵ درصد تخفیف که این یعنی ۵/۵ برابر کمک. وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در چند سال اخیر ۴ میلیارد و ۶۰۰ هزار تومان کمک به شهرداری تهران فقط برای کارهای عمرانی صورت گرفته است، اظهار داشت: بیش از ۳میلیارد مجوز فاینانس داده‌ایم که ۱میلیارد آن دارد نهایی می‌شود که ۵۰ درصد از آن را دولت می‌دهد و آن را تضمین کرده است.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه علاوه بر اینها مجوز ۱۰۰۰ میلیارد تومان مجوز اوراق مشارکت فقط برای مترو داده‌ایم، تصریح کرد: ۲۵۰ میلیارد تومان یارانه بلیت مترو بوده است که حدود ۸ برابر دولت‌های قبلی است. وی ادامه داد: واگن‌ها را در گمرک آورده و حتی ۴درصد عوارض قانونی که شما وضع کرده‌اید، نداده‌اند و مصاحبه پشت مصاحبه که دولت نمی‌گذارد اما دولت ۲۵ میلیارد داد و واگن‌ها ترخیص شد. احمدی‌نژاد یادآور شد: بارها و بارها بدهی‌های کلان شهرداری تهران به بانک‌ها با کمک دولت اعمال شده است. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه در حال حاضر ۸۰۰ میلیارد تومان از بانک‌های داخلی برای متروی تهران فاینانس کردیم، گفت: بند ۲۲ بودجه امسال هم ۲میلیارد دلار را برای این امر قرار داده است، هنوز ۱ دلارش را هیچ‌کدام از جمله شهرداری تهران استفاده نکرده‌اند.
به جای فشار به دولت، بر شهرداری نظارت کنید
احمدی‌نژاد با بیان اینکه در این چیزی که شما تهیه کرده‌اید، رئیس‌جمهور چه کار باید می‌کرده است، اظهار داشت: رئیس‌جمهور طبق اصل ۱۱۳ مجری قانون اساسی است و ما با استدلال می‌گوییم این موضوع نباید به مجمع تشخیص می‌رفته است و این حق رئیس‌جمهور است. وی ادامه داد: من می‌خواهم به شما بگویم بهتر نبود به جای این همه فشار به دولت یک سری می‌زدید و می‌دیدید که این همه کمک چگونه خرج شده است و یک گزارشی هم از آنجاها تهیه می‌کردید؟
رشد۳/۷درصد داشتیم
رئیس‌جمهور در ادامه به سؤال دوم مبنی بر اشتغال و رشد اقتصادی که آیا با این عددها می‌توان اینقدر اشتغال درست کرد، افزود: بله چرا نمی‌شود؟ این گزارش رسمی بانک مرکزی و مرکز آمار در سال ۸۹ که بانک مرکزی می‌گوید رشد اقتصادی کشور ۱/۶درصد است و مرکز آمار آن را ۳/۷درصد عنوان می‌کند. وی بر همین اساس یادآور شد: چرا نمی‌شود ۱میلیون و ۶۰۰ هزار شغل درست کرد؟ وی ادامه داد: اگر شما و همه کمک کنند، می‌شود و بیشتر از اینها هم می‌شود محقق شود. احمدی‌نژاد درخصوص سؤال سوم که مربوط به یارانه‌ها بود، اظهار داشت: به نظر شما چگونه باید عمل می‌شد؟ شدیدترین محدودیت‌ها برای دولت وجود داشته است؛ تحریم اقتصادی و بحران جهانی وجود داشته اما به اعتراف دوست و دشمن، دولت در این زمینه بسیار عالی عمل کرده است و خود شما بارها این مسأله را عنوان کرده‌اید. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه بیشترین حمایت را از تولید داشته‌ایم، یادآور شد: تقریباً همه تولیدات اساسی کشور در سال ۹۰ رشد قابل توجهی پیدا کرده است.
بنابر پیش‌بینی‌های اولیه مرکز آمار بانک مرکزی رشد اقتصادی سال ۹۰ اگر بیشتر از ۸۹ نباشد کمتر نیست. حالا در این میان چند بنگاه هم دچار مشکل شده‌اند که باید این را حل کرد. وی با بیان اینکه در کجا ما تخلف کرده‌ایم، دولت بیشترین کمک را به بنگاه‌ها کرده است، گفت: شما خودتان در قانون گفته‌اید که قیمت تبعیضی و ترجیحی بدهید و ما هم همین کار را کرده‌ایم. گرانی‌های اخیر ربطی به هدفمندی ندارد. درباره بازار ارز و طلا، بعدا می‌گویم احمدی‌نژاد تصریح کرد: این بازی که در بازار ارز و طلا درست شد را من در یک فرصت مناسب برای مردم توضیح خواهم داد و علت چیز دیگری است، اما من خواهش می‌کنم قانونی را که تصویب کرده‌اید خودتان مطالعه کنید، در این قانون که شما تصویب کرده‌اید کجا اسمی از رئیس‌جمهور برده‌اید. رئیس‌جمهور با بیان اینکه شما یک مجمع عمومی برای سازمان هدفمندی یارانه‌ها تعریف کرده‌اید که رئیس‌جمهور در آن نیست افزود: اکنون سؤال آن را از رئیس‌جمهور می‌پرسید؟
احمدی‌نژاد و ۱۱ روز خانه‌نشینی؟
وی به سؤال بعدی که مربوط به ۱۱ روز خانه‌نشینی وی بود، اشاره کرد و گفت: این هم از آن حرف‌هاست. احمدی‌نژاد و خانه‌نشینی و استراحت؟ اکثر مردم به من می‌گویند یک روز هم استراحت کن و به خودت برس و برخی از خود دوستان هم این مسأله را گفته‌اند. وی
با تأکید بر اینکه این دو دولت حتی یک روز هم کار را تعطیل نکرده است، گفت: اگر یک شب ساعت ۱۰ به خانه رفته‌ایم، صبح زودتر بعد از نماز صبح سر کار آمده‌ایم تا به نوعی تلافی شود. بسیاری از همکارانم فنر می‌زنند رئیس‌جمهور در تشریح حجم فعالیت‌های خود و همکارانش گفت: بسیاری از همکاران من پیچ و مهره‌ای شده‌اند و فنر می‌زنند. احمدی‌نژاد با تأکید بر اینکه این وصله‌ها به دولت نمی‌چسبد، یادآور شد: زندگی بنده نشان می‌دهد که همیشه سعی کرده‌ام با عمل، بیان درست، ادبیات صحیح و منطقی از ولایت دفاع کنم و نشان دهم که نظام ولایت، نظام مهربانی، عدالت، پیشرفت، کار، تلاش و همبستگی است.
رئیس‌جمهور باید بتواند یک کلمه حرف بزند
رئیس‌جمهور در ادامه به سؤال پنجم (اینکه چرا گفته است مجلس در راس امور نیست) و اینکه چرا راجع به مجلس این حرف را زدید و هدفتان از این حرف چیست، اشاره و اضافه کرد: اگر دنبال کشف نیت من هستید، ما مخلص شما، مجلس و همه هستیم. ولی من با استدلال، یک نظری را اعلام کرده‌ام، شما هم با استدلال جواب دهید، دعوا نداریم و بالاخره باید این حد از آزادی را به رسمیت شناخت که رئیس‌جمهور بتواند یک کلمه حرف بزند. وی ادامه داد: شما هم می‌توانید توضیح بدهید، چراکه فضای کشور یک فضای دوستانه و فضای همکاری است.
شب عید است؛ می‌خواهیم با هم صفا کنیم
رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود در پاسخ به سؤال بعدی مبنی بر اینکه چرا تشکیل وزارت ورزش و جوانان و معرفی وزیر آن هم با یک نامه غیر معمول دیر انجام شده است و آیا این نشانه قانون گریزی نیست؟ گفت: بالاخره آخر سال و شب عید است و م یخواهیم با هم صفا کنیم. من آنچه را که شما تصویب کرده‌اید، می‌خوانم و خواهش می‌کنم ببینید در مجلس چه تصویب شده است. رئیس‌جمهور تصریح کرد: ماده واحده از تاریخ تصویب این قانون یعنی ۱۲/۱۰/۸۹سازمان‌های تربیت‌بدنی و ملی جوانان با اعتبارات نیروی انسانی، امکانات، ادغام و به وزارت ورزش و جوانان تبدیل می‌شود و اقدامات قانونی برای انجام اصلاحات لازم در مقررات مربوط به عمل می‌آید. وی همچنین به تبصره این موضوع اشاره و اضافه کرد: هزینه ناشی از تغییر عنوان دستگاه از محل صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری وزارت ورزش و جوانان تأمین می‌شود، خوب بشود؛ مگر ما جلویش را گرفته‌ایم. احمدی‌نژاد با بیان اینکه روز ۳۰/۱۰ این موضوع به ما ابلاغ نشده است، گفت: ۳۰/۱۰چیزی به ما ابلاغ شده که ۱۸ روز قبلش یک چیزی ادغام شده است.
خوب شده است دیگر، ما چه کار کنیم؟ بعد تازه در این قانون آمده که مقررات اصلاح می‌شود، خوب بشود؛ مگر ما مانع اصلاحاتیم؟ رئیس‌جمهور ادامه داد: شما یک جا در ادغام وزارتخانه‌ها می‌گویید اول شرح وظایف را بده بعد وزرا را معرفی کن؛ اینجا بدون شرح وظایف می‌گویید زود وزیر را معرفی کنید و داد و بیداد که رئیس‌جمهور تخلف کرده است. ما از چه چیز این تخلف کرده‌ایم؛ بین خود و خدا؟ شما خودتان قاضی. وی با بیان اینکه آیا اینجا تکلیفی برای رئیس‌جمهور تعیین شده است و کجا گفته‌اید که رئیس‌جمهور باید ادغام کند، افزود: شما گفته‌اید که خودشان ادغام می‌شود. آیا ما جلویش را گرفته‌ایم؟ بعد می‌گویید هزینه‌هایش هم از محل صرفه‌جویی وزارتخانه‌هایی که هنوز تشکیل نشده‌اند، است. احمدی‌نژاد تصریح کرد: شما که هر روز قانون بودجه می‌نویسید، کجا گذاشتید ردیف صرفه‌جویی؟ بالاخره هر پولی محلی دارد، ما می‌توانیم بیاییم از محل کار شما برداریم؟ از کجای تربیت‌بدنی باید صرفه‌جویی شود؟
من این قانون را به شما تقدیم می‌کنم
رئیس‌جمهور با بیان اینکه من این قانون را با همه اختیاراتم به شما تقدیم می‌کنم، گفت: دستتان را می‌بوسم و مخلص شما هستم. شما را به جدتان بیایید آن را اجرا کنید. وی همچنین در خصوص بیان نامه غیر معمول هم یادآور شد: برادر عزیز این همه این قانون مشکل و ابهام دارد و رئیس‌جمهور ۴ تا از آنها برای شما نوشته است که این مشکلات هست، اینها را برطرف کنید تا ما آن را اجرا کنیم. وی اضافه کرد: به هرحال ما جوان خوبی را معرفی کردیم و رأی نیاورد و خنده‌دارتر این است که برای بعضی از همکاران ما به خاطر همین چند پرونده در دادگاه‌ها و بازرسی تشکیل شده که هنوز هم در حال پاسخ به آن پرونده‌ها هستند. احمدی‌نژاد همچنین گفت : ما باید به چه چیزی پاسخ دهیم؛ ادغام که صورت گرفت. رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه برخی از دوستان در سایت‌هایشان نوشتند احمدی‌نژاد حقوق استاد دانشگاه می‌گیرد و این خیلی زیاد است، تصریح کرد: همین حقوق را نیز ما حاضریم بدهیم.
من باید از شما بپرسم که بودجه‌ها کجا هزینه شده است
وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: خود شما مصوب کردید بودجه فرهنگی کشور در اختیار سازمان تبلیغات، حوزه‌های علمیه، صدا و سیما، شورای مرکزی ائمه جمعه و در اختیار استان‌ها قرار گیرد. احمدی‌نژاد در همین زمینه با طرح این پرسش که استان‌ها چگونه این بودجه را هزینه می‌کنند، گفت: شما مصوب کردید که شورای برنامه‌ریزی استان‌ها که همه در آن حضور دارند و شما نیز در آن تشریف دارید؛ حال بنده کجا در این شورا حضور دارم. وی ادامه داد: شما دیوان محاسبات را نیز دارید و اکنون ببینید که بودجه در کجا هزینه شده است؛ به نظرم بنده باید از شما بپرسم که این بودجه کجا هزینه شده است، زیرا شما در آن شورا هستید و بنده نیستم و تصویب بودجه‌ها نیز با شماست. رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما جهات کلی را گفتیم و گفتیم در راه فرهنگ انقلاب و فرهنگ دینی ارزش‌های انقلاب و همبستگی ملی، خانواده، زن، مرد، احترام و کرامت هزینه کنیم، تصریح کرد: بقیه ماجرا در اختیار شماست که این پول چگونه هزینه می‌شود.
چه کسی به آقای متکی مأموریت داده بود؟
احمدی‌نژاد با بیان اینکه در سؤال ۸ پرسیدند عزل وزیر خارجه آن هم در مأموریت سنگال چرا انجام شده و این اقدام موجب لطمه به نظام شده است، اظهار داشت: من می‌توانم از شما بپرسم چه کسی به ایشان مأموریت داده است؟ آیا من مأموریت دادم؟ و اگر شما دادید بگویید، بنده چنین مأموریتی (سفر متکی به سنگال) ندادم. وی اضافه کرد: اگر به عزیزی بگویم خیلی ممنون و دیگر شما در دولت تشریف ندارید، دیگر ماموریت چه معنایی دارد؟ ما هیچ قصدی در این زمینه نداشتیم، این از اختیارات رئیس‌جمهور در اصل ۱۳۶ است. آیا از اختیارات رئیس‌جمهور می‌توان سؤال کرد؟
احمدی‌نژاد با اشاره به سؤال ۹ نمایندگان گفت : آقای مطهری دیدگاه‌های خود را به صورت روشن بیان کردند و من از ایشان تشکر می‌کنم. رئیس‌جمهور در همین زمینه گفت: می‌گویند چرا درباره عفاف و حجاب نظر داده‌اید؛ ما چه گفتیم؟ بنده چند حرف روشن دارم و این حرف دل خودمان است و به صورت خودمانی می‌خواهیم از خودمان انتقاد کنیم. وی با طرح این پرسش که چرا هر زمان که نام فرهنگ می‌آید، ما مردم را متهم می‌کنیم و شروع می‌کنیم به برخورد با مردم، تصریح کرد: ما گفتیم این ملت جزو با فرهنگ‌ترین ملت‌هاست و همه ارزش‌ها و اصول را همین ملت حفظ کرده است، پس چرا تا یک مشکل فرهنگی به ذهنمان می‌آید، شروع می‌کنیم به زیر سؤال بردن جوان‌ها و ملت.
اینقدر گیر سه‌پیچ ندهید
احمدی‌نژاد با بیان اینکه عقیده‌اش این است که ملت ایران مؤمن، خوب و دوست‌داشتنی هستند، خطاب به نمایندگان گفت: همین ملت شما را سر کار آورده‌اند و ما فقط می‌گوییم با این مردم خوب برخورد کنید و به آنها توهین نکنید البته اگر کسی به قول برادر عزیزمان آقای مطهری به صورت سازمان یافته و برنامه قصد دارد تخریب کرده و یا آسیب بزند، تکلیفش معلوم است و در این صورت سر و کارش با قوه قضائیه است و دستگاه‌های اطلاعاتی نیز باید آنها را شناسایی کنند. احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه بایستی با توده‌های مردم با محبت برخورد کرد، اظهار داشت: مبنای رفتار حکومت با مردم محبت و مهربانی است و در واقع کار فرهنگی نیز با برخورد و بگیر و ببند نمی‌شود و این خیلی روشن است. وی اضافه کرد: ما از حقوق مردم دفاع کردیم و آیا این چیز بدی است؟ ما می‌گوییم به دخترها و پسرها اینقدر گیر سه‌پیچ ندهید و با آنها مهربانی کنید، زیرا اینها فرزندان خودمان هستند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه شما به همین جوان‌ها احترام بگذارید تا مشاهده کنید همین جوان‌ها چه خواهند کرد، گفت: همین جوان‌ها مملکت را اداره کردند و در کشور حضور خواهند داشت.
احمدی‌نژاد گفت: بگذارید اکنون که شب عید هم است، یک شوخی هم با هم بکنیم؛ مگر می‌شود هر زمان که انتخابات و ۲۲ بهمن است، ما دوربین را به روی همه تیپ‌ها ببریم و همه را جلو بیاوریم، اما به محض اینکه این دوران گذشت همین تیپ‌ها را در آن ور یقه‌شان را بگیریم؛ این یک تناقض است و تناقض یک روز کار دست انسان خواهد داد. وی با بیان اینکه بیایید باز هم شوخی کنیم، تصریح کرد: کدام از من و شما در زندگی‌مان گناه نکردیم؟ گناه بد است اما چه کسی با شما برخورد کرده است؟ چون من و شما هستیم اشکالی ندارد و فقط باید با دیگران برخورد شود؟ احمدی‌نژاد در همین زمینه گفت : به صورتی رفتار نکنید که ملت بگویند گریه در محراب و منبر می‌کنند، چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند. رئیس‌جمهور با طرح این پرسش که آیا رئیس‌جمهور حق اظهارنظر درباره مسائل کشور را ندارد؟ گفت: باید از رئیس‌جمهور بپرسید چرا این سخن را می‌گویید، با این استدلال راجع‌به همه می‌شود گفت که شما که فلان حرف را زدید باعث فلان مسئله شد و با این حرف مملکت زیر و رو می‌شود.
جنگ ۸ ساله هم تقصیر احمد‌ی‌نژاد است؟
رئیس‌جمهور تصریح کرد: زمانی که می‌گوییم ایران، منظور ما جغرافیا، نژاد و یک قوم نیست و ایران در واقع گلستان اقوام مختلف است؛ در اصل ایران یک فرهنگ است و صدها میلیون انسان متعلق به این فرهنگ هستند و به آن افتخار کرده و عشق می‌ورزند. احمدی‌نژاد ایران را اینگونه توصیف کرد که ایران یعنی شیعه علوی و اسلام ناب محمدی. رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما را متهم کردند که حر فهای ما موجب تحریک تعصبات قومی علیه ایران شده است، یادآور شد: حتما جنگ ۸ ساله که آنها علیه ما راه انداختند به خاطر حرف‌های بنده است؛ لابد اقدامات ۱۴۰۰ ساله آنها نیز به خاطر حرف‌های بنده است. احمدی‌نژاد اضافه کرد: آنها با صهیونیست‌ها نیز می‌سازند و آیا اینها به خاطر حرف‌های ماست؟ اینها مشکلات صدها ساله است.
عدالت و هزاران خدمت دیگر اسمش انحراف است؟
احمدی‌نژاد این پرسش را مطرح کرد که آیا پاک بودن، تلاش شبانه‌روزی، خدمتگزاری، دفاع از حقوق ملت، مقاومت در برابر زیاده‌خواهان و دست‌اندازان به بیت‌المال، مبارزه با مفاسد و ایستادگی، اجرای طرح‌های بزرگ، پیشرفت‌های سریع علم و فناوری، اجرای هدفمندی، مسکن مهر، سهام عدالت، چند برابر کار عمرانی، صادرات غیر نفتی، اجرای شعارهای تمام دولت‌های قبل، تحمل، سعه‌صدر و احترام به آزادی، عشق به مردم و احترام به کرامت مردم، ترویج مهربانی و عدالت و هزاران خدمت دیگر اسمش انحراف است؟ احمدی‌نژاد افزود:
اگر اینگونه باشد، همه ملت ایران در این خط هستند و اکثریت حاضر در این جلسه نیز همه در این خط هستند. به گزارش فارس، احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود در مجلس گفت: تعابیری که پیامبر عظیم‌الشأن اسلام از ملت ایران کرده‌اند، لابد از همین موضع بوده است نعوذبالله؛ یا اینکه موجب تعصبات قومی شده است. وی افزود: به ما می‌گویند شما چرا مانند یک عده نیستید؟ ما از اول هم گفتیم که مشی بعضی‌ها را قبول نداریم و ما این را به صراحت اعلام کردیم و چیز مخفی نداریم.
ایران نگوییم؛ چه بگوییم؟
رئیس‌جمهور در ادامه متذکر شد به ما می‌گویند چرا می‌گویید ایران، پس چه بگوییم؛ حق اظهارنظر نداریم! اگر بقیه بگویند مکتب خراسان، مکتب ری، مکتب عراق، مکتب اصفهان، مکتب یونان اشکالی ندارد. وی با بیان اینکه من باید به حکم وظیفه‌ام و سوگندی که خورده‌ام باید از آزادی بیان داشت: البته شما هم باید همین کار را بکنید. چرا برای اعلام نظری این همه جار و جنحال شده؛ می‌گویند چرا گفته‌اید ایران، اگر نگوییم ایران پس چه بگوییم بگویم انگلیس، آمریکا، ما ایرانی هستیم و با صدای بلند می‌گویم تا در تاریخ ثبت شود که ایران و تاریخ، فرهنگ، عظمت، ملت آن را دوست دارم و به آن افتخار می‌کنم. رئیس‌جمهور خطاب به نمایندگان ملت تصریح کرد: این چیزی نیست که ما آن را پنهان کنیم و شما نیز ایران را دوست دارید. رودربایستی نکنید و آن را اعلام کنید. دوست داشتن ایران عین انقلابی بودن و حزب‌اللهی بودن است. وی افزود: امام(ره) می‌گویند که عشق به وطن مقدس، ۴ نفر از این ور و آن ور هجوم می‌کنند و می‌گویند ایران را بگذارید کنار؛ کجا را بچسبیم؟
والله و بالله خدا نیز ایران را دوست دارد
احمدی‌نژاد تاکید کرد: والله و بالله خدا نیز ایران را دوست دارد. اگر می‌خواهید با خدا باشید این موضوع را اعلام کنید. ایران که دعوای قومی نیست معلوم است که جلوی همه قدرت‌های دنیا ایران است که حرف حق یعنی حرف امامت و ولایت را می‌زند. وی در ادامه
سخنان خود در مجلس با تاکید بر اینکه این دولت حتی ضعیف‌ترین قوانین را اجرا کرده است یادآور شد: اجازه نداده‌ایم که تبعات منفی آن (قوانین ضعیف) دامن ملت را بگیرد. ما بیشترین همکاری را با سایر قوا داشته‌ایم و تنها دولتی هستیم که از نمایندگان دعوت کرده‌ایم که به دولت تشریف بیاورند. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ما سخنان نمایندگان را ثبت کرده‌ایم خاطرنشان کرد: نمایندگانی که به دولت آمدند بیش از سایر وزرا سخن گفتند و ما نیز گفته‌ایم به روی چشم تا کشور را با هم اداره کنیم. وی افزود: شما همین سؤالی را که مطرح شد را نگاه کنید. به ما می‌گویند که شما قانون گریزید.
شب عید است تا کمی با هم شوخی کنیم
وی با اشاره به اصل ۸۸ قانون اساسی خاطرنشان کرد: در این اصل آمده است که در هر مورد که حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رئیس‌جمهور و یا هر یک از نمایندگان از وزیر مسئول، درباره یکی از وظایف آنان سوال کنند، رئیس‌جمهور یا وزیر موظف است در مجلس حاضر شود و به سوال جواب دهد و این جواب نباید در مورد رئیس‌جمهور بیش از یک ماه و در مورد وزیر بیش از ۱۰ روز به تأخیر افتد... احمدی‌نژاد افزود: در این اصل می‌گوید که درباره یکی از وظایف آنان. بین خود و خدا، شما در یکی از موارد گفته‌اید که کدام یک از وظایف رئیس‌جمهور را سؤال کرده‌اید؟ اکثرش یا درباره اختیارات رئیس‌جمهور است و یا اصلا هیچ ارتباطی با رئیس‌جمهور ندارد که البته آئین‌نامه نیز رعایت نشده است. رئیس‌جمهور تصریح کرد: هر سؤال باید متناظر بر یک وظیفه باشد. البته گفتیم که شب عید است تا کمی با هم شوخی کنیم. آیا می‌شود از مجلس نیز سؤال و انتقاد کرد؟ نکند نمی‌شود از مجلس انتقاد کرد؟ وی خطاب به رئیس جلسه تاکید کرد که آیا می‌شود از مجلس انتقاد کرد؟ که لاریجانی پاسخ داد: اگر در موضوع باشد اشکالی ندارد.
احمدی‌نژاد خطاب به نمایندگان ملت اظهار داشت: به نظر شما چه کسی قانون شمول قانون خدمات کشوری را پس از تایید شورای نگهبان تغییر داد و ابلاغ کرد و مجلس و دیوان محاسبات را نیز از شمول آن خارج کرد؟ به نظر شما قانون خوب است اما برای دیگران. وی افزود: یعنی آموزش و پرورشی‌ها، بهداشت و درمانی‌ها، نظامی‌ها، کارمندان دولت همه باید در چارچوب قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق بگیرند، اما دیوان محاسبات، مجلس و برخی دستگاه‌های دیگر معاف هستند؟ ببینید چه کسی این کار را کرده است به نظر شما می‌شود آیا با قانون عادی، قانون اساسی را دور زد؛ کاری که در اصل ۱۳۸ اتفاق افتاده است. رئیس‌جمهور تاکید کرد: البته نمی‌شود چرا که بالاخره اصل ۵۷، ۶۰، ۱۲۶ و ۱۳۸ هست. همه اینها با هم است و نمی‌شود مصوبات دولت را یک‌طرفه لغو کرد؛ این خلاف صریح قانون اساسی است. نمایندگانی که با فشار دادن شاسی فوق‌لیسانس می‌گیرند رئیس‌جمهور با بیان اینکه این یک شوخی است خطاب به نمایندگان ملت گفت که عصبانی نشوید؛ به نظر شما می‌شود با فشار دادن یک شاسی فوق‌لیسانس شد؟
آیین‌نامه داخلی مجلس برای اداره داخلی مجلس است، می‌شود در آیین‌نامه برای دولت و سایر قوا تعیین تکلیف کرد؟ به نظر من که نمی‌شود. وی افزود: در همین دولت و مجلس عزیز که به همه نمایندگان ارادت داریم از آقای رئیس که خیلی مخلصش هستیم تا تک تک شماها که خیلی‌تر مخلصتان هستیم در همین جا ما متهم شدیم به یک میلیارد دلار تخلف از قانون و سوءاستفاده. احمدی‌نژاد تصریح کرد: ۴ و ۵ ماه ما در انتخابات فحش خوردیم تا پنجشنبه ممنوعیت تبلیغات که رئیس عزیز، محترم و مکرم دیوان محاسبات آمد در رادیو و تلویزیون گفت که احمدی‌نژاد دروغ می‌گوید و یک میلیارد تخلف کرده است که ما گفتیم البته اینطوری نیست و بعدا که رسیدگی شد معلوم شد دولت تخلفی نکرده است. گزارش رسمی از کمیسیون اصل ۹۰ آمد؛ خوب بود که اینها در همین مجلس عزیز قرائت می‌شد که ملت بدانند، دولت پاک است.
فرمان جنگ علیه دولت صادر شده است
احمدی‌نژاد تصریح کرد: اخیرا یکی از همکاران، فرمان جنگ علیه دولت صادر کرده و گفته است که باید با دولت جنگید و اعلام کرده است نباید حتی یکی از اعضای هیات دولت باقی بماند و گفته تابوی سؤال از رئیس‌جمهور شکسته شود که البته والله و بالله رئیس‌جمهور کف خیابان و نوکر ملت است و گردنش نیز از مو باریک‌تر است. وی ادامه داد: اگر واقعا جراتی هست و قرار است یک کاری بشود دو کلمه به بقیه بگویید بعد بفهمیم که آقای جوانفکر چه می‌کشد؛ نگران نباشید ما کمپوت می‌آوریم برایتان و مخلصتان نیز هستیم. احمدی‌نژاد تاکید کرد که توهین به رئیس‌جمهور نشان شجاعت نیست. رئیس‌جمهور که کاری ندارد و تخریب هم نمی‌شود.
بازهم شوخی می‌کنیم
وی با بیان اینکه باز نیز شوخی می‌کنیم و شب عید است و می‌خواهیم مردم را خوشحال کنیم، گفت: در نقاط مختلف دنیا یک زمان نظام ارباب رعیتی بود یکی ارباب بود و هزاران نفر رعیت بودند. اما الان مثل اینکه جور دیگری شده. احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود در جلسه پاسخ به نمایندگان با بیان اینکه یک دولت است که صدها نفر دستور می‌دهند، گفت که همه باید با هم کشور را اداره کنیم. چرا که همه مسئول هستیم. وی همچنین با اشاره به اینکه ما خدا را شاکریم که چند نهاد ناظر بر دولت هستند، اظهار داشت: خود مجلس عزیز، قوه قضائیه، دیوان محاسبات، دیوان عدالت و بازرسی کل، کمیسیون اصل۹۰ و الی‌ماشاءالله هستند نهادهایی که بر دولت نظارت می‌کنند اما ما خدا را شکر می‌کنیم که تا الان یک مورد تخلف مهم از دولت اثبات نشده است. باندبازی‌ها و گروه‌بازی‌ها تا جایی که بازی است، خوب است رئیس‌جمهور تاکید کرد: دسته بازی‌ها، باندبازی‌ها و گروه‌بازی‌ها تا جایی که بازی است، خوب است. اما اگر قرار شد در مسائل کشور اثر بگذارد، باید دورش را خط بکشیم.
احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه ما متعهدیم که اخلاق را رعایت کنیم، گفت: روزها خواهد گذشت مبادا فرصت خدمت خدای‌ناکرده برای تثبیت قدرت استفاده شود. وی افزود: توصیه مقام معظم رهبری همیشه بر همدلی و همراهی بوده است. این جلسه برای این بود که یک مقداری شاد باشیم رئیس‌جمهور در قسمت پایانی سخنان خود نیز با تاکید بر اینکه از همه و خودمان برای پاسخگویی استفاده نکردیم و آقای مطهری توصیه کردند که کوتاه سخن بگویید که می‌گوییم چشم، خاطرنشان کرد: این جلسه برای این بود که هم یک مقداری شاد باشیم و هم برخی مسائل گفته شود. احمدی‌نژاد ابراز داشت: این سؤالاتی که برای ما مطرح کردید، سؤالات امتحانی بود ولی خیلی سخت نبود. به نظرم طراح سؤال از همان‌هایی بود که با شاسی فوق‌لیسانسش را گرفته است. اگر با خود ما مشورت می‌کردید، سؤال‌های بهتری می‌شد مطرح کرد. اما حالا شوخی کردیم و گذشت و پاسخ دادیم.
نمره کمتر از ۲۰ به دولت بی‌معرفتی است
وی گفت: انصاف داشته باشید حالا که می‌خواهید نمره بدهید، خوب نمره بدهید. ما همه سؤالات را به طور کامل پاسخ دادیم و یک مشت مطلب اضافه هم نوشتیم. انصافا یک ذره از ۲۰ کمتر بدهید، بی‌معرفتی و نامردی است. رئیس‌جمهور در پایان عید را پیشاپیش به همه نمایندگان مجلس تبریک گفت.
تفسیری غیر از اجرای قانون را قبول نداریم
بنابراین گزارش رئیس مجلس بعد از پایان پاسخ رئیس‌جمهور به سوالات نمایندگان از حضور رئیس‌جمهور در مجلس و پاسخ وی به سوالات نمایندگان تشکر کرد. لاریجانی همچنین گفت: درباره اصل ۱۳۸ قانون اساسی که این حرف «مجلس دور زده است» مطالبی بیان شد که دقیق نیست. این اصل به عنوان قانونی در مجلس تصویب شده و شورای نگهبان هم آن را تایید کرده پس دور زدن معنا ندارد. وی با اشاره به تفسیر رئیس‌جمهور از اصل ۷۵ قانون اساسی گفت : با تفسیری که از اصل ۷۵ گفته شد
مخالفم چرا که وقتی مجلس چیزی را تصویب می‌کند و شورای نگهبان آن را تایید و یا با آن مخالفت می‌کند و به مجلس و مجمع تشخیص مصلحت می‌رود، وقتی مجمع آن را تایید می‌کند قانون است و باید اجرا شود. قانون باید اجرا شود؛ تفسیری غیر از این را قبول نداریم.
جواب‌هایی که سوال‌کنندگان را عصبانی کرد
بعد از پایان شوخی‌های احمدی‌نژاد، برخی نمایندگان عصبانی‌تر شدند و هریک به نوعی پاسخ اظهارات رئیس‌جمهور را دادند و اعلام داشتند احمدی‌نژاد کام همه را تلخ کرد و رفت. گرچه رئیس‌جمهور سعی داشت با مزاح‌هایش، آنها را خوشحال کند، ولی نمایندگان این نوع رفتار را توهین تلقی کردند و پس از سخنان رئیس‌جمهور در قالب اخطارهای آئین‌نامه یا اخطار قانون اساسی به سخنان رئیس‌جمهور واکنش نشان دادند. محمدرضا خباز اولین نماینده‌ای بود که با اعلام اخطار قانون اساسی گفت: پاسخ‌های رئیس‌جمهور به سوالات نمایندگان غیرمستدل بود. وی افزود: رئیس‌جمهور به جای پاسخ به سوالات نمایندگان برخی سوالاتی را که از نظر خودش اهمیت داشت پاسخ داد و پررنگ کرد و به راحتی از سوالات دیگر گذشت. وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور اعلام کرد من نمی‌دانم این پول‌ها در کجا خرج می‌شود، گفت: رئیس‌جمهور مسئول اجرایی کشور است و دخل و خرج کشور با ایشان است.
خباز تصریح کرد: ایشان بیش از ۱۰ دفعه کلمه شوخی را به کار بردند. مگر مجلس محل شوخی است؟ مجلس محل منطق است. بازخورد صحبت‌های رئیس‌جمهور در جامعه بین‌الملل بسیار بد خواهد بود. وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور در جای دیگری می‌گوید طراح سوال با فشار دادن شاسی فوق‌لیسانس گرفته، افزود: آقای مطهری دکترا دارند. به گزارش مهر، یکی از طراحان سوال از رئیس‌جمهور خطاب به لاریجانی گفت: ما انتظار داشتیم شما جلوی حرف‌های رئیس‌جمهور را بگیرید اما این کار را نکردید. وی افزود: آخرین جمله رئیس‌جمهور خیلی خوب نبود. علی لاریجانی در پاسخ به تذکر خباز گفت: مجلس احتیاج به اینکه عده‌ای زیر بغلش را بگیرند و از آن تعریف کنند ندارد. وی افزود: مسئله مهم این بود که سوالی مطرح شد و رئیس‌جمهور پاسخ داد که این نمایانگر نظام دموکراتیک است.
لاریجانی افزود: بنده هم فکر می‌کنم بعضی حرف‌ها نباید اینجا زده می‌شد. وی تاکید کرد: این جایگاه، جایگاه مجلس است که از رئیس‌جمهور سوال می‌کند، مجلس جای شوخی نیست. محلی برای طرح مسایل جدی است. مجلس جایگاه استفاده از کلمات شاسی و ماسی نیست کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: برای بررسی طرح سوال از رئیس‌جمهور در مجلس مشکل آیین‌نامه‌ای وجود دارد که این مشکل باید با ارجاع به کمیسیون مربوطه برطرف شود اما در جریان سیدگی به این طرح، مسائلی در مجلس مطرح شد که باید به این مسائل پاسخ داده شود و جملات کوتاه آقای لاریجانی کفایت نمی‌کند. علی لاریجانی نیز
گفت : اگر قانون غیر دقیق هم باشد، باید در کشور اجرا شود و اصلاح قانون مسیری دارد که باید این مسیر طی شود. کاظم جلالی در بخش دیگری از سخنانش با ذکر این نکته که بالاخره جمعی از نمایندگان یا معاونت قوانین مجلس باید پاسخ دقیق و متقنی به صحبت‌های رئیس‌جمهور آماده کنند و ارائه دهند ، یادآو ر شد: مسائلی در این جلسه مطرح شد که می‌تواند انعکاس وسیعی درباره مجلس داشته‌باشد و باید به این موضوعات پاسخ دقیقی داده شود. لاریجانی در پاسخ جلالی گفت: باید بگویم که کسی با فشار دادن شاسی فوق‌لیسانس نمی‌شود. نماینده شاهرود در خانه ملت نیز به لاریجانی گفت: براساس سوگندی که یاد کردید باید از جایگاه مجلس دفاع کنید و پاسخ منطقی و مقبولی به رئیس‌جمهور بدهید. وی افزود : در مسائل دیگر هم به کار بردن کلمات دیگر مانند «شاسی و ماسی» در مجلس درست نبود و جایگاه استفاده از این کلمات مجلس نیست.
سخنان احمدی‌نژاد در شأن رئیس‌جمهور ایران نبود
علی بزرگواری به ایلنا گفت: سخنان آقای احمدی‌نژاد در شأن رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نبود و اضافه کرد: آمدن رئیس‌جمهور در مجلس دموکراسی در جمهوری اسلامی ایران را نشان می‌دهد، اما باید این نکته را یادآور شویم که ۱۵ دقیقه صحبت نمایندگان در مقابل یک ساعت پاسخ رئیس‌جمهور ضعف قانونی است.
زمانی که احمدی‌نژاد لیسانس نداشت من دکترا داشتم
عباسعلی نورا، نماینده زابل نیز با بیان اینکه زمانی که آقای احمدی‌نژاد لیسانس نداشت بنده دکترا داشتم، گفت: آقای احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسش‌های مطروحه در طرح سوال از رئیس‌جمهور قانون‌گریزی را به برخی نسبت داد. وی افزود: رئیس‌جمهور در جریان پاسخ به پرسش‌ها در مواردی خارج از دستور بحث کرد و غیرمستقیم قانون‌گریزی را به برخی از نمایندگان نسبت داد و به شکلی به ما توهین کرد. نماینده زابل در بخش دیگری از سخنانش گفت: آیا نباید رئیس مجلس در برابر رئیس‌جمهور به این سخنان احمدی‌نژاد پاسخ می‌داد.
لاریجانی همچنین تاکید کرد: شوخی‌هایی مانند«کمپوت» که در اینجا مطرح شد، درست نبود و جای این شوخی‌ها در مجلس نیست. پاسخگویی احمدی‌نژاد به مجلس غیرمستدل بود محمدتقی رهبر رئیس مجمع روحانیون مجلس درباره ارزیابی خود از جلسه بررسی سئوال از رئیس‌جمهور گفت: پاسخ‌های رئیس‌جمهور مستدل نبود و نه با ادبیات خوب بیان شد، این پاسخ‌ها نه تنها قانع‌کننده نبود بلکه توهین‌آمیز نیز بود.
رئیس مجلس باید جواب می‌داد
نماینده مردم ارومیه گفت: رئیس‌جمهور مطالبی را گفتند و از رئیس مجلس انتظار می‌رفت که کاری کند.
نادر قاضی‌پور طی تذکری در صحن علنی مجلس اظهار داشت: رئیس مجلس باید اجازه می‌داد تا سؤال‌کنندگان از رئیس‌جمهور، سخنان خود را بعد از صحبت‌های رئیس‌جمهور مطرح می‌کردند. رئیس‌جمهور مطالبی را گفتند و از رئیس مجلس انتظار می‌رفت که کاری کند.
رئیس‌جمهور سؤالات نمایندگان را تحریف کرد نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به اظهارات رئیس‌جمهور گفت که احمدی‌نژاد با تحریف سؤالات نمایندگان به سؤالات پاسخ نگفته است. غلامرضا مصباحی با بیان اینکه آیین‌نامه داخلی مجلس به رئیس‌جمهور اجازه طرح سؤال از نمایندگان را نداده است از اجازه لاریجانی به احمدی‌نژاد برای طرح سؤال از نمایندگان انتقاد کرد و گفت: رئیس‌جمهور حق سؤال از نمایندگان را نداشت و باید به سؤالات مجلس پاسخ می‌گفت. مصباحی‌مقدم افزود: در بحث یارانه‌ها آقای رئیس‌جمهور گفتند مجلس قانون یارانه‌ها را تأیید کرده است در حالی که ما اصل قانون را تأیید کرده‌ایم نه عدم پرداخت درآمد را به بخش تولید. وی افزود: در بخش عفاف و حجاب آقای رئیس‌جمهور به جای پاسخ به سؤال نمایندگان گفتند : کدام‌یک از شما گناه نکردید. در حالی که سؤال ما این بود چرا رئیس‌جمهور قانون عفاف و حجاب را اجرا نمی‌کند.
مسأله عفاف و حجاب یک بحث اجتماعی است و ما باید حرمت الهی آن را حفظ کنیم نه اینکه حرمت آن را سبک بشماریم. مصباحی‌مقدم از نحوه پاسخگویی رئیس‌جمهور به سؤال نمایندگان درباره مکتب ایرانی نیز انتقاد کرد و ادامه داد: سؤال ما در رابطه با بحث انحرافی مکتب ایرانی بود. اما ایشان گفتند: پیامبر هم از ایران تعریف کرده است که باید گفت، مگر سؤال ما درباره تمجید از ایران بود. چه کسی می‌تواند عظمت و بزرگی ملت ایران را نادیده بگیرد. وی ضمن درخواست از لاریجانی برای مأموریت به گروهی برای پاسخگویی حقوقی به این اظهارات رئیس‌جمهور درباره پاسخ احمدی‌نژاد به ۱۱ روز خانه‌نشینی نیز گفت: آقای احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤال نمایندگان درباره حکم رهبری حرف دیگری زدند در حالی که می‌توانستند بگویند بنده مطیع رهبری هستم و آنجا (اجرای حکم رهبری درباره ابقای مصلحی) اشتباه کرده‌ام.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر مصباحی‌مقدم گفت: رئیس‌جمهور از بنده درباره انتقاد از نمایندگان سؤال کردند که بنده هم گفتم اگر درباره موضوع باشد اشکالی ندارد. وی که برای چندمین بار خواستار توقف تذکر و اخطارهای نمایندگان می‌شد گفت که رئیس‌جمهور طبق قانون به سؤالات نمایندگان پاسخ گفته است اما اینکه ممکن است برخی‌ها قانع نشده باشند بحث دیگری است. زمانی برای روشن شدن ماهیت موافقان و مخالفان دولت جبهه پایداری که از بدو تاسیس تا زمان انتخابات، همواره دولتی بودن خود را نفی می‌کرد و خود را منتقد دولت معرفی می‌کرد، در اولین آزمون مهم رویارویی با دولت نشان داد که تا چقدر منتقد دولت است. اعضا و موسسان این جبهه، تنها افرادی بودند که پاسخ‌های رئیس‌جمهور را قانع‌کننده دانستند.
روح‌الله حسینیان در جمع خبرنگاران با تاکید بر حق قانونی نمایندگان برای سؤال از رئیس‌جمهور گفته بود: ما تمایل داشتیم در آستانه سالن و شیرینی انتخابات به کام مردم تلخ نشود اما متاسفانه هیات رئیسه تصمیم گرفته بود این اتفاق بیفتد و علیرغم اینکه ۱۰ نماینده امضاکننده طرح سؤال امضای خود را پس گرفته بودند، طرح سؤال از رئیس‌جمهور مطرح شد. اصل طرح سؤال اشکالی نداشت اما بگومگوهای بعد از آن شیرینی انتخابات را به کام مردم تلخ کرد. وی در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینکه آیا پاسخ رئیس‌جمهور به سؤالات نمایندگان را قانع‌کننده می‌داند یا خیر، گفت: پاسخ رئیس‌جمهور برای بنده قانع کننده بود و معتقدم نباید جایگاه رئیس‌جمهور تضعیف شود. حسینیان درباره این جمله رئیس‌جمهور که مجلس در راس امور نیست، گفت: همان‌طور که رئیس‌جمهور گفته‌اند، رئیس‌جمهور می‌تواند اظهارنظر کند و نمایندگان نمی‌توانند درمورد اظهارنظر رئیس‌جمهور سؤال کنند مگر اینکه درباره وظایف و اختیارات او بخواهند از وی سؤال کنند. وی همچنین گفته بود که اینکه یک نماینده، یک دوره نماینده باشد و از حق یک مقطع تحصیلی در انتخابات استفاده کند را درست نمی‌داند.
سؤال و جواب در فضای همدلی و با شفافیت بود
علیرضا سلیمی، دیگر عضو جبهه پایداری، از دیگر راضیان جلسه گذشته مجلس و پاسخ‌های رئیس‌جمهور بود که اظهار داشت: همه شاهد بودیم که نمایندگان و رئیس‌جمهور آزادانه سخنان خود را مطرح کردند. این نماینده مجلس با بیان اینکه احمدی‌نژاد در فضای همدلی و با شفافیت به سؤالات نمایندگان پاسخ داد، تصریح کرد: البته برخی از سؤالات نیاز به توضیح بیشتری از سوی رئیس‌جمهور داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات