تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۶۱۴۸۲

سیدمحمد خاتمی: حذف اصلاح‌طلبان به زیان همه است


جمعی از نیروهای اصلاح طلب و خانواده‌های شهدای مازندران با رئیس جمهوری سابق ایران دیدار کردند.

به گزارش «انتخاب»؛ سید محمد خاتمی در این دیدار ضمن اشاره به وضعیت فعلی کشور و موضوع انتخابات آینده، به سوالات و ابهامات حضار پاسخ داد. وی در این دیدار، در اظهاراتی کم سابقه ، از ناطق نوری تقدیر کرد و گفت: یکی از خوشوقتی‌های من در سال 76 این بود که ایشان رقیب و رفیقم بود.

خاتمی گفت: حذف اصلاح طلبان و همه منتقدانی که عملاً پای بند قانون اساسی هستند، زمینه دادن به کسانی است که می‌خواهند اصل انقلاب و جمهوری اسلامی نباشد. رییس جمهور سابق کشورمان در بخش دیگری از سخنانش گفت: اینکه شعار عدالت بدهیم اما مردم روز به روز فقیرتر شوند صحیح نیست.

سید محمد خاتمی در این دیدار گفت :هفته دفاع مقدس را گرامی می‌داریم و به روان پاک شهیدان درود می‌فرستیم و برای جانبازان و آزادگان آرزوی سربلندی و بهروزی می‌کنیم و به همه ایثارگران آفرین می‌گوییم و دفاع مقدس که مظهر ایمان، عزت، آرمان خواهی و دفاع از ارزش‌های انقلاب و تمامیت ارضی بود، بدون تردید همواره در خاطره ایران عزیز بزرگ خواهد ماند.

در ادامه آمده است : اکثریت مردم ما شیعه هستند و غیرشیعیان ایرانی هم در ارادت به اهل بیت (ع) ممتاز هستند. انقلاب ما هم اسلامی‌بود؛ اسلامی که از مسیر اهل بیت می‌گذرد. آن چه شیعه راستین را در تاریخ پرآوازه می‌کند دو چیز است؛ عقلانیت و عدالت. در تاریخ به ما شیعیان «رافضی» هم گفته‌اند، زیرا جریانات افراطی وجود داشتند که خواستار روشهای براندازانه و تند بودند که ترکش آن نوع نگاه به شیعیان جعفری هم برخورد کرده است؛ در حالی که ائمه ما با همه شایستگی داعیه روی کار آمدن بدون خواست مردم را نداشتند و از توسل به شیوه‌های خشن و ناپسند برای رسیدن به هدف سخت پرهیز می‌کردند و پرهیز می‌دادند که این مساله بسیار مهمی است.

روش اهل بیت این بود که مردم را رشد فکری بدهند تا آنجایی که به فرموده امیرالمومنین(ع) «لولا حضور الحاضر وقیام الحجه بوجود الناصر وما اخذ الله على العلماء الا یقاروا على کظه ظالم ولا سغب مظلوم، القیت‏حبلها على غاربها ولسقیت آخرها بکاس اولها» (اگر حضور حاضرین نبود و اگر به سبب وجود یاران، حجت‏بر من تمام نمى‏شد و...، حکومت و زمامدارى را نمى‏پذیرفتم). اصلا روش ائمه ما روشی بوده است که مردم باید بخواهند تا حتی فرد شایسته مورد تائید خدا که منصوب هم هست، حکومت کند.

رییس جمهور سابق کشورمان در ادامه خاطرنشان کرد: امام علی(ع) می‌گویند که اگر مردم نخواهند روی کار نمی‌آیم. امام خمینی(ره) هم در پیام مربوط به اصلاح قانون اساسی در این زمینه صراحت دارند و می‌گویند «از آنجا که مجتهدی که رهبر می‌شود و مورد انتخاب خبرگان ملت است و خبرگان منتخب ملت هستند، او بالضروره مورد قبول مردم و رأی او نافذ است» (بدین مضمون). یعنی اگر مردم کسی را نخواهند، او در اوج علم، عدالت و کمالات حکمش نافذ نیست. این، دیدگاه شیعی است؛ اما عقل و عدل. شما می‌بینید که فلسفه و علوم عقلی در شیعه-با وجود همه محدودیتها- رشد کرد و اگر دانشمندان شیعه نبودند، علوم عقلی اسلام خیلی ضعیف و لاغر بود. وی در ادامه افزود: ما واقعا نمی‌خواهیم برای قدرت تلاش کنیم و زمینه آن هم الان فراهم نیست، زیرا راه مطلوب رفتن از مسیر فعالیت‌های مدنی است که متأسفانه خیلی از راه‌ها بسته شده است. می‌خواهیم در صحنه حضور داشته باشیم و از اسلام و انقلاب و حقوق و حرمت مردم دفاع کنیم و از روشهای موجود انتقاد کنیم.

خاتمی‌گفت اگر انتخابات آزاد برگزار شود و نقدها هم بشود، مردم انتخاب می‌کنند. هرکسی هم که آنها انتخاب می‌کنند مسؤولیت را می‌پذیرد و مردم هم مسؤول انتخاب خود هستند. همه ما مردمان عادی هستیم که مردم انتخاب می‌کنند و هزینه آن را هم می‌دهند و اگر درست نبود، 4 سال بعد کس دیگری را انتخاب می‌کنند. این آزادی انتخاب است که برای ما مهم است نه اینکه چه کسی انتخاب می‌شود. بخصوص نسلی که وابستگی عاطفی شدید به انقلاب دارد، نگران این است که مبادا نسل جدید در مورد اسلام و انقلاب فکر بدی کند.

خاتمی افزود: من بارها گفته ام که حذف اصلاح‌طلبان و همه منتقدانی که عملاً پای بند قانون اساسی هستند، زمینه دادن به کسانی است که می‌خواهند اصل انقلاب و جمهوری اسلامی نباشد. جدا کردن نسل جوان از اصلاح طلبان و جلوگیری از ارتباط تشکیلاتی آنان، به زیان همه است. در چنین شرایطی جریان‌هایی بخصوص برای نسل جوان محور و مطلوب می‌شوند که نه درد اسلام دارند و نه درد ایران.

خاتمی خاطرنشان کرد: ما می‌گوییم قانون اساسی به طور کامل و جامع مبنا باشد. قانون اساسی اصل ولایت فقیه دارد، فصل حقوق ملت هم دارد.

وی گفت: اگر اصل 56 قانون اساسی که حق حاکمیت ملت بر سرنوشت را به رسمیت می‌شناسد مبنا باشد، هرکس در این کشور در چارچوب قانون عمل کند از تمام حقوق یک شهروند جمهوری اسلامی از جمله انتخاب شدن و انتخاب کردن برخوردار است. البته می‌توان از همین قانون اساسی هم انتقاد کرد، ولی براندازی نکرد. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات