تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۷  ، 
کد خبر : ۲۵۱۹۹۰
بازخوانی انتظارات رهبر انقلاب از قوه مجریه

منشور دولت اسلامی (بخش دوم)


مجید دهبان
توصیه‌های اجرایی
- شاید بشود با ابتکار، مقداری کارها را تسریع کرد. فرض بفرمایید اگر بعضی از بخش‌ها را تشخیص دادید که از اهمیت فوق‌العاده‌‌ای برخوردارند، برای مدت معینی یک اولویت ویژه برای آنها قرار بدهید. مثلا بخش کشاورزی فرضا 6 ماه یا یک سال زمان بگذاریم، برای اینکه همه دستگاه‌ها تحت‌الشعاع کشاورزی قرار بگیرند؛ صنعت در خدمت کشاورزی باشد؛ پول نفت در خدمت کشاورزی باشد، یعنی ما این دستگاه کشاورزی را به یک حرکت سریع وادار بکنیم بعد سراغ یک بخش دیگر برویم. با برنامه‌ریزی می‌شود این کار را کرد.
- آنچه که باید با وسواس و دقت دنبالش باشید، مساله «عدالت اجتماعی» است.
- به کار فرهنگی به معنای واقعی کلمه اهتمام ورزید.
- تا آنجا که بتوانیم باید کشور را از مساله نفت جدا کنیم.
- مدیران خوب، کارها را به طور مستمر انجام می‌دهند. ولو به فرض هم که در رأس مسؤولیت نباشند اما حضور و وجودشان در کارها، همواره محسوس خواهد بود.
- عدم دلبستگی به تحلیل‌ها و نظرهای بیگانه به اینکه دیگران درباره ما چه می‌گویند، اعتنای چندانی نکنید. شاید آنچه که درباره ما می‌گویند، با آنچه که درباره خودشان می‌گویند، متفاوت باشد.
- مردم باید در کارهای دولت سهیم، شریک، همکار و مباشر کار باشند لیکن نکته اساسی اینکه دخالت مردم نباید منجر به این شود که بعضی از قشرهای مردم یا بعضی از افراد زرنگ در میان مردم، سودهای کلان و بادآورده ببرند، در حالی که عده دیگری از مردم، در اولیات زندگی در بمانند.
- آقایان وزرا و مسؤولان بالای کشور بویژه در فعالیت‌ها و تلاش‌های اقتصادی شخصی و گروهی، مطلقا وارد نشوند. به فکر نباشید که زندگی خودتان را تامین کنید. در فعالیت‌های اقتصادی، هر چه که خودتان را دور نگه دارید و پرهیز کنید، به نفع شما و کارتان و به نفع کشور است.
- به همه توصیه می‌کنم؛ هم به مسؤولان، که عجله نکنند و کار شتابزده انجام ندهند، هم به مردم که توقع دور از منطق نداشته باشند.
- درباره کارها باید اساس را مردم قرار داد. گاهی اوقات منافع و خواست عامه مردم، با منافع گروه‌های خاص تعارض پیدا می‌کند. این، جایی است که بسیار حساس است.
- هر انسان عاقلی و هر مجموعه‌ای باید بگردد، لشکریان بااخلاص و باصدق خودش را جست‌وجو کند.
- تا لحظه آخر، به این شعار قانونگرایی تمسک کنید و بدانید که قانونگرایی کار سختی هم هست اما با وجود سختی‌هایش، در کوتاه‌مدت و بلندمدت، فوایدش از بی‌قانونی بهتر است. بعضی قانون را طوری عمل می‌کنند که اصحاب سبت عمل کردند. بعضی از شرکت‌ها و بعضی از مجموعه‌های علی‌الظاهر قانونی، حامل باطن اصحاب‌السبتی هستند. مواظب باشید کسانی که می‌خواهند از قانون بگریزند، شما را به این دام نیندازند؛ نیایند شما را قانع کنند که این کار قانونی است.
- عزیزان من! زمان را قدر بدانید. دقایق را قدر بدانید و آن کار مهم اساسی را که می‌خواهید آخر انجام دهید، همین اول کار انجام دهید.
- به برادران و مسؤولان محترم توصیه می‌کنم که مردم را در جریان کارها قرار دهند. وعده‌هایی که عمل می‌شود، به مردم گفته شود.
- درباره مسائل اقتصادی، توجه به اشتغال جوانان و جهتگیری فکری و روحی و فرهنگی آنان، خیلی مهم است.
- در زمینه سیاست خارجی باید سعی کنید که همه در دنیا بدانند که ملت و دولت ایران، انگیزه و هدفش این است که می‌خواهد با فکر خود، با نیروی خود، با اراده خود، در راه سعادت خود قدم بردارد.
- برادران و خواهران عزیز! این مدت مسؤولیت در دولت را قدر بدانید. این مسؤولیت‌ها گذراست.
- در کشور ما، هفته دولت، هفته ولادت دولت نیست اما ما آمدیم و هفته دولتمان را یادبود شهادت قرار دادیم.
- یک نکته، انسجام و هماهنگی دولت است و پرهیز از اینکه بخشی از دولت، بخش دیگر را تضعیف کند.
- در دولت، باید رئیس‌جمهور را محور قرار داد. من همیشه گفته‌ام که دولت به چهارراهی می‌ماند که رئیس‌جمهور، مثل فرمانده سر این چهارراه است. وسط میدان هیات دولت و مجموعه دولت، نگاه‌ها باید به اشاره رئیس‌جمهور باشد.
- اولویت‌ها، مساله اشتغال، مساله ارزش پولی ملی، مساله متوقف کردن تورم و یا کاهش آن در حد ممکن، مساله رکود اقتصادی و فعال کردن کشور است.
- در خرج کردن پول، در انتخاب برنامه‌ها، در تقدم بخشی بر بخش دیگر- و داخل هر بخش، برنامه‌ای بر برنامه دیگر- اولویت‌ها را رعایت کنید.
- برادران و خواهران سعی کنند انسجام دولت و نظام در سطح عالی حفظ شود. تقسیم کردن و تجزیه کردن در سطوح عالی نظام، به ضرر نظام تمام خواهد شد؛ به سود هیچکس تمام نمی‌شود البته به سود دشمن تمام می‌شود. اگر دشمن زرنگ و عاقل داشته باشیم، او فورا سوء‌استفاده خواهد کرد.
- دولت را، دولت کار و عمل قرار دهید. ببینید عزیزان من! جمهوری اسلامی آمد تا حرف‌های خوب را به عمل‌های خوب تبدیل کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات