تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۵  ، 
کد خبر : ۲۶۱۳۹۰
جریان انحرافی چقدر در جریانات اخیر نقش داشته است‌؟

مذاکره با آمریکا یا سیب‌زمینی‌های رایگان


حدیث خوشنویس
گروه سیاسی: اجماع اصولگرایان، سوم تیر 84؛ باستان‌گرایی، دوستی با مردم اسرائیل، مکتب ایرانی، جادو، جریان انحرافی، تورم، بیکاری، سال 88، ابقای مرتضوی، بالا رفتن نرخ ارز، بالا رفتن مسکن، کاغذپاره‌های سازمان ملل، کنفرانس مطبوعاتی، شلوغی در بازار، زنده‌ باد بهار، ملاقات از اوین و این بار مذاکره با آمریکا دست و پنجه نرم کردن با مرگ یک دولت.

پرده 1

سوم تیر 84 بود که احمدی‌نژاد که در آن زمان ناشناخته‌ترین کاندیدای مطرح بود، توانست با حمایت اکثریت جریان اصولگرا به منصب ریاست جمهوری رسد. وی توانست با شعار مهرورزی و عدالت‌محوری از یک سو و نماد رجایی‌گونه از سوی دیگر رای آورد. وی در راستای شعار مهرورزی خود هدفمندی یارانه‌ها و مسکن مهر را راه‌اندازی کرد. همچنین سهمیه‌بندی بنزین که در مجلس هفتم کلید خورد یکی دیگر از کارهای این دولت بعد از روی کار آمدن بود. این اتفاقات که هر کدام با حاشیه‌های فراوانی همراه بود ادامه داشت. دولت نه تنها از لحاظ اقتصادی طرح‌‌هایی را اجرا کرد بلکه در اظهاراتی رحیم مشایی که در آن زمان ریاست سازمان رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را برعهده داشت، گفت: ایران امروز با مردم آمریکا و اسرائیل دوست است.

هیچ ملتی در دنیا دشمن ما نیست؛ این افتخار است. ما مردم آمریکا را از برترین ملت‌های دنیا می‌دانیم. پس از آن بود که این صحبت‌ها با تائید تلویحی رئیس‌جمهور مواجه شد. احمدی‌نژاد در افتتاحیه گردهمایی رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور بخش عمده‌ای از سخنرانی‌ خود را به تبیین نوع نگاه دولت در دوستی با انسان‌ها اختصاص داد و گفت: به دنبال گسترش حوزه تسلط و سرزمینی خود نیستیم، بلکه دلسوز همه بشریت حتی مردم آمریکا و بدبخت‌هایی که با سراب واهی به سرزمین‌های اشغالی روانه شده‌اند،‌ هستیم. این در حالی است که ایران با صهیونیسم فاسد و جنایتکار مخالف است. این آخرین باری نبود که رئیس دولت صحبت‌های مشایی را تائید کرد.

پرده 2

انتخابات ریاست جمهوری سال 88 بود که با حاشیه‌های فراوان که جای متن را گرفت به پایان رسید. دولت دهم با توزیع سهام عدالت و سیب‌زمینی‌های رایگانی که در اختیار مردم گذاشت توانست رای آورد. احمدی‌نژاد که بارها حمایت خود را بر سر مسائل مختلف از مشایی اعلام داشته بود این بار بر سر معاون اولی مشایی به جدال با همه سران نظام پرداخت. احمدی‌نژاد در آن زمان مشایی را به عنوان معاون اول خودش انتخاب کرد. در این میان اما بسیاری از افراد نسبت به این انتصاب واکنش نشان دادند. ولی رئیس دولت نهم و دهم که به مشورت نگرفتن شهرت پیدا کرده بود همچنان بر انتساب خود پای فشاری می‌کرد.

این مسئله تا واکنش کتبی رهبری ادامه پیدا کرد. واکنش رهبری که به صورت شفاهی و کتبی به منزله حکم حکومتی به حساب آمده و از طرف مسئولان لازم‌الاجراست، این بار با یک هفته تاخیر از سوی احمدی‌نژاد پذیرفته شد. اما باز هم این حکم احمدی‌نژاد را از همکاری با مشایی منصرف نکرد، بلکه او مشایی را که اکنون به عنوان رئیس جریان انحرافی مشهور شده است را به عنوان رئیس دفتر خود که به گفته بسیاری از سیاسیون و نمایندگان مجلس از معاون اول نه از نظر جایگاه بلکه به لحاظ موقعیت بالاتر است، منصوب کرد. این چنین شد که کم‌کم جریان انحرافی که تا آن زمان محلی از اعراب نداشت، شکل گرفت.

پرده 3

عزل وزیر اطلاعات و سرپرستی آن وزارتخانه توسط شخص رئیس‌جمهور باز هم پیام رهبری را در پی داشت. که مانند مسئله قبلی با خانه‌نشینی و یا به قول یاران احمدی‌نژاد دور کاری او مواجه شد. در این زمان جریان انحرافی که در حال شکل‌گیری بود موجب فاصله گرفتن یاران احمدی‌نژاد از وی شد. جریان انحرافی به جایی رسید که دیگر قابل تشخیص نبود. در آن زمان بود که برخی در اظهارنظرهایشان این جریان را زاییده جریان اصولگرایی می‌دانستند. جریان انحرافی دیگر مانند یک حزب در جامعه جا افتاده بود.

در این زمان نیز رئیس‌ دولت به عنوان سخنگوی جریان انحرافی در راستای اهداف آنان قدم می‌گذاشت. این ماجرا با ارتباط فامیلی مشایی یعنی به گفته سران اصولگرایی که سر کرده جریان انحرافی را به عهده داشت شدت گرفت. در از سوی دیگر احمدی‌نژاد چندین بار از رسانه ملی و یا در جلساتی که به سخنرانی می‌پرداخت به ادامه دولت اذعان کرد. در همین راستا وی به تعویض استانداران مبادرت ورزید.

پرده 4

رئیس دولت همان‌طور که اشاره شد در اظهارنظرهای خود به ادامه دولت امیدوار است و در سخنرانی گفته بود که اگر مشایی رئیس‌‌جمهور شود، من به معاون اولی وی افتخار می‌کنم این بار مانند انتخابات قبلی دست به اظهارنظرهای عجیب و غیرقابل باور برای جریانات موجود در کشور زده است. وی در پایان سخنرانی اخیری که در سازمان ملل و قبل از انتخاب مجدد اوباما داشت در حضور اوباما که برای اولین بار که بود که مجمع عمومی را با حضور احمدی‌نژاد ترک نمی‌کرد سه بار گفت زنده باد بهار. به نظر می‌رسید که این کلام احمدی‌نژاد در حضور اوباما با بهار عربی که مدنظر رئیس‌جمهور آمریکا بود قرابت داشته باشد.

پرده آخر

مذاکره ایران و آمریکا آخرین پرده‌ایست که تاکنون دولت نظر موافق خود را بر روی آن در حضور خبرنگاران در بالی اعلام کرده است. طبق آنچه تاکنون در خبرهای غیررسمی از بالی رسیده به این گونه بوده که رئیس دولت دهم در سخنانی در حضور خبرنگاران گفته است که اگر ما تاکنون با آمریکا ارتباط نداشته‌ایم باید آن را از دولت‌های قبل سوال کرد من که در این 33 سال مسئولیت نداشته‌ام این چنین اظهارنظری که از رئیس‌جمهور به گوش می‌رسد موجب شد تا معاون اولیه قوه قضائیه در سخنانی بگوید: امروز جریان انحرافی برخلاف رهبر معظم انقلاب که همواره ادبیات عزت‌آفرین برای نظام اسلامی داشته‌اند، ادبیات سازش با آمریکا را در پیش گرفته است.

سیدابراهیم رئیسی، در همایش سالیانه سخنرانان برجسته و اثرگذار کشور در مجتمع یاوران حضرت مهدی(عج) قم گفت:‌ جریان انحرافی می‌خواهد با ایجاد نارضایتی عمومی در جامعه، مردم را به سمت مذاکره با آمریکا متمایل سازد. وی با بیان اینکه جریان انحرافی خود را به منابع قدرت و ثروت نزدیک ساخته و با سوءاستفاده از تنش‌های اقتصادی و سیاسی برای رسیدن به اهداف خود تلاش می‌کند، اظهار داشت:‌ آنها می‌خواهند به نحوی همه نارسایی‌های اقتصادی و مشکلات بوجود آمده در کشور را فرافکنی کنند.

معاون اول قوه قضائیه با انتقاد از کسانی که می‌خواهند بدعمل کردن و بد رفتاری‌های خود را به نام رهبری تمام کرده و بر آنها سرپوش بگذارند، خاطرنشان کرد: مطالبه مردم از مسئولان در مورد مشکلات و معضلات جامعه هیچ اشکالی نداشته و این حق مردم است. اگر بخواهیم رئیس‌جمهور را از جریان انحرافی جدا بدانیم و با تسامح بخواهیم صحبتهای اخیر معاون اول قوه قضائیه را به رئیس‌جمهور نسبت ندهیم باید گفت مذاکره با آمریکا جدای از خوب یا بد بودن برای کشور می‌تواند و با توجه به اظهارنظر دولت در رابطه با ادامه آن در حکم سهام عدالت و سیب‌زمینی‌های رایگان خواهد بود و دستاوردی به جز همان دستاوردی که تاکنون برای کشور به وجود آمده است، نخواهد داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات