تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۷  ، 
کد خبر : ۲۶۲۱۷۶

عادلی: ایران 2سال دیگر یکی از صادر‌کنندگان مهم گاز می‌شود

دبیرکل جدید مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) با اعلام این که ایران تا دوسال دیگر به جرگه کشور‌های مهم صادر‌کننده گاز خواهد پیوست، مهترین بازارهای صادارت گاز ایران را مشخص کرد.

 محمدحسین عادلی گفت: سخنرانی وزرای کشور های عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز نشان داد که آنها می خواهند به صورت یک سازمان عمل کنند، منافع اعضا مورد تاکید جدی قرار بگیرد و کاری کنند که بتوانند در بازار گاز جهانی تعیین کننده باشند.

وی تاکید کرد: ایران به دنبال این نیست که قرار داد های تیپ برای همه کشور های عضو درست کند و یا به این سمت برود که بازار فروش گاز را متحد کند به این معنی که همه تولیدات را در یک هاب (مرکز) جمع و به فروش برساند. حتی اجرای چنین کاری در منطقه نیز در برنامه ی ایران قرار ندارد. در واقع ایران به دنبال آن است که هر کشور عضو این کار را برای خود انجام دهد.

عادلی با اشاره به این که شاید مهم ترین چالش هماهنگ شدن مصرف کننده و تولید کننده گاز با یکدیگر باشد، گفت: مهم ترین چالش ما این است که فضایی را ایجاد کنیم به جای تخاصم بین مصرف کننده و تولید کننده فضای هماهنگی ایجاد شود که هر دو منتفع شوند.

دبیرکل جدید مجمع کشورهای صادرکننده گاز ادامه داد: چون در مورد کالای مهمی (گاز) بحث می کنیم که از مبانی اصلی توسعه ی کشور هاست اگر به طور اشتباه قیمت آن پایین تعیین شود کشورها دچار مشکل خواهند شد؛ چرا که کشور ها ناچارند هم از نفت و هم از گاز استفاده کنند پس براساس اصل جانشینی وقتی قیمت یک انرژی پایین است ولی همان حرارت را دارد بازار به سمت انرژی ارزان تر می رود. این گونه کل بازار به هم خواهد ریخت به همین دلیل است که دو طرف باید با هم هماهنگ باشند و با گفت وگوی دائم و شراکت به یک نقطه نظر واحد برسند.

عادلی در مورد جایگاه ایران در مجمع صادر کنندگان گاز گفت: براساس برخی برآورد ها ( آمار منتشر شده توسط شرکت بریتیش پترولیوم) ایران در حال حاضر از نظر ذخائر گاز جایگاه اول را دارد. در واقع جایگاه ایران جایگاه خاصی است به این دلیل که ایران جزو کشور های مبتکر این مجمع بود و هم این که از نظر ذخائر در جایگاه رفیع قرار دارد.

وی افزود: البته هنوز صادرات ایران زیاد نیست، ولی با توجه به پروژه های در دست سرمایه گذاری ظرف دو سال آینده ایران به جرگه کشور های مهم صادر کننده گاز خواهد پیوست و قسمتی از بازار را خواهد گرفت.

دبیرکل جدید مجمع کشورهای صادرکننده گاز با اظهار این که در حال حاضر بالاترین و مطمئن ترین بازار مصرف جنوب شرق آسیا محسوب می شود، گفت: البته اروپا هم بازار مصرف خوبی دارد ولی با توجه به بحران اقتصادی اخیر و نداشتن منابع مالی کافی، مصرف گاز را به نفع زغال سنگ کاهش داده اند و از آمریکا زغال سنگ وارد می کنند. البته استفاده از زغال سنگ تبعات زیست محیطی هم برای اروپا خواهد داشت.

عادلی با تاکید بر این که بازار اروپا بازار خوبی برای صادرات گاز است، گفت: الان بازار اروپا به عنوان یک بازار خیلی پررونق گاز محسوب نمی شود.

وی در مورد عملکرد وزارت نفت در برگزاری اجلاس مجمع صادر کنندگان گاز گفت: وزارت نفت بسیار موفق بود؛ چرا که وقتی بحث پیرامون انتخاب دبیر کل به پشت درهای بسته کشید و بحث جدی شد، اداره ی چنین جلسه ای که نیازمند یک بینش قوی بود به خوبی صورت گرفت. البته تهیه کردن مقدمات برای این اجلاس نیز مهم بود. مجموع اقدامات انجام گرفته نشان داد یک بینش قوی برای حضور در بازار انرژی جهان وجود دارد.

وی انتخاب یک دبیر کل ایرانی را در مجمع کشورهای صادرکننده گاز کاملا طبیعی دانست و گفت: این یک موفقیت برای نظام است و حتما یک دیپلماسی انرژی پشت این موضوع بوده است.

عادلی خاطر نشان کرد: تمام تلاش خود را می کنم تا از تمام تجربه های گذشته چه در زمانی که در وزارت نفت حضور داشتم و چه در اقتصاد بودم استفاده کنم تا این مجمع را از وضعیت تاسیسی به یک وضعیت علمکردی برسانم.

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز افزود: مهم ترین اقدام در مجمع کشور های صادر کننده گاز ایجاد یک دیپلماسی عمومی مربوط به کشور های عضو است.

دبیرکل جدید مجمع کشورهای صادرکننده گاز تبدیل GECF را به یک برند جزء برنامه های خود اعلام کرد و گفت: با محقق شدن این برنامه این مجمع اعتباری را هم بین اعضا و هم بین کشور های غیرعضو به دست خواهد آورد . البته این کار بدون کار کارشناسی و بدون تولید مطالب علمی که بتواند نظر متخصصان جهان را به خود جلب کند، میسر نیست.

وی با اظهار این که هم اکنون مرجع ما در بازار انرژی کشور های دیگر هستند، تاکید کرد: باید این مجمع را به یک مرجع تبدیل کنیم. یکی از اهداف ما این است که مدلی طراحی کنیم که همه آن را قبول داشته باشند و یا حداقل به آن استناد کنند. اگر بتوانیم یک چهر قوی، کارآمد، مطمئن و با انگیزه از این دبیرخانه نزد کشور های مصرف کننده و صادر کننده ایجاد کنیم، موفق تر خواهیم بود.

دبیرکل جدید مجمع کشورهای صادرکننده گاز با تاکید بر این که باید سایر کشور های صادر کننده را نیز با خود هماهنگ کنیم، گفت: تعدادی کشور جدید مانند موزامبیک در آفریقا به صادر کننده ی گاز تبدیل شده اند، ما باید کاری کنیم که یا با ما هماهنگ شوند یا به ما بپیوندند، نه این که در رقابت با ما قرار گیرند.

وی ادامه داد: هنر ما در دبیرخانه این خواهد بود که تحولات را رصد کنیم و کاری کنیم که تمام صادر کنندگان گاز منافع مشترک خود را درک و براساس آن عمل کنند. پس از این متوجه خواهیم شد که همه صادر کنندگان می خواهند به ما بپیوندند و با انگیزه عضو خواهند شد.

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز با بیان این که باید منافع همه کشور ها در نظر گرفته شود، خاطر نشان کرد: ایران سعی می کند به عنوان دبیرکل این مجمع، بین المللی فکر و عمل کند و رهبری بین المللی ارائه دهد

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات