تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۶۰۲۸۶
4 سال با رئیس بنیاد شهید

زریبافان: احمدی‌نژاد مشاور من بود!

اشاره: شمارش معکوس برای انتصاب رئیس جدید بنیاد شهید آغاز شده است ولی با نگاهی به پرونده کاری مسعود زریبافان در 4 سال مدیریتش در بنیاد شهید می‌توان به نقاط ضعف و قوتش پی برد. از انحلال خبرگزاری حیات و اخراج خبرنگارانش تا اختلاس از بانک دی وبنیاد شهید و موضوع تحقیق و تفحص از این نهاد مقدس. روایتی از مدیر 57 ساله‌ای که می‌گوید احمدی‌نژاد باجناق من نیست و روزی مشاور من بوده است.

مسعود زریبافان، نامی که نخستین بار شهروندان تهرانی و بعد رسانه‌ها در انتخابات دومین دوره شورای شهر تهران شنیدند. مردی 57 ساله که آن زمان با 96 هزار رای توانست روی صندلی شورای شهر بنشید و حالا امروز بر صندلی ریاست بنیاد شهید کشور تکیه زده است. شناسنامه و عملکرد زریبافان بعد از انتصابش در بنیاد شهید برای بیشتر جامعه ایثارگری مبهم بود. حتی گروه زیادی از جانبازان و ایثارگران می‌گفتند: «این فرد حتی سابقه حضور در دوران دفاع مقدس را ندارد و حرف ما را درک نمی‌کند!» البته یک سوی تولد این سخن‌ها دلیلش شخص آقای زریبافان بود چرا که در مدت مدیریتش در بنیاد شهید حتی برای یک بار هم نشست خبری با رسانه‌ها برگزار نکرد. مسعود زریبافان متولد تهران مدرک مهندسی عمران و کارشناسی ارشد شهرسازی و برنامه‌ریزی دارد. وی پیش از ورود به کابینه محمود احمدی‌نژاد شهردار مهاباد، فرماندار مهاباد و استانداری کردستان را در شناسنامه کاری خود دارد. البته مدتی هم به عنوان قائم‌مقام معاونت عمران بنیاد مستضعفان و جانبازان خدمت کرده است. در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال 84 به عنوان مسئول ستاد مردمی حمایت از محمود احمدی‌نژاد منصوب شد و بعد از انتخاب احمدی‌نژاد به عنوان رئیس‌جمهور دبیر هیات دولت شد.

این انتصاب همزمان با مصوبه مجلس برای دوشغله‌ها همراه بود برای همین زریبافان مجبور شد از شورای شهر تهران خداحافظی کند. البته زریبافان کوتاه نیامد و برای سومین دوره انتخابات شورای شهر تهران کاندید شد و در لیست ائتلاف رایحه خوش خدمت وارد عرصه رقابت با سایر کاندیداهای شورای شهر شد که بخشی از آنها اصلاح طلبان بودند ولی نتوانست پیروز میدان شود و در دولت ماندگار شد. زریبافان در خردادماه 87 با حکم محمد علی‌آبادی رئیس وقت سازمان تربیت‌بدنی به عنوان رئیس مجمع باشگاه فرهنگی – ورزشی استقلال تهران منصوب شد. باجناق احمدی‌نژاد نیستم! زریبافان در حالی همچنان مسوول رسیدگی به نامه‌های مردمی به دفتر رئیس‌جمهور بود که محمود احمدی‌نژاد بعد از انتخاب مجددش در سال 88 به عنوان رئیس‌جمهور دهم در 18 تیرماه همان سال مسعود زریبافان را به عنوان معاون خود و رئیس بنیاد شهید منصوب کرد. البته برخی از رسانه‌ها و سایت ویکی پدیا در صفحه خود اعلام کرد که زریبافان باجناق احمدی‌نژاد است که زریبافان در این مورد می‌گوید: خیر اینطور نیست. احمدی نژاد مشاور من بود! رئیس بنیاد شهید در مورد ارتباطش با احمدی‌نژاد می‌گوید: من با آقای احمدی‌نژاد در کردستان آشنا شدیم و در مقاطعی هم با هم همکاری داشته‌ایم. آشنایی ما برمی‌گردد به 20 -25 سال پیش.

من در مهاباد بودم و بعد از 2 سال که استاندار کردستان شدم آقای احمدی‌نژاد شد مشاور استاندار کردستان و 2-3 سال هم آنجا باهم بودیم. من 3 سال زیر پله با خانواده‌ام در کردستان زندگی کردم مسعود زریبافان در مورد اینکه برخی از ایثارگران می‌گویند شما در مناطق جنگی و در دوران دفاع مقدس حضور نداشته اید می‌گوید: من کلا کردستان بودم. من از اول انقلاب رفته بودم نقده و بعد رفتم مهاباد. زمانی که کل شهر به استثناء یک خیابان در دست ضدانقلاب بود. در اون شرایط با خانواده رفتم مهاباد و 3 سال و نیم در زیر پله زندگی کردم، چون روزانه در حوالی خانه ما 30 تا خمپاره منفجر می‌شد. بعدش شدم معاون فرماندار وبعد از آن شهردار شدم و مسئول بازسازی در اون شرایط سخت بودم. کارهای پشتیبانی موقع عملیات‌ها را هم انجام می‌دادیم. شرایط کردستان بسیار خاص بود چون هم پشت و هم روبه‌رو دشمن بود. در اون شرایط خاص و سخت من تنها فردی بودم که خانواده خودم را هم آورده بودم کردستان. کلا” در کردستان همه جور کاری می‌کردیم، از بازسازی مناطق و ستاد جبهه و جنگ و در قضیه حلبچه هم مسوول جمع‌آوری آوارگان بودیم. از سال 58 تا 68 همش مشغول این جور کارها بودیم. زن و بچه من رزمنده هستند رئیس بنیاد شهید در پاسخ به اینکه آیا از اعضای خانواده شما کسی هم شهید شده است می‌گوید: خیلی از رفقایم شهید شدند و از بستگان هم همین‌طور مثل برادر همسرم. من زمان شهرداری مهاباد هم همین‌طور بین مردم بودم، در حالی که کل شهر پر از کومله و ضد انقلاب بود.

یکی از مشکلات مهاباد این بود که وقتی باران می‌آمد آبها داخل خانه مردم می‌شد و ما هم مدام درستش می‌کردیم. یه چکمه بلند می‌پوشیدم و با سایر کارکنان شهرداری در خیابان‌ها سرک می‌کشیدم و ایرادات رو گوشزد و برطرف می‌کردیم. از اینها که بگذریم باید بگویم که زن و بچه من هم رزمنده هستند. بچه دوم خودم در مهاباد به دنیا آمد. آن هم تو بیمارستانی که کومله‌ها در آن فراوان بودند و دست آنها بود. دختر من در نگهبانی بیمارستان به دنیا آمد. نیروهای ما اقدامات تأمینی انجام دادند تا بتوانیم وارد بیمارستان بشویم. آن وقت بعضی‌ها میآیند به من می‌گویند شما اصلا کجا بودی و چه سنخیتی با رزمندگی داری؟ من 10 سال مدام در منطقه کردستان بودم در صورتی که اکثر رزمنده‌ها یه دوره خاص زمانی در منطقه بودند. همین آمدن خانواده من هم باعث شد دیگران هم خانواده‌هایشان را بیاورند مهاباد و به تدریج شکل شهر به خودش گرفت. به گزارش تابناک رسانه باید منصفانه در مورد عملکرد مسوولان قضاوت کند. هر چند نقاط ضعفی در مدیریت بنیاد شهید در دولت دهم به چشم می‌خورد ولی ایجاد بانک دی، واگذاری تصدی امور ایثارگران به سازمانها، پرداخت حقوق آزادگان از طریق واگذاری سهام (البته آزادگان نسبت به آن اعتزاض دارند) و برخی اقدامات دیگر در این دوره حائز اهمیت است ولی برخی از چالش‌ها موجب شده تا شخص مسعود زریبافان و ماهیت بنیاد شهید با چالشی بزرگ روبه‌رو شوند. به عنوان مثال نخستین اقدام زریبافان پس از انتصاب تعطیلی خبرگزاری حیات و اخراج 15 خبرنگار این رسانه بود. بعد خودسوزی‌های متعدد در تهران و برخی شهرستانها توسط جانبازان و خودداری رئیس بنیاد شهید برای پاسخگویی به رسانه‌ها این مدیر 57 ساله را به عنوان مدیری که قصد پاسخگویی ندارد معرفی کرد.

شکایت‌های متعدد امور حقوقی بنیاد شهید از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری نسبت به دوره‌های قبل چندین برابر شد تا جائیکه دیگر قضات دادسرای فرهنگ و رسانه هم متهمان را می‌شناسند و هم شاکی را! که البته در بسیاری از موارد متهمان رسانه‌ای تبرئه شدند. در این سال‌ها هم موضع تحقیق و تفحص از بنیاد شهید، اختلاس در بانک دی و تخریب آسایشگاه بقیه ا.. را در پرونده خود دارد. تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در خردادماه سال جاری بود که بررسی تقاضای 90 نفر از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از عملکرد بنیاد شهید و امور ایثارگران در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت و مجلسی‌ها تحقیق و تفحص از بنیاد شهید را تصویب کردند. امیر خجسته نماینده مردم همدان به نمایندگی از امضاکنندگان این طرح در خصوص دلایل تقاضای این تحقیق و تفحص، گزارشی را در صحن علنی مجلس ارائه داد. رئیس کمیسیون شوراها و سیاست داخلی مجلس گفت: متاسفانه باور عمومی جامعه بر این است که ایثارگران با دارا بودن انواع سهمیه‌های استخدام و ادامه تحصیل اکنون از همه امکانات رفاهی برخوردارند در حالی که چنین اتفاقی نیفتاده و بی عدالتی‌های زیادی در سال‌های اخیر صورت گرفته است. وی با بیان اینکه جلسات متعدد ما برای حل مشکلات ایثارگران با رئیس این بنیاد فایده‌ای نداشته است، گفت: سه ماه است که 90 نفر از نمایندگان تقاضای تحقیق و تفحص از بنیاد شهید را امضا کرده اند و علی رغم جلسه با رئیس این بنیاد، ابهامات آنها برطرف نشده است بنابراین این تقاضا را در صحن علنی مجلس مطرح می‌کنیم.

خجسته در شرح دلایل این تقاضا گفت: سوء مدیریت محسوس و رها کردن وظایف ذاتی و پرداختن به مسائل حاشیه‌ای از قبیل امور سیاسی و اقتصادی و فروش املاک از مهم‌ترین تخلفات بنیاد است. وی ادامه داد: عدم شفافیت مالی و تخلفات متعدد در بخش‌های اقتصادی بنیاد مانند کشف اختلاس 15 میلیارد تومانی و همچنین اختلاس 170 میلیارد تومانی از دارایی‌های بانک دی در صرافی دی از مهم‌ترین تخلفات مالی بنیاد شهید است. رئیس کمیسیون شوراها و سیاست داخلی مجلس افزود: این 170 میلیارد تومان از طریق صرافی به دبی اختلاس شده و تعدادی از عاملان دستگیر شده اند و تعدادی نیز به امارات فرار کرده اند. خجسته سوء مدیریت شدید در بخش درمان جانبازان را یکی از دلایل تحقیق و تفحص خواند و گفت: شهادت غریبانه برخی از جانبازان به‌دلیل سهل‌انگاری‌های صورت گرفته بنیاد شهید بوده است. وی همچنین فروش برخی املاک مانند ساختمان کوثر در ظفر، مرکز ناباروری فرمانیه و سوء مدیریت در بیمارستان خاتم را از تخلفات بنیاد شهید خواند. نماینده همدان تصریح کرد: انتصاب‌های سیاسی در بنیاد شهید و روی کار آمدن افرادی که دغدغه و سابقه ایثارگری نداشته و حتی برخی از آنان دارای محکومیت‌های مالی می‌باشند از جمله این تخلفات است. به عنوان مثال انتصاب فردی در یکی از شرکت‌های زیر مجموعه بنیاد که برای تخلفاتی نظیر اخذ وام، رشوه 5 میلیارد تومانی دریافت کرده و هنوز هم بر سر کار خود حاضر است. عضویت و همکاری در ستادهای انتخاباتی احمدی‌نژاد از شرایط لازم برای احراز مدیریت در بنیاد شهید است.

رئیس کمیسیون شوراها و سیاست داخلی مجلس در ادامه با انتقاد شدید از انتصابات سیاسی افراد غیر‌متخصص در بنیاد شهید و هیات مدیره بانک دی گفت: به عنوان مثال یک پزشک به مدیریت بیمه دی منصوب شده که از دوستان نزدیک مدیریت است علاوه بر این با اصرار آقای زریبافان فردی به هیات مدیره بانک دی منصوب شده که دارای محکومیت مالی بوده و هیچ سابقه مدیریتی در بانک ندارد. وی تصریح کرد: شواهد حاکی از سوء جریان حاکم در مدیریت بنیاد است. صلاحیت این شخص بارها برای عضویت در هیات مدیره بانک دی از سوی بانک مرکزی رد شده ولی باز هم معلوم نیست به چه علت آقای زریبافان اصرار بر انتصاب ایشان دارند. همین فرد در یکی از ماههای سال گذشته 17 میلیون تومان اضافه کاری دریافت کرده بود. خجسته اظهار داشت: بعضی از زیر مجموعه‌های بنیاد مانند شرکت عمران و مسکن به کار خرید و فروش املاک و ساخت و ساز مشغول اند. رئیس کمیسیون شوراها و سیاست داخلی مجلس تصریح کرد: سوء مدیریت در بنیاد شهید موجب شده جامعه هدف جانبازان، آزادگان و خانواده شهدا رها شود و خیرین به حل مشکلات درمانی جانبازان بپردازند. خجسته با انتقاد از عدم پرداخت معوقات جانبازان آزادگان و خانواده شهدا گفت:

این معوقات سال‌های سال انباشته شده و افراد غیر‌متخصص که در معاونت مالی بنیاد به کار گماشته شده اند، عامل اصلی انباشته شدن این معوقات هستند. البته اظهارات زریبافان در حاشیه برخی برنامه‌ها و مراسمها هم حاشیه‌های سیاسی و اما و اگرهایی را به همراه داشته است. مسعود زریبافان، درباره اسفندیار رحیم مشایی گفته است که مشایی دائم‌الذکر و اهل توسل است و او را ۳۰ سال است که می‌شناسد و رفاقت دیرینه با او دارد. همچنین در مراسم رونمایی از متن قرآن کریم بر روی پوست که با حضور چهره‌های مختلف سیاسی کشور و با تلاش جمعیت فرزندان شاهد و ایثارگر نو‌اندیش خدمتگزار در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد، مسعود زریبافان از حضور در برج میلاد امتناع کرد. او دلیل این کار را تعلق داشتن برج میلاد به شهرداری عنوان کرد. مسعود زریبافان همچنین با انتقاد از فیلم «اخراجی‌ها ۳» گفته است: که انتظار بیشتری از آقای ده‌نمکی داشتیم، ساحت مقدس ایثارگران منزه از آن است که به منظور جذب مخاطب دست مایه طنز قرار گیرد. حالا دیگر روزهای آخر ریاست زریبافان است و چشم ایثارگران به دنبال رئیسی جدید است تا بتواند چالش‌های این مجموعه را برطرف کند. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات