تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۴۸۸۹۵

فوران خشم فقرا در فلسطین اشغالی


سرویس خارجی: فقر و بی عدالتی، منجر به شکاف اجتماعی در رژیم صهیونیستی شده است، به گونه‌ای که براساس نظرسنجی‌ها، اکثریت قاطع ساکنان سرزمین‌های اشغالی بر ضرورت ادامه اعتراض‌های اجتماعی تاکید کرده‌اند.‏
معترضان اسراییلی با وجود سرکوب جنبش اعتراضی شان در سال گذشته، مدتی است اعتراض را از سر گرفته‌اند و بر ادامه آن تاکید دارند. این در حالی است که مقام‌های امنیتی رژیم صهیونیستی با فرافکنی بحران اجتماعی، اعلام می‌کنند که اعتراض‌های اخیر برنامه ریزی شده، با دستور کار و قانون شکنانه است. اعتراضی گسترده که جرقه آن در سال گذشته علیه کابینه نتانیاهو به دلیل موج گرانی و مطالبه عدالت اقتصادی و اجتماعی زده شد باز هم به سطح جامعه آمد. ‏
به گزارش مرکز پژوهش‌های اسرائیلی(عکا)، رادیو رژیم صهیونیستی «وشیت بت»سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، اعلام کردند که موج اعتراضات در اسرائیل دوباره به سطح آمده و این در حالی است که حکومت اسرائیل سال گذشته تلاش کرد با تشکیل کمیته «اصلاح اجتماعی» مطالبات معترضان را متوقف کند.
این کمیته «ترختنبرگ» نام گرفت و به بهانه آن سرکوب ازسوی پلیس اسرائیل و دستگیری تظاهرکنندگان تشدید شد. ‏
‏اعتـراض به حکومــت رشوه‌خواران 
‏روزنامه «یدیووت آهارونوت» رژیم صهیونیستی نوشت: اکنون اعتراض‌ها پس از سرکوب شدید تظاهرکنندگان، از سیطره حکومت خارج شده و دستگیری «داونی لیف» یکی از زنان فعال معترض و 11 معارض دیگر، به این بحران دامن زده است، به گونه‌ای که معترضان خشمگین به اعمال خشونت بار روی آورده‌اند، شعب بانک‌ها را در میدان «رابین» اشغال کرده‌اند، شیشه‌های مراکز تجاری را شکستند و راه‌ها را بستند. ‏
بنابر گزارش این روزنامه، اعمال خشونت بار در آخرین مورد، تا ساعات پایانی شب ادامه داشت و در همین حال جاده «ایلون»به سمت جنوب در نزدیکی تل آویو بسته شد. پس از آن پلیس اسرائیل اقدام به دستگیری بیش از 85 تن از معترضان کرد و این افراد با اتوبوس به بازداشتگاه‌ها منتقل شدند. ‏
شیشه‌ بانک‌های «لئومی»، «هبوعلیم» و «دیسکونت» در خیابان «رابین» به دست تظاهرکنندگان فرو ریخت و ساختمان شهرداری تل آویو با پرتاب تخم مرغ، هدف قرار گرفت. ‏
معترضان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن این شعار نوشته شده بود: «حق من است که صدایم شنیده شود.» همچنین شعار می‌دادند: «حکومت رشوه خواران، از فقرا می‌گیرد و به ثروتمندان می‌دهد»و «همه ما معارض هستیم.» ‏
روزنامه «السبیل» اردن این رویداد را حمله فقرای اسرائیل به بانک‌های تل آویو نامید. معترضان در گفت وگو با رادیو رژیم صهیونیستی گفتند که به طرح‌های اعتراضی خود با وجود تدابیر و مانع تراشی‌های شهرداری و پلیس ادامه خواهند داد، حتی اگر ناچار شوند اعتراض را بدون نصب چادر دنبال کنند. ‏
‏موافقت 69 درصدی ‏
‏اکنون باز هم معترضان فلسطین اشغالی تصمیم گرفته‌اند اعتراض‌های خود را ادامه دهند و در همین حال یک نظرسنجی جدید می‌گوید 69 درصد از اسرائیلی‌ها ادامه اعتراض‌ها را تایید می‌کنند. ‏
براساس نظرسنجی جدید روزنامه صهیونیستی«‌هاآرتص»، اکثریت قاطع اسرائیلی‌ها ادامه اعتراض‌های اجتماعی را تایید می‌کنند. در این نظر سنجی 69 درصد پاسخ دهندگان در مقابل 20 درصد موافق اعتراض‌ها هستند. ‏
نتایج این نظرسنجی حاکی است که اکثریت 67 درصدی پاسخ دهندگان معتقدند در سال گذشته میلادی از زمان شروع اعتراض‌ها در تابستان - با وجود گزارش تریختنبرگ مبنی بر لزوم انجام اصلاحات- و اظهارات نخست وزیر و وزیر امور مالی، چیزی در احوال اجتماعی تغییر نکرده است. 16 درصد از مخاطبان نظرسنجی، اوضاع را 'وخیم‌تر از سال گذشته' توصیف کرده‌اند و فقط 15 درصد گفته‌اند که شرایط بهبود یافته است. ‏
همچنین در این نظرسنجی که از 508 ساکن سرزمین‌های اشغالی انجام شده، 27 درصد شرکت کنندگان خشونت‌های به وقوع پیوسته در اعتراض‌های اخیر را به پلیس اسرائیل نسبت داده اند. ‏
اسرائیل معترضان را تحمل نمی‌کند ‏
‏‏ مسئولان امنیتی اسرائیل می‌گویند؛ تظاهرات اخیر تل آویو برنامه ریزی شده بوده است. ‏
رادیو رژیم صهیونیستی به نقل از ژنرال «یوحنان دانینو» بازرس پلیس اعلام کرد که تظاهرات خشونت بار اخیر در تل آویو حاکی از اعتراض نیست، بلکه فعالیت‌هایی برنامه ریزی شده برای قانون شکنی است.‏
دانینو افزود: تظاهر کنندگان و فعالان جنبش اجتماعی، خواستند دستور کارهای خود را به هر قیمت ممکن تحمیل کنند، اما این بها بیش از آن است که اسرائیل تحمل آن را داشته باشد. ‏
براساس گزارش این رسانه اسرائیلی، دانینو تمامی ادعاها را درباره اینکه پلیس اجازه برگزاری فعالیت‌های اعتراضی نمی‌دهد، رد کرد و گفت که نباید آزادی تظاهرات را به وضعیت آشوب تبدیل کرد. ‏
این در حالی است که «استیو شاپیر» یکی از رهبران این تظاهرات گفته است «ابتدا این پلیس اسراییل بود که دست به خشونت زد و سعی در متفرق کردن تظاهرکنندگان با توسل به زور کرد.» ‏
حرکت اعتراضی موسوم به «جنبش خیمه‌ها» شامل اقشار ضعیف و کم درآمد و متوسط جامعه صهیونیستی، عرصه اجتماعی فلسطین اشغالی را در سال 2011 تحت الشعاع خود قرار داد. اعتراضات اکنون دنباله واکنش‌های گسترده‌ای است که در ماه‌های اگوست، سپتامبر و اکتبر 2011 در شهرهای مختلف فلسطین اشغالی علیه بی عدالتی اجتماعی و نابرابری اقتصادی حکومت صهیونیستی به وقوع پیوست. اعتراضی که با وجود سرکوب، دوباره از لایه‌های اجتماعی به سطح آمده است. ‏
از سویی، خودسوزی یکی از ساکنان سرزمین‌های اشغالی، شبیه اقدامی که «محمد بوعزیری» جوان تونسی با آن جرقه انقلاب‌های اخیر عربی را زد، اعتراضات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را در رژیم صهیونیستی تشدید کرده است.‏
تل آویو چندی پیش در یک راهپیمایی اعتراض‌آمیز در سالروز آغاز اعتراضات، تحت شعار «مردم عدالت اجتماعی می‌خواهند» شاهد خودسوزی یکی از فعالان با مواد آتش زا در اعتراض به اوضاع ظالمانه موجود در رژیم صهیونیستی بود. ‏
خبرنگار فرانس پرس گزارش داد که معترضان در تظاهرات خود فریاد می‌زدند «مردم عدالت اجتماعی می‌خواهند». ‏
روزنامه صهیونیستی «یدیوت آهارونوت» اعلام کرد، این فرد که «موشه سلیمان» نام دارد در جریان اعتراضات تل آویو ابتدا نامه‌ای را در میان حاضران خواند و سپس با ریختن مواد آتش زا بر روی لباس‌هایش، خود را به آتش کشید. مرد 52 ساله به بیمارستان منتقل شد، اما منابع بیمارستانی گفته‌اند حال او وخیم و دچار سوختگی نوع سوم به میزان 80 تا 90 درصد شده است. ‏
او نامـه را در صحنــه خودسوزی به جا گذاشت؛ نامه‌ای که در آن نوشته «دولت اسراییل از من دزدید و بی چیز رهایم کرد». سلیمان در ادامه نامه نوشته است: «اسراییل، نخست وزیر آن بنیامین نتانیاهو و «یوفال اشتاینیتز» وزیر دارایی را مسئول تحقیر مداومی می‌دانم که شهروندان اسرائیلی هر روز ار آن رنج می‌برند. این مسئولان از فقرا می‌گیرند که به ثروتمندان بدهند. دو کمیته که وزارت مسکن تشکیل داده بود، از کمک به من خودداری کردند، با وجود اینکه دچار سکته مغزی شده‌ام و نمی‌توانم هزینه دارو و اجاره خانه را بپردازم. ‏
«راشا تودی» نیز گزارش داد، موج تازه تظاهرات اعتراض‌آمیز در سرزمین‌های اشغالی در سالگرد اعتراضات مردمی در این منطقه بالا گرفته است. ‏
معترضان در سالگرد آغاز اعتراضات(14 جولای برابر با 24 تیرماه) خواستار پیگیری مطالبات خود با تحت فشار قرار دادن مقامات رژیم صهیونیستی و اجرای اصلاحات واقعی شدند. ‏
تظاهرکنندگان معترض به رژیم صهیونیستی با انتقاد شدید از ساختار سیاسی این رژیم، اعلام کردند که کمتر از دو درصد واجدین شرایط رای دادن، به حاکمان رژیم رای می‌دهند و همین تعداد محدود هستند که سرنوشت دیگران را تعیین می‌کنند. ‏
بسیاری از رسانه‌های عربی در انعکاس این رویداد،« موشه سلیمان» را «بوعزیزی اسراییل» نامیدند. ‏
‏تراژدی شخصی
خشم فعالان صهیونیست پس از خودسوزی این فرد که گفته می‌شود در اعتراضات یک ساله اخیر نقش فعالی داشته، زمانی بالا گرفت که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با وجود اینکه مخاطب اصلی نامه موشه سلیمان بود، با بی تفاوتی فقط به یک عبارت درباره اقدام موشه سلیمان به خودسوزی اکتفا کرد: «تراژدی شخصی»‏  این حرف بنیامین نتانیاهو، باعث خشم فعالان اجتماعی شد و در حالی که بر حجم دعوت به ابراز خشم در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک به شدت افزوده شده، فعالان اجتماعی می‌گویند از این واکنش نتانیاهو ناامید و خشمگین شده اند. ‏
روزنامــه صهیــونیستی‌ «هاآرتص» به نقل از یک فعال اجتماعی نوشت؛«برخلاف آنچه نتانیاهو می‌گوید، صحبت از یک شخص نیست که بر جان خود آتش زده باشد، بلکه مشکل بسیار گسترده است، به گونه‌ای که تمامی افراد جامعه را در بر می‌گیرد، اما نخست وزیر در این باره ترجیح می‌دهد که تغافل کند.» ‏
مرکز پژوهش‌های «عکا» نوشت: سازمان‌های حقوق بشری از اظهارات نتانیاهو به شدت آزرده شده‌اند. اریک شرمن مدیر یکی از این سازمان‌ها با نام «خاخام‌ها برای حقوق بشر»گفته است:« از نخست وزیر انتظار داشتم که از وضعیت عملکرد مسئولان مرتبط با رفاه و اوضاع اجتماعی، شوکه شود.» ‏
وی افزود: متاسفانه داستان موشه سلیمان، خطرناک‌ترین حادثه در نوع خود نیست.‌ هم اکنون هزاران بی‌خانمان در خیابان‌ها یا در آستانه ورود به آن هستند. ‏
روزهای خشم فقرا در تل آویو در حالی آغاز شده و شدت گرفت که فقر و بی عدالتی منجر به شکاف اجتماعی در رژیم صهیونیستی شده است، به گونه‌ای که نظرسنجی‌های موجود هم تصریح می‌کنند که اکثریت قاطع ساکنان سرزمین‌های اشغالی، ادامه اعتراض‌های اجتماعی را ضروری می‌دانند. ‏
معترضان با وجود سرکوب جنبش اعتراضی شان، اعتراض را از سر گرفته‌اند و بر ادامه آن تاکید دارند و این در حالی است که مقام‌های امنیتی این رژیم با فرافکنی بحران اجتماعی، اعلام کردند که اعتراض‌های اخیر کاملاً غیرقانونی است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات