تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۶۲۸۲۳

پیش‌بینی حذف دو سوم نمایندگان مجلس هشتم


به نسبت یک هفته اخیر، دیروز سیاست ایران روز آرامی را سپری کرد و شاید مهم‌ترین خبر سیاسی، مصاحبه محمدحسین صفارهرندی، مشاور فرهنگی سپاه پاسداران بود که توسط خبرگزاری مهر منتشر شده است. وی که چندی پیش با طرح مفهوم اصولگرایی نوین مناقشات سیاسی برانگیخته بود و تئوری‌اش از سوی چهره‌هایی چون بادامچیان، یک توطئه کثیف توصیف شد، در این مصاحبه باز هم بر نظرات خود تاکید کرد و گفت مهمترین ویژگی جناح راست سنتی ساده‌انگاری مسایل سیاسی است. وی در توصیف مهمترین شاخص جریان نوین اصولگرایی، از تقویت نگاه اجتماعی در این جریان یاد کرد. وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با دفاع از تئوری اصولگرایی ناب که پیش از این توسط روح‌الله حسینیان مطرح شده بود، تاکید بر مفاهیمی چون خودی و غیر خودی و تجسم بخشیدن به آنها در عرصه سیاسی را جزو اقتضائات اصولگرایی دانست. صفار همچنین پیش‌بینی کرد که در انتخابات آینده، دو سوم نمایندگان فعلی حذف شوند و علاوه بر دو قطب کنونی مجلس یعنی فراکسیون اقلیت اصلاح‌طلب و اکثریت اصلاح‌طلب، ضلع سومی هم با محوریت جبهه پایداری شکل خواهد گرفت البته این حرف‌های صفار چندان هم از جنس پیش‌بینی نیست.

در مجلس هشتم هم چنین وضعیتی وجود دارد و ضلع سوم یعنی فراکسیون انقلاب اسلامی که اکنون موتور محرک جبهه پایداری شده‌اند، حضور فعالی داشته و دارند. صفار البته در بخش دیگری از این گفت‌وگو خبر داده که در مجلس آینده، اقلیت دیگری هم با محوریت عناصری که با عنوان «مستقل یا دفاع از رییس‌جمهور» وارد صحنه خواهند شد، شکل می‌گیرد. بخش مهمی از این گفت‌وگو هم به بازخوانی خاطرات صفار درباره خروج از کابینه، اختلاف نظر وی و محسنی اژه‌ای با مشایی و... اختصاص یافته است. در زمینه اصلاح‌طلبان هم وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه «نظام باید این سماجت را داشته باشد که برای خود اپوزیسیون قائل باشد؛ اپوزیسیونی که در چارچوب موازین قانونی فعالیت می‌کند و من جزو طرفداران این هستم که نظام در درون خود اپوزیسیون قوی داشته باشد»، افزوده است: «یک وقتی مجمع روحانیون گله کرده بود که اگر رهبری انقلاب از حضور ما ناراضی است ما خودمان را منحل کنیم اما رهبر معظم انقلاب فرموده بودند اگر شما هم نبودید من دنبال این می‌آمدم که تشکل شما را راه بیندازم.»

انتقاد مهم دیگر صفار در این مصاحبه اما متوجه لاریجانی و قالیباف است. سهمیه این دو چهره سیاسی در کمیته 15 نفره اصولگرایان در روزهای اخیر چالش‌برانگیز شده و در ادامه این انتقادات، مشاور فرهنگی سپاه هم وارد میدان شده و گفته است: «من توجیه نشدم و هنوز هم متوجه نشدم که حضور برخی افراد به عنوان یک جریان و گروه فکری در گروه 8+7 چه معنایی دارد. با سازوکاری که خود این جبهه انتخاب کرده است ما مخالفت نمی‌کنیم اما عقبه‌ای که جریان عمومی و فعال که عرصه انتخابات را رقم خواهد زد متکی بر همان سه ضلع نامبرده شده است. آقای لاریجانی هم بالاخره در یکی از این سه ضلع می‌گنجد و آقای قالیباف نیز در یکی از این سه ضلع قرار می‌گیرد و خودش هیچ داستان جدایی ندارد.» دیگر چهره سیاسی اصولگرا که دیروز به اظهار نظر درباره مسایل انتخاباتی پرداخت، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو جامعه روحانیت مبارز است که پیشنهاد داد اصلاح‌طلبان در صورت بازسازی نظام تشکیلاتی خود و اجماع حول محور چهره‌هایی نظیر عارف می‌توانند در رقابت‌های انتخاباتی مجلس شرکت کنند.

پیش از این هم حسین فدایی به اصلاح‌طلبان پیشنهاد داده بود که حول چهره‌های موجه و با یک هویت جدید وارد عرصه انتخابات شوند. اما در حاشیه بحث‌های مربوط به جبهه پایداری، دیروز یک چرخش سیاسی ـ قانونی جالب توجه هم داشتیم. حمیدرضا فولادگر، نماینده اصفهان و عضو کمیسیون ماده 10 احزاب که دو روز پیش گفته بود که جبهه پایداری باید مجوز بگیرد، دیروز خبر داد که قصدش فقط توصیه بوده و این جبهه نیازی به مجوز گرفتن ندارد. در عرصه سیاست خارجی هم دیروز دو خبر بیشتر توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد. نخست صحبت‌های رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه که خبر از معرفی فرد جدیدی به عنوان سفیر انگلیس داده بود. وی همچنین با تاکید بر اینکه این فرد هنوز تایید نشده است، اظهار داشت: «ما هنوز سفیری معرفی نکرده‌ایم. بالاخره نوع سیاست‌های دولت انگلیس در رابطه با ملت ما به گونه‌ای بوده که مقداری تاثیر منفی خود را در روابط گذاشته ما هیچ تصمیمی در رابطه با کاهش روابط اتخاذ نکرده‌ایم اما خود به خود در معرفی سفیر هم هیچ اقدام و شتابی در کار نبوده است.» معرفی سفیر از سوی انگلیس در حالی صورت می‌گیرد که نمایندگان مجلس به دنبال به نتیجه رساندن طرحی هستند که قطع کامل روابط با انگلستان را دربردارد.

خبر مهم دیگر اما این بود که نیکلای پاتروشف دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه قرار است روز 24 مردادماه به دعوت سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه سفری به تهران داشته باشد. احتمالا در این سفر طرح روسیه مبنی بر حل گام به گام موضوع هسته‌ای ایران مطرح خواهد شد. براساس این پیشنهاد روسیه تحریم‌های اعمالی علیه تهران در ازای رفع ابهامات هسته‌ای به صورت گام به گام منتفی می‌شود. پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده باز هم موضوع هسته‌ای ایران، به یکی از خبرهای مهم و سوژه‌های داغ رسانه‌ای داخلی و خارجی تبدیل شود. البته رسانه‌های خارجی این روزها دغدغه‌های دیگری هم دارند. به عنوان نمونه معرفی سردار رستم قاسمی برای تصدی وزارت نفت دولت دهم، به طرح گمانه‌ها و دغدغه‌های بسیاری منجر شده است. دیروز سایت عصر ایران به نقل از «دیلی تلگراف» نوشت: «در حالی که اقتصاد جهان در آستانه ورشکستگی است، خبری هشداردهنده مبنی بر تلاش ایران برای انتصاب یکی از فرماندهان سپاه پاسداران بر ریاست اوپک به گوش می‌رسد، سازمانی که کشورهایی با بالاترین ذخیره نفت در آن عضو هستند. این انتصاب باید توسط پارلمان ایران تایید شود اما اگر تایید شود، سرنوشت قیمت نفت در دستان مردی که تمام زندگی خود را صرف مخالفت با غرب کرده است، خواهد افتاد.» ادعاهای تازه این نشریه غربی در مقاله‌ای با عنوان «همین را کم داشتیم که فرمانده سپاه پاسداران رییس اوپک شود» منتشر شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات