تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۲ - ۰۱:۰۸  ، 
کد خبر : ۲۵۹۴۱۷
گفتگوی اختصاصی پایگاه بصیرت با دکتر لاله افتخاری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی

اولویت‌های کشور و رئیس جمهور آینده

یکی از اولویت های کشور توجه به قوانین و مقررات است، در حقیقت ما باید به سند چشم انداز توجه ویژه ای داشته باشیم. رییس جمهوری که قرار است در آینده بیاید باید بداند او مجری است و اقداماتی که می‌خواهد انجام بدهد، برشی از سند چشم انداز است. یک پنجم سند چشم انداز 20ساله که بخش قابل توجهی از آن است تاکنون اجرا شده است.

بصیرت: گروه سیاست داخلی / یکی از مسایل کلیدی در موضوع انتخابات موضوع توجه نامزدهای انتخاباتی به نیازها و اولویت‌های کشور است. به واقع انتظار آن است که نامزدها علاوه بر شناخت این نیازها و اولویت‌ها، برنامه‌ای برای حل مشکلات و تحقق ارائه دهند. در این زمینه گفتگویی با خانم دکتر لاله افتخاری نماینده مردم تهران در مجلس نهم و مسئول فراکسیون نخبگان و حمایت از مخترعان داشته‌ایم که تقدیم علاقمند می کنیم.

* مهمترین نیازها و اولویت‌های امروز کشور که باید مورد توجه رئیس جمهور آینده قرار گیرد چیست؟

یکی از اولویت های کشور توجه به قوانین و مقررات است، در حقیقت ما باید به سند چشم انداز توجه ویژه ای داشته باشیم. رییس جمهوری که قرار است در آینده بیاید باید بداند او مجری است و اقداماتی که می‌خواهد انجام بدهد، برشی از سند چشم انداز است. یک پنجم سند چشم انداز 20ساله که بخش قابل توجهی از آن است تاکنون اجرا شده است.رئیس جمهور باید برنامه‌ها و قوانینی را که بر اساس سند چشم انداز تنظیم کند، همچنین هر اقدامی که برای برنامه پنجم لازم است و همچنین سیاست هایی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده، باید انجام گیرد.
علاوه بر آن مناسبت‌های مختلف از جمله نامگذاری هرسال به ما نشان می‌دهد که چه ضرورت‌هایی باید در این سال و سال آینده در اولیت قرار گیرد که انتظار می رود رئیس جمهور باید به آنها نیز توجه داشته باشد.ریاست جمهور باید بداند که مجری قانون مجلس است. این بدین معنی است که نمایندگان مدافع حقوق مردم هستند و قانونی که در این مجلس وضع می‌شود باید مورد احترام رئیس جمهور باشد و برای اجرای آن تلاش شود. ریاست جمهوری باید به بحث اقتصادی توجه داشته باشد، یکی از چالش‌هایی که در کشور شاید به نحوی مانع از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها شد این بود که توجه‌ای که باید به بحث اشتغال می‌شد، نشده بود و چون برای بحث اشتغال برنامه‌ریزی کاملی نبود، در حقیقت از اشتغال های موجود حمایت نشد. به همین خاطر نه تنها اشتغال زایی آنطور که باید انجام نگرفت، حتی بسیاری از افراد شاغل هم شغل خود را در کارخانجات، مزارع و جاهای مختلفی که بودند از دست دادند و فرصت هایی از جوانان ما از دست رفت.

اگر رییس‌جمهور به صورت جدی پیگیر امور زیربنایی در حوزه اشتغال شود، نه تنها برای افراد تحصیل کرده بلکه برای افرادی که تحصیلات عالیه و تکمیلی هم ندارند ولی به هر حال شهروند این جامعه و جوان این مملکت هستند و دارای استعدادهای خوبی در زمینه‌های دیگری هستند، می توانیم هم تورم را کاهش دهیم و هم در حقیقت کشور را در مقابل تهدیدها و تحریم‌ها بیمه می‌کنیم. در غیر این صورت ما باید بدانیم که تحریم‌ها و مشکلات ما را دچار مشکلاتی خواهند کرد.

در بحث اقتصاد باید به این مسائل توجه داشته و به دانش آموختگان، صاحب نظران و همچنین مخترعان ما که گاهی دانش آموخته هم نیستند اما فکر خلاق و نوآور دارند، فرصتی برای شکوفاشدن دهند، ضمن اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکزی که می‌توانند در این زمینه برنامه‌ریزی و اشتغال‌زایی داشته باشند نیز باید براساس آخرین دریافت علمی ما را به سمت اشتغال ببرند چرا که آنها می‌توانند تاثیرگذار باشند و به تحقق چشم انداز کمک کنند. مسئله دیگر در این زمینه باز هم مساله همراهی دولت با مجلس است که اگر این همراهی صورت گیرد به سرخوردگی و از دست رفتن نخبگان و مخترعان ما و افزایش واردات و کاهش صادرات نمی‌انجامد. مسئله دیگر وجود ایرانیان فرهیخته‌ای است که ما در خارج از کشور داریم بنده به عنوان مسئول فراکسیون نخبگان و حمایت از مخترعان عرض می‌کنم که این ها ظرفیت بسیار ارزشمند و بی نظیری در جهان در اختیار دارند که برنامه ریزی دقیقی روی آنها صورت نگرفته و نشست هایی با مجریان و کارشناسان این امر نداشته‌اند، ما باید برای دوره های آموزشی، برنامه های مشترک و استفاده از زمینه علمی آنها برنامه‌ریزی کنیم و از ظرفیت‌های موجود جامعه استفاده کنیم و بستری برای بازگشت صاحب نظران و دانشجویان ایرانی خارج از کشور فراهم کنیم.

*رییس جمهور آینده با کدام ویژگی خواهد توانست این نیازها را مرتفع نماید ؟

رییس جمهور باید مدیر باشد، در عرصه‌های مختلف با تخصص وارد شود، باید کسی باشد که بر داخل، خارج و بین الملل اشراف داشته باشد تا بتواند ظرفیت های بین الملل را در اختیار کشور ما قرار داده و برای استفاده در خدمت نظام به کار گیرد. حالت بسته ای برای اوجود نداشته باشد و بتواند از تجربه و توانمندی‌های نخبگان در جای جای کشور استفاده کند. دولت باید با مجلس تعامل مثبت داشته باشد چرا که مجلس و دولت دو قوه برگرفته و در خدمت نظام هستند. دولت نباید مجلس را رقیب یا مزاحم خود ببیند این دو قوه باید در خدمت نظام، مردم و ولایت باشند.

* برای تحقق حماسه سیاسی و برگزاری انتخاباتی با مشارکت حد اکثری چه پیشنهادی دارید؟

به نظر بنده مردم باید نقش خود را خیلی مهم و جدی ببیند، همانطور که تا کنون دیده اند. مردم باید بدانند یک رای آنها از بالاترین سلاحی که دنیا در اختیار دارد بالاتر و کارسازتر است و تاثیرگذاری بیشتری دارد و حتی می‌تواند در مقابل سلاح‌های نظامی دشمنان مقاومت و ایستادگی کند. می‌تواند سپر دفاعی در مقابل کشور برای امنیت واستقلال ایجاد کند. انسجام میان مردم بیشترین تاثیر را در انتخابات دارد.

رای رهبری، رییس جمهور، نماینده مجلس، رییس قوه قضاییه، وزرا با یک شهروند محترم ما یا یک روستایی عزیز ما در اقصا نقاط کشور یکی است. هر فرد باید برای رای خود ارزش بگذارد، پس از آن باید انتخاب اصلح داشته باشد، وقتی که به نامزد اصلح خود رای دهیم آن زمان می‌توانیم بگوییم در آینده کشور هم نقش و تاثیر مضاعف داشته‌ایم. قطعا انسان عاقل این فرصت طلایی را برای خود در اولویت قرار می‌دهد.شعارها، عملکرد، نحوه تبلیغات و امکان تحقق وعده هایی که نامزدهای ریاست جمهوری می‌دهند را بررسی کرده و به آنها نمره می‌دهد. با این بررسی ها می تواند نامزد اصلح خود را انتخاب کند و به او رای میدهد. چنین فردی دیگران را هم به شرکت در انتخابات تشویق می کند، اینجاست که بخش عمده ی این حماسه سیاسی تحقق پیدا می کند.بخش دیگر آن نیز به نامزد ها و هوادارانشان بر می‌گردد که چطور اخلاق مدارانه در عرصه انتخابات وارد شده و بر اساس واقعیت‌ها و حقایق، منافع نظام، ملت و فرمایشات رهبری عمل کنند.

گفت گو از: سیدمحمد مشکوه الممالک
 
 
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات