تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۵۱۰۷

مثلث کاری ایران در موضوع هسته‌ای


علاءالدین بروجردی

موضعی که ما اکنون در آغاز مذاکرات اتخاذ کرده‌ایم برای ادامه‌ی راه موضعی اصولی، منطقی و صحیح است. این موضع دارای سه وجه است زیرا از یک طرف فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهیم، از طرف دیگر مذاکره انجام می‌دهیم و از سویی دیگر به بازرسان کمک می‌کنیم که اطمینان بیش‌تری را به آژانس، شورای امنیت و شورای حکام منتقل کنند. این مثلث کاری می‌تواند برای یافتن راهی جهت خروج از وضعیت فعلی و توافق طرفین کمک‌کننده باشد. امروز جمهوری اسلامی ایران در وضعیت جدیدی در ارتباط با فن‌آوری هسته‌ای قرار دارد. بعد از اعلام ورود ایران به مرحله صنعتی غنی‌سازی اورانیوم توسط ریاست شورای عالی امنیت ملی و بازدید بازرسان انرژی هسته‌یی از مرکز غنی‌سازی نطنز و گزارش رسمی این بازدید و تایید ورود ایران به مرحله‌‌ی صنعتی، طبیعتا شرایط جدیدی در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌یی ایران ایجاد شد. موافقت اروپا با آغاز مذاکرات بدون هرگونه پیش‌شرطی، که میان دکتر لاریجانی و سولانا- نماینده‌ی کشورهای 1+5 صورت گرفت جدای از محتوای مذاکره برای ایران یک موفقیت بود.

ما از ابتدا سیاست انجام مذاکره برای خروج از بن‌بست را به عنوان یک راه منطقی پذیرفته بودیم و آمادگی خود را نیز اعلام کرده بودیم. بنابراین این گام اول مثبت ارزیابی می‌شود. توافق طرفین برای ادامه‌ی مذاکره ظرف چند هفته‌ی آینده به عنوان دومین مرحله مذاکرات دور جدید، ‌نشان‌دهنده‌ی امیدوار بودن طرفین به وصول یک نتیجه‌ی مثبت در ارتباط با این مذاکرات است. این نکته مثبت و نیز نقطه امیدی برای وصول به یک توافق در این زمینه است، با توجه به مجموعه دقت‌های اتخاذ شده، یعنی ادامه راه از یک طرف و موافقت با بازرسی‌ها از طرف دیگر و سیاست شفاف‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای که از ابتدا نیز وجود داشت و اعلام مناقصه‌ی ساخت نیروگاه هسته‌ای براساس مصوبه‌ی مجلس شورای اسلامی، جدی بودن ایران در تولید انرژی هسته‌یی از طریق ساخت نیروگاه و تلاش برای تامین سوخت این نیروگاه‌ها به عنوان یک ضرورت قطعی فضای مثبتی ایجاد کرده که مذاکره را به عنوان یک راه‌حل منطقی تقویت می‌کند. اگر تحول خاصی اتفاق نیفتاد روند جدید ایجاد شده روندی مثبت است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات