تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۲ - ۰۴:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۶۱۸۳۷

پيام هسته‌يي روحاني به جهان


حسن روحاني، رئيس جمهور شب گذشته در نخستين برنامه تلويزيوني كه به منظور ارائه گزارش به ملت ايران انجام شد تلاش كرد تا ضمن ايجاد احساس آرامش در مردم به بيان مشكلات اساسي در حوزه هاي اقتصادي بپردازد. رئيس جمهور در بيان موضوعات اقتصادي به ذكر نكاتي پرداخت كه اغلب انها پيشتر توسط وزراي اقتصادي دولت اعلام شده بود.

روحاني در مهمترين بخش سخنان خود كه مخاطبان ويژه اي در سراسر دنيا داشت به بيان آخرين مواضع ايران در پرونده هسته اي پرداخت و اعلام كرد كه ايران تنها به دنبال بازي برد – برد بوده و در اين راه آماده مرتفع كردن نگراني هاي جامعه بين الملل است اما به ازاي اين آمادگي، غرب نيز بايد بداند فرصت براي حل و فصل مساله هسته اي نامحدود نخواهد بود.

روحاني گفت: به همه مردم ايران، اقوام، روستانشين ها، شهري ها و همه آنهايي كه الان كنار تلويزيون برنامه را تماشا ميكنند سلام عرض ميكنم و درود مي فرستم و هفته كرامت، ميلاد كريمه اهل بيت عليه السلام و ميلاد امام هشتم كه در پيش رو داريم را تبريك عرض مي كنم و به همه جانباختگان در حادثه بسيار تاسف آور ديشب كه عده اي در اين حادثه كشته و عده اي مجروح شدند، به همه خانواده هاي عزادار تسليت مي گويم و براي همه جراحت ديدگان آرزوي سلامتي و بهبود مي كنم.

دولت در زمينه اين حادثه به وظيفه خود عمل خواهد كرد. دستورات موكدي به وزارت كشور و وزارت راه و ترابري و مسكن و شهرسازي داده شده كه در زمينه اين حادثه بررسي كنند. بيشتر براي اينكه شاهد چنين حوادثي در آينده نباشيم. به وزير بهداشت هم دستور داده شده در زمينه رسيدگي به مجروحان حادثه اقدامات لازم را انجام دهد.

وي افزود: خدارا شاكريم در اين هفته هايي كه گذشته تلاش شده به وظايف دولت عمل شود. وزرا معرفي شدند. راي اعتماد گرفتند و دولت تشكيل شد و به حمدالله 3 هفته كاري از اين دولت گذشته و امشب خوشحالم كه به يكي از وعده هايي كه به آن تاكيد مي كردم عمل ميكنم و آن گزارش دهي به مردم عزيز و بزرگوار كشورمان است. اين دولت، دولت پاسخگو خواهد بود و گزارشش برمبناي تبليغات نيست بلكه برمبناي واقعيت ها و تشكيل واقعيت هاست.

وي در پاسخ به اين سوال كه هدف از اين گزارش دهي چيست اظهار داشت: كشور مال مردم است و دولت خادم مردم است. خادم بايد در برابر اربابان خودش در هر قسمتي گزارش دهد. البته گزارش دهي ما در بخش هاي مختلف است. دولت سخنگو دارد و بخشي از مطالب از اين طريق براي مردم بيان مي شود. بخشي اقدامات از طريق دستگاه هاي مربوطه و مسئولان تبيين مي شود و بخشي از گزارش ها توسط رئيس جمهور به صورت نوبه اي خدمت مردم تقديم مي شود.

معتقديم بايد مردم بدانند انچه ميگذرد و انتظار داريم مردم اظهارنظر و نقد و نصيحت كنند. دولت خدمتگزار از آن آنهاست و لذا از صاحبان اصلي كشور كه مردم هستند دولت توقع دارد ضمن حمايت و ياري، دولت را هدايت هم بكند در مسيري كه خواسته آنهاست.

رشد اقتصادي منفي سال گذشته

روحاني با اشاره به اينكه يكي از وعده هايش اين بود كه در 100 روز اول به طور دقيق كشور را آنچنان كه تحويل گرفت به مردم گزارش دهد اضافه كرد: در همه ارزيابي ها مشكلات اساسي را عمدتاً در دو بخش ديديم و مي بينيم. در بخش اقتصاد و بخش روابط خارجي. در بخش اقتصاد كشور در شرايط ركود تورمي هست. دليلش آن است كه هم بانك مركزي و هم مركز آمار اعلام ميكنند كه رشد اقتصادي سال 1391 منفي بوده است. البته بانك مركزي رقمي را اعلام و مركز آمار رقم ديگري را اعلام كردند ولي هر دو در منفي بودن متفق هستند.

وي در پاسخ به پرسش مجري كه خواستار رقم دقيق رشد منفي اقتصادي بود گفت: آنچه مركز امار اعلام كرده 5.4 هست. منفي. و بانك مركزي البته 6 ماهه اول را اعلام كرده كه منهاي 2.2 هست بدون نفت. البته با نفت بيشتر مي شود. فكر ميكنيم رقم بانك مركزي به مركز آمار نزديك باشد. ارقام تورم، نقطه به نقطه حدود 44 درصد است و تورم سالانه ما پايان مرداد 39 درصد است واين رقم نشان ميدهد كشور از لحاظ تورم و ركود در شرايط ويژه اي قرار دارد. وقتي شرايط اين است كار بسيار سخت ميشود.

اگر تنها ركود باشد با سياست انبساطي ميتوانيم به جنگ ركود برويم و وقتي فقط تورم باشد با سياست انقباضي ميتوان تورم را مهار كرد. ولي وقتي هر دو هست كار بسيار سخت است. البته اين به معناي عدم اميدواري دولت به آينده و نداشتن راه حل نيست. هم به دنبال راه حل بلند مدت هستيم و هم كوتاه مدت. دولت در بودجه و يارانه اقداماتي را انجام داده و ميدهد. دولت براي اقدامات فوري خودش برنامه ريزي كرده و به نتايجي رسيده كه بخشي اش را امشب براي مردم شرح مي دهم.رئيس جمهور كشورمان تاكيد كرد: بودجه در 10 سال گذشته از 25 هزار ميليارد تومان به 210 هزار ميليارد تومان رسيده. يعني 8 برابر شده است.

در حالي كه قيمت اجناس در اين مدت 5 برابر شده. يعني پيشي گرفتن هزينه دولت حتي بيش از قيمت اجناس و كالاها. رئيس جمهور در ادامه گفت: در شرايط ركود تورمي راه حل هاي اساسي، ميان مدت و بلند مدت است. برنامه اصليمان بايد در بودجه 93 آغاز شود. از الان به وزارت اقتصاد و ستاد اقتصادي دولت اعلام شده كه ظرف 6 ماه برنامه هاي ميان و بلند مدت را براي مبارزه با ركود و تورم تهيه و به دولت ارائه كنند. اما در عين حال اقدامات كوتاه مدت داريم كه شروع ميكنيم و از همين هفته آغاز كرديم. البته نياز به حضور و حمايت و مشاركت مردم داريم و بدون حضور و تلاش مردم مشكلات قابل حل نخواهد بود. اما با تلاش مردم و اتكا به خداوند همه مشكلات زود يا دير قابل حل خواهد بود و بايد مشكلات را به حل و فصل برسانيم.

وي با بيان اينكه من در هفته دولت به مردم اعلام كردم كه در اولين جلسه دولت از دولت و ستاد اقتصادي دولت خواهم خواست كه ظرف 15 روز طرحي را به دولت ارائه كنند گفت كه از انها خواستم در آن موانع اصلي رونق اقتصادي مشخص و اعلام شود و راه حل هاي كوتاه مدت نيز در آن ارائه شود كه اسم آن را بايد گذاشت طرح رونق اقتصادي براي كوتاه مدت. براي بلند مدت برنامه ديگري داريم. دقيقا در 15 روز در روز يكشنبه اين هفته طرح ستاد اقتصادي دولت كه در جلسات متعدد مورد بررسي قرار گرفته بود در جلسه هيئت وزيران مطرح شد. اين طرح در 25 بند به صورت عمومي، 9 بند ويژه بانك مركزي، و يك بند هم براي پايش كه وزارت اقتصاد و دارايي ماهي يكبار به هيئت وزيران گزارش بدهد.

وي با تاكيد بر دستوري كه به وزير نفت داده است گفت: در زمينه توليد گاز با مشكل مواجهيم كه با توليد كافي مواجه نيست. در طول امسال نفت گاز و نفت كوره كه به جاي گاز مصرف كردند 7 ميليارد دلار است كه تا پايان سال مي شود 17 ميليارد دلار. اگر بتوانيم در زمينه گاز حركت سريع كنيم، اين 17 ميليارد كه باري بر دوش جامعه است برداشته مي شود و ضمنا 10 ميليارد درآمد ديگر دارد. دولت بخصوص در فاز هاي پارس جنوبي كارهاي فوري انجام خواهد داد. وزير نفت به ما قول داده كه تا پايان سال بتواند روزانه 30 ميليون متر مكعب بر توليد گاز بيفزايد. ظرفيت توليد نفت را هم به 4 ميليون نفت بايد برسانيم. براي پالايشگاه خليج فارس برنامه داريم تا نياز به واردات بنزين مرتفع شود.

روحاني افزود: شوراي اقتصاد در هفته فعلي در زمينه محصولات اساسي كشاورزي تصميمات اساسي خواهد گرفت. امسال متاسفانه تكيه ما بر واردات است. بايد 7 و نيم ميليون گندم وارد كنيم از 10 ميليون گندم مصرفي در كشور. دو مشكل مسئله كود داخلي و خارجي را بايد فورا حل كنيم. مسئله كود تا پايان شهريور و اوايل مهر بايد حل كنيم. مسئله دوم قيمت تضميني محصولات كشاورزي است كه بايد فوراً حل شود. اميدوارم تا آخر اين هفته يا اوايل هفته آينده قيمت تضميني گندم اعلام شود تا كشاورزان به صحنه بيايند. از روستائيان عزيز كه در اين انتخابات راي بالابه من دادند، احساس وظيفه خاصي به آنها دارم.

البته دولت مكلف است نسبت به همه مردم، اقداماتي انجام دهد. اساساً امنيت غذايي براي ما استراتژيك است. در مشكلات تحريم بايد بتوانيم خريداري كنيم با مشكلات فراوان. ولي همين را ميتواند كشاورز ما توليد كند كه بايد در اين زمينه سرمايه گذاري كرد. هم در بخش كشاورزي و هم در ديگر بخش هاي توليد نياز به ماشين آلات كشاورزي است. ماشين آلات نو گران است. اما ماشين آلات دست دوم كه عمرش بيشتر از 5 سال نباشد و فرسوده نباشد را مجوز داديم كه وارد شود. اين ميتواند بسيار در مسئله رونق موثر باشد.رئيس جمهور كشورمان در ادامه درباره يارانه گفت: در همين بودجه نسبت به منبع درآمدي يارانه از اول خود مجلس و دولت احساس ميكردند مشكل وجود دارد.

لذا در مجلس تصويب شد كه حامل هاي انرژي 38 درصد گران شود براي تامين منابع يارانه نقدي. در اين زمينه دولت قبل مي بايست از اول تيرماه اين قانون را اجرا ميكرد ولي اجرا نكرد. اين دولت هم اولويت اولش الان رونق توليد است و البته راه حلهايي پيدا كرديم براي اينكه امسال منابع يارانه اي را تامين كنيم. اگر اصلاحيه اي كه در زمينه بودجه داديم به همين صورت تصويب شود يا خود نمايندگان راه هايي پيشنهادكنند. تا پايان سال پرداخت يارانه ها به همين صورت انجام مي شود ولي براي مرحله دوم در حال آسيب شناسي مرحله اول هستيم. تا نقص ها برطرف شود.

سخنان روحاني در زمينه سياست خارجي

 وي در خصوص موضوع سياست خارجي دولت تدبير و اميد اظهار داشت: اعتدال را در همه زمينه ها اعلام كردم. در زمينه سياست خارجي تعامل سازنده را مطرح كردم. در سياست خارجي شيوه و منطق ما ممكن است مقداري فرق كند. به تعبير مقام معظم رهبري نرمش، انعطاف و مانور هنرمندانه و قهرمانانه هم مورد قبول است و هم مطلوب. البته اصول و آرمانها بايد حفظ شود. سياست خارجي اين دولت با يك آغاز خوبي مواجه شد. و آن اينكه در مراسم تحليف از كشورهاي دوست دعوت شد و بيش از 50 كشور در اين مراسم شركت كردند. اين براي اولين بار بود كه در مراسم تحليف 50 هيئت آنهم 11 هيئت در بالاترين سطح و بقيه در سطح وزير خارجه و ... شركت كردند.

البته اين فضا را مردم آفريدند. فضاي جديد را در داخل و خارج، حضور و نشاط و شادي مردم آفريد. مردم با حضور و نشاط خود پيام مهمي را به جهان دادند و بسياري در جهان آن را شنيدند. اگر كشور و قدرتي باشد كه نشنيده باشد، اين پيام ملت است و ناچار هستند كه آن را همه بشنوند.به گزارش تسنيم، روحاني افزود: غير از چند كشور، همه كشورهاي دنيا به ما پيام تبريك فرستادند. برخي تماس تلفني داشتند. به همه آنها پاسخ داده شد. تقريبا همه كشورهاي مهم اروپايي پيام فرستادند و به همه آنها پاسخ داده شد. 2 سفر مهم پيش رو دارم كه مهم خواهد بود. يكي سفر شانگهاي.

اولين سفر خارجي من شركت در همان سازمان همكاري هاي معروف به شانگهاي هست كه در قرقيزستان و بيشكك خواهد بود. پنج شنبه عازم اين سفر هستم. با روساي چند كشور ملاقات ميكنم. 2 ملاقات دارم كه ويژه است. يكي با رئيس جمهور روسيه است. با اين كشور در بسيار مسائل منطقه و جهاني هم نظر هستيم و بنا داريم با اين كشور توسعه روابط بدهيم. ديگري ملاقات با رئيس جمهور چين است. رابطه با اين كشور هم براي ما اهميت ويژه دارد. همكاري متعدد با اين كشور داريم. چيني ها آمادگي دارند سرمايه گذاري را در بخش هاي مختلف كشورمان انجام دهند. يكي از بندهاي مصوبات اخير دولت چگونگي فاينانس با كشورها براي سرمايه گذاري آنها در ايران است كه اعتمادشان جلب شود.

رئيس جمهور در پاسخ به اين سوال كه چرا به نيويورك مي رود گفت: دبيركل سازمان ملل از من براي حضور در اجلاس سازمان ملل دعوت كرد. حضور من در اين اجلاس و اعلام مواضع دولت جديد اهميت دارد. اجلاس ديگري هم به عنوان خلع سلاح هست كه شركت ميكنم و سخنراني خواهم داشت. چند مصاحبه و ديدار با ايرانيان هم در سفر به نيويورك هست و همچنين گفتگو با نخبگان كه اهميت دارد.روحاني ادامه داد: ما با 5+1 كه خواسته اند مذاكرات با آنها شروع شود، مقدمات كار از طرف ما آماده شده است.

اولش لازم بود من تعيين كنم كه مذاكره كننده مثل گذشته دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي باشد يا نهاد ديگر كه من وزارت خارجه را تعيين كردم. قدمهاي ديگري هم در زمينه مسائل هسته اي برداشته شده. ما كاملاً آماده ايم براي گفتگوي جدي با دنيا. هم با 5+1 و هم آژانس. چارچوب اصلي ما NPT است و هيچكس نميتواند ملت ايران را از غني سازي در خاك خود محروم كند.

 نگراني‌ها را مرتفع مي‌كنيم

البته ميتوانيم نگراني كشورها را مرتفع كنيم. ما دنبال اعتماد متقابل و احترام متقابل و حقوق برابر هستيم. چارچوب ما مقررات بين المللي است و بخصوص NPT. معتقدم اگر طرف مقابل اراده جدي داشته باشد مسئله هسته اي در زمان نه چندان بلند قابل حل خواهد بود. من هيچ وقت بدبين نبودم چون اراده و شيوه و منطق قوي در طرف ما هست. از طرف انها هم اگر ببينيم اراده جدي هست و ميخواهند مسئله را حل و فصل كنند. در مسئله هسته اي پايان بازي بايد برد برد باشد.

برد باخت معنا ندارد. براي اين بازي آماده هستيم. اين كار در نيويورك شروع مي شود. من هم ملاقاتهايي دارم. برخي وزراي خارجه 5+1 اعلام آمادگي كردند براي ملاقات.وي با بيان اينكه دنيا بايد كاملابداند كه اين دوره زماني براي حل و فصل مسائل هسته اي نامحدود نخواهد بودگفت: از اين فرصتي كه ملت ما در اين انتخابات ملت ايران به وجود آورده دنيا بايد استفاده كند.

سوريه خط مقدم مقاومت است

روحاني افزود: يكي از مشكلات فعلي منطقه، طائفه گري و ديگري تروريسم است كه كم كم دامن بسياري از كشورها را فراگرفته. سوريه اهميت ويژه اي براي منطقه دارد. اين كشور در خط مقدم مقاومت است. در سوريه شرايط تبديل به جنگ داخلي شده. در آنجا طائفه گري و افراط و تروريسم و مداخله خارجي مي بينيم. بخصوص بهانه گيري اخير آمريكا و حاميانش شروع كردند. ما استفاده از سلاح شيميايي در هر كشوري در هر شرايط را محكوم ميكنيم اما ميخواستند به اين بهانه جنگي را شروع كنند.

در اين زمينه مذاكرات و پيامهايي براي سران برخي كشورها داشتم. وزارت خارجه ما با بيش از 35 وزير خارجه در اين زمينه گفتگو و مذاكره كرد. اميدواريم اين تلاش ها كم كم به ثمر برسد. اميدي داريم كه جنگي آغاز نشود و در اين زمينه علامت هايي مشاهده ميكنيم. اگر موفق شويم سوريه را از جنگ دور كنيم قدم مهمي براي ثبات در منطقه برداشتيم.احتمال اينكه خطر جنگ كم شده باشد خيلي زياد است. البته هنوز 100 درصد نميشود در اين زمينه حرف زد. هر ابتكاري كه در سطح بين الملل براي جلوگيري از جنگ و در چارچوب مقررات بين المللي باشد موافقيم.

با نظارت بر سلاح شيميايي موافقيم و اساسا جمهوري اسلامي با هرگونه سلاح شيميايي مخالف است و معتقديم همه بايد به معاهده منع سلاح هاي شيميايي بپيوندند. اگر جنگي آغاز شود بسيار خطرناك مي بينيم و دامن جنگ اول از همه دامن كساني كه جنگ را شروع كردند را مي گيرد و ما هم گفته ايم كه از ملت سوريه حمايت هاي نوع دوستانه خواهيم كرد.وي در پايان به مردم قول داد اين برنامه تكرار شود و در فاصله هاي نه چندان دور، بازهم گزارش هاي لازم را خدمت مردم بزرگوار ايران تقديم كند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات