ادوارد اسنودن، جاسوس سابق آمریکایی که این روزها تبدیل به بزرگترین افشاگر اسرار پشت پرده سازمانهای اطلاعاتی ایالات متحده شده به تهدیدهای کاخسفید پاسخ داده است. او هم به نوبه خود آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا (NSA) را تهدید کرده است که اسرار بیشتری را درباره موارد جاسوسی الکترونیکی این سازمان که به شکل حریصانهای جنایتکارانه است افشا خواهد کرد. این افشاگر اطلاعاتی سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) معتقد است نهتنها ارتباطات دیگر مردم جهان بلکه تماسها و فعالیتهای اینترنتی مردم خود آمریکا نیز برخلاف قوانین این کشور توسط NSA و بدون هیچ هشدار قبلی کنترل میشود: «آنها به بهانه جمعآوری اطلاعات حیاتی این کار را انجام میدهند ولی در پایان روز کسانی که در NSA نشستهاند هنوز محتوا و جزئیات ارتباطات شما را در اختیار دارند». اسنودن همچنین درباره توجیهات کاخسفید در مواجهه با افکار عمومی که با ارائه اطلاعاتی NSA را مبری از جاسوسی از شهروندان ایالات متحده معرفی میکنند، میگوید: (این اطلاعات) جهتدار، ناکامل و تحریف شده با شواهدی دروغین است. اگرچه مقامات رسمی اطلاعاتی آمریکا هنوز به آخرین اظهارات اسنودن واکنش نشان ندادهاند اما یکی از مقامات سابق NSA سعی کرده است با اطمینان دادن به شهروندان این ادعا را تکرار کند که جاسوسهای این آژانس تنها اهداف خاصی را دنبال میکنند. اسنودن در گفتوگویی مکتوب روی سایت روزنامه انگلیسی گاردین برای چندین بار تاکید کرده است ترسی از برخوردهای قضایی کاخسفید ندارد و عواقب افشاگریهای خود را به جان میخرد؛ روحیهای که او را بسیار به «بردلی منینگ» سرباز در بند آمریکایی شبیه میکند. منینگ سربازی است که مدتهاست در زندان و زیر بازجوییهای خردکننده به سر میبرد و در آمریکا خائن خوانده میشود اما در حقیقت جنبش ویکیلیکس و شخص جولین آسانژ تمام شهرت و اعتبار خود را مدیون اسناد بیشماری هستند که او از پروندههای سری پنتاگون کپیبرداری کرد و در اختیار ویکیلیکس قرار داد. از طرف دیگر اسنودن که کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) بوده است اتهامات مربوط به خائن یا یکی از عوامل چین بودن خود را رد کرده است. دیک چنی، معاون پیشین رئیسجمهور آمریکا در مصاحبهای با شبکه خبری فاکسنیوز گفت: اسنودن یک «خائن» است که احتمالا با چین نیز مناسباتی دارد. چنی گفت: من به قضیه مشکوکم چرا که اسنودن به چین رفت. اگر شما به اختیار، آزادی و امثال آن علاقه داشته باشید چین کشوری نیست که بخواهید به طور عادی به آن سفر کنید. این امر این سوال را به ذهن میآورد که آیا وی قبل از انجام این کار مناسباتی با این کشور داشته است یا خیر. اسنودن روز دوشنبه در یک نشست پرسش و پاسخ اینترنتی که از سوی روزنامه گاردین برگزار شد، گمانهزنیها درباره مناسبات مخفی خود با چین به عنوان یک گریزگاه را یک طرح قابل پیشبینی خواند که هدف از آن دور کردن توجهها از مسائل مربوط به سوءرفتارهای دولت آمریکا بوده است.
پیمانکار ۲۹ ساله پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا گفت: اگر من جاسوس چینیها بودم پس چرا مستقیما به پکن پرواز نکردم؟ میتوانستم در یکی از کاخهای چین زندگی کنم و آسوده باشم. اینکه دیک چنی کسی را خائن بخواند، بزرگترین افتخاری است که میتواند نصیب یک آمریکایی شود. اسنودن همچنین با اشاره به اینکه اطلاعات بیشتری افشا خواهد شد، تصریح کرد: حقیقت در راه است و کسی نمیتواند جلوی آن را بگیرد. وی گفت آمریکا را ترک کرده چرا که به احتمال انجام یک محاکمه عادلانه در این کشور اعتقادی نداشته است. اسنودن اظهار داشت: «دولت آمریکا همانگونه که پیش از این با دیگر افشاگران برخورد کرده است، سریعا امکان وجود هرگونه محاکمه عادلانه را از بین میبرد و آشکارا مرا به خیانت محکوم میکند و این در حالی است که افشای امور محرمانه، جنایت و حتی اقدامی برخلاف قانون اساسی است و بخشودنی نیست. این عدالت نیست، وقتی میتوان خارج از زندان کار بیشتری از پیش برد، احمقانه است که خودتان را اسیر این مسائل کنید. وزارت خارجه چین نیز در این بین اتهامات مربوط به همکاری اسنودن با چین و جاسوسی برای این کشور را رد کرده و آن را «کاملا بیپایه و اساس» خوانده است. هوآ چو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز روز دوشنبه در یک نشست خبری از آمریکا خواست به دغدغههای جامعه بینالمللی و مطالبات آن توجه داشته باشد و توضیح لازم را درباره فعالیتهای نظارتی خود ارائه کند. گفته میشود ادوارد اسنودن ماه گذشته از هاوایی به هنگ کنگ، جایی که در آن برای یکی از تاسیسات آژانس امنیت ملی آمریکا کار میکرده گریخته است.این در حالی است که بر پایه گفتهها وی اسنادی درباره برنامههای نظارت اینترنتی و تلفنی فوقمحرمانه آمریکا را نیز در دست دارد. اسنودن در تاریخ ۱۲ ژوئن به روزنامه «ساوت چاینا مورنینگ پست» گفت آژانس امنیت ملی آمریکا بیش از ۶۱ هزار عملیات هک در سراسر دنیا از جمله در هنگ کنگ و چین انجام داده است. او در تاریخ ۹ ژوئن در یک ویدئوی ۱۲ دقیقهای که گاردین آن را منتشر کرد، به نقش خود در افشای این اطلاعات اعتراف کرد. وی در این مصاحبه آنچه «جاسوسی نظاممند درباره شهروندان بیگناه آمریکایی» خواند را محکوم کرد و افزود، تنها انگیزه وی آن است که افکار عمومی را از آنچه به نام آنان یا بر ضد آنان انجام میشود، آگاه کند. جاسوس سابق آمریکایی که در حال حاضر با شرکت امنیتی «بوز الن همیلتون» همکاری میکند، گفت حاضر است زندگی راحت خود را فدا کند چرا که نمیتواند با وجدان آسوده به دولت آمریکا اجازه دهد با این ساز و کار جاسوسی بزرگ که مخفیانه سرگرم ساخت آن است، حریم خصوصی، آزادی اینترنتی و آزادیهای اساسی مردم در سراسر دنیا را نابود کند. اسنودن گفت: نمیخواهم در جامعهای زندگی کنم که این قبیل کارها در آن انجام میشود... نمیخواهم در دنیایی باشم که آنچه انجام میدهم و میگویم ثبت و ضبط شود.روزنامه گاردین در تاریخ ۶ ژوئن، حکم فوقمحرمانه دادگاهی در آمریکا را فاش کرد که به آژانس امنیت ملی این کشور اجازه میدهد درباره میلیونها آمریکایی که مشتری شرکت ارتباطی «ورایزون» هستند اطلاعات جمعآوری کند. طبق این حکم، ورایزون باید به صورت «روزانه» اطلاعاتی همچون شماره تلفن، محل، زمان و مدت تماس همه مکالمات تلفنی انجام شده در سیستمهای خود چه در داخل آمریکا و چه خارج از آن را در اختیار آژانس امنیت ملی قرار دهد. واشنگتنپست در همان روز با اشاره به دسترسی مستقیم آژانس امنیت ملی آمریکا به سرورهای شرکتهای اینترنتی اعلام کرد منبع این روزنامه که مامور اطلاعاتی یکی از شرکتهای حمل و نقل است از توانمندیهای سیستمهای مورد استفاده آژانس جاسوسی عالیرتبه آمریکا در این زمینه وحشت کرده. این در حالی است که غولهای اینترنتی نظیر اپل و فیسبوک ادعاهای موجود مبنی بر اینکه این شرکتها درهای خود را روی آژانسهای جاسوسی آمریکا گشودهاند، رد کردند. این افشاگریها در حالی صورت میگیرد که دولت اوباما درحال حاضر به علت شنود مخفیانه مکالمات تلفنی خبرنگاران آسوشیتدپرس و همچنین نظارت بر ایمیلها و مکالمات تلفنی خبرنگاران شبکه خبری فاکسنیوز بشدت مورد انتقاد
قرار گرفته است.