تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۶۰۵۴۲
همه به نام ایران در پای صندوق‌های رای

کاندیداهای ریاست جمهوری چه گفتند؟


چند ماهی می‌شود کشور در تب و تاب یازدهمین انتخاب است و به خصوص در ماه های اخیر فضای سیاسی کشور رنگ و بوی انتخابات به خود گرفته است. بیش از 30 چهره نامدار ثبت نام کرده بودند که با رای شورای نگهبان 8 نفر در مرحله رقابت باقی ماندند که از این جمع، غلامعلی حداد عادل و محمدرضا عارف به خواست خود، انصراف دادند. با ائتلاف انجام شده در اصلاحات حسن روحانی کاندیدای جریان اصلاحات و اعتدال شد، در مقابل تلاش اصولگرایان برای اجماع بی‌فایده ماند و علی‌اکبر ولایتی، سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف و محسن رضایی به عرصه آمدند. روز موعود فرا رسید و موج خروشان ملتی که برای نام ایران و سربلندی آن از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند به پای صندوق‌های رای آمدند تا به جهانیان اعلام کنند تحریم‌ها و فشارهای دشمنان و بدخواهان این کشور تاثیری بر علاقه آنها به موطنشان ندارد. کاندیداها هم همراستا با مردم به پای صندوقهای رای آمدند و اعلام کردند برد و باخت برایشان دارای آنچنان معنایی نیست و هدف همه آنها سربلندی و درخشش ایران است.

روحانی: صاحب این مملکت مردم هستند

حسن روحانی کاندیدای منتخب اصلاحات و اعتدال پس از انداختن رای خود به صندوق مسجد امام رضا(ع) واقع در شهرری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «آیا اعلام پیروزی پیش از موعد شما در کرمان خلاف قانون نبود؟»، گفت:‌ بنده در کرمان و برخی استان‌های دیگر گفتم که روز 24 خرداد روز حماسه است و همه باید بر سر صندوق‌ها رای حاضر شویم منتها هر کس باید 10 نفر دیگر را تشویق کرده و آنها را پای صندوق رای آورد. روز 25 خرداد روز پیروزی ملت ایران است نه پیروزی بنده. روحانی درباره واکنشش در صورت پیروز شدن گفت:

اگر در انتخابات پیروز شوم بعد از حمد و شکر الهی تشکر جانانه‌ای از ملت ایران می‌کنم. صاحب این مملکت مردم هستند و کشور مال و حق آنهاست. وی درباره پیش‌بینی‌اش از میزان مشارکت مردم گفت: من احساس می‌کنم این دوره شاهد حضور بیشتری خواهیم بود که این صحبتم بر مبنای نظرسنجی‌ها و حضور مردم در خیابان‌های استان‌های مختلف است که گاهی تعجب‌برانگیز بود. روحانی همچنین درباره پیامش به طرفدارانش گفت: پیامم برای تمام ملت عزیز ایران این است که امروز روز سرنوشت و روز تاریخی است. هیچکس فکر نکند که با پای صندوق رای نرفتن مشکل حل می‌شود. وی درباره توصیه‌اش به طرفداران سایر نامزد‌ها گفت:‌ من خیلی دلم می‌خواهد همیشه فضا اخلاقی باشد ولی در ایامی که تبلیغات ممنوع بود برخی از بداخلاقان خیلی بداخلاقی کردند و تهمت‌های ناروایی زدند و چون زمان تبلیغات نبود نمی‌توانستیم پاسخ دهیم. البته از این اتفاق خوشحالم چون اگر مردم مصلحت بدانند و بار مسئولیت را بر دوش من بگذارند و من را انتخاب کنند، می‌خواهم بداخلاقی‌ها و افراط‌ها را از بین ببرم.

ولایتی: ملاک رای مردم است

علی‌اکبر ولایتی پس از انداختن رای خود به صندوق در جمع خبرنگاران گفت: مردم باید به صندوق‌ها هجوم آورند، رای مردم به ریاست‌جمهوری و شورای شهر تایید مجددی از حمایت ملت از جمهوری اسلامی ایران است. ملاک رای مردم است. ولایتی اضافه کرد: هر کسی که مردم به وی رای دادند، مورد احترام همه ماست و اگر به من اعتماد کنند و رای دهند من به قول‌هایی که به مردم داده‌ام، ان‌شاءالله به یاری خداوند و حمایت مردم عمل خواهم کرد و اگر به هر کس دیگری رای دادند و آن فرد بیشترین رای را به دست آورد ما هم در خدمت او هستیم. وی افزود: آنچه که مهم است حضور هر چه بیشتر مردم در کنار صندوق‌های رای و انتخاب کاندیدای اصلح است و پیروز نهایی ملت بزرگ ایران است. انتخابات ریاست‌جمهوری یکی از مهم‌ترین اتفاقات در نظام جمهوری اسلامی ایران است که همه مردم به سمت انتخاب رئیس‌جمهور حرکت می‌کنند. اکثریت مردم اکنون در کنار صندوق‌های رای حضور دارند که رئیس‌جمهورشان را انتخاب کنند و دولت جدید باید در خدمت ملت باشد.

غرضی: برنده انتخابات ملت ایران هستند

سید محمد غرضی پس از انداختن رای خود در صندوق گفت:‌ امروز نوروز است، امروز روز یا مقلب القلوب و الابصار است. امروز مردم با قدرت نرم‌افزاری انتخابات در مقابل قدرت سخت‌افزاری دشمن ایستادگی کرده و آنها را شکست می‌دهند. وی در پاسخ به این پرسش که چقدر برای پیروزی در انتخابات امیدوار هستید، اظهار کرد: برنده این انتخابات ملت ایران هستند، برنده امروز این انتخابات کسی است که رای بیشتری داشته باشد. اشخاص روی کار می‌آیند و سپس کنار می‌روند، ولی این مردم هستند که باقی می‌مانند. وی تصریح کرد:

امروز محشر انقلاب اسلامی است، امروز مردم لباسشان سفید است و دشمن نیز شمشیرهای خود را غلاف کرده است امروز منطقه با ماست و قدرت انقلاب اسلامی در صدر قدرت‌های سیاسی جهان قرار گرفته است. غرضی در پاسخ به این پرسش که اگر به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب نشدید به هوادارانتان چه توصیه‌ای می‌کنید، اظهار کرد: من هوادار ندارم، من اگر جایی باز کرده باشم قلوب ملت ایران است، این ملت ایران است که امروز من را تا این‌جا آورده است، من از آنها می‌خواهم در حق دولت مستقر دعا کنند. وی افزود: من در انتخابات هیچ رقابتی انجام نمی‌دهم من با مردم و سایر کاندیدا‌ها همکاری می‌کنم چرا که ملت ایران همواره با نظام همکاری کرده و دائما در صحنه حاضر هستند ملت، حکومت و نظام جمهوری اسلامی را قبول دارند، من هم این ملت و نظام را قبول دارم.

رضایی: سرنوشت خودمان را به دست خودمان می‌سازیم

محسن رضایی پس از انداختن رای خود به صندوق در یکی از روستاهای رباط کریم گفت: من به اینجا آ‌مدم تا بگویم مساله اصلی ما مردم هستند و به همین دلیل آمده‌ام رای خود را به صندوق بیندازم. پیام من به هوادارانم این است که انتخابات و تعیین دولت، مجلس یا شوراها یکی از دستاوردهای بزرگ ملت ایران است که توسط خود آنها به دست آمده و بهای سنگینی برای آن پرداخته‌اند. وی خاطرنشان کرد: ما سرنوشت خودمان را به دست خودمان می‌سازیم و به همین دلیل باید از این دستاورد حراست کنیم و حضور فعالی در آن داشته باشیم و ثابت کنیم که به دستاوردها و میراث گذشته‌هایمان پایبند هستیم و آنها را زیر پا نمی‌گذاریم. وی در پاسخ به این پرسش که «اگر انتخاب نشدید چگونه به قانون تمکین خواهید کرد؟» گفت: از هر تصمیمی که ملت ایران بگیرند تشکر می‌کنم و مطمئنم ملت ایران امروز (دیروز) شگفتی می‌آفریند.

جلیلی: مردم به خلق حماسه سیاسی کمک کنند

سعید جلیلی پس از انداختن رای خود به صندوق حوزه حرم حضرت عبدالعظیم گفت: هر که مردم انتخاب کنند و از صندوق‌های رای بیرون آید، باید مورد احترام همگان قرار گیرد. وی ادامه داد: از آحاد مردم و همه هواداران نامزد‌ها می‌خواهم که به خلق حماسه سیاسی کمک کنند و تحقق این حماسه زمانی کامل می‌شود که بعد از اعلام نتایج نیز همه به رای مردم احترام گذاشته و براساس قانون عمل کنند.

قالیباف: انتخاب مردم بهترین است

محمدباقر قالیباف که به همراه خانواده خود در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر شرکت کرده بود پس از رای دادن با بیان این‌که به دنبال ایجاد تغییرات اساسی در کشور است، عنوان کرد: من می‌خواهم در حوزه پیشرفت و عدالت کشور تغییراتی بنیادی و اساسی ایجاد کنم. قطعا از میان نامزدها یک نفر انتخاب می‌شود و انتخاب مردم بهترین بوده و آرای آنها محترم خواهد بود. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: هر چه خواست خدا باشد، همان می‌شود در هر صورت من خواهان ایجاد تغییرات بسیار زیادی در کشور هستم.

عارف: به آینده خوشبین هستم

محمدرضا عارف کاندیدا‌ی انصرافی در مورد لزوم حضور حداکثری مردم در انتخابات گفت: ‌از آنجا که پایه نظام جمهوری اسلامی بر دموکراسی و رای مردم است، لازم است که مردم در انتخابات حضور پرشور داشته باشند. وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه کاندیداهای شکست‌ خورده و کاندیدای پیروز بعد از انتخابات باید چه اقدامی انجام دهند گفت: همه کاندیداها به مردم تبریک بگویند طبیعتا کاندیدای شکست خورده باید به کاندیدای پیروز تبریک بگوید و کاندیدای پیروز لازم است که به سمت همگرایی حرکت کند. وی ادامه داد: امیدوارم دولت آینده بتواند از همه نیروهای سیاسی استفاده کند و در جهت حل مشکلات داخلی و خارجی کشور گام بردارد. عارف در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه بعد از انصرافش از رقابت‌های انتخاباتی چه احساسی هنگام حضور در شعبه اخذ رای دارد گفت: مسلما احساس خوشحالی دارم که توانسته‌ام مردم را برای حضور بیشتر در رقابت‌های انتخابات تشویق کنم و به آینده هم خوشبین هستم و امیدوارم که دولت آینده بتواند مشکلات را حل کند.

حدادعادل: بهتر بود اصولگرایان به اجماع می‌رسیدند

غلامعلی حدادعادل پس از رای دادن در مسجد لرزاده درباره احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم گفت: بعید نیست که انتخابات به دور دوم کشیده شود ولی بهتر است که پیشگویی نکنیم. احتمالا کاندیدای اصلاح طلب و اصولگرا هر دو به دور دوم در انتخابات ریاست جمهوری راه پیدا کنند. وی افزود: مردم با حضور پرشکوه خود در انتخابات پیام وحدت، اعتماد به نظام اسلامی و پشتیبانی از انقلاب امام خمینی (ره) را به جهانیان دادند. حداد عادل درباره این موضوع که چه نقاط ضعفی باید در دولت آینده بهبود یابد تصریح کرد:

یکی از مشکلات ما در سالهای اخیر حاشیه سازی، اتلاف انرژی، مشغول شدن ذهن مردم به اختلافات و عدم تعامل میان سایر قوا بود که باید به عنوان نقاط ضعف از سوی دولت آینده برطرف شود. عضو ائتلاف 1+2 درباره عدم اجماع بین اصولگرایان اظهار داشت: بهتر بود که اصولگرایان برای حضور در انتخابات به یک اجماع می‌رسیدند که متاسفانه این گونه نشد. وی در پاسخ به این سوال که علت انصراف شما چه بود، گفت: علت انصراف من این بود که از تعدد کاندیداهای اصولگرا در انتخابات کمتر شود و شانس پیروزی اصولگرایان در انتخابات افزایش پیدا کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات