تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۸  ، 
کد خبر : ۲۶۳۹۹۶
مصرف غیر استاندارد و ارزانی قیمت بنزین یعنی؛

سالی یک خودرو هدیه وزارت نفت به هر راننده ایرانی

در ایران استفاده از خودرو پر مصرف و ارزان برای رفت و برگشت به محل کار به صرفه است و نیازی نیست که شما هزینه بیشتری برای خرید خودرو گرانتر انجام دهید.

 به گزارش شانا، آماری که در مورد مصرف سوخت خودروهای داخلی در دست است‌، بر اساس استاندارد یورو ٢ محاسبه شده و مصرف سوخت و رتبه فعلی خودروهای داخلی در شرایطی است که اگر استاندارد سوخت به یورو ٤ ارتقا پیدا کند‌، نه تنها رتبه بیشتر این خودروها افت می‌کند‌، بلکه برخی از آنها به دلیل افزایش بیش از اندازه مصرف‌، باید از چرخه تولید کنار روند.

بهره وری و اقتصادی بودن مصرف سوخت خودروها در حال حاضر بیش از هر زمان  دیگر در جهان مطرح است و خودروهای کنونی مورد استفاده در جهان بهترین راندمان و مصرف سوخت را دارند. البته برخی شاید بگویند قیمت خودروهایی که در خارج مورد استفاده قرار می گیرد از خودرو های مورد استفاده در داخل گرانتر است. اما مطمئنا زمانی که بنزین در ایران هم مانند اروپا لیتری ٢ دلار و ٦٠ سنت بشود موضوع قیمت خودرو جایگاه خود را درنزد مصرف کنندگان از دست خواهد داد!. در این شرایط کشش مصرف کننده به خودروی گرانتر ولی با ایمنی و مصرف سوخت کمتر خواهد بود. خودرویی که می تواند در بلند مدت هزینه های بالای خرید خودروی گران را پوشش داده و حتی سود آور باشد.
این موضوع را با مثالی ساده توضیح می دهیم: فرض کنید یک خودرو با مصرف سوخت ١٣ لیتر در هر ١٠٠ کیلومتر در اختیار دارید که هر روز با این خودرو مسافت ٥٠ کیلومتری کار تا منزل را طی می کنید. در این صورت در طول ٣٦٥ روز سال ( در مسافرت و روزهای تعطیل معمولا مسافتهای بیشتری طی می شود که منظور نشده است و ضمنا در اتوبان مصرف سوخت کاهش پیدا می کند) شما با طی ١٨٢٥٠ کیلومتر مسیر ٢٣٧٢ لیتر بنزین می سوزانید. یعنی هر روز ٦,٥ لیتر.
در حال حاضر ٧٢٠ لیتر از این مقدار را از طریق بنزین لیتری ٤٠٠ تومانی و ١٦٥٢ لیتر آن را از طریق بنزین لیتری ٧٠٠ تومانی تهیه می کنید. بر این اساس هزینه سوخت خودرو شخصی شما برای طی مسافت روزانه ٥٠ کیلومتر ( رفت و برگشت به محل کار) در طی یک سال رقمی بالغ بر یک میلیون و ٤٤٤ هزار تومان می شود. یعنی حدود ٤٠٠٠ تومان در روز. 
در این حالت به نظر می رسد که استفاده از این خودرو پر مصرف برای رفت و برگشت به محل کار به صرفه است و نیازی نیست که شما هزینه بیشتری برای خرید خودرو گرانتر و با مصرف سوخت کمتر انجام بدهید و یا به خودتان زحمت بدهید و از وسایل نقلیه عمومی برای رفت و آمد استفاده کنید.
اما اگر قیمت بنزین مانند ترکیه و اروپا ٢,٦ دلار بشود چه اتفاقی خواهد افتاد. در این حالت شما برای رفت و آمد در مسیر ٥٠ کیلومتری محل کار تا منزل مجبور هستید در طی ٣٦٥ روز سال رقمی بالغ بر ٦١٦٧ دلار پرداخت کنید. با دلار ٢٤٥٠ تومانی بانک مرکزی هم که حساب کنید باید در طی یک سال ١٥ میلیون و ١١٠ هزار تومان هزینه بنزین برای ٥٠ کیلومتر حرکت در روز پرداخت کنید. یعنی هر روز حدود ٤١ هزار تومان.
در واقع در این حالت شما هر سال باید تقریبا معادل قیمت خودرویی که در اختیار دارید پول بنزین پرداخت کنید!.
حال اگر خودرو  شما در مسافت هر ١٠٠ کیلومتر ٥ لیتر بنزین بسوزاند هزینه شما در طی یک سال چقدر خواهد شد. در این حالت شما برای رفت و آمد در مسیر ٥٠ کیلومتری محل کار تا منزل در طی ٣٦٥ روز سال حدود ٩١٢ لیتر بنزین می سوزانید. یعنی در طول یک سال با بنزین ٢,٦ دلاری باید رقمی حدود ٢٣٧٢ دلار پرداخت کنید. با دلار ٢٤٥٠ تومانی بانک مرکزی هم که حساب کنید در طی یک سال باید ٥ میلیون و ٨١٢ هزار تومان هزینه بنزین برای ٥٠ کیلومتر حرکت در روز پرداخت کنید. یعنی حدود ١٥٩٠٠ تومان در هر روز.
در این حالت شما با خرید خودروی گرانتر ولی با استاندارد های روز اروپا و آمریکا قادر می شوید هزینه سالانه مصرف سوخت خودرو خود را حد اقل به میزان ٩ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان کاهش دهید. در واقع این مقدار پس اندازی است که شما با خرید خودرو استاندارد انجام می دهید!. یعنی ٢٥١٠٠ تومان پس انداز در هر روز.
در اینجا چند سوال بزرگ وجود دارد: 
در شرایطی که بیشتر خودروهای مورد استفاده در ایران از مصرف سوخت بالا و استانداردهای زیست محیطی پایینی برخوردار هستند. چه کسانی از پایین بودن قیمت بنزین بیشترین استفاده را می برند؟ و چرا حمل و نقل عمومی در ایران رونق پیدا نمی کند؟. 
چرا در محاوره های عمومی و تخصصی وقتی از توسعه صحبت می کنیم اقتصاد اروپا و آمریکا را مثال می زنیم و از وابستگی بودجه به نفت سخن به میان می آوریم ولی وقتی قیمت بنزین و دیگر سوختها مطرح می شود می گوییم ما یک کشور نفت خیز هستیم و نباید پول بابت این چیزها پرداخت کنیم.
آیا بهتر نیست که مالیات و عوارض بنزین را مانند اروپاییها پرداخت کنیم و با درآمدهای آن به سمت گسترش هر چه بیشتر حمل و نقل عمومی، تامین اجتماعی و خدمات درمانی و ایجاد اشتغال پایدار پیش برویم.
در پایان این گزارش نگاهی داریم به میزان مصرف بنزین در برخی خودرو های پرتیراژ داخلی و خارجی:

پراید ١٤١
پراید ١٤١ در سیکل‌های شهری و اتوبان‌، مصرف سوختی به‌ترتیب‌، ٩,٢ و ٤.٨ لیتر در ١٠٠ کیلومتر دارد. اشتهای‌ ترکیبی این خودرو نیز به ٦.٤ لیتر بالغ می‌شود. قیمت این خودرو در بازار آزاد حدود ١٧ میلیون تومان است که با دلار ٢٤٥٠ تومانی می شود ٦٩٠٠ دلار.

ماشین 1 

خانواده پژو ٢٠٦
مدل‌ هاچ بک ١٦٠٠ سی سی پژو ٢٠٦‌، در هر ١٠٠ کیلومتر سیکل شهری ٩,٧ لیتر بنزین می‌بلعد و اشتهای آن در اتوبان نیز به ٥.٥ لیتر می‌رسد. این خودرو در حالت ‌ترکیبی هفت لیتر بنزین می‌سوزاند. 
٢٠٦ اتومات‌، در شهر و اتوبان‌، به‌ترتیب ١١,٢ و ٥.٧ لیتر می‌سوزاند و در سیکل‌ترکیبی نیز از مصرفی حدود ٧.٨ لیتر برخوردار است.
٢٠٦ صندوق دار ١٦٠٠ سی سی نیز در حالت‌ ترکیبی‌، ٧,١ لیتر بنزین مصرف می‌کند. اشتهای این خودرو در شهر و اتوبان به ‌ترتیب ٩.٦ و ٥.٦ لیتر در هر ١٠٠ کیلومتر است. 
قیمت پژو ٢٠٦ در بازار آزاد ایران از ٣٠ میلیون تومان شروع می شود و با احتساب دلار ٢٤٥٠ تومانی حد اقل قیمت برای این خودرو ١٢ هزار ٢٠٠ دلار آمریکا است.

ماشین 2 

خانواده پژو ٤٠٥
پژو ٤٠٥ در‌ترافیک شهری‌، حدود ١٣ لیتر بنزین می‌بلعد و در اتوبان نیز چیزی حدود ٧ لیتر مصرف می‌کند. با این حساب‌، ٤٠٥ در سیکل‌ترکیبی مصرفی برابر با ٩,٠٩ لیتر دارد. 
قیمت پژو ٤٠٥ در بازار آزاد ایران از ٢٨ میلیون تومان شروع می شود و با احتساب دلار ٢٤٥٠ تومانی حد اقل قیمت برای این خودرو ١١ هزار و ٤٠٠ دلار آمریکا است. 
پژو پارس که فیس لیفت ٤٠٥ به حساب می‌آید‌، در مصرف سوخت دست کمی‌از این خودرو نداشته و حدود ٨,٤ لیتر بنزین در سیکل‌ترکیبی می‌خورد. این خودرو در شهر بالغ بر ١٢.١ لیتر و در اتوبان حدود ٦.١ لیتر بنزین مصرف می کند. 
قیمت پژو پارس در بازار آزاد ایران از ٣٤ میلیون تومان شروع می شود و با احتساب دلار ٢٤٥٠ تومانی حد اقل قیمت برای این خودرو ١٣ هزار و ٩٠٠ دلار آمریکا است.

ماشین 3 

خانواده سمند
مدل LX این خودرو که اتفاقا محبوب نیز هست‌، در سیکل‌های شهری و اتوبان‌، به‌ترتیب ١٢,٣ و ٦.٥ لیتر بنزین مصرف می‌کند. این خودرو در سیکل‌ترکیبی نیز ٨.٦ لیتر سوخت می‌بلعد. 
قیمت سمند در بازار آزاد ایران از ٢٤ میلیون تومان شروع می شود و با احتساب دلار ٢٤٥٠ تومانی حد اقل قیمت برای این خودرو ٩ هزار ٨٠٠ دلار آمریکا است.
سورن که هم حجم LX است‌، کمی ‌بیشتر بنزین می‌سوزاند. این در شرایطی است که سمندهای مجهز به موتور TU٥، در حالت‌ترکیبی حدود دو لیتر کمتر سوخت مصرف می‌کنند. این نوع سمند‌، در شهر و اتوبان‌، به‌ترتیب ٩ و ٥,٦ لیتر بنزین می‌سوزاند و مصرف سوخت آن در سیکل‌ترکیبی نیز نزدیک به ٦.٩ لیتر است. 
قیمت سورن در بازار آزاد ایران از ٣٤ میلیون تومان شروع می شود و با احتساب دلار ٢٤٥٠ تومانی حد اقل قیمت برای این خودرو ١٣ هزار و ٩٠٠ دلار آمریکا است.

ماشین 4 

تندر ٩٠
تندر ایران خودرو در شهر و اتوبان به ‌ترتیب ٩ و ٥,٥ لیتر بنزین مصرف می‌کند‌، اما تندر پارس خودرو ٩.٢ و ٥.٦ لیتر سوخت می‌سوزاند. تندر ایران خودرو در حالت‌ترکیبی حدود ٦.٨ لیتر بنزین می‌خورد‌، اما همتای پارس خودرویی آن‌، نزدیک به ٧ لیتر سوخت مصرف می کند.
قیمت تندر ٩٠ در بازار آزاد ایران از ٣٢ میلیون تومان است و با احتساب دلار ٢٤٥٠ تومانی حد اقل قیمت برای این خودرو ١٣ هزار دلار آمریکا است.

ماشین 5 

مگان
مگان مانند تندر‌ ٩٠، تحت برند رنو در کشور به تولید می‌رسد‌، با موتور ٢٠٠٠ سی سی و اتومات‌، ١٠,٥ لیتر بنزین در شهر می‌سوزاند و در اتوبان نیز مصرفی حدود ٥.٩ لیتر دارد. این خودرو در حالت‌ترکیبی‌، بیش از ٧.٥ لیتر بنزین می‌سوزاند. مگان دنده ای ١٦٠٠ سی سی نیز در حالت‌ترکیبی‌، ٦.٨ لیتر مصرف سوخت دارد.
قیمت مگان در بازار آزاد ایران از ٧٧ میلیون تومان است و با احتساب دلار ٢٤٥٠ تومانی حد اقل قیمت برای این خودرو ٣١ هزار دلار آمریکا است.

ماشین 6 


MVM
MVM از حجم موتوری بسیار پایین (٨١٢ سی سی )برخوردار است‌. این خودرو چینی‌، که کم مصرف‌ترین محصول داخلی کشور به شمار می‌رود‌، در سیکل‌ ترکیبی تنها ٥,٨ لیتر بنزین مصرف می‌کند. در شهر و اتوبان نیز به‌ترتیب‌، ٧.٨ و ٤.٦ لیتر در هر ١٠٠ کیلومتر می‌سوزاند.
قیمت MVM در بازار آزاد ایران از ١٧ میلیون تومان است و با احتساب دلار ٢٤٥٠ تومانی حد اقل قیمت برای این خودرو ٦ هزار و ٩٠٠ دلار آمریکا است.

ماشین 7 

میزان مصرف بنزین در برخی خودرو های خارج از ایران

Smart Fortwo
خودرویی که به طرز باورنکردنی ٨٣ اسب‌بخار نیرو از پیشرانه ٩٩٩ سی‌سی‌اش بیرون می‌کشد. البته در این بین توربوشارژرها نیز بی‌تاثیر نبوده‌اند. مصرف این خودرو دیزلی ٢,٧ لیتر در هر ١٠٠ کیلومتر است. قیمت این خودرو ١٣٢٧٠ دلار است.

ماشین 8 


Skoda Roomster ١,٢ TSI 
حجم آن فقط ١,٢ لیتر و قدرتش ٦٣ اسب‌بخار در ٥٤٠٠ دور در دقیقه است. گشتاورش نیز ١١٢ نیوتن‌متر در ٣٠٠٠ دور در دقیقه اعلام می‌شود. این خودرو چند منظوره در هر ١٠٠ کیلومتر ٤.٧ لیتر بنزین مصرف می کند. قیمت این خودرو از ١٥٦٠٠ دلار شروع می شود.

ماشین 9 


Honda CR-Z
یک هاچ‌بک ٢ درب متفاوت از هوندای باکیفیت. محصول فوق در حالی به مصرف فوق رسیده است که پیشرانه‌اش با حجم ١,٥ لیتر می‌توانست ١١١ اسب‌بخار نیرو در ٦٠٠٠ دور در دقیقه و ١٤٤ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. در حالی مصرف این خودرو به ٤.٥ لیتر در هر ١٠٠ کیلومتر نیز نمی‌رسد که پیشرانه‌اش از فناوری VTEC مختص مدل سیویک بهره می‌‌برد. این خودرو در هر ١٠٠ کیلومتر ٤.٢ لیتر بنزین مصرف می کند. قیمت این خودرو از ٢٠٠٠٠ دلار شروع می شود.

ماشین 10 


Mini Cooper
اگر قرار باشد در دنیای اسپرت‌ها یک خودرو باشد که مصرف فوق‌العاده‌ای دارد. مینی کوپر S با آن پیشرانه ١,٦ لیتری توربوشارژری که دارد می‌تواند ٢٠٨ اسب‌بخار نیرو را در ٦٠٠٠ دور در دقیقه و ٢٦١ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. شتاب صفر تا ١٠٠ کیلومتر در ساعت ٦.١ ثانیه شده است. این خودرو در هر ١٠٠ کیلومتر ٤.٨ لیتر بنزین مصرف می کند. قیمت این خودرو از ٢١٤٥٠ دلار شروع می شود.

ماشین 11 

 

 

 


Bugatti Veyron مخصوص برای استفاده از بنزین ارزان ایرانی!

حتی در مصرف سوخت نیز بالاترین رکورد را دارد. مصرف میانگین سریع‌ترین خودروی تولید انبوه دنیا فوق‌العاده است. اگر با حداکثر سرعت وحشتناک این بوگاتی حرکت کنید مصرف سوختش به ٧٨ لیتر در هر ١٠٠ کیلومتر می‌رسد. حتماً‌ می‌دانید که ویرون دارای یک پیشرانه ٨ لیتری ١٦ سیلندر Wشکل به قدرت ١٢٠٠ اسب‌بخار و سرعت نهایی‌اش ٤٣١ کیلومتر در ساعت است. این خودرو در هر ١٠٠ کیلومتر ٢٣,٥ لیتر بنزین مصرف می کند. خیلی تومن!

 

ماشین 12 


گزارش: پیمان جنوبی

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات