تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۴۸۷۳۷

امتحان تحریم‌ها و نفاق سیاسی - اقتصادی


صالح اسکندری
تحریم های سیاسی و اقتصادی ایران موضوع جدیدی نیست و طی 32 سال گذشته - از اشغال لانه جاسوسی آمریکا در سال 1358 تا به امروز- جمهوری اسلامی همواره در معرض تحریم بوده است. مسبوق به سابقه بودن فشارهای سیاسی و اقتصادی بر ایران طی سه دهه گذشته تجارب و رهیافت های گرانبهایی را برای زیست اقتصادی در شرایط تحریم ایجاد کرده است. امروز غربی ها تصور می کنند با افزایش فشار تحریم ها و جنجال آفرینی می توانند ملت و دولت ایران را به زانو دربیاورند در حالی که سخت در اشتباهند چرا که خود آنها نحوه مواجهه با تحریم ها را به ملت ما آموخته اند.
به تعبیر مقام معظم رهبری "آنها نمی فهمند که خود آنها در سه دهه گذشته ملت ایران را در قبال تحریم ها واکسینه کرده اند." ویروس ضعیف شده تحریم در 32 سال گذشته فرصت ها و راه حل های جدیدی را پیش روی جمهوری اسلامی قرار داده و عناصر خود محافظتی و مقاومتی را بیدار کرده که امروز به جرات می توان مدعی شد که اساسا ایران 2012 قابل تحریم نیست. ایران امروز به مراتب قوی تر از ایران 33 سال پیش است و تحریم ها کارساز نیست. البته این شکست ناپذیری در برابر تحریمهای سیاسی و اقتصادی اذعان خود سیاستمداران، تحلیلگران و رسانه های غربی است.
به عنوان نمونه شبکه آمریکایی فاکس نیوز اخیرا در گزارشی با اشاره به تحریم‌های غرب به ویژه آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران تصریح کرد که هیچ گونه از تحریم‌های یکجانبه یا چندجانبه نتوانسته ایران را منزوی کند. واشنگتن پست نیز نوشت: باید خاطرنشان کرد بر اساس شواهد اثر تحریم ها بر روی صادرات نفت در طول زمان روند تصاعدی نخواهد داشت. رسانه های غربی بارها اعتراف کرده‌اند تهران هیچ شباهتی به پایتخت یک کشور تحریم شده ندارد و فروشگاه ها مملو از کالا و مشتری هستند که این نشان می دهد تحریم ها در ضربه زدن به اقتصاد ایران ناکام مانده است.
توطئه اخیر دشمنان انقلاب اسلامی در تشدید تحریم های اقتصادی و سیاسی که توامان با تحریم فروش نفت ایران شده است از جهاتی شبیه به جنگ احزاب است. دشمنان انقلاب جملگی هم قسم شده اند تا با با محاصره اقتصادی و تحمیل فشارهای آن به مردم بر روی فرایندهای تصمیم سازی و تصمیم گیری در کشور تاثیر بگذارند. در جنگ احزاب تمام قبایل و گروه های مشرکین، منافقین و حتی یهودیان دست به دست هم دادند تا اسلام را به زانو در آورند.
در این جنگ به تعبیر پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) تمام اسلام در برابر تمام کفر قرار گرفت. بیش از 10 هزار نفر از مشرکین به سمت مدینه حرکت کردند. پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) شورای نظامی تشکیل دادند و در این شورا به پیشنهاد سلمان فارسی خندقی در نقطه نفوذپذیر مدینه حفر کردند تا سپاهیان دشمن نتوانند از آن عبور کنند. سپاهیان کفر به همراهی یهودیان حدود یک ماه شهر مدینه را محاصره کردند. محاصره مدینه توسط سپاهیان مشرکین موجی از رعب و وحشت را در دل برخی از ساکنین شهر ایجاد کرده بود.
خداوند متعال در سوره احزاب وضعیت حاکم بر مدینه را در هنگام محاصره اینگونه ترسیم فرموده اند: ای کسانی که ایمان آورده‏اید نعمت‏خدا را بر خویش یادآور شوید،در آن هنگام که لشکرهای(عظیمی)به سراغ شما آمدند، ولی ما باد و طوفان سخت و لشکریانی که آنان را نمی‏دیدید بر آنها فرستادیم(و به این وسیله آنها را در هم شکستیم)و خداوند به آنچه انجام می‏دهید،بیناست.
به خاطر بیاورید زمانی را که آنها از طرف بالا و پایین شهر شما وارد شدند(و مدینه را محاصره کردند)و زمانی را به یاد آورید که چشمهااز شدت وحشت‏خیره شده بود و جانها به لب رسیده بود و گمانهای گوناگون[بدی]به خدا می‏بردید!در آن هنگام مؤمنان آزمایش شدند و تکان سختی خوردند.
به خاطر بیاورید زمانی را که منافقان و کسانی که در دلهایشان بیماری بود،می‏گفتند خدا و پیامبرش جز وعده‏های دروغین به ما نداده‏اند.
نیز به خاطر بیاورید زمانی را که گروهی از آنها گفتند:ای اهل یثرب!(مردم مدینه)اینجا جای توقف شما نیست،به خانه‏های خود بازگردید.و گروهی از آنان از پیامبر اجازه بازگشت می‏خواستند و می‏گفتند خانه‏های ما بدون حفاظ است،در حالی که بدون حفاظ نبود،آنها فقط می‏خواستند(از جنگ)فرار کنند!
آنها چنان ترسیده بودند که اگر دشمنان از اطراف و جوانب مدینه بر آنان وارد می‏شدند و پیشنهاد بازگشت‏به سوی شرک به آنها می‏کردند،می‏پذیرفتند،و جز مدت کمی برای انتخاب این راه درنگ نمی‏کردند.(احزاب:9-14 )
در یک ماه محاصره شهر مدینه لحظات بسیار سخت و خطرناکی بر مسلمانان گذشت منافقین در میان لشکر اسلام سخت به تکاپو افتاده بودند تا بتوانند بیمار دلان و سست عنصران را از سپاه اسلام جدا کنند. غافل از اینکه نفس گرم پیغمبر اکرم(ص) چیزی جز امیدواری به آینده و توکل به ذات اقدس اله نبود. پروردگار بصیری که به هر آنچه بندگانش انجام می دهند آگاه است. خداوند متعال با این امتحان و ابتلا می‏خواست در این غزوه آخرین ضربه را بر پیکر کفر فرود آورد و صف منافقین را نیز از صفوف مسلمین مشخص سازد.
سر انجام این غزوه به پیروزی مسلمانان انجامید، امداد های غیبی و توفانی شدن هوا، خیمه و خرگاه و زندگی کفار را در هم ریخت، رعب و وحشت شدیدی در قلب آنها افکند که باعث شد پا به فرار بگذارند. کشته شدن عمرو بن عبدود که توانسته بود از خندق عبور کند توسط مولای متقیان امیر مومنان(ع) و فرار دیگر مدعیان مبارزه، از میدان نبرد نیز تاثیر زاید الوصفی در تجدید روحیه مسلمانان داشت. البته برخی از تواریخ نوشته اند یکی دیگر از عوامل شکست سپاه دشمن شکافی بود که به واسطه تدبیر پیامبر اعظم(ص) در صفوف دشمن افتاد.انگیزه قبیله‌های غطفان و فزاره برای حضور در جنگ خندق علیه مسلمانان، طمع به محصولات خیبر بود که یهودیان آنجا به آنان وعده داده بودند.
بنابراین پیامبر اکرم(ص) هیئتی را فرستاد که با سران این قبایل پیمانی ببندند که یک‌سوم میوه‌های مدینه برای آنان باشد، به شرطی که با دشمنان همکاری نکنند. همین پیمان باعث شد که آنان از همکاری با دشمنان اسلام خودداری کنند و از تعداد دشمنان اسلام کاسته شود.
تحریم های سیاسی و اقتصادی اخیر نیز یک امتحان بزرگ برای ملت و مسئولان کشور است. در شکست دشمن تردیدی نیست چون ایران بسیار مقتدر و قوی تر از گذشته است و هم صفوف دشمن به مراتب شکننده تر از سابق می باشد. امروز حتی برخی همپیمانان استراتژیک آمریکا حاضر نشده اند زیر بار فشارهای اقتصادی متقابل تحریم های ایران بروند و مطمئنا در صورت کوچکترین احساس خطری بلافاصله صحنه جنگ اقتصادی با ایران را ترک خواهند کرد.
تحلیلگران غربی معترفند که تنگه هرمز اگر تنها 48 ساعت بسته شود بازارهای غرب فرو می ریزد و بحران اقتصادی مثل صاعقه های توفان جنگ احزاب بر سر اقتصاد سرمایه داری و بازارهای بحران زده غرب فرود می آید."گوردون داف" تحلیلگر برجسته نظامی آمریکا معتقد است نتایج اقتصادی چنین اقدامی برای غرب غیر قابل باور است. از سویی آتش بیداری اسلامی هنوز در حال زبانه کشیدن است و دشمن را به انفعال کشانده است.
باری! یکی دیگر از ثمرات و نتایج این امتحان الهی جداسازی صف منافقین از صفوف مسلمین است. منافقین سیاسی و اقتصادی که مانع از کندن خندق های اقتصادی در برابر فشارهای تحمیلی تحریمها به مردم می شوند. اخلالگران اقتصادی که در هر پست و لباس با اخلال در نظام اقتصادی کشور، کهولت ها، رها کردن کارها، بی تدبیری ها و حتی برخی جاها بازی در زمین دشمن به دنبال تشدید فضای تخیلی تحریم ها هستند تا ایده های تخیلی تر خود را به پیش ببرند! امروز انتظار از مسئولان اقتصادی و بخصوص ستاد تدابیر ویژه به عنوان قرارگاه مقابله با تحریم های اقتصادی این است که با اخلالگران اقتصادی برخورد جدی کند.
ستاد تدابیر ویژه این روزها بیشتر درگیر توجیه کردن رسانه ها و نخبگان است در حالی که فشارهای اقتصادی که به راحتی می توان بخش زیادی از آنها را کنترل کرد بر مردم وارد می شود. توجیه نخبگان و مسئولان اعم از مراجع معظم، مجمع تشخیص، ائمه جمعه و ... کار خوبی است اما دردی از مردم دوا نمی کند. دولت باید هر چه زودتر ابتکار عمل را به دست بگیرد و با تکیه بر زیرساخت های داخلی سر و سامانی به وضعیت اقتصاد کشور بدهد. ملت ایران اراده کرده است از عزت ملی و شرافت خود دفاع کند و این نیازمند کار مضاعف دولتمردان است. دولتی که در هدفمندسازی یارانه ها تمام توان خود را به کار گرفت مطمئنا امروز نیز می تواند در برابر فشارهای ناکارآمدغرب سربلند بیرون بیاید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات