تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۶۲۰۵۳
بررسی کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری دوره یازدهم

نامزد بالقوه‌ای که هیچ گاه بالفعل نشده


در روزهایی که گذشت همزمان با طرح نام برخی سیاستمداران به عنوان کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری دوره یازدهم، نام سیدحسن خمینی، یادگار امام(ره) نیز بر سر زبان‌ها افتاد، برنامه‌ای سیاسی که از سوی برخی افراد و رسانه‌‌های وابسته به آنها دنبال شد و دیری نپایید که تکذیب شد. به گزارش قانون، بنا به توصیه حضرت امام(ره)، بیت ایشان همواره از ورود به عرصه‌های سیاسی پرهیز کرده‌اند، اما اینکه چرا برخی از رسانه‌ها احتمال آمدن سیدحسن خمینی به انتخابات ریاست جمهوری را مطرح می‌کنند داستان دیگری است که باید دریابیم با چه نیتی مطرح می‌شود. با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، تنور رقابت‌های انتخاباتی رفته رفته گرم‌تر شده و حضور برخی چهره‌های سیاسی در این رقابت‌ها، پررنگ‌تر از گذشته می‌شود، به نحوی که گروهی از سیاسیون که حضورشان قطعی شده است، ستادهای انتخاباتی‌شان را نیز فعال کرده‌اند. البته در این میان برخی چهره‌های سیاسی از جمله سیدحسن خمینی نیز از جمله شخصیت‌هایی هستند که همواره شایعه حضورشان در انتخابات به گوش می‌رسد ولی باید دید که این شایعات تا چه اندازه رنگ و لعاب جدی به خود می‌گیرد. 70 سال پس از تولد امام خمینی(ره)، یکی از نوادگان ایشان متولد شد که به سفارش خود امام، نام حسن برایش انتخاب شد. این نوزاد در تاریخ یکم مرداد 51 در شهر قم به دنیا آمد. پدر و مادرش هر دو از سلسله جلیله سادات هستند. سیدحسن خمینی دوران تحصیلات ابتدایی را در نجف شروع کرد؛ دوره راهنمایی و دبیرستان را در مدرسه نیکان گذراند و در سال 1366 (در سال دوم دبیرستان)، عازم جبهه‌های جنگ شد و...

... در سال 1369 در حالی که سال چهارم را به طور متفرقه گذرانده بود، دیپلم ریاضی خود را گرفت. سیدحسن خمینی در سال 1368 بنا به توصیه پدر بزرگوارش وارد حوزه علمیه قم شد و تحصیل خود را در مدرسه رضویه آغاز کرد. سیدحسن خمینی علاوه بر دروس حوزوی با علوم جدید انسانی نیز آشنا است و در حوزه ادبیات نیز تبحر دارد و به دو زبان عربی و انگلیسی مسلط است و علاوه بر عرفان، منطق را نیز از آیت‌الله طباطبایی فراگرفته است. وی با دختر آیت‌الله سیدمحمد موسوی بجنوردی ازدواج کرد و در سال 1373 پس از درگذشت حاج احمد آقای خمینی و بنابر وصیت وی، تولیت موسسه تنظیم و نشر آثار امام و حرم مطهر را بر عهده گرفت. سیدحسن خمینی در کنار فعالیت‌های تعلیمی و تعلمی در سطوح بالای حوزه، در عرصه سیاسی حضور بسیار موثر و چشمگیر دارد. دیدارهای هفتگی با شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی مختلف و انجام صدها سخنرانی و گفتگو با رسانه‌های مختلف جهان، او را به چهره برجسته سیاسی تبدیل کرده است. وی شاید بیش از هر کس دیگری، دغدغه‌ معرفی جامع امام را به نسل حاضر دارد. اجتهاد در اندیشه امام(ره) طرحی است که سیدحسن خمینی، بارها از آن به مثابه یک ضرورت یاد کرده است.

ـ مناقشات سیاسی

سیدحسن خمینی طی سال‌های گذشته بارها مورد حسادت و سیاه‌نمایی برخی بدخواهان و افراد معلوم‌الحال سیاسی قرار گرفته است که همواره برای مخدوش کردن چهره وی از هیچ کوششی دریغ نکرده‌اند. در بهمن 1386 سایت... در شرح خبر دیدار حسن خمینی با اعضای جبهه مشارکت که با اعتراض وی به رد صلاحیت‌های شورای نگهبان در انتخابات مجلس هشتم همراه بود، مطلبی را با عنوان "راز لپ‌های گل‌انداخته سیدحسن خمینی" منتشر کرد. این مقاله با انتقادات و حتی تهدیدهایی از سوی افراد برجسته طیف‌های مختلف سیاسی کشور روبرو شد که در نهایت با مرگ محمدرضا توسلی عضو مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت و رییس دفتر امام خمینی همراه شد. توسلی هنگامی که در جلسه مجمع در مورد این توهین‌ها صحبت می‌کرد، دچار سکته قلبی شد و پس از انتقال به بیمارستان جان سپرد.

ـ فعالیت‌ها پس از انتخابات سال 1388

سیدحسن خمینی پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم، در مراسم تحلیف رییس‌جمهور شرکت نکرد. همچنین برای نخستین بار در مراسم هفته دولت در حرم امام راحل، از هیئت‌ دولت استقبال نکرد. وی همچنین برنامه هر ساله احیا در شب‌های قدر در حرم امام خمینی را لغو کرد و در راهپیمایی روز قدس سال 1388 همراه با هاشمی رفسنجانی در انظار عمومی حضور یافت. روز 14 خرداد 1389 هنگامی که سیدحسن خمینی، در مراسم بیست و یکمین سالگرد رحلت پدربزرگش قصد سخنرانی داشت، این سخنرانی به علت شعارهایی که از سوی گروهی سر داده شد، ناتمام گذاشته شد. البته رهبر معظم انقلاب پس از سخنرانی ناتمام سیدحسن خمینی و پیش از سخنرانی خود، وی را مورد دلجویی قرار دادند.

ـ شایعه نامزدی در انتخابات یازدهم

اما این روزها که به انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم نزدیک می‌شویم برخی رسانه‌ها چنین خبرسازی کرده‌اند که حضور سیدحسن خمینی در انتخابات جدی شده و وی رسما در جمع تعدادی از اعضای مجمع روحانیون مبارز، نامزدی‌اش را برای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری اعلام کرده است. برابر این خبرسازی‌ها، شنیده‌ شده است چندی پیش، رییس‌جمهور دوره اصلاحات، سیدحسن را گزینه‌ای مناسب برای ریاست جمهوری دانسته است. دلاور صیامی دبیر کل جبهه حامیان ولایت در گفتگو با خبرنگاران پیرامون دیدار اخیر سیدحسن خمینی با کارگزاران، اظهار داشت: دیدار جمعی از اصلاح‌طلبان با سیدحسن خمینی در جهت مشاوره برای بازسازی و ویرایش این جریان انجام می‌شود چرا که آنها قصد دارند با چهره‌ای جدید وارد عرصه سیاسی کشور شوند. صیامی با اشاره به نزدیکی تفکرات سیدحسن خمینی به اصلاح‌طلبان، گفت: اصلاح‌طلبان به طور قطع برنامه وسیعی برای انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری دارند لذا با توجه به اینکه لیدرهای جریان اصلاح‌طلب و کارگزاران نمی‌توانند در فاز جدید انتخابات حرکت کنند از چهره سیدحسن خمینی برای ورود به عرصه سیاسی کشور استفاده می‌کنند.

ـ تکذیب کاندیداتوری

این در حالی است که مصطفی کواکبیان نماینده اقلیت دوره هشتم مجلس شورای اسلامی و دبیرکل حزب مردمسالاری، با اشاره به دیدار خود با سیدحسن خمینی و ارائه دعوت رسمی حزب مردمسالاری به وی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، گفته است: وی به شدت موضوع حضورشان در انتخابات را رد کرده‌اند. همچنین قدرت‌الله علیخانی نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم گفته است: خود سیدحسن آقای خمینی کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را رد کرده‌اند، لیکن متاسفانه برخی رسانه‌های خاص همچنان به شایعه‌سازی دامن می‌زنند.

ـ شایعه حمایت احمدی‌نژاد از کاندیداتوری سیدحسن خمینی

از سوی دیگر چندی پیش سایت بی‌باک به نقل از منابع آگاه نوشت: احمدی‌نژاد اخیرا در دیدار با سیدحسن خمینی صراحتا خطاب به وی اعلام کرده که در صورت حضورش در عرصه انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، شخصا از وی حمایت خواهد کرد. البته همانگونه که کذب بودن این خبر مشهود به نظر می‌رسید، بسیاری از چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی هم این دیدار را تکذیب کردند و حتی سیدسراج‌الدین موسوی از اعضای دفتر امام خمینی(ره) با تکذیب این خبر گفت: "خبر مذکور تکذیب می‌شود و نیات اینگونه سایت‌ها از این خبرسازی‌ها نیز معلوم است. اساسا در هفته‌های اخیر هیچ گونه دیداری بین احمدی‌نژاد و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی انجام نگرفته است و هیچگونه پیشنهادی نیز از ناحیه ایشان مبنی بر کاندیداتوری ریاست جمهوری به یادگار امام(ره) نشده است." ضمن اینکه محمدعلی انصاری، دبیر ستاد بزرگداشت سالگرد امام خمینی نیز گفت: "بنده از طرف سیدحسن خمینی کاندیداتوری وی در انتخابات را تکذیب می‌کنم و این مسئله، ناشی از شایعاتی است که در برخی از سایت‌ها و رسانه‌ها مطرح شده است." البته حضور سیدحسن خمینی در انتخابات ادوار گذشته نیز مسئله‌ای بود که توسط رسانه‌های منتسب به اصلاحات به دلایلی مطرح می‌شد که البته این امر محقق نشد.

ـ حمایت وبلاگی از سیدحسن خمینی

در پی راه افتادن شایعه کاندیداتوری سیدحسن خمینی، این بحث به فضای مجازی نیز کشیده شد و 110 وبلاگ در حمایت از وی ایجاد شد. از سوی دیگر صفحه‌ای نیز در شبکه اجتماعی... با نام حامیان کاندیداتوری سیدحسن خمینی راه افتاده و مشغول به فعالیت است.

ـ تاکید امام(ره)

بحث کاندیداتوری سیدحسن خمینی در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم در حالی مدتی به تیتر اخبار تبدیل شد و به ناگاه از صدر اطلاع‌رسانی به زیر آمد که بنا به توصیه امام(ره)، بیت ایشان همواره از ورود به عرصه‌های سیاسی پرهیز می‌کنند؛ اما اینکه چرا برخی از رسانه‌ها، احتمال کاندیداتوری سیدحسن خمینی را مطرح می‌کنند یا اینکه چطور طی مدت زمان کوتاهی بیش از 110 وبلاگ در حمایت از وی شروع به فعالیت می‌کند، سوال‌برانگیز است، سوالی که جواب آن را فقط باید در پستوخونه‌های سیاست جستجو کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات