تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۵  ، 
کد خبر : ۲۵۲۲۶۳

دکتر محمدجواد لاریجانی: ولی‌فقیه فوق قانون نیست


دکتر محمدجواد لاریجانی در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر گفت: ولی‌فقیه فوق قانون نیست و اصولاً اصطلاح فوق قانون، خلاف مدل دمکراسی است و ولی‌امر نباید برخلاف قانون عمل کند.
دکتر لاریجانی افزود: مشهورترین و بارزترین مدل دمکراسی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم آمده است، مدل انتخابی و پارلمانی است که نمایندگان مجلس را مردم با رای خود انتخاب می‌کنند.
وی افزود: این که گفته می‌شود دموکراسی حکومت مردم برای مردم می‌باشد توجیهی است که می‌تواند در آن همه مدل‌های دیکتاتوری هم وجود داشته باشد. چون هیتلر هم وقتی صحبت می‌کند سخن از مردم و حفظ منافع مردم می‌زند.
وی ادامه داد، ما در ایران به برکت پیروزی انقلاب اسلامی، حکومت را براساس مشروعیت اسلامی بنا کرده‌ایم، که مبنای عقلانیت ماست و اسلام افعال ما را در فرد و جمع تحت تاثیر قرار می‌دهد.
وی افزود: وقتی می‌گوییم مدل دمکراسی، موردنظر است، همه در چارچوب قانون قرار می‌گیرند و ولی‌فقیه در مورد مساله شهرداری که دخالت کردند دقیقاً مطابق قانون بود.
لاریجانی ادامه داد: من معتقدم مدل دمکراسی نسبت به دیگر مدلها کارایی بیشتری دارد و در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مدل دمکراسی با روش انتخابات، مورد تاکید قرار گرفته است.
وی افزود: یکی از جنبه‌های مثبت دمکراسی این است که حاکم و صاحب قدرت را می‌توان بدون اعمال خشونت از قدرت و حکومت کنار کشید.
محمدجواد لاریجانی گفت: البته مدل دمکراسی مدل کاملی نیست و باید در چارچوب اسلام آن را اصلاح کرد. سپس دکتر غلامعباس توسلی استاد دانشگاه نیز گفت: مردم انقلاب کردند و نمی‌شود عده‌ای بگویند که حال انقلاب را بدهید دست ما و ما خودمان تصمیم می‌گیریم. نباید اجازه بدهیم استبداد جدیدی جای استبداد قدیم را بگیرد.
وی افزود: الان قرائت‌های مختلفی از اسلام در کشورهایی همچون افغانستان، عربستان و… وجود دارد. در نظام ما نیز قرائت‌ها مختلف است.
وی ادامه داد: وقتی یک قرائت می‌خواهد. مشروعیت الهی نظام را منهای دمکراسی بداند و نقش مردم را نفی کند، اشکال بوجود می‌آید.
دکتر توسلی گفت: با توجه به انقلاب و قانون اساسی، مهمترین پایگاه نظام ما «مردم» است و مشروعیت دمکراسی ما از مشارکت مردم ناشی می‌شود.
حجت‌الاسلام واعظی نیز یکی دیگر از سخنرانان این جمع دانشجویی بود. وی در خصوص ولایت مطلقه فقیه گفت: معنای ولایت مطلقه فقیه این نیست که همه کرکره عقل خود را بکشند و یک نفر به جای همه تصمیم بگیرد.
وی افزود: همچنین معنای ولایت مطلقه فقیه این نیست که اگر ایشان از نهاد و ارگانی ابراز رضایت کرد، هیچ‌کس حق انتقاد از آن نهاد را ندارد و اصولاً انتقاد نکردن به این سبب، خود خیانت است.
واعظی گفت: ولایت مطلقه فقیه در مقابل ولایت مقیده قرار می‌گیرد یعنی از لحاظ افراد مقید به مقلدان نبوده و از لحاظ حکم حکومتی نیز محدود به «مباهات» نیست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات