تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۶۲۳۸۹
مهندس اسفندیار رحیم‌مشایی در پاسخ به سؤال ایران:

توحید مهم‌ترین شاخصه گفتمان احمدی‌نژاد است


گروه سیاسی

روز گذشته اعضای کابینه دولت دهم پس از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران حاضر و به سؤالات آنها پاسخ دادند.

بر همین اساس، مهندس اسفندیار رحیم مشایی، مشاور رئیس‌جمهور و رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد در پاسخ به سؤال خبرنگار که پرسیده بود مهم‌ترین شاخصه گفتمانی دولت احمدی‌نژاد چیست، گفت: به نظر من بارزترین شاخصه گفتمانی احمدی‌نژاد، بحث توحید است. گفتمان توحید یعنی این‌که انسان در برابر همه مسائل پیرامونی خود مسئول است. دولت در قبال جامعه، ارزش‌ها و آرمان‌ها مسئول است و سعی دولت بر این بوده که بر اساس این اصل حرکت کند و در واقع در راستای پایبندی به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی برنامه‌ریزی و حرکت کرده و به شعار بسنده نکند.

مردم صاحبان اصلی دولت هستند

مشاور رئیس‌جمهور با بیان این‌که دولت با توجه به گفتمان خود تلاش کرد در مسائل مختلف عدالت را مورد توجه قرار دهد، اظهار کرد: در بحث سیاست داخلی و خارجی نیز این موضوع مورد توجه قرار گرفت. مهندس مشایی با بیان این‌که بر اساس این گفتمان ظلم مورد قبول نیست و باید در برابر سلطه ایستاد، گفت: مردم صاحبان اصلی کشور هستند و به تبع آن صاحبان اصلی دولت نیز محسوب می‌شوند و ما در این دوره شاهد بودیم که دولت نسبت به مردم یک احساس مسئولیت شدید داشت و این امر از سوی رئیس‌جمهور و اعضای دولت به هر نحو ممکن مورد توجه قرار گرفت.

گفتمان احمدی‌نژاد همان گفتمان مردم و انقلاب اسلامی است

مشاور رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال دیگری با این مضمون که آیا آقای احمدی‌نژاد و شما برای تداوم گفتمان خود اقدام به تشکیل حزب خواهید کرد یا نه، گفت: ما قائل به حزب نیستیم. گفتمان آقای احمدی‌نژاد همان گفتمان مردم و انقلاب اسلامی است و گفتمان شخصی نبوده و ایشان تلاش کردند که این گفتمان را احیا کنند.

ایشان در واقع گفتمان انبیا، مهدویت و انقلاب اسلامی را مطرح کردند و در راستای احیای آن تلاش کردند و به نظر این گفتمان به قدر کافی در جامعه نهادینه شده؛ البته آقای احمدی‌نژاد قطعاً در هر شرایط با استفاده از ابزار، وسیله‌ها و تریبون‌هایی که در اختیار دارد، تلاش می‌کند انعکاس‌دهنده این گفتمان باشد. وی افزود: نگرانی از به حاشیه رفتن این گفتمان وجود ندارد.

شخصاً تمایل به کارهای سیاسی ندارم

مهندس مشایی در پاسخ به این سؤال که بعد از پایان دولت به چه کاری مشغول خواهید شد، گفت: در این ارتباط برنامه خاصی ندارم و بیشتر فعالیت‌هایمان معطوف به کارهای مطالعاتی خواهد شد. مشایی در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است آقای احمدی‌نژاد اقدام به راه‌اندازی روزنامه‌ای کند، گفت: در این مورد صحبتی نشده است ولی بعید نیست، البته من شخصاً تمایل به کارهای سیاسی ندارم و خیلی در این زمینه‌ها نقش‌آفرین نیستم، ولی وجود رسانه می‌تواند موثر باشد و جامعه به رسانه نیاز دارد.

استقبال مردم از گفتمان بهار

مشاور رئیس‌جمهور همچنین در مورد راه‌اندازی بنیاد بهار از سوی وی یا احمدی‌نژاد، اظهار کرد: من نمی‌دانم چه کسی این را مطرح کرده و در دولت نیز چنین بحثی مطرح نشده است و شاید این انتظاری باشد که در جامعه وجود دارد، البته تشکیل آن بد نیست و کار خوبی است و اگر کسی این کار را انجام دهد، ما از او حمایت می‌کنیم ولی اگر منظور شما این باشد که ما برنامه‌ای در این زمینه داشته باشیم، ما در این ارتباط صحبتی نکرده‌ایم. وی همچنین با بیان این‌که گفتمان بهار وقتی از سوی احمدی‌نژاد مطرح شد مورد استقبال قرار گرفت، گفت: آقای احمدی‌نژاد این گفتمان را در سطح ملی و بین‌المللی مطرح کرد.

واگذاری زمین‌های نمایشگاه بین‌المللی به صدا و سیما

همچنین محمد‌رضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران واگذاری کل زمین‌های مربوط به نمایشگاه بین‌المللی به صدا و سیما را از جمله مصوبه‌های روز گذشته جلسه هیات دولت برشمرد و گفت: دولت تصویب کرد کل زمین‌های مربوط به نمایشگاه بین‌المللی را که در مجاورت صدا و سیماست، به این سازمان واگذار کند و ما باید زمین دیگری در جای دیگر برای نمایشگاه بین‌المللی انتخاب کنیم یا همان طور که در فهرست واگذاری‌ها هم آمده، به بخش خصوصی اجازه دهیم در قسمت‌های مختلف استان و شهر تهران نمایشگاه ایجاد کنند.

اکثر وزرا به رئیس‌جمهور منتخب گزارش داده‌اند

حمید بقایی، معاون اجرایی رئیس‌جمهور نیزدر حاشیه جلسه روز گذشته هیات دولت، آخرین هماهنگی‌های انجام شده بین دولت مستقر و همچنین رئیس‌جمهور منتخب در دوره انتقالی را تشریح کرد. معاون اجرایی رئیس‌جمهور با اشاره به این که تاکنون دو جلسه با آقای ترکان (نماینده حسن روحانی) داشته و به صورت مداوم تماس‌های تلفنی برقرار است، گفت: هماهنگی‌های لازم برای دیدار وزرا با آقای روحانی جهت ارائه گزارش به صورت مداوم صورت می‌گیرد و تاکنون تعداد زیادی از وزرا برای ارائه گزارش از آخرین وضعیت وزارتخانه‌ها به دیدار آقای روحانی رفتند و گزارش‌هایی نیز که آقای روحانی از روند فعالیت وزارتخانه‌ها خواسته‌اند، در اختیارشان گذاشته شده است.

دولت مانند گذشته با جدیت امور را دنبال می‌کند

همچنین حجت‌الاسلام سیدمحمد‌رضا میرتاج‌الدینی، معاون رئیس‌جمهور در اجرای قانون اساسی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در مورد فعالیت دولت در روزهای پایانی، گفت: دولت در این روزهای پایانی نیز با جدیت گذشته کارها و امور را پیگیری می‌کند.

میرتاج‌الدینی با اشاره به جلسه هیات دولت و دستوراتی که رئیس‌جمهور در آن جلسه داد،‌ گفت: در این جلسه بحثی در مورد مطالبات ایثارگران مطرح شد که رئیس‌جمهور دستور داد این موضوع پیگیری شود و این بحث تا قبل از پایان دولت حل شود.

معاون رئیس‌جمهور در اجرای قانون اساسی همچنین با بیان این‌که در جلسه هیات دولت بار دیگر در مورد وام قرض‌الحسنه که از سوی نهاد ریاست‌جمهوری به افراد مورد نیاز داده می‌شد و مشکلاتی که در این ارتباط ایجاد شده بود بحث شد، تصریح کرد: در این جلسه باردیگر آقای رئیس‌جمهور بر حل این مشکل تاکید کرد و وزیر اقتصاد نیز اعلام کرد که مشکلات مربوط به این موضوع حل شده و وام قرض‌الحسنه به افراد معرفی شده از سوی نهاد ریاست جمهوری داده می‌شود.

دستگیری ریگی از مهم‌ترین اقدامات وزارت اطلاعات

حجت‌الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات هم روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین اقدام وزارت اطلاعات در طول چهار سال گذشته را چه می‌دانید؟، گفت: یکی از اقدامات ارزشمندی که انجام شد، دستگیری عبدالمالک ریگی با کیفیت خاص خود بود. وزیر اطلاعات گفت فعالیتی که در ارتباط با دستگیری عبدالمالک ریگی صورت گرفت اقدام نو و تازه‌ای بود. مصلحی در ادامه صحبت‌های خود در جمع خبرنگاران، درباره دیدار خود با حسن روحانی گفت: من جزو نخستین وزرایی بودم که با رئیس‌جمهور منتخب دیدار کردم.

آزادی 48 زائر ایرانی ماندگارترین اقدام وزارت خارجه بوده است

همچنین دکتر علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در ارزیابی خود از تحولات اخیر مصر، اظهار داشت: در نهایت ملت مصر تعیین‌کننده سرنوشت خودشان هستند و این ملت است که مشخص می‌کند سرنوشت مصر به چه سمت و سویی می‌رود.

وی افزود: ارتش مصر یک ارتش ملی بوده و هست و همواره از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی مصر حمایت و حفاظت کرده، اما از طرفی این اتفاقات که افتاد عده‌ای بیگناه کشته شدند و بنابراین ما به‌شدت این کشتار را محکوم می‌کنیم و امیدواریم نخبگان و گروه‌ها و طوایف مختلف مصر با همدلی جلوی انقسام داخلی مصر را بگیرند تا مبادا بدخواهان مصر خدای ناکرده ورود پیدا کنند و با فتنه‌انگیزی باعث پیچیده‌ شدن شرایط مصر شوند. خبرنگاری درباره سفر رئیس‌جمهور منتخب حسن روحانی به عربستان از صالحی پرسید که وی در این باره گفت: من این موضوع را از رسانه‌ها شنیدم و اطلاع خاصی درباره آن ندارم.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین اظهار کرد: در عین حال مهم‌ترین و موثرترین فعالیت وزارت خارجه در این مدت آزاد کردن 48 نفر از عزیزان ما در سوریه بود و این موضوع یکی از ماندگارترین و خوشحال‌کننده‌ترین اقدامات ما بوده است.

آنچه که انجام داده‌ایم، فاصله زیادی با آرمان‌هایمان دارد

سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هم در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در ارزیابی خود از عملکرد وزارت دفاع اظهار کرد: دلمان می‌خواست کارهای زیادی انجام شود و آنچه که ما انجام داده‌ایم، با آرمان‌های ما فاصله زیادی دارد. وحیدی با بیان این‌که به هر ترتیب کارهای مختلفی نه توسط من، بلکه توسط دوستان من در وزارت دفاع انجام شده است،‌ افزود: یک کار مهم در رابطه با همکاری‌های گسترده با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات